تکنیک پومودورو برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز در کار با روش پومودورو

حتما شما هم بارها درباره مقوله تمرکز و اهمیت آن شنیده‌اید و می‌دانید که همه افراد صرف نظر از سن و جایگاه اجتماعی‌شان، به این معجون جادویی نیاز دارند. بله؛ درست شنیدید معجون جادویی! تمرکز را با این نام مستعار می‌نامیم چراکه هر کسی برای موفقیت باید به آن نیاز دارد.

اما نکته قابل توجه این است که تمرکز کردن کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل افراد زیادی با مشکل حواس‌پرتی یا پرش حواس دست و پنجه نرم می‌کنند و بی‌آن که بدانند از تاثیر منفی این مشکلات در کار و تحصیل رنج می‌برند.

شما هم همیشه با برنامه‌ریزی و تمرکز مشکل دارید؟ چطور است این بار به جای آن که ساعت‌ها درباره زمان‌بندی و مدیریت زمان فکر کنید، از روش پومودورو (گوجه فرنگی!) استفاده کنید؟ شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد؛ اما میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این روش استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب با سایت ترجمه تخصصی ترجمیک همراه باشید تا با این روش آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

۵ نکته کاربردی برای مقابله با استرس و فشار کاری

تکنیک پومودورو چیست؟

اگر ترک‌زبان باشید احتمالا با شنیدن کلمه ایتالیایی پومودورو یاد گوجه فرنگی می‌افتید! (چون ترک‌ها به گوجه فرنگی پامادور می‌گویند🍅)

مبتکر فن محبوب پومودورو دانشجویی به نام فرانچسکو چیریلو هست. زمانی که در اواخر دهه ۸۰، آقای چیریلو دانشجو بود، برای تمرکز روی درس خواندن و انجام کامل تکالیف درسی با مشکل مواجه شد. فشار شدید زمانی جهت انجام تکالیف باعث شد تا او با خودش عهد ببندد که حداقل ده دقیقه کامل را روی درس خواندن تمرکز کند.

هنگامی که فرانچسکو سرگرم این چالش جدید شد، از ساعت آشپزخانه‌ای که به شکل گوجه فرنگی بود استفاده کرد و به این صورت بود که روش پومودورو شکل گرفت.

این روش بسیار ساده است. کافیست مواقعی که با حجم کاری زیادی مواجه هستید، وظایفتان را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت انجام دهید. این زمان معمولا ۲۵ دقیقه (مدت زمان بهینه برای آماده کردن سس گوجه فرنگی) در نظر گرفته می‌شود.

فراموش نکنید که بین این بازه‌های زمانی، زمانی کوتاه برای استراحت نیز در نظر بگیرید. این تکنیک باعث می شود که مغز در زمان‌های کوتاه‌تری متمرکز بماند و خسته نشود. طبیعتا کنترل چنین شرایطی نیز برای شما راحت‌تر خواهد بود.

تکنیک پومودورو برای افزایش تمرکز

مزایای روش پومودورو

  • مهم ترین نقطه قوت تکنیک پومودورو، سادگی آن است.
  • با تمرین دادن ذهن برای تمرکز در بازه‌های زمانی کوتاه، به‌مرور دامنه توجه و تمرکز نیز بهبود می‌یابد.
  • وقتی کارها را در فواصل معین انجام می‌دهید، به طور مداوم بهره‌وری خود را حفظ می‌کنید.
  • وجود استراحت‌های چند دقیقه‌ای بین کارها موجب تقویت انگیزه می‌شود و خلاقیت شما را حفظ می‌کند.

چگونه از تکنیک پومودورو استفاده کنیم؟

  • یک زمان‌سنج و فهرستی از کارهایتان تهیه کنید.
  • زمان‌سنج را روی ۲۵ دقیقه (یک پومودور) تنظیم کنید و تا پایان این زمان تنها روی یک وظیفه تمرکز کنید.
  • در پایان ۲۵ دقیقه کاری را که به اتمام رساندید، ثبت کنید.
  • از ۵ دقیقه استراحت خود لذت ببرید.
  • بعد از چهار بار تکرار این چرخه، استراحت طولانی‌تری را به خود اختصاص دهید. بهتر است این استراحت بین ۱۵-۳۰ دقیقه باشد.

به عنوان مثال شما مترجمی هستید که قرار است متنی با محتوای ۱۰۰۰ کلمه را ترجمه کند، یا نویسنده ای که قرار است محتوای ۱۰۰۰ کلمه ای تولید کند. به احتمال زیاد، یک چرخه کامل پومودورو برای اتمام این وظیفه کافی باشد (البته این موضوع به سرعت ترجمه شما، دشواری متن و … بستگی دارد).

برای بهبود تمرکز، از زمان‌سنج تلفن همراه خود استفاده کنید و مراحل فوق را اجرا کنید. بهتر است که تلفن همراه‌تان را روی حالت پرواز بگذارید تا تماس‌ها یا اعلان‌ها تمرکزتان را به هم نریزد. ۲۵ دقیقه کار کنید و سپس ۵ دقیقه استراحت کنید.

در این فاصله پنج دقیقه‌ای می‌توانید آب بنوشید، حرکات کششی انجام دهید، قدم بزنید، تمرینات استراحت چشم انجام دهید یا میان وعده کوچکی میل کنید. این کار را سه بار دیگر انجام دهید تا وظیفه خود را تمام کنید.

حالا نوبت استراحت طولانی‌تر رسیده است. برای آن که بتوانید یک چرخه دیگر را به انجام کار اختصاص دهید، ترجیحا در این بازه ۱۵-۳۰ دقیقه‌ای کاری انجام دهید که موجب بهبود بهره‌وری‌تان شود، مثلا قهوه یا چای بنوشید یا هر کار دیگری را که برای شما به معنی استراحت کردن باشد انجام دهید.

تکنیک پومودورو چیست؟

در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید کارتان را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید، در فاصله ۵ دقیقه ای استراحتتان نباید تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و اخبار را بررسی کنید. این کار هم تمرکز شما را به هم می‌ریزد و هم باعث می‌شود که به جای جذب آرامش، خستگی و اضطراب بیشتری را جذب کنید.

مطالب مرتبط:

۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

نکات استفاده از روش پومودورو

  • ممکن است حجم پروژه‌ای زیاد باشد و با یک سیکل پومودورو تمام نشود. در چنین مواردی کار را با توجه به موعد تحویل به مراحل قابل اجرا و کوچک تقسیم کنید، واضح و عملی بودن فرآیندی که قرار است طی کنید موجب اطمینان خاطر می‌شود.
  • وظایفی که شاید فقط به یک پومودورو زمان نیاز داشته باشد را در یک سیکل کنار هم بگنجانید.
  • هر پومودورو، زمانی غیر قابل تقسیم است، پس بهتر است که طی این ۲۵ دقیقه از ارسال پیام به دوستان، بررسی صفحات مجازی، مشاهده ایمیل و … خودداری شود.

دانلود نرم‌افزارهای پومودورو برای اندروید و آی او اس

پومودورو روشی موثر و کاربردی است اما ممکن است استفاده از زمان‌سنج‌ دستی قدر دردسرساز باشد. مثلا ممکن است هنگام تنظیم زمان‌سنج دچار استرس شوید یا یادتان برود بعد از پنج دقیقه استراحت، دکمه شروع پومودوروی بعدی را بزنید. این قطع و تنظیم کردن مجدد زمان موجب استرس و حواس‌پرتی می‌شود.

اما خبر خوب این است که نرم‌افزارهای مفیدی برای حل این مشکل طراحی شده‌اند. پس کافی است نرم‌افزار پومودورو را در تلفن همراه خود نصب کنید و با خیال راحت در زمانتان صرفه‌جویی کنید و از بهره‌وری در انجام کارها لذت ببرید.

فن پومودورو چیست؟

ازجمله این نرم‌افزارها می‌توان به Pomodor، Marinara Timer، Forest و Be focused اشاره کرد. که دو اپلیکیشن اولی نسخه وب و دو برنامه آخری نسخه ویندوز هستند. لینک‌های دریافت نرم‌افزار پومودورو برای گوشی و ویندوز در زیر قرار داده شده است.

نسخه اندروید برنامه Forest

نسخه آی او اس برنامه Forest

نسخه وب ساده پومودورو

کاربردهای پومودورو برای مترجمان، ویراستاران و نویسندگان

فرقی ندارد که دانش‌آموز، دانشجو یا فریلنسر باشید. اگر زمان به انجام رساندن کارها در بهینه‌ترین حالت ممکن برای‌تان حائز اهمیت است، روش پومودورو تکنیک مناسبی برای امتحان کردن و نتیجه گرفتن است. به خصوص برای افرادی که ترجمه، ویرایش، نویسندگی و تولید محتوا حرفه اصلی آن‌ها است. چراکه سرعت و دقت خوب بالا، یکی از مهم‌ترین دلایل درآمد بالای مترجمان نویسندگان و ویراستاران است.

تاثیر استفاده از فن پومودورو برای مترجمان و ویراستاران

افزایش سرعت، اولین و مهم‌ترین تاثیر استفاده از فن پومودورو برای مترجمان و ویراستاران است. شاید فکر کنید که وجود استراحت‌های مداوم در این تکنیک منجر به کاهش کارایی‌تان شود و با خود بگویید: «بهتر است چهار ساعت مداوم کار کنم و بعد به استراحت بپردازم».

اما حقیقت امر این است که وقتی چهار ساعت مداوم کار کنید، خسته و کلافه می‌شوید، دامنه تمرکزتان و در نهایت بهره‌وری‌تان بسیار پایین می‌آید. این در حالی است که در روش پومودورو از اول تمام عوامل حواس‌پرتی را کنترل می‌کنید و طی ۲۵ دقیقه فقط به انجام کارتان می‌پردازید. همچنین می‌دانید که بعدا پنج دقیقه زمان برای استراحت خواهید داشت. این چنین است که در نهایت متوجه می‌شوید سرعت و بهره‌وری بالایی نسبت به قبل پیدا کرده‌اید.

علاوه بر این، مترجمان و ویراستاران ساعت‌ها پشت رایانه می‌نشینند و یادشان می‌رود که چند ساعت است که به صفحه نمایش سیستم چشم دوخته‌اند. از این رو ممکن است نسبت به بقیه احساس خستگی و فرسودگی بیشتری را تجربه کنند.

اما استراحت‌های اجباری فن پومودورو به مترجمان یادآوری می‌کند که وقت بلند شدن از پشت سیستم و استراحت کردن است. درنتیجه با این تکنیک دیگر چندین ساعت مداوم را پشت سیستم نمی‌گذرانید و کمتر دچار خستگی، تاری دید، گرفتگی عضلات و استرس می‌شوید.

مطالب مرتبط:

آموزش‌هایی که از کودک شما یک نابغه می‌سازد!

سخن پایانی

تمرکز، سرعت و استمرار در انجام کارها، از مهم‌ترین مهارت‌های مشاغلی همچون ترجمه تخصصی، ویرایش نیتیو و تولید محتوای متنی به شمار می‌رود. در این مطلب آموختیم که چگونه با روش پومودورو زمان خود را مدیریت کنید و درآمدتان را افزایش دهید.

استخدام مترجم، نویسنده و ویراستار، یکی از سیاست‌های همیشگی ترجمیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

4 دیدگاه در «افزایش تمرکز در کار با روش پومودورو»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.