بازاریابی استارتاپ‌ها

شیوه استراتژی بازاریابی محتوا برای استارت‌آپ‌ها | راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا

تولید محتوا چیست و چرا باید در راستای رشد و توسعه یک استارتاپ و برندسازی آن، بازاریابی انجام داد؟ یک شرکت تولید محتوا چگونه می­تواند برای رونق یک کسب و کار نوپا، استراتژی محتوا تعیین کرده و با توجه به نیاز مشتری پلتفرم تولید محتوا مناسبی ارائه دهد؟ به چه چیز بازاریابی محتوا گفته می­‌شود؟ و انواع رویکردهای آن کدام است؟ در این مقاله می‌­توانید با مطالعه راهنمای گام به گام توسعه یک استراتژی محتوا با یک بازاریابی قدرتمند، استارتاپ خود را به صحیح‌ترین شکل ممکن توسعه دهید.

محتوا چیست و چگونه می‌­تواند روی برندسازی استارتاپ­‌ها تاثیر بگذارد؟

در انتشارات، هنر و ارتباطات محتوا اطلاعات و تجربه­‌هایی است که به سوی مخاطب هدایت می­‌شود. محتوا چیزی است که از طریق سخنرانی، نوشته، تصویر و هر هنر دیگری بیان می‌­شود.

این کار می­‌تواند به وسیله تولید محتوای متنی و خواندن، تولید محتوای صوتی و شنیدن، تولید محتوای تصویری و دیدن، تولید محتوای حسی و هر شکل دیگری درک شود. محتوا برندسازی شده یک تکنیک بازاریابی شامل تولید محتوایی است که به طور مستقیم به یک برند وصل می‌­شود.

به مصرف‌­کنندگان اجازه می‌­دهد ارتباط خود را با برند برقرار کرده و حفظ کنند. محتوا برندسازی شده ویژگی­‌های زیر را در بر می­‌گیرد:

  • به تمرکز روی ارزش­‌ها و ویژگی­‌های خاص برند کمک می‌­کند و نه محصول یا خدمات آن
  • به توصیف و جان بخشیدن به آن برند کمک می­‌کند.
  • ارزشی اضافه‌­تر از آنچه که یک محصول یا خدمت عادی دارد به آن می­‌بخشد.
  • در خودش داستان برای بازگویی دارد.
  • احساسات مخاطب را به آن جذب می‌­کند.
  • موجب به وجود آمدن حس وفاداری در مخاطب یا خریدار می­‌شود.
  • می­تواند در هر فرمت، شکل همچون تولید محتوای متنی، محتوای تصویری، محتوای صوتی و حتی کانال پخش متفاوت مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه، شبکه اجتماعی و غیره ظاهر شود.

با توجه به تاثیراتی که یک محتوای برندسازی‌شده بر برند دارد، می­‌توان از آن برای شروع یک استارتاپ و برندی نوپا استفاده کرد. یا حتی رشد و روند پیشبرد استارتاپ­‌های قدیمی‌­تر را رونق بخشید.

استراتژی تولید محتوا

برای استفاده از محتوا باید استراتژی داشته باشید. استراتژی به شما کمک می­کند تا مطابق برنامه عمل کنید و دل­سرد نشوید. باید با کمک استراتژی مخاطب هدف اصلی خود را تعیین کنید؛ زیرا محتوایی که تولید می­کنید باید با مخاطب شما هماهنگ باشد تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. گروه­‌های مختلف مخاطب، دغدغه­‌های متفاوتی دارند.

در تولید محتوا باید بر احساسات مخاطب تاثیر بگذارید؛ در این مورد دو گروه کلی از مخاطبین وجود دارند:

  1. بصری و معاشرتی
  2. منطقی

حدود ۸۰ درصد از مردم جزو گروه اول هستند، این گروه با احساسات خود تصمیم می­گیرند و قانع کردن آن­ها به خرید محصول و یا استفاده از خدمات استارت‌­آپ راحت­‌تر است.

گروه دوم افراد منطقی هستند که برای تحت‌­تاثیر قرار دادن آن­ها نیاز به حقایق عددی و اثبات منطقی هست. راضی کردن این افراد کمی سخت­تر است.

در تولید محتوای متنی، نیاز به استفاده­ درست از کلمات تاثیرگذار است. شما با کلمات مناسب می­‌توانید همان احساسی را که می‌­خواهید در مخاطب خود ایجاد کنید. کلمات بار معنایی دارند.

به چه چیز بازاریابی محتوا گفته می­‌شود

استفاده از اعداد، صفت و تیتر می­تواند تاثیر محتوا را بیشتر کند. در محتوای متنی از اضافه‌­گویی پرهیز کنید. زیرا حوصله­‌ی مخاطب اندک است و اگر محتوا خسته­‌کننده باشد آن را رها می­‌کند؛ به­‌علاوه­‌ی این­که درصد کمی از مطالب در ذهن مخاطب باقی می­‌ماند پس باید تلاش کنید محتوای متنی شما، به­‌اندازه­‌ی کافی جذاب باشد؛ و باید گویای این موضوع باشد که محصول یا خدمات کسب‌­وکار شما نیاز مخاطب را برطرف می­‌کند.

برای جلب اعتماد بیشتر باید محتوای شما نشان‎­دهنده­ اطلاعات بالا و دانایی شما باشد، زیرا مخاطب نسبت به دانایی باورپذیرتر می‌شود، که این خود موجب افزایش فروش و سود خواهد بود.

بازاریابی محتوا که در دهه گذشته در دنیای دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح نامشخص داشت، مفهومی است که برای اکثر مردم، اغلب به درستی معنی نشده است.

بازاریابی محتوا به معنی صحبت در مورد محصول یا خدمات شما در قطعه­ای متن و محتوا نیست. بازاریابی محتوا در مورد نشر درست، مفید، مرتبط و با ارزش محتوا برای حل مشکلات مخاطبان هدف شما است.

سوال این است که چطور می­توان با استفاده از بازاریابی محتوا، مردم را برای خرید محصول یا خدمت ترغیب کرد؟ هرچند روش­‌های گوناگونی برای پیاده‌­سازی این کار وجود دارد، مدل نمونه به شرح زیر است:

  • جذب مخاطب به وبسایت یا پلتفرم تولید محتوا به منظور استفاده از محتوا
  • ذخیره اطلاعات تماس. یک کار رایج این است که یکی از محصولات یا خدمات را به ازای اطلاعات به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهیم. (مثل یک مقاله، کتاب صوتی یا فایل آموزشی)
  • استفاده از کمپین‌­های تبلیغاتی گوناگون برای رسیدن به اهداف و چشم اندازها به منظور بازدید یا یادآوری شما در هر زمان. (برای مثال کمپین‌­های کلیکی، بازاریابی ایمیل، نشرهای پیوسته از محتوا و غیره)

همانطور که می­بینید، بازاریابی تولید محتوا چیزی بیش از تولید یک محتوا است.

انواع رویکردهای بازاریابی محتوا

سه رویکرد مختلف بازاریابی محتوا در بین استارتاپ­‌ها وجود دارد. بعضی از استارتاپ‌­ها فکر می­‌کنند، بازاریابی تولید محتوا باید بخش ثانویه و فرعی رشد کسب و کارشان را در بر بگیرد. تعدادی دیگر به عنوان اولین قدم بر روی یک استراتژی محتوا متمرکز می‌­شوند.

آنها از اهمیت بازاریابی محتوا برای رشد استارتاپ خود آگاه هستند اما یک استراتژی قوی و مشخص برای پیشبرد اهداف خود ندارند و با ادامه این روند یعنی بدون داشتن یک طرح برنامه‌­ریزی شده، به تلاشی بدون منفعت خواهند رسید.

تنها تعداد کمی از استارتاپ‌­ها برای استراتژی محتوا خود برنامه‌­ریزی مناسب انجام داده و در بلند مدت به منافع قابل قبولی دست پیدا می­‌کنند. در این مقاله آموزشی به شما یاد خواهیم داد که چطور بتوانید گروه سوم باشید.

شیوه‌های استراتژی بازاریابی محتوا

از انواع شیوه­‌های استراتژی بازاریابی می‌­توان به روش b2b (کسب و کار به کسب و کار)، b2c (کسب و کار به مشتری)، c2b (مشتری به کسب و کار)، c2c (مشتری به مشتری) و غیره اشاره کرد. در روش b2c، مصرف‌کنندگان یا مخاطبان به طور مستقیم محصول یا خدمت را مورد استفاده قرار می‌­دهند. در حالی که در روش b2b تولیدکنندگان نیاز دارند تا محصولات خود را به طور غیر مستقیم به دست مصرف­‌کننده برسانند و یا اینکه سایر ارگان­‌ها و شرکت‌­ها، به محصولات آنها برای پیشبرد اهداف خود نیاز خواهند داشت.

در بازاریابی محتوا، هر چهار شیوه استراتژی مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

(c2c) به این صورت که در وبسایت­‌هایی که مردم به طور مستقیم کالاهای خود را بهم می‌­فروشند، محتوا درواقع تصویر یا معرفی کالا است .

(b2b) یک شرکت تولید قطعات کامپیوتر و یک شرکت اینترنتی می­توانند با تبادل محتوا به هر شکل محصولات و خدمات خود را بهم منتقل کنند که درنهایت مصرف­‌کننده مشتری خواهد بود .

(c2b) در سایت‌­هایی که مردم خدماتی بصورت فریلنس برای شرکت خدماتی انجام می­دهند، در نهایت مصرف­‌کننده شرکت خدماتی خواهد بود.

(b2c) در آخر شرکت­‌های خدماتی یا سایت­های فروشگاهی که محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به مردم یا مشتری می‌­فروشند.

راهنمای گام به گام توسعه یک استراتژی محتوای صحیح

گام اول و مهم‌­ترین گام، بیان کردن اهداف بازاریابی محتوا است.

از نظر اصولی، اهداف بازاریابی محتوا باید اهداف هوشمندانه‌­ای به شرح زیر باشد:

مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوا

خاص: مشخص و متمایز باشد تا اعضای تیم شما بتوانند آن را بدون هیچ مشکلی بشناسند. اهداف انتزاعی خود را به اهداف خاص تبدیل کنید.

قابل قیاس: شما می‌­توانید به اهداف خود شاخص کلیدی عملکرد یا به اختصار (kpl) اضافه کرده و سنجش‌­های قابل قیاس برای هر kpl تعیین کنید.

در دسترس: اهداف باید در دسترس و واقع گرایانه باشد. با در دسترس قرار دادن اهداف به خود و اعضای تیم خود روحیه داده و حس دستیابی به هدف نهایی را در آنها تقویت می­‌کنید. هدف­‌های بزرگتر را به هدف‌­های کوچکتر تقسیم کنید، تا با انتظارات معقول و بجا راه را بدون نا­امیدی دنبال کنند.

مرتبط: اهداف و مقاصد بازاریابی محتوا شما باید مرتبط با کسب و کارتان باشد. برای مثال اگر روش بازاریابی شما از نوع b2b  است و به دنبال جذب فالور در اینستاگرام هستید بهتر است به دنبال مخاطبان مرتبط با کسب و کار خود باشید.

زمانبندی شده: زمان واقع‌بینانه برای اهداف مختلف خود در نظر بگیرید.

در کل سه روش اصلی برای اینکه تصمیم بگیرید چه کسی باید برای پروژه بازاریابی محتوا استارتاپ شما کار کند وجود دارد.

روش اول: تمام امور را خود به تنهایی انجام دهید. اگر هنوز یک استارتاپ کوچک هستید، این کار ممکن خواهد بود. اگرچه به طور مشخص این هدف برای بلند مدت پیشنهاد نمی‌­شود. از آنجا که شما قادر نخواهید بود هم زمان که برای بازاریابی محتوای استارتاپ در حال رشد خود تلاش می­کنید، آن را نیز به طور مرتب مورد سنجش و بررسی قرار دهید.

روش دوم: از منابع خارجی برای بازاریابی محتوا خود استفاده کنید. برای مثال می­‌توانید یک بازاریاب محتوا فریلنس از یک کمپانی یا شرکت تولید محتوا استفاده کنید یا آن را به صورت آزاد استخدام کنید.

روش سوم: تیم بازاریابی محتوا خود را تشکیل دهید. این کار یکی از مفیدترین روش­‌های ممکن است، هرچند به سرمایه اولیه نیاز داشته و هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌­دهد. از جمله اعضای تیم می­توان به کارشناس تولید محتوا، ویراستار، گرافیست، طراح و ادیتور ویدئو، کارشناس تحلیلگر داده و غیره اشاره کرد.

بازاریابی محتوای شما هیچ ارزش و منفعتی به کسب و کار شما نخواهد بخشید، مگر اینکه به دست مخاطب صحیحی برسد.

برای مثال اگر شما بیش از یک میلیون نفر را بسوی سایت خود هدایت کنید، اما فقط ۱۰۰۰ نفر از آنها مخاطب مورد نظر شما باشد، نمی­‌توان گفت که استراتژی محتوای شما مفید بوده است. از سوی دیگر دانستن اینکه چه کسی مخاطب هدف شما است؟ چه نیازی دارد؟ چه رفتاری از خود بروز می­دهد؟ به همراه تمام مشکلات و نکات مهم در رابطه با آنها، می­تواند به طور قابل توجهی به مشخص کردن نوع موضوع و کلمات کلیدی هدف کمک کند.

عواملی چون موقعیت جغرافیایی، ویژگی­های جمعیتی، روانشناسی و غیره از جمله این عوامل هستند.

بنابراین، اینکه چطور محتوایی برای استارتاپ خود انتخاب کنیم، بسته به اولویت مخاطبان هدف ما خواهد داشت. برای مثال اگر مخاطب هدف ما زمان زیادی را صرف تماشای ویدئوهای یوتیوب می­کند، شما باید روی تولید محتواهای ویدئویی سرمایه‌­گذاری کرده و زمان صرف کنید. اگر آنها در اینستاگرام فعال هستند، پس محتوا باید در پلتفرم تولید محتوای اینستاگرام به شکل پست، استوری یا IGTV تولید شود.

قبل از اینکه حتی بخواهید محتوای خود را توسعه دهید، این خیلی مهم است که مسیر رشد و انتشار برای محتوا را مشخص کنید. اهمیت ندارد که محتوا چقدر برای مخاطبان خوب و با ارزش تهیه شده است. درواقع بحث پر اهمیت بعدی در بازاریابی محتوا توزیع محتواست. تا زمانی که کسی محتوای شما را مورد استفاده قرار ندهد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

در قسمت زیر نمونه‌­ای از راه‌­های مهم ارتقا محتوا را شرح داده‌ایم:

سئو: محتوایی که در اولین صفحه از صفحه­‌های موتور جستجوگر گوگل آمده است، بیشترین میزان ترافیک سایت را به خود اختصاص می­دهد. بنابراین سئو هنوز راهی بشدت موثر و سودآور برای ارتقا محتوا شما است. بر طبق کارشناسان ارشد سئو، محتوای با کیفیت هنوز مهم­ترین عامل موفقیت در سئو هستند.

بازاریابی ایمیل: این تکنیک، یکی از موثرترین راه‌­های ارتقا انواع مختلف محتوا است. بازاریابی ایمیلی علاوه بر رساندن محتوا به مخاطب مورد نظر، موجب حفظ ارتباط بین مخاطب و تیم استارتاپ خواهد شد.

بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی: این روش شامل فعالیت در شبکه اجتماعی (ساخت پروفایل، بدست آوردن فالوور)، تبلیغات در شبکه اجتماعی و بازاریابی اینفلوئنسر هستند. این روزها اجتماع جایی است که مخاطبان ما در آن هستند. بنابراین بدیهی است که بخواهیم از این تکنیک برای توسعه استراتژی ارتقا محتوا خود بهره بگیریم.

خلق محتوا

برای تولید و خلق یک محتوا نیاز هست مراحل خاصی را پیش ببریم. این مراحل عبارتند از:

تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که قبلا شرح داده شد، سئو عنصری مهم برای رشد محتوا شما محسوب می­شود. به همین دلیل نیاز است که محتوا خود را بر اساس کلمات کلیدی مناسب تهیه کنید. در کل، سه قاعده اصلی برای تحقیق کلمات کلیدی بکار برده می­شود.

اول اینکه کلمات باید با مخاطب هدف مطابقت داشته و به اندازه کافی در سرچ مورد استفاده قرار گرفته باشند. دوم، با کسب و کار یا استارتاب شما مرتبط بوده و با ارزش باشند. سوم اینکه قابلیت رقابت­‌پذیری و مدیریت مطابق با منابع، زمان و برنامه شما داشته باشند.

طرح تقویم محتوا

بازاریابی محتوا یک بازی بلند مدت است. ما نمی­توانیم انتظار داشته باشیم که فقط با انتشار یک محتوا به نتیجه برسیم.

برای موفقیت در سئو محتوا نیاز است که هم به کمیت و هم به کیفیت محتوا در کنار همکاری با کارشناسان سئو در استارتاپ خود توجه کنیم.

بنابراین نیاز به طرح یک تقویم محتوا برای حفظ رشد استارتاپ یا کسب و کار خود خواهیم داشت. این تقویم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تاریخ انتشار
  • کلمات کلیدی هدف
  • موضوعات محتوا
  • متا دیسکریپشن (متنی کوتاه که به هنگام جست و جو در موتورهای جستجوگر، زیر هر عنوان آورده می­‌شود)، تگ‌­ها یا برچسب‌­ها و دسته بندی‌­ها
  • کسی که قرار است روی محتواها کار کند
  • فرمت یا نوع محتوا
  • مکانی که محتوا قرار است در آن منتشر شود

یک تقویم ایده‌­آل برنامه‌­ای یک ساله است. اما اگر فقط برای چندین ماه نیز برنامه‌­ریزی کرده باشید، باز هم امکان‌پذیر و ارزشمند خواهد بود.

بررسی و مقایسه پیشرفت کار از طریق شاخص‌­های کلیدی عملکرد

آخرین گام توسعه استراتژی بازاریابی محتوا برای استارتاپ شما ایجاد یک سیستم جهت تخمین پیشرفت شما است. آماده ­کردن شاخص‌­های کلیدی عملکرد یا همان kpl می­تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا بازاریابی محتوا شما در مسیر درستی قرار گرفته است یا خیر.

انتخاب شاخص‌­های کلیدی عملکرد باید بر اساس موضوعات بازاریابی محتوا شما باشد. نمونه‌­ای از شاخص‌­های کلیدی عملکرد رایج در بازاریابی محتوا در زیر ذکر شده‌­اند.

  • ایجاد رابطه، برای مثال بدست آوردن یکسری ایمیل جدید از مشترکان
  • افزایش ترافیک طبیعی وبسایت
  • دستیابی به یک درآمد ویژه در یک بازه زمانی خاص
  • ارزیابی جایگاه در شبکه‌­های اجتماعی از طریق تخمین فالوور، لایک، کامنت، بازدید، اشتراک یا ذخیره محتوا

بازاریابی و برون سپاری محتوا یک استراتژی مقرون به الصرفه برای ایجاد ترافیک و رسیدن به اهداف است که می‌­تواند برای هر استارتاپی مفید واقع شود. با سپری­ کردن گام­‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، قادر خواهید بود یک استراتژی موفق بازاریابی محتوا برای استارتاپ یا کسب و کار کوچک خود خلق کنید. بازاریابی محتوا می‌تواند به طور موثر و قدرتمند، موقعیت شما را در صنعت مورد نظر تثبیت کرده و موجب پیشرفت کار شما بشود.

در پایان ترجمیک، برای شما آرزوی موفقیت می­کند و امید است که این مقاله توانسته باشد راهنمایی مفیدی برای استارت­آپ شما داشته باشد. فراموش نکنید که ابتدای هر راهی موانع و مشکلات زیاد وجود دارد و برای به نتیجه رسیدن باید صبور باشید.

در این راه ترجمیک همواره در کنار شما خواهد بود و با تولید محتوا، ترجمه­ی کتاب، مقاله، فیلم و کلیپ، ویراستاری، پارافریز تخصصی و حتی گویندگی نیز به شما در پیش­برد اهداف خود، یاری خواهد کرد.

یک دیدگاه در «شیوه استراتژی بازاریابی محتوا برای استارت‌آپ‌ها | راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.