تولید محتوای موفق با تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique)

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) در سال ۲۰۱۵ توسط برایان دین (Brian Dean) (مؤسس وب سایت Backlinko  و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در حوزه سئو و بهینه‌سازی سایت در جهان مطرح شد.

وی درباره علت این نام‌گذاری چنین می‌گوید: «آیا تا به حال شده است که از کنار برج بلندی عبور کنید و با دیدن آن به خود بگویید وای چقدر خارق العاده است! یعنی هشتمین آسمان خراش بلند دنیا چه عظمتی دارد؟ البته که چنین نمی‌گویید! شما در ذهن خود به دنبال بلند‌ترین می‌گردید. طبیعت انسان این است که جذب برترین‌ها می‌شود، پس در زمینه تولید محتوا هم باید بلند‌ترین آسمان خراش را بسازید تا همگان درباره شما صحبت کنند».

زمانی که برای اولین بار برایان دین این تکنیک را استفاده کرد، ترافیک وب‌سایت او طی دو هفته به بیش از دو برابر رسید.

تعریف تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) به معنای بازنویسی و ارتقای محتوایی است که با‌کیفیت بوده و در جذب مخاطبان و دریافت بک‌لینک از سایت‌های دیگر بسیار موفق عمل کرده است.

اساس تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش این است که اگر شما قصد دارید در مورد موضوعی محتوا تولید کنید، آن محتوا باید از بهترین محتوای موجود، طولانی‌تر، جامع‌تر، به‌روز‌تر، مفید‌تر و دارای طراحی بهتر باشد.

اگر تکنیک آسمان خراش را به درستی رعایت کنید، در مدت زمان کوتاهی به ترافیک ارگانیک بالایی دست پیدا خواهید کرد.

اجرای تکنیک آسمان خراش

اگر قصد اجرای تکنیک آسمان خراش را در تولید محتوای خود دارید، بایستی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برترین سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی منتخب شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند را بررسی کنید.
  • محتوای سایت‌های برتر را تجزیه و تحلیل کنید. محتوای این سایت‌ها را به عنوان مرجع خود در نظر بگیرید و آن را به بهترین وجه ممکن بازنویسی کنید. محتوای شما باید از همه نظر از محتوای سایت مرجع بهتر باشد. به عبارت دیگر آموزنده‌تر، خلاقانه‌تر، جذاب‌تر، با جزئیات بیشتر و … باشد.
  • به وب سایت‌هایی مانند Ahrefs و Buzzsumo مراجعه کنید و سایت‌هایی را که به پست‌های برتر گوگل بک‌لینک داده‌اند، بیابید.
  • با وب‌سایت‌هایی که به پست‌های برتر بک‌‌لینک داده‌اند، تماس بگیرید و محتوای ارزشمند خود را به آن‌ها ارائه کنید و در پایان از آن‌ها بخواهید که به جای سایت قدیمی به وب سایت شما بک‌‌‌‌‌‌لینک دهند. در پایان از بازدیدکنندگان و بک لینک‌هایی که به پست شما سرازیر می‌شوند، لذت ببرید.

تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش در مقایسه با تولید محتوای معمولی، وقت و انرژی بیشتری را طلب می‌کند، ولی نتایج خیره کننده‌ای در پی دارد و حتی می‌تواند شما را به رتبه یک گوگل برساند.

مزایای تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا

محتوای طولانی، فضای بیشتری به شما می‌دهد.

هنگامی که یک متن طولانی می‌نویسید، بایستی با زیرعنوان‌‌هایی، آن را به بخش‌هایی دسته‌بندی کنید. این زیر‌عنوان‌ها معمولاً کلمات کلیدی را در خود جای می‌دهند و در نتیجه چگالی کلمات کلیدی را بالا می‌برند.

با تولید محتوای طولانی‌تر ناچار می‌شوید که به جزئیات بیشتری بپردازید و این امر سبب می‌شود که هر نیازی که مخاطب داشته باشد را برطرف کنید. علاوه بر این، پست‌های بلند‌تر فرصت استفاده از تصاویر بیشتر و مانور در طراحی را به شما خواهند داد.

همچنین فرصت پیدا می‌کنید که لینک‌های داخلی بیشتری را به سایر پست‌های خود بدهید و لینک‌سازی داخلی سایت خود را بهبود ببخشید.

از تقاضا برای محتوای خود اطمینان دارید

پیش از آغاز هر کسب‌و‌کار و ارائه کالا یا خدمات بایستی وضعیت بازار و وجود تقاضا برای آن را بررسی کنید. اگر بهترین محصولات را روانه بازار کنید، ولی تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد، به طور حتم شکست خواهید خورد.

این مسئله در مورد تولید محتوا هم صدق می‌کند. بایستی پیش از نوشتن یک مطلب بدانید که آیا تقاضای خارجی برای آن وجود دارد یا خیر.

در تولید محتوا‌های قوی خبره می‌شوید

در تکنیک آسمان خراش شما باید محتوایی قوی‌تر و ارزشمندتر از بهترین محتوای موجود تولید کنید. این کار باعث می‌شود با مشاهده محتوا‌های برتر به نقاط ضعف و قوت آن‌ها پی برده و با چهارچوب محتوا‌های موفق آشنا شوید. همچنین از آنجایی که بایستی آن محتوا را ارتقا دهید، کم کم به تولید محتوا‌های قوی عادت می‌کنید و کیفیت کلی کار شما بالا می‌رود.

ارتباطات جدید میان شما با سایر تولیدکنندگان محتوا شکل می‌گیرند

در مرحله آخر تکنیک آسمان خراش لازم است که با صاحبان سایت‌ها یا وبلاگ‌‌نویس‌ها ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها درخواست کنید که به جای محتوای اصلی، به مقاله شما که قوی‌تر و جامع‌تر است، لینک بدهند. این امر سبب شکل گیری ارتباطات جدید با سایر تولید کنندگان محتوا یا صاحبان سایت‌های دیگر می‌شود.

آیا تکنیک آسمان خراش در عمل نیز موفق است؟

با توضیحات بالا می‌توان گفت که تولید محتوا به روش آسمان خراش در تئوری موفقیت‌‌آمیز است، ولی آیا این تکنیک در عمل هم به همین اندازه موفق خواهد بود؟

در تکنیک آسمان خراش، تاکید بر محتوای طولانی‌تر است و برایان دین تعداد کلمات بیشتر را ضامن موفقیت می‌داند. شاید این فرمول تا چند سال پیش به خوبی عمل می‌کرد، ولی امروزه شاهد آن هستیم که کاربران دیگر محتوای خیلی طولانی را نمی‌پسندند.

مورد دیگری که در رابطه با این تکنیک وجود دارد این است که توزیع محتوا در آن همانند تولید محتوا جدی گرفته نشده است. در حالی که به خوبی می‌دانیم توزیع محتوا به اندازه کیفیت آن و حتی بیشتر اهمیت دارد. اگر محتوای شما به خوبی توزیع نشده و همه اصول سئو درباره آن رعایت نشود، در بهترین حالت به رتبه‌های انتهایی صفحه اول گوگل می‌رسد.

مسئله بعدی که به‌ویژه در داخل کشور مشکل‌ساز می‌باشد، این است که در عمل زمانی که با مالکان یا تولید کنندگان محتوای سایت‌های دیگر تماس می‌گیرید، در اغلب مواقع یا پاسخی دریافت نمی‌کنید یا با پاسخ منفی رو‌به‌رو می‌شوید.

البته با اجرای اصولی تکنیک و رعایت برخی نکاتی که در ادامه آمده است، می‌توان بر تمام مشکلات فوق الذکر غلبه کرد.

نکات مهمی که در اجرای تکنیک آسمان خراش باید در نظر داشته باشید.

محتوای طولانی‌تری نسبت به محتوای اصلی تولید کنید، ولی نه بیش از حد طولانی که تأثیر منفی بر خواننده بگذارد. همچنین محتوای خود را با افزودن زیر عنوان و تصاویر بیشتر به بخش‌های کوچک‌تری بشکنید.

برای بهبود کیفیت محتوا از آمار‌ها و ارقام معتبر، فایل‌های صوتی تصویری و اطلاعات به‌روز کمک بگیرید. از پرداختن به جزئیاتی که به فهم بهتر مطلب کمک می‌کنند، غافل نشوید. همچنین از کلمات کلیدی متنوع‌تر و جدیدتری استفاده کنید.

طراحی وب‌سایت شما سهم زیادی در جذب مخاطب دارد. تلاش کنید طراحی خود را نیز نسبت به سایت مرجع خود ارتقا دهید.

جهت ارتباط با گردانندگان سایت‌های دیگر برای دریافت بک‌لینک، شما باید یک ایمیل کوتاه، قانع‌کننده‌ و جذاب تنظیم کنید. مهم‌ترین نکته این است که پیشنهاد تبادل لینک یا پست مهمان بدهید و از دیگران توقع نداشته باشید که بدون هیچ منفعتی به پست شما لینک بدهند. در ضمن هرگز از سیستم ایمیل خودکار برای این کار استفاده نکنید.

نکته آخر این‌که هرگز دست از تلاش و تولید محتوای با‌کیفیت برندارید. اگر محتوای ارزشمندی تولید کرده و استراتژی‌ سئوی مناسبی اتخاذ کنید، حتی اگر هیچ بک‌لینکی هم در ابتدا دریافت نکنید، کم کم محتوای شما راه خود را به رتبه‌های برتر گوگل باز می‌کند.

پدیده‌ای جدید در سئو به نام مدل خوشه‌ای تولید محتوا (Content Cluster)

روش مدل خوشه‌ای تولید محتوا یا خوشه محتوایی (Content Cluster) استراتژی جدیدی است که به دنبال تغییر الگوریتم‌های گوگل مطرح گشته و بحث آن امروزه در میان تولید‌کنندگان محتوا بسیار داغ شده است.

اگر شما به دنبال بهترین روش برای پیوند دادن محتوای تولید شده با استراتژی سئوی خود هستید، مدل خوشه‌ای تولید محتوا بهترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مدل خوشه‌ای تولید محتوا یا محتوای خوشه‌ای چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل دست خوش تغییراتی شده است و دیگر یک محتوا را به تنهایی و بر اساس کلمات کلیدی‌ ارزیابی نمی‌کند. با معرفی فناوری ماشین یادگیری گوگل با نام رنک برین (Rank Brain) موتور‌های جستجوی آن به قدری پیشرفت کرده‌اند، که می‌توانند موضوعات مختلف پشت اهداف جستجو درک و آنالیز کنند و با در نظر گرفتن تاریخچه جستجوی کاربران، نتایج دقیق‌تری را به آن‌ها نمایش دهند.

با تکامل هوش مصنوعی گوگل، یک محتوا بر اساس ارتباطی که با محتواهای تولید شده دیگر دارد، ارزیابی و رده‌بندی می‌شوند.

علاوه بر این، با ظهور تلفن‌های همراه و استفاده گسترده از دستیاران صوتی مانند سیری و کورتونا برای جستجو، عباراتی که جستجو می‌شوند، بیشتر جنبه محاوره‌ای پیدا کرده‌اند. در گذشته افراد اغلب از واژه‌ها و عبارت‌های رسمی‌تر برای جستجو استفاده می‌کردند. در‌حالی‌که امروزه کاربران برای سرچ کردن، از سؤالات محاوره‌ای، طولانی، پیچیده و حتی با جمله‌بندی کامل استفاده می‌کنند.

الگوریتم جستجوی گوگل اکنون به‌جای کلمات به دنبال ارتباط کلمات و مفهوم آن‌ها است. به عبارت دیگر این الگوریتم به دنبال این است که بتواند بین بخش‌های مختلف یک محتوا ارتباط پیدا کند و بر اساس آن مسیر و الگوی جستجوی خود را بسازد. هنگامی که شما از مدل محتوای خوشه‌ای استفاده می‌کنید، این الگوی را برای گوگل ساخته و کار آن را آسان می‌کنید.

شاید از خود بپرسید این همه دردسر برای چیست؟ چرا موتور‌های جستجو دیگر کلمات کلیدی را ملاک خود قرار نمی‌دهند؟

پاسخ روشن است. گوگل یا موتور‌های جستجوی دیگر به دنبال آسان‌تر کردن جستجو برای کاربران هستند. گوگل به جای کلمات، هدف کاربر از جستجو را ملاک خود قرار داده و به دنبال شخصی‌سازی جستجو برای هر کاربر است.

هدف گوگل این است که نتایج جستجوی یک فرد عادی که به دنبال روش کاشت توت فرنگی است با نتایج جستجوی یک مهندس کشاورزی تفاوت داشته باشند، یعنی برای فرد عادی روش سنتی و برای مهندس کشاورزی روش‌های تجاری را نمایش دهد.

روش مدل خوشه‌ای تولید محتوا یا خوشه محتوایی (Content Cluster) دقیقاً به‌دنبال ایجاد ارتباط معنایی بین قطعات مختلف محتوایی است. مدل خوشه‌ای تولید محتوا با دسته‌بندی و منسجم‌تر کردن محتوا برای یک موضوع خاص نشان می‌دهد که یک وب‌سایت در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و هدف نهایی آن چه چیزی است.

اجرای مدل خوشه‌ای تولید محتوا

در روش خوشه محتوایی یک صفحه در وب‌سایت به عنوان هسته یا ستون (Pillar) تعیین می‌شود و یک محتوای کلی و همه جانبه در آن قرار می‌گیرد. سپس برای موضوعات مختلف مرتبط با هسته اصلی، محتوا تولیدشده و در صفحات جداگانه قرار می‌گیرند که این صفحات خوشه‌ها (Cluster‌ها) را تشکیل می‌دهند.

در مرحله بعدی از هر خوشه به خوشه دیگر و همچنین از خوشه‌ها به ستون مرکزی لینک داده می‌شود. در نهایت تمام صفحات مانند دانه‌های یک خوشه انگور به یک شاخه اصلی که در اینجا همان صفحه اصلی وب‌سایت است، متصل می‌شوند.

در مرحله نهایی، دریافت بک‌لینک از سایت‌های دیگر را باید مد نظر قرار دهید تا خوشه شما روی شاخه تنها باقی نمانند. با ایجاد لینک و دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر به ویژه وب‌سایت‌های مرتبط با موضوع فعالیت شما، موتور‌های جستجو رتبه بالاتری را برای شما در نظر می‌گیرند.

با محتوای خوشه‌ای، گوگل متوجه می‌شود که شما جزو سایت‌هایی هستید که به صورت تخصصی و عمیق روی یک موضوع خاص تمرکز و تولید محتوا کرده‌اید و به این شکل به صفحه ستون شما رتبه و اعتبار بالایی می‌دهد.

انتخاب کلمات کلیدی برای مدل خوشه‌ محتوایی

درست است که در استراتژی جدید گوگل، مفهوم به جای کلمات اهمیت پیدا کرده است، ولی نباید چنین تصور کنید که کلمات کلیدی برای همیشه از صحنه سئو کنار رفته‌اند. نه چنین نیست، بلکه در مدل خوشه‌ای تولید محتوا نیز کلمات کلیدی در یک سیستم سازماندهی شده به ایفای نقش خود می‌پردازند.

کلمات کلیدی به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کلمات کلیدی مسیریابی مانند «چگونه به کوه صفه بروم»
  2. کلمات کلیدی فروشگاهی مانند «لباس شب دخترانه»
  3. کلمات کلیدی اطلاعاتی مانند «بازاریابی محتوا چیست»

هنگامی که قصد دارید در رابطه با یک موضوع خوشه‌های محتوایی ایجاد کنید، بایستی هسته مرکزی یا صفحه ستون را به عنوان صفحه فروشگاهی با کلمات کلیدی فروشگاهی قرار دهید و پست‌های آموزشی و کلمات کلیدی اطلاعاتی را در صفحه‌های فرعی یعنی در خوشه‌ها درج نمایید.

همین حالت برای وب‌سایت‌های مربوط به حوزه خدمات نیز وجود دارد. برای مثال اگر شما یک مرکز خدمات لیزر و مراقبت‌های پوستی دارید، بایستی هر یک از خدمات لیزر خود را همراه با کلمات کلیدی فروشگاهی مرتبط با آن در صفحه اصلی قرار داده و سپس موضوعات آموزشی مختلف از انواع لیزر گرفته تا مراقبت‌های پس از لیزر را به عنوان خوشه در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که همانند روش‌های سنتی سئو بایستی از کلمات کلیدی مناسب که به میزان زیادی توسط کاربران جستجو می‌شوند، برای صفحه اصلی استفاده کنید.

چه تعداد مقاله و چه تعداد کلمه باید در یک خوشه قرار بگیرند؟

این یکی از سؤالاتی است که بسیاری از افراد درباره روش خوشه‌ای می‌پرسند. تعداد مقالاتی که در یک خوشه قرار گرفته و به صفحه ستون لینک می‌شوند، محدودیتی ندارند و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، تأثیر بیشتری بر بهینه‌سازی موتور‌های جستجو خواهند داشت.

در رابطه با تعداد کلمات بایستی مقالات را به دو دسته مقالات کوتاه و بلند تقسیم‌بندی نمود. برای مقالات بلند می‌توانید ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه و کمی بیشتر استفاده کنید و برای مقالات کوتاه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلمه کافی است.

تجربه نشان داده است که مقالات بلند موفق‌تر عمل می‌کنند، ولی گاهی موضوعات کم حجمی وجود دارند که به میزان زیادی به موضوع هسته اصلی نزدیک هستند و استفاده از آن‌ها مفید می‌باشد.

جمع بندی

با مدل خوشه‌ای تولید محتوا یا خوشه محتوایی، شما به گوگل برای شناخت و ارتباط دادن محتوای سایت با کلمات کلیدی کمک می‌کنید و گوگل پاداش این کمک را با بالا بردن رتبه شما در نتایج جستجو خواهد داد.

امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی گوگل، روش محتوای خوشه‌ای به یکی از اصول اساسی سئو در طراحی سایت تبدیل شده است. تمام افرادی که در عرصه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، بایستی استراتژی تولید محتوای به‌روز‌ی داشته باشند، تا به نتیجه دلخواه یعنی افزایش بازدید‌کنندگان و ترافیک ارگانیک سایت دست یابند.

6 دیدگاه در «تولید محتوای موفق با تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.