لحن محتوا نویسی

لحن تولید محتوا و تاثیر آن بر محتوا‌نویسی

لحن صحبت کردن افراد بر احساس کلام آن‌ها و نحوه انتقال پیام تأثیر گذار است. در مورد محتوای نوشتاری نیز به همین صورت است. قطعاً لحن نوشتار بر انتقال کلام تأثیر به سزایی دارد. در این مقاله قصد داریم به لحن مطلب در تولید محتوا و تأثیر آن بر خواننده بپردازیم.

 اگر کسب و کار شما به تازگی شروع به کار کرده است و یا به دنبال افزایش فروش و جذب مشتری هستید، قطعاً این مقاله کوتاه در مورد آموزش محتوا نویسی برای شما مفید خواهد بود.

برای مطالعه مطالب مفید در حوزه تولید محتوا، به بخش تولید محتوای وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

شخصیت برند چیست؟

برخی از افراد همیشه با لحن جدی صحبت می‌کنند، برخی با لحن مهربانانه، برخی همیشه خنده رو هستند. این ویژگی باعث می‌شود که ما همیشه انتظار لحن خاصی از آن‌ها داشته باشیم.

 برای مثال اگر دوستی که همیشه با لحن شوخی و خنده با شما صحبت می‌کرده به یک باره با لحن جدی با شما صحبت کند، چه احساسی خواهید داشت؟ قطعاً فکر می‌کنید او از موضوعی دل‌خور است. در مورد تولید محتوا نیز به همین صورت است. برخی از محتواها نیازمند متن‌های جدی هستند، در حالی که برخی دیگر به متن‌هایی با لحن محاوره و خودمانی احتیاج دارند.

پرسونای مخاطب را تعیین کنید

اول از همه باید پرسونای مخاطب و جامعه هدف تولید محتوا را مشخص کنید. لحن محتوا برای کودکان و نوجوانان با لحن محتوا برای افراد بزرگسال تا حد زیادی متفاوت است. در مرحله‌ بعدی به خود محصول یا خدمت فکر کنید. محصول شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

 قطعاً نمی‌توانید با لحن جدی و خشک، یک محصول تنقلاتی را حتی به بزرگسالان بفروشید، چه رسد به کودکان.

پرسونای مخاطب

پس از تشخیص شخصیت برند و نوشتن پرسونای مخاطب، لحن مناسب در تولید محتوای خود را انتخاب کنید و همیشه در زمان تولید محتوا این لحن را رعایت کنید. چرا که تغییر لحن موجب دوگانگی در احساس مخاطب نسبت به برندتان می‌شود.

ویژگی‌های لحن محتوا را انتخاب کنید

اگر در مورد انتخاب لحن مناسب در تولید محتوا به قطعیت رسیده‌اید، حالا باید ویژگی‌های لحن محتوا را انتخاب کنید؛ ویژگی‌هایی که به محصول شما و پرسونای مخاطب شما بستگی دارد.

برای مثال محصولتان قرار است یک محصول آرایشی و مراقبت از پوست باشد. پس قطعاً ویژگی سلامتی و صحبت کردن از سلامتی باید در تولید محتوا وجود داشته باشد یا اگر دفتر وکالتی دارید و خدمات وکالت و قضایی انجام می‌دهید، باید به صورت جدی تولید محتوا کنید و با ذکر مطالب مختلف و ارائه نمونه کارهای موفق و بزرگ، به خدمت و تولید محتوای خود اعتبار بیافزایید.

ویژگی‌های لحن محتوا نه تنها بر اساس ویژگی‌های محصول یا خدمت و جامعه‌ هدف در شرایط فعلی، بلکه باید با توجه به استراتژی تولید محتوای کلی برند شما انتخاب شود.

تفاوت لحن محتوا با نحوه نگارش و ادبیات متن

همان طور که گفتیم، نوع کسب و کار و محصول یا جامعه هدف و پرسونای مخاطب لحن تولید محتوا را مشخص می‌کند؛ اما نکته‌ای که باید در آموزش تولید محتوا مد نظر قرار گیرد، نحوه نگارش و ادبیات متن با توجه به ویژگی‌های برند است. یعنی علاوه بر ویژگی کلی تولید محتوا باید به نحوه نگارش و ادبیات متن نیز توجه داشت. برای روشن‌تر شدن این موضوع یک مثال می‌زنیم.

فرض کنید ویژگی اصلی محتوا صمیمیت است. حالا متن باید چگونه نوشته شود؟ بدیهی است که در گفتار زمانی که به صورت صمیمی با کسی صحبت می‌کنیم واژگان را می‌شکنیم. اما آیا در تولید محتوای متنی هم از شکسته نویسی یا محاوره نویسی استفاده کنیم؟

نگاه محتوا نویسان مختلف به شکسته نویسی متفاوت است. برخی اعتقاد دارند که استفاده از شکسته نویسی یا محاوره نویسی در متن مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند به عنوان یکی از مزیت‌های تولید محتوا در نظر گرفته شود؛ اما بسیاری نیز بر این عقیده هستند که استفاده از شکسته نویسی در تولید محتوا از اعتبار متن می‌کاهد.

اگر بخواهم از دید آماری به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که بیشتر وب سایت‌های معتبر که سال‌ها به تولید محتوای سئو شده پرداخته‌اند، از زبان محاوره استفاده نمی‌کنند. با یک بررسی کوچک متوجه می‌شویم که تقریباً همه‌ی وب سایت‌های موفق از لحن محاوره نویسی در تولید محتوا استفاده نمی‌کنند و لحن رسمی را ترجیح می‌دهند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که برندهای بزرگ ایرانی، در وبلاگ خود به هیچ عنوان از شکسته نویسی استفاده نمی‌کنند؛ اما در برخی از موارد، در صفحه توییتر خود، در ارتباط با مخاطب از شکسته نویسی (نه محاوره نویسی) استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، صفحه توییتر ترجمیک را بررسی کنید (‌پیش از کلیک روی لینک،‌ فیلترشکن خود را روشن کنید).

معایب شکسته نویسی در تولید محتوا

علاوه بر بحث اعتماد به محتوا و اعتبار آن، همه‌ ما خواندن را با نگارش کتابی یاد گرفته‌ایم و خواندن متن‌هایی که با نگارش محاوره نوشته شده‌اند، برای ما کمی دشوارتر خواهد بود. وقتی که افعال را به صورت شکسته در متن به کار گرفته شوند، کاربر برای متوجه شدن کلمات دچار مشکل می‌شود.

به همین دلیل استفاده از نگارش محاوره ممکن است موجب شود که بسیاری از مخاطبان از خواندن محتوای شما صرف نظر کنند.

با این حال انتخاب نهایی با شما خواهد بود. اما یک توصیه‌ دوستانه: اگر کسب و کار شما جدید است و به تازگی شروع به کار کرده‌اید، بهتر است در این زمینه خطر نکنید و از زبان محاوره در محتوا استفاده نکنید.

به جای محاوره نوشتن سعی کنید در نگارش رسمی از لحن صمیمی استفاده کنید. از به کار بردن جملات طولانی و استفاده از واژگان قلمبه سلنبه در تولید محتوا خودداری کنید و در نهایت، سعی کنید از دایره لغات مربوط به پرسونای مخاطب بیشتر در محتوا استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که شکسته‌نویسی صرفا صمیمیت ایجاد نمی‌کند و در اکثر مواقع،‌ مخاطب در مقابل صمیمیت بی‌دلیل، نوشته شما پس می‌زند.

چگونه لحن محتوا را تغییر دهیم؟

قبلاً گفتیم که در ابتدای کار باید استراتژی کلی برند خود را مشخص کنید تا لحن محتوای شما همیشه ثابت باشد. اما اگر استراتژی برند ما تغییر کرد چه کار کنیم؟ امکان تغییر لحن در محتوا وجود ندارد؟

معلوم است که امکان تغییر لحن محتوا وجود دارد. اما این به سادگی تغییر کلمات و جمله بندی در محتوای شما نیست. اگر به هر دلیلی لحن محتوای شما پاسخگوی نیاز برند نیست، باید در طی چند مرحله و گام به گام لحن محتوای خود را تغییر دهید.

شناسایی پرسونای مخاطب یکی از مهم‌ترین بخش‌های تعیین استراتژی تولید محتواست.

  • ابتدا محتوای قدیمی را بررسی کنید و نقاط ضعف آن را پیدا کنید.
  • برای شروع لحن جدید در محتوا بهتر است با کارشناسان با تجربه تولید محتوا مشورت کنید.
  • سعی کنید در یک بازه زمانی مشخص به صورت مداوم تولید محتوا کنید تا سبک جدید شما برای کاربران عادی شود.
  • در نهایت از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید و تا جایی که می‌توانید محتواهای جدید را شبکه‌های اجتماعی پخش کنید.

لحن تولید محتوا و اهمیت آن در جذب مخاطب

لحن محتوا در موفقیت یک برند تأثیر به سزایی دارد و می‌توان تأثیر آن را مانند تأثیر شخصیت افراد در جذب دوستان مختلف دانست.

 این که جامعه‌ هدف شما چه کسانی هستند و قصد دارید چه افرادی را جذب کنید، مهم‌ترین موضوع در انتخاب لحن محتوا است.

در تولید محتوا باید همیشه شخصیت برند خود را حفظ کنید. اگر شخصیت برند شما شوخ طبع است، قرار نیست به یک باره تبدیل به یک برند جدی و خشک شود. این کار می‌تواند تمام زحمات شما را در رسیدن به صفحه اول گوگل به باد دهد.

 در نهایت توصیه ما این است «کار را به کاردان بسپارید». تولید محتوای حرفه‌ای می‌تواند کسب و کار شما را به یک باره سوار بر موج پیشرفت کند.

برای نوشتن استراتژی محتوا یا تعیین لحن محتوای برند خود، می‌توانید در ترجمیک سفارش تولید محتوا ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.