نمونه انگیزه نامه

فوت‌وفن نوشتن انگیزه نامه با کیفیت

سخت‌ترین مرحله در نوشتن هر متن، شروع آن است. البته اگر شما قالب مناسبی را در اختیار داشته باشید، سرعت نوشتن شما افزایش می‌یابد. استفاده از قالب در بعضی موارد به شما کمک می‌کند تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را داشته باشید، حتما می‌دانید که به مدارکی نیاز دارید. یکی از این مدارک ترجمه مدارک تحصیلی خودتان است. یکی دیگر از مواردی که حتما باید برای استاد یا دانشگاه ارسال کنید، انگیزه‌نامه است. البته انگیزه‌نامه کاربردهای دیگری هم دارد.

انگیزه نامه هم از آن دسته متن‌هایی است که باید توجه مخاطب را جلب کند. پس از جلب توجه مخاطب نیز باید تاثیر مثبتی بر فرایند تصمیم‌‌گیری او بگذارد. حال سؤالی که تا به اینجا مطرح می‌شود این است که اصلاً انگیزه نامه چیست؟ چگونه می‌توانیم یک انگیزه نامه خوب و تأثیرگذار بنویسیم؟ دلیل اهمیت انگیزه نامه چیست؟

برای آشنایی با فوت و فن نگارش انگیزه‌نامه‌های با کیفیت و موثر در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

پروپوزال چیست؟

منظور از انگیزه نامه چیست؟

اگر قصد درخواست پذیرش از یک دانشگاه خارجی را در مقطع تحصیلات تکمیلی داشته باشید، یکی از مهم‌ترین مدارکی که از شما درخواست می‌شود، SOP یا انگیزه نامه است. SOP مخفف statement of purpose و درواقع مقاله‌ای است که در اختیار کمیته پذیرش قرار می‌گیرد و آن‌ها را به پاسخِ پرسش‌های زیر می‌رساند:

  • شما چه کسی هستید؟
  • چرا درخواست پذیرش از آن مجموعه را دارید؟
  • چرا فکر می‌کنید که یک متقاضی واجد شرایط برای ادامه تحصیل در آن دانشگاه هستید؟
  • برای آینده خود چه برنامه‌ای دارید؟

به‌طورکلی، شما در این مقاله هدف، سوابق و اهداف تحصیلی خود را معرفی خواهید کرد. از طرف دیگر یک انگیزه نامه حرفه‌ای، مهارت و توانایی شما را در نویسندگی را نیز نشان دهد. حتماً می‌گویید توانایی نویسندگی چه اهمیتی دارد. پس بهتر است بدانید که شما در طی دورانی که در آن دانشگاه ادامه تحصیل می‌دهید، باید صدها متن‌ بنویسید.

پس باید خود را برای نوشتن مقاله‌های ۱۰ تا ۲۰ صفحه‌ای یا شاید هم بیشتر آماده کنید. با توجه به این نکته، بسیار مهم است که نشان دهید نویسنده‌ای کاملاً خبره و حرفه‌ای هستید.

به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌های سطح یک مانند MIT، Stanford یا Berkley، انگیزه نامه خوب را به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در پذیرش متقاضی در نظر می‌گیرند.

اهمیت انگیزه نامه حرفه‌ای در آینده شغلی- تحصیلی؟

در هنگام اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور، ارائه یک انگیزه نامه کوتاه که زمینه‌های تحصیلی، موفقیت‌ها و اهداف شما را برجسته می‌کند، اهمیت ویژه‌ای برای شخصیت حرفه‌ای شما ایجاد می‌کند.

نگارش انگیزه‌نامه حرفه‌ای، نقش مهمی را در پذیرش ما در مقطع دکتری ایفا می‌کند.
نگارش انگیزه‌نامه حرفه‌ای، نقش مهمی را در پذیرش ما در مقطع دکتری ایفا می‌کند.

نگران نباشید، نوشتن یک انگیزه نامه حرفه‌ای آن‌قدرها هم دشوار نیست.

چگونه یک انگیزه نامه خوب بنویسیم؟

 برای نوشتن یک انگیزه نامه خوب به نکات زیر توجه کنید:

  • از هرگونه اشتباه تایپی، املایی یا حتی اشتباه دستوری خودداری کنید؛

متن انگیزه نامه باید قوی، واضح و مختصر باشد؛

  • عاری از هرگونه کلیشه و کلام تکراری باشد؛
  • از زبان بیش‌ازحد غیررسمی استفاده نکنید؛
  • لحن قاطع و مثبت داشته باشید.

همچنین قالب نگارشی یک انگیزه نامه خوب انواع متنوعی دارد و مانند هر مقاله علمی دیگر، دارای یک قالب کلی است:

  • از فونت Times New Roman با سایز pt12 استفاده شود؛
  • دارای حاشیه ۱ اینچی در همه طرف متن باشد؛
  • فاصله بین خطوط ۱٫۵ line باشد.

ازآنجایی‌که در درخواست پذیرش شما از امتیازات ویژه ارتباط تصویری با کمیته داوری محروم هستید، رعایت این نکات شانس شما را برای رسیدن به یک نتیجه عالی افزایش می‌دهد زیرا خواندن مقاله شما را آسان‌تر کرده و شانس شما را برای برانگیختن خواننده با محتوای واقعی افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌های سطح یک مانند MIT، Stanford یا Berkley، انگیزه نامه خوب را به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در پذیرش متقاضی در نظر می‌گیرند.
به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌های سطح یک مانند MIT، Stanford یا Berkley، انگیزه نامه خوب را به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در پذیرش متقاضی در نظر می‌گیرند.

در جدول زیر کارهایی را که باید در نوشتن انگیزه نامه انجام داده یا از انجام آن خودداری کنید به‌صورت خلاصه بیان شده است:

باید‌هانبایدها
ویرایش نیتیو متن انگیزه نامهارسال متن ناقص
خودداری از نوشتن به زبان غیررسمینگارش متن به‌گونه‌ای که به دوست خود نامه می‌نویسید.
بررسی قواعد نوشتاری و املاییاستفاده از ساختارها و جملات بسیار پیچیده
فاصله‌گذاری بین خطوطاستفاده از پس‌زمینه رنگارنگ
استفاده از فونت خوانااستفاده از فونت شکسته و غیرمتعارف

راهنمای نوشتن انگیزه نامه متناسب با هدف

تا به اینجا آموختیم که برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه خارجی باید یک انگیزه نامه خوبی را نگارش کنیم تا با بیان تأثیرگذار سوابق و اهداف خود را به کمیته پذیرش معرفی کنیم.

انگیزه نامه باید در دو یا نهایتاً سه صفحه نوشته شود. بدین ترتیب شما می‌توانید بر بیان هدف و انگیزه خود برای دریافت پذیرش متمرکز شوید. ضمن آن که مخاطب خود را تحت‌فشار نمی‌گذارید و خسته نمی‌کنید. درصورتی‌که متن انگیزه نامه از این مقدار بیشتر یا کمتر باشد (برحسب رشته و دانشگاه مدنظر) باید قید پذیرش در دانشگاه را بزنید!

ویژگی‌ها و ساختار یک انگیزه‌نامه حرفه‌ای و موثر
ویژگی‌ها و ساختار یک انگیزه‌نامه حرفه‌ای و موثر

برای نوشتن یک انگیزه نامه تأثیرگذار باید ویژگی‌ها و ساختارهای اساسی زیر را دنبال کنیم:

پاراگراف اول: داستان خود را بگویید!

در پاراگراف آغازین، به‌صورت خلاصه خود را معرفی کنید. بگویید چه کسی هستید و هدف و برنامه خود را برای پذیرش و همچنین تاریخ موردنظر را بیان کنید. سپس، در دو یا سه جمله، به محتوای انگیزه نامه اشاره‌کنید.

پاراگراف دوم: منبع الهام‌بخش خود را بیان کنید.

در پاراگراف دوم، از هدف خود برای نوشتن این انگیزه نامه بنویسید. آیا منبع الهام شما والدینتان هستند که در شغل‌های پزشکی فعال هستند و می‌خواهید شغل پدر و مادر خود را دنبال کنید؟ یا مثلاً پس از بازدید علمی از یک موزه، به باستان‌شناسی علاقه‌مند شده‌اید؟

منبع انگیزه‌تان، باید منحصراً متعلق به تجربه شخصی خودتان و مربوط به هدف و برنامه‌ریزی خود شما باشد!

پاراگراف سوم: سوابق و مهارت‌های خود را بیان کنید.

در این بخش شما می‌توانید در مورد تجربیات و سوابق خود در زمینه رشته مورد نظر بنویسید. در ادامه، برنامه آینده‌تان، تجربه‌های کاری، تیم‌های ورزشی را که می‌توانند موجب ارتقای شما در مطالعات شوند را ذکر کنید.

نیازی نیست که تک‌تک موفقیت‌هایتان را ذکر کنید، به‌جای این کار، سوابق مرتبط را بیان کنید. یا مثلاً مهارت‌هایی را ذکر کنید که شما را به‌عنوان یک گزینه عالی برای پذیرش معرفی می‌کند.

پاراگراف چهارم: چرا می‌خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟

در این پاراگراف بنویسید که اصلاً چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟ آیا دانشکده مذکور دارای اعتبار بالایی در زمینه تحقیقات شما است؟ یا امکانات و استودیوهای فوق‌العاده‌ای برای رشته تحصیلی شما دارد؟ با این روش شما می‌توانید به کارشناسان آن مرکز نشان دهید که شناخت خوبی از دانشگاه و موفقیت آینده خود در آنجا دارید.

شما باید در انگیزه‌نامه خود حتما به این موضوع اشاره کنید که هدف شما از ادامه تحصیل در دانشگاه موردنظر چیست
شما باید در انگیزه‌نامه خود حتما به این موضوع اشاره کنید که هدف شما از ادامه تحصیل در دانشگاه موردنظر چیست

چرا می‌خواهید در کشور خاصی تحصیل کنید؟ آموزش در سطح بین‌المللی شما را در معرض فرهنگ، زبان و سبک زندگی جدیدی قرار می‌دهد و فرصت‌های یادگیری فوق‌العاده‌ای را فراتر از سطح زندگی دانشجویی برای شما فراهم می‌کند، پس حتماً در نوشتن انگیزه نامه خود به این موارد توجه کنید.

پاراگراف پنجم: گام بعدی شما پس از پایان تحصیلات در دانشگاه چیست؟

در آخرین پاراگراف از انگیزه نامه خود در مورد آنچه انتظار دارید با این درجه از تحصیلات تکمیلی به دست بیاورید بحث کنید.

وقتی‌که نوشتن انگیزه نامه تمام شد، حتماً آن را به‌دقت ویرایش و تصحیح کنید، تا عاری از هرگونه خطا باشد.
وقتی‌که نوشتن انگیزه نامه تمام شد، حتماً آن را به‌دقت ویرایش و تصحیح کنید، تا عاری از هرگونه خطا باشد.

مسیر شغلی موردنظر خود را مشخص کنید یا اگر قصد ادامه تحصیل‌دارید، آن را بیان کنید. آیا می‌خواهید پس از پایان تحصیلات به کشور خود برگردید؟ یا مایل هستید در سطح بین‌المللی مشغول به کار شوید؟ بنابراین کمیته پذیرش دانشگاه با مطالعه این پاراگراف از انگیزه نامه شما می‌تواند دریابد که تحصیلات شما چگونه به اهداف آینده و برنامه‌ریزی‌های شما کمک خواهد کرد.

در جمله پایانی، از کارشناسان کمیته پذیرش، برای وقت و توجهی که برای درخواست شما اختصاص داده‌اند، تشکر کنید. سعی کنید شور و هیجان خود را برای شروع فصل جدید از زندگی به نمایش بگذارید!

وقتی‌که نوشتن انگیزه نامه تمام شد، حتماً آن را به‌دقت ویرایش و تصحیح کنید، تا عاری از هرگونه خطا باشد.

نمونه انگیزه نامه

چند نکته مهم که در نگارش انگیزه‌نامه باید آن‌ها را به خاطر داشته باشید!

با لحنی پویا و فعال بنویسید، نه منفعل و بی‌انگیزه. انجام این کار باعث می‌شود که انگیزه نامه شما پویاتر و تأثیرگذارتر شود.

در انگیزه نامه خود از مثال‌ها استفاده کنید. یعنی: نگویید، ثابت کنید!

اگر شرایط زندگی بر نمرات شما یا زمان شما در دانشکده تأثیر می‌گذارد، به‌صورت خلاصه آن را شرح دهید. این کار می‌تواند توانایی شما برای تحمل و مقاومت در شرایط سخت را بیان کند.

در نوشتن انگیزه نامه به مختصر گویی اکتفا کنید. به حد صفحه مجاز پایبند باشید. یک جمله مختصر و مفید در مورد هدف بسیار بهتر از یک جمله بلندی است که فاقد شفافیت و سازمان‌بندی مناسب است.

بازخورد دریافت کنید. یعنی متن انگیزه نامه خود را به چند متخصص نشان دهید تا بازخورد و توصیه‌های آن‌ها را درباره تقویت آن دریافت کنید.

متن خود را ازلحاظ سازگاری، دقت و سبک بررسی و ویرایش کنید. برای انجام این کار می‌توانید از دوستان خود کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند متن شما را بازخوانی کرده و اشتباهاتی که شما از آن غافل بوده‌اید را به شما گوشزد کنند.

واضح است که هیچ «فرمول» واحدی نمی‌تواند پذیرش شما را برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خارج از کشور تضمین کند. در تصمیم‌گیری برای پذیرش، عوامل مختلفی دخیل است و قضاوت‌های شخصی و سلیقه‌ای مؤثر هستند. اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی که در بالا ارائه شد، شانس خود را برای دریافت پذیرش در دانشگاه موردنظر خود افزایش دهید.

سخن پایانی

برای ارسال انگیزه نامه به دانشگاه‌های مختلف دنیا باید از زبان بومی انگلیسی آن منطقه استفاده کنید و یا در برخی از دانشگاه‌ها باید از زبان خاص آن کشور استفاده کنید.

دو مورد از خدمات اصلی ترجمیک، برای نوشتن انگیزه نامه بسیار کاربردی است. هنگامی که شما انگیزه نامه‌تان را به زبان فارسی می‌نویسید، مترجمان ترجمیک می‌توانند به بهترین شکل ممکن انگیزه نامه را ترجمه کنند.

اگر شناخت خوبی از زبان انگلیسی دارید و انگیزه نامه را خودتان به انگلیسی ترجمه کرده‌اید، برای بالا بردن کیفیت متن و انگلیسی کردن آن، بهتر از خدمات ویرایش نیتیو ترجمیک استفاده کنید.

خدمات ویرایش نیتیو ترجمیک به شما کمک می‌کند تا متن انگلیسی انگیزه‌نامه خود را در حد کیفیت یک انگلیسی‌زبان بومی بنویسید؛ بنابراین، ویرایش نیتیو یا ترجمه تخصصی انگیزه نامه، نقشی اساسی در پذیرش شما ایفا می‌کند.

آخرین به روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

4 دیدگاه در «فوت‌وفن نوشتن انگیزه نامه با کیفیت»

  1. با سلام و درود، امیدوارم خوب و سلامت باشید. همه ای این مطالب رو که خواندم بسیار قشنگ و با محتویات عالی نگاشته بودید. من به یک انگیزه نانه نیاز دارم چگونه میتوانم با شما در ارتباط شوم؟
    با تشکر جاوید اخلاقی

  2. درود و احترام خدمت تیم ترجمیک.
    خیلی وقته ک از تجربیات تیم شما جهت ترجمه استفاده میکنم و از بابت این مقاله مهمتونم خیلی ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.