نرم افزار ویرایش متن

معرفی نرم افزار ویرایش متن Hemingway Editor

همه ما با شنیدن واژه «ویراستاری»، کوهی از کاغذهای انباشته‌شده و ویراستاری کلافه و سردرگم را تصور می‌کنیم که بی‌حوصلگی در حال پیدا کردن و اصلاح ایرادات متن است. این در حالی است که بسیاری از ویراستاران عاشق شغل‌شان هستند و حتی دیگران را به ورود به این حرفه تشویق می‌کنند.

البته احتمالا ظهور برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ویرایش تخصصی نیز در این میزان از عشق و علاقه بی‌تاثیر نباشد! این نرم‌افزارها فرایند ویراستاری را آسان‌تر، سریع‌تر، شیرین‌تر می‌کنند و برای نویسندگان و مترجمان آزادکار نیز پرکاربرد هستند.

Hemingway Editor یکی از این نرم‌افزارها است و رابط کاربردی بسیار خوبی دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا با این نرم‌افزار و ویژگی‌ها و کاربردهایش آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری تبدیل فوری حروف کوچک و بزرگ انگلیسی

معرفی نرم‌افزار Hemingway Editor

نرم افزار همینگوی، یکی از بهترین نرم‌افزارهای ویرایشگر متن است. این ابزار نوشتاری به نام ارنست همینگوی، نویسنده مشهور، نام‌گذاری شده‌است. شاید این نقل قول از ارنست همینگوی علت نام‌گذاری این نرم‌افزار بوده است: «وقتی نوبت به نوشتن می‌رسد، ما همه کارآموزان یک صنعت هستیم که هیچ‌کس هرگز استاد آن نمی‌شود».

برنامه همینگوی، برخلاف سایر ویرایشگرهای متن (مانند Grammarly)، وارد جزئیات گرامری نمی‌شود. با این حال خوانایی کلی متن را مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌کند. این برنامه جملات طولانی، پیچیده و خطاهای رایج را با هایلایت‌های رنگی مشخص می‌کند. برای درک بهتر هایلایت‌های رنگی از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • هایلایت زرد: یعنی لازم است که جمله کوتاه‌تر بیان شود یا به چند بخش تقسیم شود.
  • هایلایت قرمز: جمله بسیار متراکم و پیچیده است که خوانندگان را سردرگم می‌کند. سعی کنید جمله را ویرایش کنید تا رنگ قرمز حذف شود.
  • هایلایت بنفش: از کلمه کوتاه‌تری استفاده کنید. برای راهنمایی نشانگر ماوس را روی آن قرار دهید.
  • هایلایت آبی: به قیدها و عبارات ضعیف اشاره دارد.
  • هایلایت سبز: افعال مجهول را نشان می‌دهند.
آموزش کار با همینگوی

نکته: جالب است بدانید که این برنامه، قابلیت ویرایش متون فارسی را نیز دارد.

Hemingway Editor: نسخه وب یا نرم‌افزار؟

به طور کلی دو روش اصلی برای استفاده از خدمات ویرایشگر همینگوی وجود دارد.

  • نسخه وب: استفاده از نسخه وب این ویرایشگر رایگان است و نیازی به ساخت حساب کاربری ندارد. نسخه رایگان همینگوی در تمام مرورگرهای وب استاندارد مانند کروم، سافاری و فایرفاکس کار می‌کند.
  • نرم‌افزار: نرم‌افزار همینگوی با سیستم عامل‌های ویندوز و مک سازگاری دارد و بدون اتصال به اینترنت نیز امکان قابل استفاده است. برای دانلود این نرم‌افزار کلیک کنید.

آموزش کار با نسخه وب ویراستار همینگوی

مرحله اول: برای شروع به وب‌سایت همینگوی مراجعه کنید. قطعا در همان صفحه اصلی، از صفحه اصلی به سبک ساده، مینیمالیستی و صریح آن پی خواهید برد.

مرحله دوم: می‌توانید در مکان مشخص شده مستقیماً شروع به تایپ کنید یا متن مورنظر خود را کپی کنید. هنگامی که متن وارد ویرایشگر همینگوی شد، بخش‌های مختلفی را در رنگ‌های مختلف مشخص خواهد کرد.

مرحله سوم: بخش‌های هایلات شده متن را بررسی کنید. می‌توانید با استفاده از بلوک‌های رنگی بخش‌های پیشنهادی اصلاحی یا خطاها را شناسایی و بررسی کنید.

مرحله چهارم: تصمیم بگیرید که طبق پیشنهادهای همینگوی چه قسمت‌هایی را باید ویرایش کنید. ماوس را روی بخش‌های هایلایت شده قرار دهید. اگر ویرایش پیشنهاد شده موجود باشد، می‌توانید روی آن کلیک کنید تا فوراً تغییر اعمال شود. ویرایش پیشنهاد شده را در نظر بگیرید، اما در نهایت اجازه دهید بینش نویسندگی خودتان تصمیم نهایی را بگیرد.

آموزش کار با همینگوی

آموزش کار با نرم‌افزار ویراستاری همینگوی

برای استفاده از نسخه دسکتاپ همینگوی، باید حق اشتراک را پرداخت کنید. البته با یک بار پرداخت، امکان استفاده دائمی از نسخه دسکتاپ را خواهید داشت. حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا باید بابت چیزی که مشابه نسخه رایگان است پول پرداخت کنیم؟ در جواب باید گفت که نسخه پولی مزایایی دارد که در نسخه رایگان وجود ندارد، از جمله: بدون نیاز به اینترنت کار می‌کند، قابل انتشار است و همچنین قابلیت تبدیل به فایل پی دی اف دارد.

سخن پایانی

در این مطلب با نرم‌افزار همینگوی، به عنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای ویراستاری آشنا شدیم. با این حال، فراموش نکنید که برای تبدیل شدن به یک ویراستار متخصص و حرفه‌ای، راه زیادی در پیش دارید و باید تا مدت‌ها تمرین و تکرار داشته باشید.

ویرایش نیتیو یکی از خدمات موسسه خدمات زبانی ترجمیک است که توسط ویراستاران متخصص و نیتیو ارائه می‌شود. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

3 دیدگاه در «معرفی نرم افزار ویرایش متن Hemingway Editor»

  1. با سلام من برنامه رو نصب کردم اما روی ورد نمیشینه همه مراحل رو به ترتیب انجام دادم اما جواب نداده لطفا راهنمایی کنید چزور باید افزونه رو اضافه کنم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.