طوفان فکری و بهبود مهارت نویسندگی

حتما برای شما هم پیش آمده که مجبور به نوشتن باشید ولی هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نرسد. راه حل‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که طوفان فکری یا Brain-storming یکی از بهترینِ آن‌هاست.

ایده‌ها با ارزش‌ترین منبع در هر ارتباط و کاری هستند. همچنین ایده‌های خوب باعث می‌شود، هرچیزی بهتر دیده شود. از این رو، زمان زیادی است که از طوفان فکری برای تولید ایده و پیدا کردن راه‌های خلاقانه استفاده می‌شود.

در این مقاله به معرفی و بررسی طوفان فکری (Brain-storming) پرداخته‌ایم و برای شما توضیح داده‌ایم که چگونه طوفان فکری باعث بهتر شدن نوشته‌های شما می‌شود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

راهنمای گام به گام ساخت پادکست در خانه

طوفان فکری (Brain-storming) چیست؟

طوفان فکری (Brain-storming) روشی برای تولید ایده و اشتراک‌گذاری دانش، به منظور حل مشکل پیش آمده است. این روش افراد را تشویق می‌کند، بدون وقفه فکر کنند و ایده‌های خود را با بقیه افراد به اشتراک بگذارند.

در پایان جلسه، فردی که ایده‌ها را نوشته است، آن‌ها را برای مرحله بعدی رتبه‌بندی می‌کند. گروهی که برای طوفان فکری (Brain-storming) دور هم جمع می‌شوند، نیز مهم است. این گروه باید شامل افرادی باشد که مستقیم با موضوع مرتبط هستند و از گفتن ایده‌هایشان هراس و ترسی ندارند.

نکته‌ مهمی که حتما باید در جلسات طوفان فکری رعایت شود این است که نباید هیچ‌کس از ایده‌ها انتقاد یا آن‌ها را تشویق کند. این روش به افراد کمک می‌کند تا از زندان متعارف تفکرشان رها شوند.

چه نکاتی را باید در جلسات طوفان فکری رعایت کنیم؟

در جلسات همیشه بایدها و نبایدهایی وجود دارد که افراد مستلزم رعایت آن‌ها هستند. جلسه‌های طوفان فکری هم قوانینی دارد که با رعایت آن‌ها نتایج خوبی برای گروه حاصل می‌شود.

قضاوت و ارزیابی ایده ممنوع است

به یاد داشته باشیم که قضاوت و انتخاب میان ایده‌های مختلف، باعث می‌شود ذهن ما به روی ایده‌های تازه بسته شود.

محدود کردن ایده‌ها در ذهن، (حتی قبل از بیان آن‌ها) یکی از موانع خلاقیت است. بنابراین قضاوت، نقد و ارزیابی تا پایان زمان جلسه ممنوع است.

رعایت این نکته باعث می‌شود تا تعداد ایده‌ها افزایش و تنوع آن‌ها بیشتر شود. اگر همه افراد هر ایده‌ای که در ذهن خود دارند را بیان کنند باعث می‌شود تا افراد دیگر آن ایده‌ها را با ایده‌های خودشان ادغام کنند و باعث خلق ایده‌های جذاب‌تری شوند.

طوفان فکری یکی از روش‌ها ایده‌پردازی است.
در طوفان فکری هیچ ایده‌ای نباید نادیده گرفته شود.

هیچ‌کس مالک ایده‌اش نیست

در طوفان مغزی مهم است که هیچ‌کس ادعا نکند این ایده مال من است یا ایده را کس دیگری مطرح کرده است.

وصل کردن ایده‌ها به افراد، اثر بخشی این جلسات را کاهش می‌دهد. باید در جلسات طوفان فکری تلاش کنیم تا با همفکری افراد گروه، به ایده‌های جذابی برسیم که برای رفع مشکل پیش‌آمده، مفید و نتیجه‌بخش باشد.

چگونه طوفان فکری در نوشتن به شما کمک می‌کند؟

توصیه می‌کنیم، طوفان فکری اولین قدم شما در کل فرآیند نوشتن باشد. چرا؟ شما باید در ابتدا بدانید که می‌خواهید چه محتوایی بنویسید و شروع و پایان آن به چه شکل است. این فرآیند، تمام مراحل بعدی نوشتن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

هنگامی که ذهن شما به سمت طوفان فکری می‌رود باعث می‌شود به جای یک ایده، چندین ایده متنوع به فکر شما برای نوشتن برسد.

طوفان فکری گروهی یا انفرادی؟

زمانی را برای طوفان فکری (Brain-storming) اختصاص دهید. جلسات طوفان فکری به صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم در جلسه‌های گروهی شرکت کنید. زیرا باعث می‌شود ایده‌های دیگران را بشنوید و با ایده‌های خود ترکیب و باعث خلق داستانی نو شوید.

طوفان فکری در ۴ مرحله

اگر برای استفاده از این روش تازه کار هستید، طبق این ۴ مرحله عمل کنید.

محیطی مناسب آماده کنید

نکته کلیدی برای تفکر خلاق، ایجاد محیطی مناسب برای فکر کردن است. در ابتدا باید زمانی را برای خود اختصاص دهید و با هم‌گروهی‌های خود برای برگزاری جلسه برنامه‌ریزی کنید. زمان کافی را برای آن در نظر بگیرید تا حواستان به برنامه‌های متفرقه پرت نشود.

باید تمام حواس‌پرتی‌های خود را حذف و استفاده از اینترنت را برای خود ممنوع کنید. از هر چیز آرامش بخشی که به فکر کردن شما کمک می‌کند، استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه داستان برند خود را بنویسیم؟

ایده‌های خود را یادداشت کنید

تمام ایده‌هایی که در جلسه طوفان فکری(Brain-storming) به ذهنتان می‌رسد را روی برگه یادداشت کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ ایده بدی وجود ندارد! پس هر چیزی که فکرش را می‌کنید را روی برگه یادداشت کنید. در فرصتی دیگر به یادداشت‌های خود برگردید و ایده‌هایتان را اصلاح کنید.

تولید محتوای سئوشده یکی از خدمات ترجمیک است.
فراموش نکنید که ایده‌هایتان را حتما یادداشت کنید چون ممکن است ایده را فراموش کنید.

از الگوها پیروی کنید

هنگامی که از ایده‌های اولیه خود لیستی تهیه کردید، نوبت به تجزیه تحلیل می‌رسد. ایده‌ها را دسته‌بندی کنید و برای بهتر شدن آن‌ها وقت بگذارید.

از الگوهای مناسب برای ایده‌های جدید استفاده کنید. از تمام چیز‌هایی که شما را از خلق ایده‌های جدید دور می‌کند فاصله بگیرید. دنبال چیزی باشید که شما را به موضوعی که برای ایده دادن در نظر گرفته‌اید، وصل کند.

از تکنیک‌های طوفان فکری استفاده کنید

ممکن است زمانی برسد که هنوز به نتیجه‌ دلخواه خود نرسیده‌اید و ایده جدیدی هم به ذهنتان نرسد. در چنین مواردی به قول معروف به بن‌بست خورده‌اید. در این‌جا چند تکنیک طوفان فکری برای رفع مشکلتان آورده‌ایم:

کلمات را تداعی کنید

تداعی کلمه، زمانی است که کلمه‌ای را می‌بینید و اولین کلمه جدیدی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت می‌کنید.

به عنوان مثال، “آتش” ممکن است شما را به یاد کلمه گرم بیاندازد و کلمه گرم برای شما یادآور تابستان و ساحل باشد. این تمرین باید به صورت مستمر تکرار شود. این کار باعث می‌شود در ناخودآگاه شما ایده‌های جدیدی شکل بگیرد.

از خود سوال بپرسید

در خلوت از خود سوال بپرسید. سعی کنید برای سوالات خود جوابی مناسب و خلاقانه پیدا کنید. این سوالات تاثیر مثبتی بر روی مغز دارند و برای طوفان فکری (Brain-storming) مفید هستند.

چی می‌شد اگر…؟

از این عبارت حتما در ذهن خود بسیار استفاده کنید. برای مثال از خود بپرسید « چی می‌شد اگه این شخصیت داستان بزرگ‌تر بود؟» در ذهن خود از احتمالات مختلف برای خلق ایده‌های تازه استفاده کنید.

صحبت پایانی

طوفان فکری (Brain-storming) به شما در خلق ایده‌های تازه بسیار کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم نه تنها در کارتان بلکه برای رفع و حل مشکلی در زندگی خود از این تکنیک استفاده کنید. این روش باعث می‌شود ذهن شما آزاد شود و راه‌حل‌هایی به فکرتان برسد که به روند حل مشکلتان سرعت ببخشد.

در این مطلب به طوفان فکری و چگونگی خلق ایده‌ پرداختیم. امیدواریم به سوالات شما در مورد این روش نو پاسخ داده باشیم.

ترجمیک با ارائه خدمات تولید محتوا شما را در ارائه محتوایی اصولی و حرفه‌ای همراهی می‌کند. کافی است به صفحه سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

ترجمیک در زمینه‌های مختلف، تولید کننده محتوا استخدام می‌کند. اگر مهارت دارید و دنبال شغل هستید به صفحه استخدام مترجم و نویسنده مراجعه کنید.

3 دیدگاه در «طوفان فکری و بهبود مهارت نویسندگی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.