ویژگی‌های تولید محتوای متنی

اصول و ویژگی‌های مهم در تولید محتوای متنی

به تهیه و گردآوری اطلاعات پیرامون موضوعی خاص، که به وسیله کلمات، عبارات، جملات، پاراگراف‌ها و… انجام می‌شود، تولید محتوا گفته می‌شود و برای وب‌سایت و کسب و کارهای آنلاین بسیار حائز اهمیت است. چراکه اهداف مهمی مثل افزایش بازدید وب‌سایت و ارتقا رتبه در موتورهای جستجوگر از این طریق دنبال می‌شود.

امروزه موتورهای جستجو برای رتبه دادن به وب‌سایت‌ها، از الگوریتم‌های مختلف و پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تغییرات محسوس در این الگوریتم‌ها و ریزبین‌تر شدن آن‌ها کار را روز‌به‌روز سخت‌تر می‌کند. از این رو تولید محتوای متنی مبتنی بر این الگوریتم‌ها و به‌کارگیری محتوانویسان حرفه‌ای اهمیت زیادی پیدا کرده است.

اما جای نگرانی نیست. چراکه تولید محتوای متنی اصولی ساده و شیرین دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با اصول و ویژگی‌های محتوای متنی باکیفیت آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

اسکیمای FAQ یا سوالات متداول چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

اهمیت تولید محتوای متنی در چیست؟

محتوای متنی چیزی فراتر از یک نوشته ساده است و با بار آموزشی و اطلاعاتی خود، خوانندگان را جذب می‌کند و آن‌ها را آموزش می‌دهد. از سوی دیگر، تولید محتوای متنی یکی از ابزارهای مهم سئو است و مسیر دستیابی به اهداف مهمی همچون افزایش فروش و سوددهی را برای کسب و کارها میسر می‌کند.

مدیران حرفه‌ای با آگاهی بر این موارد، به تولید محتوا به دید یک سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند و برای سئو کردن آن هزینه‌های زیادی می‌پردازند.

عدم رعایت اصول سئو نه تنها به ارتقای رتبه گوگل و جذب مخاطب کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری مثل جریمه گوگل را نیز در پی داشته باشد.

انواع محتوای متنی

محتوا انواع مختلفی دارد و انتخاب از میان انواع مختلف آن، به نوع کسب و کار، پرسونای مخاطب، بودجه و… بستگی دارد. روشن است که ساختار و شیوه نگارش هر یک از انواع محتوا متفاوت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

محتوای وب‌سایتی/ وبلاگی

محتوای وب‌سایتی/ وبلاگی بیشترین کاربرد را دارد و تاثیر زیادی روی رتبه سئو سایت‌ها می‌گذارد. بسیاری از کسب و کارها بدون داشتن شبکه‌های اجتماعی و منابع دیگر، تنها با تکیه بر همین نوع از محتوا و انتشار آن در وب‌سایت خود، رتبه خوبی در گوگل کسب کرده‌اند و بازدیدکنندگان بی‌شماری را جذب کرده‌اند.

آموزش تولید محتوای متنی

محتوای ایمیل/ نامه

استفاده از یک متن کوتاه، مختصر و موجز که معرف کلیه خدمات و محصولات شما بوده و خواننده و کاربر را مجاب کند که برای کسب اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کرده یا با شما تماس بگیرد، می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

شما می‌توانید با استفاده از یک متن جذاب و حرفه‌ای، خدمات و محصولات خود را به مشتریان جدید و قدیمی معرفی کرده و آن‌ها را به بازدید مجدد از سایت خود تشویق کنید. معرفی خدمات و محصولات جدید و به خصوص اطلاع از تخفیف‌ها، می‌تواند جذب کننده خوبی برای مخاطبان شما باشد.

محتوای شبکه اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی جزء جدانشدنی از اینترنت و تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، فعالیت در این شبکه‌ها علاوه بر جذب مخاطبان جدید، باعث افزایش رنکینگ در موتورهای جستجو نیز می‌شود. با توجه به اینکه اکثر مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به دنبال مطالب کوتاه، مختصر و مفید هستند، لذا تولید محتوا برای آن‌ها، باید بسیار حساب‌شده باشد. در واقع باید متن تولید شده در این بخش بسیار کوتاه و گویا بوده و در همان یکی دو خط اول، پیام اصلی را به خواننده منتقل کند.

محتوای پیامک

در متن پیامک، دست شما بسته‌تر است. چراکه باید تنها با یک جمله یا یک عنوان پیام خود را منتقل و مخاطب را جذب کنید. بنابراین نوشتن پیامک تبلیغاتی کار ساده‌ای نیست. نویسندگانی که تخصص‌شان در نوشتن داستان‌های مینیمال است، به این نکته کاملا واقف هستند.

رپرتاژ آگهی

رپرتاژ آگهی در حقیقت متنی است که برای جذب مخاطب در سایت‌های عمده خبری که مخاطبان عمومی زیادی دارند، منتشر می‌شود. در نوشتن رپرتاژ آگهی، علاوه بر رعایت ویژگی‌های کلی تولید محتوا، باید به این نکته نیز توجه کرد که هم در خلال متن و هم در انتهای مطلب، نام شرکت موردنظر قید شود و مشخصات منحصر به فرد آن‌ را در مقابل رقبا به خوبی نشان داده شود. به این ترتیب رعایت این موارد باعث می‌شود که خواننده و مخاطب تمایل پیدا کند از سایت آن‌ها بازدید کرده یا با آن‌ها تماس بگیرد.

نکات ضروری برای نوشتن یک محتوای باکیفیت

حال که با انواع محتوا آشنا شدیم، در این بخش نکات ضروری برای نوشتن مهم‌ترین نوع محتوا یعنی محتوای وبلاگی/وب‌سایتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جمع‌آوری اطلاعات جامع و کافی

تولیدکننده محتوا، پیش از هر چیز باید درباره موضوع اطلاعات لازم را جمع‌آوری کند و با خواندن مطالب مرتبط، به دانش خود بیافزاید. به این ترتیب می‌تواند موضوع را به خوبی برای خواننده باز کرده و او را به درستی در مسیری هموار جهت کسب اطلاعات لازم هدایت کند.

به طور مثال تصور کنید که می‌خواهید درباره محصولی خاص محتوا بنویسید. روشن است که باید ساختار و ویژگی‌هایی آن محصول را به درستی بشناسد و مزیت آن را نسبت به محصولات مشابه درک کرده باشید.

آموزش تولید محتوای متنی

انتخاب عنوان مناسب

انتخاب عنوان مناسب برای جذب خواننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که خواننده در دید اول تنها عنوان محتوا را می‌بیند و این عنوان است که می‌تواند او را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند. به عبارت دیگر یک عنوان مناسب در خواننده ایجاد اعتماد می‌کند و به او نشان می‌دهد که جای درستی آمده است.

دقت در استفاده از عبارات و کلمات روشن، مهم و کاربردی در جذب کاربر اهمیت دارد. استفاده از خلاقیت و نوین بودن عنوان مطلب نیز می‌تواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد.

نوشتن متنی جذاب

بعد از این که با نوشتن عنوانی جذاب خواننده را مجذوب کردید، باید روی جذابیت متن محتوا تمرکز کنید. متن نوشته شده باید به شکلی باشد که در همان خط یا پاراگراف اول به خواننده نشان دهد که این مطلب بسیار مفید و کاربردی است. در غیر این صورت، خواننده از خواندن ادامه مطلب خودداری کرده و صفحه را رها می‌کند.

یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی، زمان حضور کاربر در صفحات وب‌سایت است. پس هر چقدر خواننده یا کاربر زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشد، رتبه آن بالاتر خواهد رفت.

مطالب مرتبط:

چگونه با انتخاب عنوان مناسب بازدید سایت خود را ۲ برابر کنیم؟

ساختاربندی استاندارد

استفاده از ساختاری منسجم و استاندارد، مطالعه محتوا را برای خوانندگان ساده‌تر می‌کند و از این جهت تجربه کاربری و کارایی مطلب را بهبود می‌بخشد. بنابراین سعی کنید به انسجام بین جملات و پاراگراف‌ها دقت کنید و طبق ساختاری از پیش تعیین شده پیش بروید.

تولید محتوای باکیفیت

بالا بودن کیفیت محتوای وب‌سایت‌ها، این نوید را به خواننده می‌دهد که برایش ارزش قایل شده‌اید و وقت و انرژی او بها داده‌اید. در دنیای کنونی با توجه به اینکه عموم مردم دوست دارند مطالب را سریع، آسان و بدون حاشیه دریافت کنند، بالا نبودن کیفیت محتوا، مخاطب را دلسرد می‌کند و احتمال بازدیدهای بعدی را به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کیفیت محتوا در بسیاری از الگوریتم‌های موتورهای جستجو، تاثیرگذار است.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

تحقیق کلمات کلیدی، یکی از مهم‌ترین گام‌های تولید محتوای متنی است. در واقع کاربران و مخاطبان بالقوه، کلمات و عباراتی را در گوگل سرچ می‌کنند و از طریق آن‌ها به محتوای سایت شما هدایت می‌شوند. این کلمات و عبارات، همان کلمات کلیدی هستند.

بنابراین حتما هنگام تولید محتوا از کلمات کلیدی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی نباید غیرطبیعی جلوه کند. به عبارت دیگر محتوای شما نباید با کلیدواژه‌ها پر شود. در غیر این صورت، خوانایی متن کم می‌شود و احتمال جریمه گوگل نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط:

چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

آموزش تولید محتوای متنی

حفظ انسجام و یکپارچگی موضوعی

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنیم، باید موضوعات و مطالبی که قرار است مورد بررسی قرار گیرند را مشخص نماییم. در واقع باید به این سوال پاسخ دهیم که ابتدا از کجا شروع کرده و سپس به چه بخش‌هایی می‌پردازیم و در آخر چگونه مطلب را خاتمه می‌دهیم؟ شایان ذکر است که این روند و ساختار باید از یکپارچگی مناسب برخوردار باشد، تا خواننده را گیج نکند.

شناخت پرسونای مخاطب

پیش از تولید محتوا، باید شناخت کافی و وافی نسبت به مخاطب و جامعه هدف خود پیدا کنید. این بخش می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا شما برای مخاطب می‌نویسید. روشن است وقتی که هیچ ذهنیتی نسبت به مخاطبان خود نداشته باشید، هرچقدر هم که قوی و باکیفیت بنویسید، به بازدهی موردنظرتان نخواهید رسید.

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونای مخاطب خود را طراحی کنیم؟ (اهمیت + نمونه پرسونای مخاطب)

آگاهی از رده سنی مخاطبان

شیوه روایت و توضیح مطلب برای رده‌های سنی مختلف متفاوت است. بنابراین، حتما باید از رده سنی مخاطب خود مطلع باشید. طمئنا نوشتن مطلب برای نوجوانان امروزی در مقایسه با بزرگسالانی که شاید خیلی با جوانان کنونی فاصله گرفته‌اند، یکی نیست. البته به طور کلی محتوا باید عام‌پسند بوده و تمامی رده‌های سنی را در بربگیرد.

نگارش صحیح و بازبینی کار

هنگام تولید محتوای متنی، باید چندین بار متن نوشته شده را از نظر قواعد زبانی و املایی مورد بازبینی قرار داد تا ساختار کلی مطلب، دارای استخوان‌بندی مناسبی شود. وجود حتی یک غلط املایی در متن، کل متن را که هیچ، شاید کل یک وب‌سایت را نیز زیر سوال ببرد. پس توجه به نکات ریز نگارشی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از تصاویر مرتبط

استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط، جذابیت متن و علاقه خواننده را دوچندان می‌کند. همچنین عکس‌ها فضای بین پاراگراف‌ها و عناوین را از هم جدا کرده و یک مرحله تنفس به خواننده می‌دهد، تا بعد از طی ثانیه‌ای کوتاه، به سراغ ادامه مطلب برود. خوانش یکسره و مداوم مطلب به شکل پیوسته، ممکن است خواننده و مخاطب را خسته کرده و او را از ادامه کار منصرف کند.

آموزش تولید محتوای متنی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

تقریبا تمام نکات گفته شده در متون مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نیز باید رعایت شوند. البته نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، کار را برای تولیدکنندگان محتوا سخت‌تر می‌کند، زیرا معمولا سلیقه مخاطب و نظرات آن‌ها در این فضا متفاوت است.

در این جایگاه، متون باید حتما کوتاه و مختصر بوده و در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم را به مخاطب منتقل کنند. همچنین ایجاد جذابیت، نوآوری و خلاقیت در آن، جذب مخاطب را دوچندان می‌کند.

استفاده از عکس‌های باکیفیت و جذاب در شبکه‌های اجتماعی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین استفاده از تگ‌های مناسب، همچون کلمات کلیدی، می‌تواند جذب مخاطب را برای شما بیشتر کند.

ضرورت تولید محتوای متنی در سئو

همان طور که اشاره شد، تولید محتوای حرفه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در جذب مخاطب دارد. مخاطب پس از جستجو در موتورهای جستجوگر به سایت شما مراجعه می‌کند و اگر مطلب شما برایش قابل استفاده و چشمگیر نباشد، به سرعت و ظرف چند ثانیه از سایت شما خارج می‌شود. این در حالی است که یکی از قوانین الگوریتم‌های گوگل، محاسبه نرخ پرش است. به همین دلیل تولید محتوای حرفه‌ای برای نگهداشتن کاربر می‌تواند در افزایش رتبه سایت شما بسیار مثمر ثمر باشد.

در حقیقت تولید محتوا یکی از راه‌کارهای مناسب و باصرفه اقتصادی برای افزایش بازدید و جذب مخاطب است. استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کلی وب‌سایت و ارائه مقالات آموزشی و فنی باکیفیت می‌تواند رتبه سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

گر تبلیغات کلیکی را برای وب ‌سایت خود تجربه کرده باشید، متوجه می‌شود که چه هزینه‌های گزافی را باید برای آن پرداخت کنید. در صورتی که با هزینه‌ای به مراتب کمتر، می‌توانید این افزایش رتبه را به صورت کاملا واقعی‌تر و با حضور مخاطبان هدف کسب نمایید.‌

سخن پایانی

تولید محتوا کار آسانی به نظر می‌رسد ولی مسلما این طور نیست. با توجه به توضیحات ارائه شده، مطمئنا با ما هم عقیده هستید که تولید یک متن مفید و کاربردی با این همه ویژگی مثبت، کار هر فردی نیست. اگر نوشته یک فرد عادی را با یک محتوانویس حرفه‌ای در کنار هم قرار دهید و با هم مقایسه کنید، به عمق ماجرا پی خواهید برد.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک با همکاری بهترین نویسندگان و متخصصان سئو سفارش تولید محتوای شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌کند.

ترجمیک از همه افرادی که در نویسندگی و سئو دستی بر آتش دارند، دعوت به همکاری می‌کند. کافیست رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.