بازآفرینی محتوا

شش راهکار برای بازآفرینی محتوا

بازنویسی یا بازآفرینی محتوا یکی از مهارت‌هایی است که تمامی تولید کنندگان محتوا چه مبتدی و چه حرفه‌ای باید با آن آشنایی داشته باشند.

بازنویسی یا بازآفرینی محتوا به معنای استفاده مجدد از محتوایی می‌باشد که در گذشته تولید شده است و حال می‌توانید با تغییر فرمت و شکل آن، مجدداً آن محتوا را به مخاطبان قبلی یا در بستر و کانال جدید به مخاطب‌های جدید ارائه کنید.

بازنویسی محتوا با دو هدف متفاوت انجام می‌شود. هدف اول بازنویسی محتوا، به روز رسانی محتوای قدیمی یک سایت برای استفاده مجدد در همان سایت است. همچنین به روز شدن دانش و اطلاعات مربوط به موضوعات مختلف ضرورت به روزرسانی محتوا‌ی سایت‌ها را ایجاب می‌کند.

از سوی دیگر ممکن است که محتوای قبلی در جذب مخاطب موفق عمل نکرده باشد. در این صورت با ارتقا و بازنویسی محتوا می‌توانید جان تازه به سایت خود بدهید.

هدف دوم از بازنویسی محتوا، برای تولید محتوای جدید جهت سایت دیگر است. گاهی تولیدکنندگان محتوا بر موضوعی که قرار است در رابطه با آن تولید محتوا کنند، علم و احاطه کافی ندارند.

در چنین شرایطی برای تولید محتوا می‌توان از بازنویسی کمک گرفت. همچنین از آنجایی که تولید محتوا فرایند زمانبری بوده و نیاز به اطلاعات وسیع و انرژی زیادی دارد، بازنویسی مطالب می‌تواند به ساده‌تر شدن این مسیر منجر شده و زمان کمتری را از شما بگیرد.

در زمینه بازنویسی متن یا محتوا بایستی به نکات زیادی توجه داشت و ساده انگاشتن بازنویسی محتوا بسیار اشتباه است. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان برای بازنویسی محتوا راه‌اندازی شده‌اند اما آیا همه آن‌ها موفق شده‌اند؟ پاسخ در همینجاست تولید محتوا صرفا با روش بازنویسی نمی‌تواند آنطور که باید در بازاریابی محتوای ما موثر باشد.

به همین دلیل در ادامه به نکات مهم در زمینه بازآفرینی محتوا و روش‌های انجام آن می‌پردازیم.

هرگز کپی نکنید

اولین نکته‌ای که در بازنویسی محتوا باید در نظر داشته باشید، این است که هیچ‌گاه متنی را کپی نکنید. توجه داشته باشید که حتی کپی کردن یک جمله از محتوای مرجع می‌تواند به جریمه شدن وب سایت منجر شود. علاوه بر این اگر تولید محتوا برای شخص دیگری انجام گرفته باشد، به قطع کامل همکاری مشتری با شما و ضرر مالی منتهی می‌گردد.

از مقالات قدیمی ایده بگیرید

با مرور مقاله‌های قدیمی می‌توانید ایده‌های جدیدی برای نوشتن مطالب تازه پیدا کنید. با نگاه بر پست‌های قدیمی موفق می‌توانید چهارچوب و ترتیب مناسبی را برای درج محتوای جدید به دست بیاورید. همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف مانند سرچ کنسول سایت و یا گوگل آنالیتیکس می‌توانید از محتواهای محبوب قدیمی را مجدد زنده کنید.

مقالات مرتبط را جمع‌آوری و ادغام کنید

یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌ها برای تولید محتوا، روش گردآوری و ادغام محتوای چند مقاله با یکدیگر برای خلق محتوای جدید است. گاهی روش ادغام چند مقاله از ایجاد محتوای جدید موفق‌تر عمل می‌کند، چرا که در این حالت می‌توان نکات مثبت مقالات مختلف را گلچین کرده و نکات منفی را حذف نمود. نکته مهمی که در این روش باید به آن توجه داشت این است که سعی کنید مقالات پر بازدید را برای بازنویسی انتخاب کنید.

 بر عکس روش مذکور هم امکان پذیر است. یعنی می‌توانید مطالب یک مقاله قوی را در قالب چند پست با شاخ و برگ دادن به آن منتشر کنید.

از محتوای قدیمی پیشی بگیرید

علاوه بر الهام گرفتن از نقاط قوت محتواهای قدیمی، می‌توانید کلمات کلیدی جدیدی را که توسط موتورهای جستجوی مختلف ارائه شده‌اند را پیدا کرده و در محتوای خود وارد کنید. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی محتوای قبلی را با کلمات کلیدی جدید جایگزین کنید. برای مثال زمانی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای کلمات وارد شده از زبان‌های‌ دیگر معادل فارسی معرفی می‌کند، اگر واژه بیگانه جزو کلمات کلیدی محتوا باشد، بایستی با معادل فارسی آن جایگزین شود.

همچنین در بازنویسی مطالب سعی کنید که مطالب اضافه و حاشیه‌ای را حذف نموده و آنها را با مطالب مفید جایگزین کنید. بهتر است اطلاعاتی را اضافه کنید که به فهم بیشتر متن کمک می‌کنند.

نهایت استفاده را از مطالب در بازاریابی محتوا به عمل آورید

ما در هر ساعت و دقیقه درحال بمباران اطلاعات از شبکه‌های مختلف هستیم. گاهی اوقات به قدری درگیر محتواهای جدید می‌شویم که فراموش می‌کنیم بسیاری از محتواهای از پیش تولیدشده قابلیت بازآفرینی را به شکل‌ها و قالب‌ها مختلف دارند. یکی از اصول اساسی برای موفیت در بازاریابی و استراتژی محتوا این است که بتوانیم تا جای امکان از محتوای تولیدی استفاده لازم را به عمل آوریم. شاید بتوان گفت یکی از تفاوت‌های شرکت‌های موفق با سایر شرکت‌ها در همین نکته است.

بازاریابی-محتوا

چند راهکار برای بازآفرینی محتوا:

محتواهای قدیمی را به اینفوگرافیک تبدیل کنید

اینفوگرافیک‌ها، نوعی محتوای تصویری هستند که آمار و اطلاعات را به شکل ساده‌تر و قابل فهم‌تر انتقال می‌دهند .اینفوگرافیک‌ها نسبت به محتوای متنی بک لینک بیشتری دریافت می‌کنند و به افزایش بازدید از وب سایت کمک زیادی می‌کنند.

امروزه بسیار از تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا با تبدیل محتوای مقالات قدیمی خود به تصاویر اینفوگرافیک، آمار بازدید از سایت و یا شبکه اجتماعی خود را چند برابر می‌کنند .

ابزارهای زیادی برای تولید اینفوگرافیک به صورت رایگان در سطح اینترنت وجود دارند.

محتوای قدیمی را در قالب اسلاید ارائه کنید

تولید اسلاید روش بسیار آسانی برای تبدیل انواع محتوا به محتوای تصویری است. می‌توانید اسلایدهایی با فرمت PDF یا Powerpoint یا ODF تولید و سپس می‌توانید از سایت اسلاید شیر (slide share) برای به اشتراک گذاشتن آنها استفاده کنید. این سرویس اسلاید‌های شما را به تبدیل به اسلایدهای به هم پیوسته می‌کند و در نهایت اسلایدها برای به اشتراک گذاری در سایت یا شبکه‌های اجتماعی آماده می‌شود.

محتواهای قدیمی را به پادکست تبدیل نمایید

پادکست‌ها در واقع فایل‌های صوتی هستند که یکی از انواع پر‌طرفدار محتوا به شمار می‌آیند. یکی از ترفندهای هوشمندانه در تولید محتوا این است که محتواهای متنی آموزنده و مفید وب سایت یا وبلاگ خود که مدت زمان زیادی از انتشار آنها می‌گذرد را انتخاب و با صدای خود یا شخص دیگری آنها را به پادکست تبدیل کنید.

بسیاری از افراد فرصت مطالعه مقالات متنی را ندارند، به همین دلیل اگر متن را به شکل فایل صوتی یا پادکست در بیاورید، مخاطبان می‌توانند در هنگام رانندگی یا فعالیت‌های ورزشی به پادکست گوش دهند. علاوه بر این برای برخی از افراد شنیدن از خواندن جذاب‌تراست.

با این کار نه تنها محتوای جدید تولید و سایت خود را به روز کرده‌اید، بلکه مخاطبینی که به پادکست علاقه دارند را می‌توانید جذب کنید .

ایمیل مارکتینگ کنید

یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان شما از طریق ابزار ایمیل مارکتینگ است. شما در بازاریابی ایمیلی خود علاوه بر معرفی محصولات و خدمات خود می‌توانید یک کتابچه از محتوای تولیدشده را برای مخاطبان ارائه دهید. این روش نه تنها برای شما هزینه کمتری نسبت به تولید محتوای جدید دارد بلکه بسیار ارزشمندتر نیز به نظر می‌رسد.

ایمیل مارکتینگ

پست‌های قدیمی را در قالب ویدئو منتشر کنید

بسیاری از تولید کننده‌های محتوای باتجربه برای تأثیر بیشتر بر مخاطبان خود از فایل‌های ویدئویی استفاده می‌کنند.

کلیپ‌های ویدئویی نه تنها از جذابیت بالاتری برای مخاطبان برخوردار است، بلکه برخی مفاهیم علمی یا موضوعات پیچیده که فهم آنها از طریق متون نوشتاری دشوار است، به راحتی در قالب کلیپ‌های ویدئویی به مخاطب منتقل می‌شوند. از این رو با تبدیل محتوای قدیمی به فایل ویدئویی می‌توانید ارجاعات زیادی را به سایت خود دریافت کنید.

یوتیوب، آپارات، تماشا و سایت‌های مشابه به انتشار ویدئو‌ها می‌پردازند و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

با تغییر فرمت و قالب محتوای سایت خود و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب سایت خود کنید.

ارائه محتوای از پیش ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان یکی از روش‌های تعیین پرسونای مخاطب دانست. توجه داشته باشید بازآفرینی محتوا با توجه به جنس شبکه اجتماعی که در آن مطالب را منتشر می‌کنید متفاوت است. یکی از عواملی که در تعیین فرمت و قالب نقش دارند را می‌توان همین پرسونای مخاطب آن شبکه دانست.

در پایان همواره در نظر داشته باشید که اصول اخلاقی را در بازنویسی محتوای سایت‌های دیگر در نظر داشته باشید و با ایجاد لینک به سایت مرجع یا ذکر منبع مورد استفاده، سایرین را در انجام این کار تشویق نمایید.

یک دیدگاه در «شش راهکار برای بازآفرینی محتوا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.