روز کتاب خوانی

آیا واقعا کتاب‌خوانی برای ما مفید است؟

هرروزه در تلویزیون، رادیو، رسانه‌های اجتماعی و … درباره اهمیت کتاب‌خواندن، مطالب بسیاری می‌شنویم اما واقعاً چرا باید به جای پرداختن به کارهای موردعلاقه‌مان، وقتمان را صرف مطالعه کتاب‌ها کنیم؟

۲۴ آبان روز کتاب و کتاب‌خوانی است. در ادامه، دلایل اهمیت کتاب‌خوانی را بررسی می‌کنیم. شاید شما هم مشتاق شوید تا کتابی را که از مدت‌ها پیش خریده بودید،‌ بردارید و مطالعه آن را آغاز کنید.

با مراجعه به وبلاگ ترجمیک می‌توانید مطالب آموزشی را در زمینه زبان‌های مختلف، ترجمه، ویرایش و تولید محتوا بخوانید.

مغز انسان به مانند لوحی سپید است

به خاطر داشته باشید که انسان موجودی از پیش برنامه ریزی نشده است؛ یعنی به غیر از احساسات و نیازهای عادی و غریزی، بخش زیادی از نیازهای زندگی ما از طریق کسب دانش و اطلاعات تامین می‌شود.

به عبارتی دیگر، برخلاف باقی موجودات زنده، نوزاد انسان حتی نحوه نشستن و راه رفتن را هم نمی‌داند و باید آموزش ببینید. با توجه به این دلایل، اگر تصور کنید که مطالب و موضوعات آموخته‌شده در مدرسه و دانشگاه برای داشتن یک زندگی شاد، آرام، مثبت کافی است، سخت در اشتباهید.

انسان در همه حال و تمام لحظات در حال یادگیری از محیط اطراف خود است. پس چرا از طریق کتاب‌ها یاد نگیریم؟

ایجاد تفکر انتقادی و تحلیلی

همان طور که در بخش پیش خواندید، استفاده از دانش‌ محدود کسب شده سنین یک تا بیست سالگی برای پیش‌برد زندگی سالم و موفق کافی نیست. برای داشتن تفکری مستقل از دیگر افراد و تصمیم گیری درست باید قدرت تحلیل داشته باشیم.

کتاب خوانی در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود تا با دیدگاه‌های متفاوت آشنا شوید و این دیدگاه‌ها را بدون پیش زمینه و تعصب تحلیل کنید.

تحلیل داده‌های مختلف، داستان‌های متنوع و ایده‌های نو به شما یاد می‌دهد تا به صورت انتقادی فکر کنید؛ یعنی پس از مدتی، حجم اطلاعات در مغز شما از حد عادی فراتر می‌رود و می‌بینید که اطلاعات متناقض بسیاری در جهان وجود دارد و این شمایید که باید بین این ایده‌ها انتخاب کنید.

تفکر انتقادی

خواندن باعث رشد می‌شود

قبل از این که بتوانید بخوانید، باید نحوه آن را بیاموزید. شما باید خود را وادار به تعامل با خطوط کتاب‌ها کنید تا زمانی که آن‌ها به ایده، شخصیت و داستان اصلی تبدیل شوند. هنگامی که بر کتاب‌های تصویری مسلط شدید، به سراغ رمان‌های کودکان می‌روید، سپس رمان‌های حجیم‌تر و بعدها از ادبیات کلاسیک به سمت کتاب‌هایی با زبان‌های خارجی. خواندن، تمرین پشتکار و صبر و استقامت است که در آن، دائماً خود را به چالش می‌کشید و همواره بیشتر و بیشتر رشد خواهید کرد.

خواندن به شما این امکان را می‌دهد که چندین زندگی را تجربه کنید

همه ما نقش ارزشمند و مهمی را در زندگی خودمان، ایفا می‌کنیم اما بسیاری از ما، حتی اگر از جایگاهمان در زندگی راضی باشیم هم، اغلب به این فکر می‌کنیم که زندگی‌کردن در مکانی متفاوت، کارکردن در شغلی متفاوت و یا حتی فردی کاملاً متفاوت‌بودن، چگونه خواهد بود.

کتاب‌ها برای لحظات کوتاهی ما را از محدودیت‌های زندگی واقعی رها می‌کند. آن‌ها ما را به فراتر از دنیای خودمان و به دنیاهای واقعی یا خیالی دیگران می‌برند و کمک می‌کنند در آسمان‌های بسیاری پرواز کنیم. آن‌ها کنجکاوی ما را درباره عبارت دست نیافتنی «اگر» برآورده می‌کند.

خواندن کتاب‌ها، دیدگاه‌های شما را به چالش می‌کشد

وقتی زندگی را از دید دیگران تجربه می‌کنید، موقعیت‌های زندگی را از زوایای مختلفی می‌بینید. نویسندگان با استعداد ذاتیشان، باعث می‌شوند شما با شخصیت‌های کتاب همدلی کنید و همدلی و هم‌ذات‌پنداری با افراد و دیدگاه‌های متفاوت می‌تواند بر شما، تأثیر شگرفی بگذارد. خواندن بدین معنا نیست که شما با دیدگاه‌های مختلف موافق‌اید، اما به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را درک کنید. شاید این سبب شود که در آینده، با افراد مختلف، مهربان‌تر باشید و بیشتر بتوانید نظرات مختلف را تحمل کنید.

خواندن به شما کمک می‌کند تا به خاطر بیاورید

خواندن فقط وسیله‌ای برای کشف دنیاهای جدید نیست؛ هم‌چنین ابزاری برای تأمل‌کردن است. بسیاری از افراد کتاب‌خوان می‌توانند خاطره‌های زیادی را که با کتاب‌ها آمیخته شده است، به خاطر بیاورند: همانند خوانده‌شدن داستان‌های دوران کودکی توسط والدینشان یا کشف اولین کتابی که آن را با تمام وجود درک کردند و عاشق آن کتاب شدند. بازخوانی آن کتاب‌های موردعلاقه یا خواندن درباره مکان‌ها، زمان‌ها و افراد آشنا به ما کمک می‌کند تا جزئیات زندگی خود را به خاطر بیاوریم.

خواندن به شما کمک می‌کند وقایع سخت را فراموش کنید

فرار دائمی از شرایط استرس‌زای زندگی، به هیچ وجه یک عادت سالم نیست اما تمرکز صددرصد بر مشکلات هم بسیار خطرناک است. در بازه‌های زمانی کوتاه، بهتر است به ذهنتان و خودتان اجازه استراحت و تمرکز بر موارد دیگری به جز چالش‌های زندگی را بدهید؛ این اقدام بسیار مفید و حتی ضروری است.

 مطالعه‌کردن مانند ورزش‌کردن، جایگزینی ایمن، سالم و مفید برای افکار منفی است. کتاب خواندن مکانی امن و آرام را برای استراحت ذهن شما فراهم می‌کند تا زمانی که قدرت و توان لازم برای غلبه بر موانع سرراه خود را به دست آورید.

خواندن به این معنی است که مجبور نیستید تنها باشید

در طول زندگی خود، تغییرات متعددی را تجربه خواهید کرد. تغییر مدارس، مشاغل یا شهرها ممکن است شما را وادار به جایگزین کردن روابط جدید با روابط قدیم کند. گاهی اوقات، سازگاری کامل و موفقیت آمیز با شرایط جدید، سخت و دشوار است یا بیش از حد انتظار طول می‌کشد. در این لحظات سخت و دشوار، کتاب‌ها چه از طریق مطالعه کتاب مورد علاقه‌تان و چه از طریق ارتباط عاطفی با شخصیت‌های مرتبط با زندگی شخصیتان در کتاب‌ها، سبب حل مشکل تنهایی و درماندگی شما می‌شوند.

افسردگی

خواندن به زندگی شما روح می‌بخشد

اگر عاشق کتاب‌ها هستید، احتمالا می‌دانید که مطالعه فعالیتی روح‌بخش و جوان کننده است. این فعالیت نشاط‌بخش انرژی شما را تجدید می‌کند و روحیه شما را بالا می‌برد. بسیاری از دوست‌داران کتاب می گویند که با خواندن کتاب آرامش می‌گیرند، به آن‌ها در دوام آوردن در شرایط سخت زندگی و رسیدن به خودشناسی کمک می‌کند. به دلایل بسیار زیادی، خواندن به ما احساس خوش‌بینی، جوانی و با انگیزه‌بودن می‌دهد.

برای کتاب‌خواندن، دلایل بسیاری وجود دارد، اما احتمالاً تا زمانی که مطالعه کتاب‌ها را آغاز نکنید، به این دلایل پی نخواهید برد.

کلام آخر

اگر کمی بلند مدت تر و جدی‌تر به زندگی دیگران و خودمان بنگریم، می‌بینیم که خواندن و مطالعه کردن عضو جدانشدنی از زندگی افراد موفق در حوزه‌های مختلف است؛ یعنی کم‌تر فردی پیدا می‌شود که بدون مطالعه و توسعه فردی به وسیله کتاب، رشد کرده باشد و به موفقیت خاصی دست پیدا کرده باشد.

کتاب‌ها دوستانی همیشگی و مهربان برای افراد گوناگون از هر سن و سالی هستند. شما نمی‌خواهید دوستان خودتان را از جامعه کتاب‌ها پیدا کنید؟ کتاب‌ها منتظر شما هستند.

برای شروع می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید:

معرفی ۵ مورد از بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ ازنظر مجله نیویورک تایمز، آمازون و گودریدز

خدمات ترجمه تخصصی کتاب یکی از محبوب‌ترین بخش‌ها در ترجمیک است که سالانه صدها ترجمه را شامل می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش ترجمه کتاب مراجعه کنید.

نویسنده: فاطمه روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.