کارشناس تولید محتوا و کپی‌رایتر؛ چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد؟

شاید در نگاه اول تفاوتی میان یک کارشناس تولید محتوا (content writer) و یک کپی رایتر (copywriter) مشاهده نشود، چرا که کار هر دوی آن‌ها بازی با کلمات برای غلبه بر رقبا در دنیای سئو است. درست است که هر دوی آن‌ها می‌نویسند، ولی با اهداف متفاوت!

تولید محتوا (content writing) و کپی رایتینگ (copywriting) دو فعالیتی هستند که با گسترش دنیای دیجیتال پا به عرصه ظهور گذاشتند. البته چنین به نظر می‌رسد که کپی رایتینگ مفهوم جدید‌تری نسبت به تولید محتوا باشد.

طبق نظر‌سنجی‌هایی که از فعالان عرصه سئو انجام گرفته است، برخی این دو مقوله را کاملاً یکسان، برخی مشابه، برخی مکمل و برخی کاملاً متفاوت ارزیابی کردند و اتفاق نظر در این زمینه وجود ندارد.

در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنا کردن شما با مفهوم هر کدام، به بررسی تفاوت و تشابه آن‌ها بپردازیم تا بتوانیم در پایان به نقطه نظر مشخصی در این زمینه دست یابیم.

تولید محتوا چیست؟

محتوا به اطلاعاتی گفته می‌شود که به مخاطب عرضه می‌شود و می‌تواند آگاهی دهنده، سرگرم کننده یا ترغیب کننده باشد. محتوا تنها به شکل نوشتاری نبوده و هر چیزی که حواس پنج‌گانه انسان را درگیر کند، نوعی محتوا محسوب می‌شود. بنابراین پادکست، اینفوگرافیک، ویدئو کلیپ و … جزو انواع محتوا هستند.

تولید محتوا هم چیزی نیست به جز فرایند خلق محتوا برای یک سایت که ممکن است در یک زمینه تخصصی یا در یک زمینه عمومی باشد.

کارشناس تولید محتوا یا کانتنت رایتر به چه کسی گفته می‌شود؟

کارشناس تولید محتوا به شخصی گفته می‌شود که می‌تواند برای یک سایت یا هر فضای مشابه دیگر، محتوای اختصاصی فراهم کند. یک تولید کننده محتوا علاوه بر دارا بودن قابلیت ایده‌پردازی، بایستی اطلاعات عمومی بالایی داشته و قادر باشد که اطلاعات موجود در مورد موضوع یا محصول خاصی را به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه کند.

یک کارشناس تولید محتوای سئو، شخصی است که از طریق تولید محتوای با‌کیفیت که دارای عنوان و کلمات کلیدی مناسب ‌می‌باشد، تلاش می‌کند که ترافیک ارگانیک یک وب‌سایت را افزایش دهد.

بنابراین یک کارشناس تولید محتوا نه تنها باید بر اصول و مفاهیم سئو تسلط کافی داشته باشد، بلکه بایستی با فن نویسندگی نیز آشنا باشد. به‌طور کلی محتوای تولید شده توسط یک کانتنت رایتر برای مصرف روزانه در وب سایت‌ها‌، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و….  کاربرد دارد و با هدف آگاه سازی و ارائه راه حل به مخاطب و فروش غیر مستقیم تولید می‌گردد.

اهدافی که یک کارشناس تولید محتوا دنبال می‌کند، عبارتند از:

  • افزایش ترافیک ارگانیک سایت
  • بالا بردن رتبه کلمات کلیدی یک وب سایت
  • دریافت کلیک از کاربران موتور‌های جستجو
  • جذب بک لینک‌های با‌کیفیت
  • هدایت کاربران به صفحات دیگر در داخل سایت
  • تبدیل بازدید کنندگان وب سایت به خریداران، مشترکان یا مبلغان بالقوه

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که با خلق مطالب اختصاصی و در عین حال ساده در زمینه کسب‌وکار‌های مختلف به ترغیب و جلب توجه مشتری یا مخاطب می‌پردازد. عنوان جذاب، کلمات ساده ولی تأثیر گذار، عدم بزرگ‌نمایی و اغراق، عدم استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات و از همه مهم‌تر کوتاه بودن از ویژگی‌های بارز یک کپی رایتینگ است.

کپی رایتر به چه کسی گفته می‌شود؟

 از آنجایی که برای واژه کپی رایتر (copywriter) هنوز معادل مناسبی در زبان فارسی ارائه نشده است، این کلمه با کلمه کپی رایت (copy right) که در زبان انگلیسی به شکل متفاوت نوشته می‌شود، گاهاً اشتباه می‌شود، ولی باید بدانید که این دو کلمه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

کپی رایتر به شخصی گفته می‌شود که با تکیه بر هنر نویسندگی و با تسلط بر علم بازاریابی و روانشناسی مخاطبان هدف، برای افراد، شرکت‌ها،‌ برندها و هر مجموعه دیگری که قصد فروش کالا یا خدماتی را داشته باشد، مطلب می‌نویسد.

تبلیغات کمپانی‌‌‌ها، صفحات فرود، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات چاپی، تبلیغات بیلبورد، صفحات فروش، صفحات معرفی محصولات از جمله مواردی هستند که به یک کپی رایتر برای ایجاد محتوا نیاز دارند.

اهدافی که یک کپی رایتر دنبال می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • تولید آگهی‌های تبلیغاتی
  • بدست آوردن بازار‌های نیچ (جاویژه)
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • ترغیب مشتریان برای خرید یک کالا یا محصول
  • افزایش ترافیک ارجاعی یا مستقیم یک وب سایت

شباهت و تفاوت کارشناس تولید محتوا با کپی رایتر

با مطالبی که عنوان شد، می‌توان شباهت  این دو حرفه را در نوشتن مطالب در جهت جذب مخاطب و تفاوت آنها را در نوع محتوای تولیدی و هدف نهایی دانست.

  • محتوای تولید شده توسط یک کارشناس تولید محتوا از نظر پیچیدگی و سنگین بودن نسبت به محتوای تولید شده توسط یک کپی رایتر در سطح بسیار بالا‌تری قرار دارد.
  • یک تولید کننده محتوا باید توضیحات کامل و جامعی را در مورد یک موضوع ارائه کند و فضای کافی در اختیار دارد تا با یک متن مطلوب و حتی بسیار بلند، مخاطب خود را جذب کند. ولی کپی رایتر چنین فضایی را در اختیار ندارد و باید نظر مخاطب را تنها با چند جمله کوتاه به یک محصول یا سرویس جلب کند.
  • فردی که به عنوان یک کپی رایتر فعالیت می‌کند، یک حرفه بسیار تخصصی را انجام می‌دهد. شاید اغراق نباشد که بگوییم فروش یک کمپانی یا یک مجموعه خدماتی به ایده‌پردازی و سایر مهارت‌های بازاریابی یک کپی رایتر بستگی دارد و عدم استفاده از یک کپی رایتر توانمند و متخصص می‌تواند به سقوط کامل منجر شود.

در مقابل، کارشناس تولید محتوا یک شغل تخصصی نیست که دیگران نتوانند از عهده آن برآیند. درست است که یک تولیدکننده محتوا باید به نویسندگی تسلط کامل داشته باشد اما لازم نیست یک نویسنده حرفه‌ای باشد. آشنایی با اصول سئو نیز نیاز به تخصص خاصی ندارد.

سخن آخر

با جمع‌بندی آنچه که گفته شد، می‌توان چنین گفت که با وجود تشابه زیاد، این دو حرفه کاملاً با یکدیگر متفاوت می‌باشند. در جاهایی این دو تخصص کاملاً مستقل بوده و در جاهایی با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و مکمل یکدیگر می‌باشند.

اگر بخواهیم در یک جمله تفاوت این دو حرفه را بیان کنیم، می‌توان گفت: «هر کپی رایتر یک تولید کننده محتوا است، ولی هر تولید کننده محتوا لزوماَ کپی رایتر نیست». البته این جمله به معنای برتری یک کپی رایتر بر یک محتوا کار نیست و هر کدام جایگاه خود را دارند. در نهایت این وظیفه دارندگان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف است که با توجه به هدف خود تعیین کنند که از کدام یک از این متخصصان بایستی کمک بگیرند.

اگر به دنبال استخدام کپی رایتر یا تولیدکننده محتوا برای اجرای پروژه‌های بازاریابی محتوایی خود هستید، حتما از خدمات تولید محتوای ترجمیک استفاده کنید یا همین الان سفارش تولید محتوا خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.