چگونه جمله‌های بهتری بنویسیم؟

محتوا در جهان امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. مخاطب با محتوا جذب‌تان می‌شود، به شما اعتماد می‌کند و دنبال‌کننده‌تان می‌شود.

جمله‌ها ساختار هر متن و محتوایی هستند. پست‌های وبلاگ، متن سایت‌ها، هر ایمیل یا داستان کوتاهی با جمله‌ها شروع می‌شوند و با آن‌ها پایان می‌یابند. اگر جملات خوبی ننویسیم، کل محتوا خراب می‌شود!

متن مانند ساختاری کلی است و جمله‌ها، اجزای سازنده آن. اگر جملات خوبی ننویسید، به این معنی است که متن مناسبی ننوشته‌اید. احتمالا تا اینجا از اهمیت جملات با خبر شده‌اید. حال جمله مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه جمله‌های خوب بنویسیم؟

برای آشنایی با راهکارهای جمله‌نویسی، در ادامه این متن با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

کدام تیترها مخاطب بیشتری را جذب می‌کنند؟

پنج مرحله تا نوشتن جملات زیباتر

پیش از هر چیز، به این سؤال پاسخ دهیم: جمله خوب چیست؟ یوجین شوارتز، نویسنده روسی، می‌گوید:«هیچ جمله‌ای نمی تواند مؤثر باشد اگر تنها شامل حقیقت‌ها باشد. جمله باید همچنین حاوی احساسات، تصویر، استدلال و نوید باشد.»

در واقع نیازی نیست در جملاتتان همه چیز را بگویید. جملات شما فقط باید حرف درست را بزنند. تخیلِ مخاطب جاهای خالی را پر خواهد کرد!

محتواهای جذاب از جملات مناسب تشکیل شده‌اند

شاید جمله نوشتن کمی برایتان سخت به نظر آمده باشد اما نگران نباشید! در ادامه شما را با پنج مرحله آشنا می‌کنیم. پس از عبور از این مراحل، جملات بهتری خواهید نوشت.

حقایق را با مخاطب در میان بگذارید

حقیقت‌ها، مخاطب بیشتری را جذب می‌کنند. چگونه حقیقی بودن جمله را مشخص کنید؟ منطقی و منسجم حرف بزنید! به جزئیات فکر کنید و آن‌ها را در جمله‌ها نشان دهید. جزئیات یعنی پاسخ سؤالات «چه زمانی، کجا، چرا و چه کسی» را بدهید.

نباید همه چیز را بگویید! آن‌ها را نشان دهید. لحن گفتن شما بسیار مهم است.

به این دو جمله توجه کنید:

«در کرمان طوفان آمد»

«دیشب در کرمان، طوفانی سهمگین آمد»

احتمالا برای شما هم جمله دوم جذاب‌تر است. بیان جزئیات اعتماد بیشتری به مخاطب می‌دهد. هر چه جزئیات بیشتری را از رویدادی یادآور شوید، خواننده حقیقی بودن آن را بیشتر درک می‌کند.

در ذهن مخاطب تصویر ایجاد کنید

ریشه تخیلِ افراد، در تصویر است. تخیل یک استعداد و ظرفیت در انسان‌هاست. استعدادی که باعث می‌شود مردم دنیای توصیف شده شما را ببینند. از افعالی که حواس پنج‌گانه انسان را فعال می‌کنند، استفاده کنید.

«پرنده‌ خونریزی کرد» یا «دخترک جیغ می‌زد». به این دو مثال توجه کنید. در عین سادگی، تصویری را در ذهن شما می‌سازند و دو یا چند حس شما را فعال می‌کنند.

همچنین در جملات خود از عبارت «تصور کن» استفاده کنید. به این صورت مخاطب به طور ناخودآگاه در ذهن خود تصویرسازی را شروع می‌کند. در نتیجه با جمله شما ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و شما تأثیر بیشتری بر او می‌گذارید.

احساس مخاطب را بر انگیزید

بعد از گذر از دو مرحله قبل، باید به جملات خود روحیه بدهید. با این سؤالات شروع کنید: خواننده یا مشتری شما چه روحیه‌ای دارد؟ چه لحنی او را جذب می‌کند؟ امیدها، ترس‌ها و رویاهای او چیست؟ سپس احساسات را وارد جملات کنید.

با شرایط کاملا آشنا شوید. تسلط بر شرایط به شما کمک می‌کند تا آن را بهتر توصیف کنید. توصیف بهتر، مخاطب را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«جایی که زندگی هست،‌مرگ هم هست. این نبردی است در هر لحظه.» به این جمله رومن رولان نگاه کنید. توصیف دقیق او، تصویری را در ذهن شما به جای می‌گذارد.

به مخاطب نوید و امید بدهید

امید دادن به مردم، احساسات آن‌ها را بیشتر می‌کند. بنابراین شما نیاز دارید در جملات خود به مردم امید بدهید. منظور این نیست که وعده‌های دروغ و الکی را در جملات خود بگنجانید! بلکه امید دادن به این معنی است که حس خوشایندی را در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

برای نوشتن متنی درباره کسب و کارتان، جملات شما باید به سؤالات زیر پاسخ دهند.

  • چه وعده‌هایی را در جملات به خواننده می‌دهید؟
  • خواننده چه مزایایی به دست خواهد آورد؟
  • متن شما چه مشکل‌هایی را از خواننده برطرف خواهد کرد؟

شما باید جمله‌ای بنویسید که مخاطب توانایی مقاومت در برابر آن را نداشته باشد. جمله شما باید مخاطب را قانع کند؛ نه این‌که او را به شک بیندازد!

به این جمله توجه کنید: « تعداد فوتی‌های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۳ نفر بود که این عدد نسبت به دیروز ۱۰ نفر کاهش یافته است.» خبر خوبی نیست! اما در ادامه با امیدی که به مخاطب می‌دهد، احساس بهتری را در او ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط:

لحن تولید محتوا و تاثیر آن بر محتوا‌نویسی

تمرین، تمرین و تمرین کنید!

نوشتن جملات عالی، ساده نیست و نیازمند تمرین زیاد است. در ابتدا ممکن است ترکیب نکته‌های بالا، جملات ضعیفی را به شما بدهد. اتفاقی کاملا طبیعی است. تمرین کنید و ناامید نشوید!

مراحل را به ترتیب به جملاتتان اضافه کنید. کاری کنید که جملات مخاطبتان را قانع کند.

برای نوشتن جملات بهتر، چندین بار تلاش کنید

سخن پایانی

جملات خوب، متن شما را گیرا و جذاب می‌کند. برای تأثیرگذار شدن متن خود باید از اثرگذاری جمله‌ها شروع کنید. مجموعه‌ی جمله‌های خوب، متنی بهتری را به شما تحویل می‌دهد. بنابراین اهمیت جمله‌ها را فراموش نکنید و برای آن‌ها ارزش قائل شوید. در این مقاله راهکارهایی را برای نوشتن جملات بهتر به شما ارائه دادیم.

ترجمیک پلتفرمی ایرانی است که به ارائه خدمات تولید محتوا می‌پردازد. با مراجعه به صفحه تولید محتوای متنی، با تعرفه خدمات آشنا شوید و سفارش خود را ثبت کنید.

اگر نویسنده محتوا هستید، ترجمیک مشتاق همکاری با شماست. به صفحه استخدام مترجم بروید. فرم ثبت‌نام را پر و فعالیت خود را در ترجمیک آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.