موتورهای جست و جوی پیشرفته

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

گوگل فقط یک موتور جست و جوی ساده نیست. موتور جست و جویی است که بسیاری از افراد برای جستجوهای روزمره، تحقیق در مورد محصولات گوناگون و آگاهی از آخرین اخبار به آن مراجعه می‌کنند.

در واقع اگر شما نویسنده محتوا برای یک سایت سفارش تولید محتوا هستید، اولین چیزی که باید به آن مسلط باشید، چگونگی سرچ پیشرفته و هدفمند در اینترنت است. برای جست‌ و جوی پیشرفته ابتدا باید موتور جست‌و‌جوی مناسبی را انتخاب کنید.

گوگل، موتور جست و جوی اصلی مورد توجه متخصصان سئو و بازاریابی است. با توجه به سهم بیشتر از ۹۰ درصدی گوگل در بازارهای اینترنتی، شاید نتوان موتور جست و جوی دیگری را به جای گوگل تصور کرد. این تصوری رایج است اما آیا درست هم است؟

اگر برای جست و جوهای خاصی نیاز به موتورهای جست و جو دقیق‌تر یا تخصصی‌تری دارید، جایگزین‌های گوگل را فراموش نکنید. در ادامه ۱۳ موتور جست و جو جایگزین گوگل را معرفی کرده‌ایم. برای آشنایی با این موتورهای جست و جو با ما همراه شوید.

مطالب مرتبط:

سئوی سایت خود را بهبود دهید!

Bing یا بینگ

از ژانویه ۲۰۲۰، سایت‌های مایکروسافت یک چهارم تمام درخواست‌های جستجو در ایالات متحده را مدیریت کردند. استدلال درستی است که بینگ در برخی موارد از گوگل بهتر عمل می‌کند.

برای شروع، بینگ یک برنامه پاداش دارد که به افراد اجازه جمع‌آوری امتیاز را در حین جست و جو می‌دهد. این امتیازها در فروشگاه‌های مایکروسافت و ویندوز قابل استفاده هستند.

رابط کاربری گرافیکی جست و جوی تصویر Bing نسبت به رقیب خود برتر و حرفه‌ای‌تر است.

بینگ در زمینه جست و جوی ویدئوها هم از گوگل بهتر عمل می‌کند. در واقع بینگ تعصب خاصی به نشان دادن ویدئوهای یوتیوب ندارد و همه ویدئوها را جست و جو می‌کند.

Yandex

به دنبال چشم‌انداز جست و جو در خارج از ایالات متحده هستید؟

Yandex توسط بیش از ۴۵ درصد کاربران روسیه استفاده می‌شود. این موتور جست و جو در بلاروس، قزاقستان، ترکیه و اوکراین نیز استفاده می شود.

Yandex یک موتور جست و جوی کلی با رابط کاربری آسان است. هم‌چنین مجموعه‌ای از ابزارهای بسیار جالب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

CC Search

CC Search باید اولین انتخاب شما در جست و جوی هر نوع محتوای بدون کپی‌رایت باشد.

اگر به موسیقی برای یک ویدئو، یک تصویر برای پست وبلاگ یا هر چیز دیگری نیاز دارید، این موتور جست و جو عالی است. با این موتور جست‌ و جو، لازم نیست که نگران کپی رایت باشید.

روش کار CC Search ساده است. این موتور، نتایج را از پلت‌فرم‌هایی مانند Soundcloud، Wikimedia و Flickr می‌گیرد و نتایج برچسب‌گذاری‌شده را به شما نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ (بخش اول)

Swisscows

Swisscows گزینه‌ای منحصر به فرد در این لیست است که خود را به عنوان موتور جست و جویی معنایی و خانواده پسند معرفی می کند.

این موتور همچنین به خود افتخار می‌کند که به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد و هرگز داده‌ها را جمع‌آوری، ذخیره یا ردیابی نمی‌کند.

Swisscows از هوش مصنوعی برای تعیین دقیق زمینه و نیاز جست و جوهای کاربران استفاده می‌کند. با گذشت زمان، Swisscows قول می‌دهد که به سوالات شما با دقت شگفت‌انگیزی پاسخ دهد.

موتورهای جست و جوی برای جست و جوی پیشرفته در اینترنت
صرفا به گوگل اکتفا نکنید، موتورهای جست و جویی هم وجود دارند که از گوگل در بعضی موارد بهتر عمل می‌کنند

DuckDuckGo

DuckDuckGo هیچ یک از اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری یا ذخیره نمی‌کند. این امر بدان معناست که دیگر لازم نیست نگران جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های خود باشید.

DuckDuckG انتخاب مناسبی برای افرادی است که قصد خصوصی نگه داشتن تاریخچه جست و جو و اطلاعات شخصی خود را دارند.

StartPage

StartPage نتایج گوگل را به شما نشان می‌دهد. این موتور جست و جو، گزینه‌ای عالی برای افرادی است که نتایج جستجوی گوگل را ترجیح می‌دهند اما علاقه‌ای به ذخیره سابقه جست و جوی خود ندارند. همچنین این موتور جست و جو، شامل یک تولیدکننده URL، یک سرویس پروکسی و پشتیبانی HTTPS است.

ایجاد‌کننده URL بسیار مفید است زیرا باعث عدم ذخیره و جمع آوری کوکی‌ها می‌شود. این موتور برای حفظ حریم خصوصی بسیار مناسب است.

Search Encrypt

Search Encrypt موتور جست و جوی خصوصی است که از رمزگذاری برای اطمینان از خصوصی ماندن جست و جوهای شما استفاده می‌کند.

این جست و جوگر از ترکیبی از روش‌های رمزگذاری مختلف استفاده می‌کند که شامل رمزگذاری لایه ایمن سوکت‌ها و رمزگذاری AES-256 می شود.

وقتی درخواستی را وارد می‌کنید،Search Encrypt نتایج را از منابع مختلف جمع‌آوری و اطلاعات درخواستی را به شما تحویل می‌دهد.

یکی از بهترین بخش‌های Search Encrypt این است که تاریخچه جست و جوی شما را پس از مدتی از بین می‌برد و در خود ذخیره نمی‌کند. بنابراین اطلاعات شما خصوصی باقی می‌ماند، حتی اگر شخصی به رایانه شما دسترسی پیدا کند.

Search Encrypt برای رمزگذاری داده‌های شما
Search Encrypt موتور جست و جویی است که با رمزگذاری از داده‌های شما حفاظت می‌کند

OneSearch

Verizon Media موتور جست و جوی متمرکز بر حفظ حریم خصوصی خود،OneSearch را در ژانویه ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد.

این موتور جست و جو وعده موارد زیرا را می‌دهد:

عدم ردیابی کوکی‌ها و عدم جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد

عدم اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی افراد با تبلیغ‌کنندگان

تاریخچه جست و جوی کاربر ذخیره نمی‌شود

نتایج جست و جوی بی‌طرفانه و بدون فیلتر

رمزگذاری کردن جست و جوهای کاربران برای حفظ امنیت اطلاعات

مطالب مرتبط:

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

Wiki.com

Wiki.com نتایج خود را از هزاران ویکی موجود در اینترنت به دست می‌آورد.

این موتور جست و جوی عالی برای افرادی است که به اطلاعات سایت‌هایی مانند ویکیپدیا نیاز دارند.

توییتر

توئیتر موتور جست‌و‌جو نیست اما اطلاعات بسیار خوب و زیادی را در خود جای داده است. توییتر بهترین سایت برای اطلاع از اخبار مهم در مواقع اضطراری است. البته همه این توئیت‌ها و اخبار، موثق و قابل‌اعتماد نیستند.

الگوریتم‌های گوگل نیز در نهایت به نتیجه خواهند رسید. اما احتمالا برای آگاهی لحظه به لحظه از اخبار مهم و وضعیت‌های اورژانسی، توییتر گزینه بهتری است.

توییتر برای جست و جوی پیشرفته
توییتر موتور جست و جو نیست با این‌حال برای جست و جوی پیشرفته اطلاعات قابل‌توجهی در آن وجود دارد

SlideShare

اسلایدشیر هم موتور جست و جو نیست ولی به شما این امکان را که اسلایدهای دلخواهتان را پیدا کنید، می‌دهد. همچنین در این سایت امکان جست و جو کتاب‌های الکترونیکی و پی‌دی‌اف‌ها را دارید. اسلایدشیر به شما امکان ذخیره اسلایدها را هم می‌دهد.

اگر در هنگام ترجمه مقاله خود نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید که در این سایت جست و جو کنید. این سایت در پاورپوینت‌ها و اسلایدهای به اشتراک‌گذاشته جست و جو می‌کند و نتایج را به شما نشان می‌دهد.

Slideshare در سال ۲۰۰۶با هدف سهولت اشتراک‌گذاری دانش تاسیس شد. این سایت یکی از سایت‌های برتر اشتراک‌گذاری محتوای حرفه‌ای است. با بیش از ۱۸ میلیون بارگذاری در ۴۰ دسته محتوایی، امروزه یکی از ۱۰۰ وب‌سایت پربازدید در جهان است.

Internet Archive

اینترنت آرشیو برای تحقیق در مورد وب‌سایت‌های قدیمی عالی است اما امکانات خیلی بیشتری را هم به شما ارائه می‌دهد.

همانطور که از نام آن پیداست، این موتور جست و جو در مجموعه عظیمی از مطالب مستند شامل میلیون‌ها ویدیو، کتاب، موسیقی و نرم‌افزار رایگان محتوای درخواتی شما را پیدا می‌کند.

در واقع Internet Archive کتابخانه آنلاین گسترده‌ای است که در آن تقریبا هر چیزی قابل جست و جو و پیدا شدن است.

WolframAlpha

WolframAlpha موتور جست و جوی دانش محاسباتی است. این جست‌ و جوگر به شما این امکان را می‌دهد که پاسخ مسائل را محاسبه کنید و از طریق داده‌های تخصصی در موضوعات مختلف، از جبر گرفته تا کلمات و زبان‌شناسی، به نتیجه برسید.

در واقع این موتور جست و جو صرفا در بر داده‌های آماده موجود در اینترنت اکتفا نمی‌کند بلکه با انجام محاسبات پویا بر اساس مجموعه وسیعی از داده‌ها، الگوریتم‌ها و روش‌های خاص به نتیجه می‌رسد.

هم‌چنین این موتور ویژگی‌های حرفه‌ای را برای افراد، دانش‌آموزان و مربیانی که به محاسبات حرفه‌ای و تجزیه و تحلیل داده نیاز دارند، ارائه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک‌بار از این موتور جست و جو استفاده کنید. با جست و جوی هر کلمه نتایج جالبی را به شما نشان می‌دهد.

سخن پایانی

احتمالا گوگل اولین و محبوب‌ترین انتخاب در موتورهای جست و جو است. اما بسته به نیاز و اولویت شما ممکن است که گوگل همیشه بهترین انتخاب نباشد.

بسیاری از این موتورهای جست و جوی جایگزین تجربه کاربری بهتری را نسبت به گوگل ارائه می‌دهند.

چه نگران حریم خصوصی باشید یا فقط بخواهید گزینه‌های بیشتری داشته باشید، موتورهای جست ‌و‌ جوی بسیاری برای آزمایش وجود دارد.

امتحان کردن این موتورهای جست و جو تجربه جالبی است.

اگر قصد شرکت و گرفتن نمره بالا در آیلتس را دارید، همین الان در دبستان ترجمیک ثبت‌نام کنید. در هر سطحی از زبان انگلیسی که باشید، دبستان ترجمیک برای آموزش آیلتس به شما دوره مناسبی دارد.

5 دیدگاه در «۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.