خطاهای اسپیکینگ آیلتس

۷ خطای رایج در اسپیکینگ آیلتس

حتما اطلاع دارید که بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به شکل حضوری و در حضور یک ممتحن برگزار می‌شود. در واقع، توانایی گفت‌و‌گو، استفاده از واژگان مناسب و تلفظ صحیح به زبان انگلیسی در اسپیکینگ آیلتس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ممکن است برگزاری این بخش از آزمون آیلتس به شکل حضوری موجب شود داوطلبان کمی احساس نگرانی و دلهره کنند. با این حال آگاهی از خطاهای رایج داوطلبان در اسپیکینگ آیلتس و تمرین باعث کاهش نگرانی داوطلبان خواهد شد.

اگر در حال طی مراحل پایانی کلاس آیلتس آنلاین هستید و استرس بالایی را برای این مهارت در خود احساس می‌کنید، این مطلب برای شماست؛ با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

مدیریت استرس در آزمون آیلتس

حفظ پاسخ‌ها

یکی از مهمترین خطاهایی که ممکن است داوطلبان آیلتس در مهارت اسپیکینگ دچار آن شوند، حفظ پاسخ‌ها است. حفظ پاسخ‌ها ممکن است تاحدودی در آزمون‌های کتبی مفید باشد اما این موضوع در مهارت اسپیکینگ صادق نیست.

از آن‌جایی که در این مهارت داوطلبان با یک ممتحن و نیروی انسانی برخورد خواهند داشت، باید به سوالات سریع و صحیح پاسخ دهند. بنابراین اگر داوطلبان پاسخ‌ها را به شکل فی‌البداهه و سریع بیان نکنند، ممتحن سریعا به حفظی بودن پاسخ‌ها پی‌می‌برد. بنابراین در پاسخ به سوالات اسپیکینگ بهتر است هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را به شکل صحیح استفاده کنید.

بدون اعتماد به‌نفس صحبت کردن

ممکن است داوطلبان در طول طی این مهارت احساس کنند، دچار استرس شده‌اند؛ این موضوع اشکالی ندارد. ممتحن اسپیکینگ آیلتس از شما انتظار ندارد شما مانند یک مجری اخبار صحبت کنید. با این حال فراموش نکنید بدون اعتماد به نفس صحبت کردن و عدم برقراری تماس چشمی باعث نمی‌شود نمرۀ خوبی را در این مهارت کسب کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم با ممتحن خود هم‌چون یک همکار خوب تعامل داشته باشید. لبخند زدن را فراموش نکنید و هم‌چنین ارتباط چشمی خود را در طول صحبت خود با ممتحن حفظ کنید. از زمزمه کردن و آرام صحبت کردن نیز خودداری کنید و تا حد امکان بلند صحبت کنید.

خارج شدن از موضوع

داوطلبان گاهی به راحتی می‌توانند از موضوع مورد بحث خارج شوند. مهم‌ترین نکته در این خصوص درک صحیح صورت سوال است. دقت کنید که بیشتر صحبت کردن لزوما به معنای کسب امتیاز بیشتر نیست!

اگر نتوانید به سوال به شکل صحیحی پاسخ دهید، نمرۀ شما کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین قبل از صحبت کردن از خود بپرسید آیا سوال را به خوبی متوجه شده‌اید یا خیر؟ در صورت نیاز به توضیح از ممتحن بخواهید مجددا سوال را تکرار کند تا پاسخ صحیحی برای سوال طراحی کنید.

با بله و خیر پاسخ دادن

از سایر خطاهایی که ممکن است داوطلبان به آن دچار شوند، با بله و خیر پاسخ دادن بدون توضیح است. با توضیح بیشتر، توانایی و تسلط خود را برای صحبت به زبان انگلیسی نشان می‌دهید. شما می‌توانید بسته به سوال، توضیحات خود را در قالب دو تا شش جمله بیان کنید.

اسپیکینگ آیلتس

مطالب مرتبط:

چگونه برای آیلتس کامپیوتری آماده شویم؟

استفاده از جملات تکراری

کاربرد و استفاده ار عبارات و جملات تکراری در آزمون اسپیکینگ آیلتس باعث کم شدن نمرۀ شما می‌شود. بنابراین خودتان را به جملات و واژگان تکراری محدود نکنید. علاوه بر این با بالا بردن دایرۀ واژگان خود در موقعیت‌های گوناگون، توانایی خود را به ممتحن نشان دهید.

استفاده بیش از حد از کلمات ربطی

گاهی اوقات استفاده بیش از حد از کلمات ربطی مانند “for example”, “on the other hand” or “first” و… می‌تواند مفید باشد. با این حالُ فراموش نکنید استفاده بیش از حد از این کلمات می‌تواند نمرۀ شما را تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص زمانی که کاربرد این کلمات طبیعی به نظر نرسد و در موقعیت مناسبی استفاده نشوند.

تلفظ نادرست

اشتباهی دیگری که باعث کاهش نمرۀ این مهارت می‌شود تلفظ نادرست است. ۲۵ درصد از نمرۀ این بخش را تلفظ شما تشکیل می‌دهد. بنابراین داوطلبان باید از صحیح بودن تلفظ خود مطمئن شوند و هم‌چنین از تکرار بیش‌ازحد صوت سوالی که ممتحن مطرح می‌کند، خودداری کنند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم مهم‌ترین خطاها و ایرادات داوطلبان آزمون آیلتس را بیان کنیم. تکرار این خطاها منجر به کاهش نمرۀ داوطلبان در این بخش خواهد شد. مهم‌ترین گام در کاهش این خطاها، تکرار و تمرین مداوم است. استفاده از یار تمرینی نیز برای تقویت این مهارت بسیار مفید خواهد بود.

اگر به دنبال تصحیح اسپیکینگ خود و پی بردن به ایرادات خود در این مهارت هستید، تصحیح اسپیکینگ آیلتس ترجمیک را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.