معرفی و بررسی توضیحات متا

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

اگر شما علاقه‌مند به سئو و تولید محتوای متنی باشید، احتمالا با واژه متا دیسکریپشن برخورد کرده‌اید. اما متا دیسکریپشن چیست؟ چگونه توضیحات متای مناسبی بنویسیم؟

توضیحات متا متنی شامل حدود ۱۵۵ کاراکتر و یک تگ در HTML است که خلاصه محتوای یک صفحه را به کاربران نشان می‌دهد. موتورهای جست و جو آن را در صفحات جست و جو نشان می‌دهند. بنابراین بهینه‌سازی و نوشتن متا دیسکریپشن برای سئو داخلی، بسیار مهم است.

در ادامه به معرفی متا دیسکریپشن و شیوه‌های نگارش حرفه‌ای آن می‌پردازیم. پس برای آشنایی با توضیحات متا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۲۵ واقعیتی که درباره سئو نمی‌دانید، بخش اول

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا (Meta Description‌) یک تگ HTML است که برای پست یا صفحه سایت خود قرار دهید. در توضیحات متا توضیح می‌دهید که صفحه شما در مورد چیست. معمولا گوگل آن را در زیر عنوان صفحه شما در نتایج جست و جو نشان می‌دهد.

این فرصتی را برای شما به ارمغان می‌آورد تا کاربران را برای بازدید از صفحه خودتان متقاعد کنید.

جایگاه متا دیسکریپشن در گوگل
جایگاه متا دیسکریپشن در گوگل

چرا باید از توضیحات متا استفاده کنیم؟

هدف از این کار، ساده ولی مهم است: با کمک توضیحات متا افراد را ترغیب می‌کنید تا روی سایت شما کلیک کنند. به عبارت دیگر، توضیحات متا برای افزایش نرخ کلیک از طریق موتورهای جست و جو استفاده می‌شود.

بعضی منابع می‌گویند که هیچ مزیت مستقیمی برای سئو از طریق توضیحات متا وجود ندارد و گوگل از متا در الگوریتم رتبه‌بندی خود استفاده نمی‌کند. اما یک مزیت غیرمستقیم مهم وجود دارد: گوگل از نرخ کلیک (CTR) به عنوان راهی برای ارزیابی سایت شما استفاده می‌کند.

اگر افراد بیشتری روی مطالب شما کلیک کنند، گوگل شما را سایت خوبی می‌داند و به شما رتبه خوبی می‌دهد. به همین دلیل است که بهینه‌سازی توضیحات متا و عناوین بسیار مهم است.

مطالب مرتبط:

۱۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو (بخش اول)

متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل توضیحات متایی را که شما نوشته‌اید، نمایش دهد. اما این احتمال هم وجود دارد که آن را نشان دهد، پس از متا دیسکریپشن غافل نشوید.

ویژگی‌های توضیحات متا حرفه‌ای

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که در بهبود توضیحات متا سایت شما تاثیر دارد. بدیهی است که هر چه متا مطالب شما حرفه‌ای‌تر باشد، احتمال کلیک‌کردن مخاطبان بر سایت شما بیشتر می‌شود.

طول توضیحات متا باید چند کاراکتر باشد؟

طول متا دیسکریپشن بستگی به پیامی دارد که شما قصد انتقال آن را به مخاطب دارید. در عین این‌که پیام شما باید در توضیحات متا دیده شود اما آن را کوتاه نگه دارید. اگر نتایج جست و جو را در گوگل بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که اغلب توضیحات متاها حدود ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر دارند.

متأسفانه نمی‌توانیم که آن‌چه را که گوگل در نتایج جست و جو برای متا دیسکریپشن نشان می‌دهد، کاملا کنترل کنیم. گوگل گاهی اوقات توضیحات متای شما را نشان می‌دهد و گاهی اوقات فقط چند جمله از متن شما را به عنوان متا دیسکریپشن انتخاب می‌کند.

در هر صورت، بهترین گزینه این است که توضیحات متای مطالب سایت خود را کوتاه نگه دارید. به این ترتیب، اگر گوگل قصد نشان دادن توضیحات متای نوشته‌شده توسط شما را داشته باشد، آن را کوتاه نمی‌کند.

توضیحات متا انتخاب شده توسط گوگل
نمونه‌ای از انتخاب متن توسط گوگل برای متا دیسکریپشن

از اطلاعات واضح و روشن در توضیحات متای خود استفاده کنید

هدف از توضیحات متا دعوت از افراد برای بازدید از سایت شماست پس به کاربر خود و انگیزه احتمالی آن‌ها برای بازدید از صفحه خود فکر کنید. مطمئن شوید که توضیحات شما کسل‌کننده، دشوار یا خیلی رمزآلود نیستند. مردم باید بدانند که با چه محتوایی در صفحه شما رو به رو خواهند شد.

با مخاطب حرف بزنید

«سلام، ما این محصول جدید داریم و شما آن را می‌خواهید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید!»

با این متا، مخاطب هدف، پیام شما را متوجه می‌شود و در صورت علاقه بر آن کلیک می‌کند. توضیحات متا، بروشور فروش شماست.

هم‌چنین دعوت‌نامه‌هایی مانند «بیشتر بیاموزید»، «هم‌اکنون آن را دریافت کنید»، «به‌صورت رایگان امتحان کنید» به کارتان می‌آیند. در کل در توضیحات متا، فعالانه با مشتری‌های خود صحبت کنید.

از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن خود استفاده کنید

اگر کلمه کلیدی جست و جو با بخشی از متن توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهد داشت و آن را در نتایج جست و جو برجسته می‌کند. این باعث می‌شود که لینک سایت شما جذاب‌تر شود.

مطالب مرتبط:

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

پس حتما از کلمه‌های کلیدی متن خود در متا دیسکریپشن نیز استفاده کنید. این‌گونه شانس شما برای افزایش کلیک افزایش می‌یابد.

اطلاعات کلیدی محصول یا خدمت خود را در متا دیسکریپشن ذکر کنید

اگر مشتریان احتمالی محصول شما، متخصصان فناوری هستند، تمرکز روی مشخصات فنی ایده خوبی است. به عنوان مثال، مشخصاتی مانند سازنده، سال ساخت، قیمت و … را ذکر کنید. اگر بازدیدکننده به طور خاص به دنبال آن محصول باشد، با ذکر همین مشخصات، از سایت شما بازدید خواهد کرد.

در دنیای امروز کاربران با حجم زیادی از اطلاعات رو به رو هستند. پس بر آن‌چه که مخاطب می‌خواهد، تمرکز کنید. با ذکر اطلاعات کلیدی محصول و خدمت در متا دیسکریپشن، مخاطبان بیشتری را به سایت خود دعوت کنید.

حتما متا دیسکریپشنی مطابق با محتوای مطلب خود بنویسید

این یک مورد مهم است. گوگل متوجه خواهد شد که آیا از توضیحات متا برای فریب بازدیدکنندگان برای کلیک کردن بر روی صفحه خود استفاده می‌کنید یا خیر. حتی شاید گوگل در صورت انجام چنین کاری شما را جریمه هم کند.

هم‌چنین توضیحات گمراه‌کننده، احتمالاً نرخ پرش (Bounce Rate) سایت شما را نیز افزایش می‌دهد. نرخ پرش بدین معناست که مخاطب وارد صفحه سایت شما می‌شود، چرخی در صفحه می‌زند و از صفحه شما خارج می‌شود. پس محتوای سایت شما یا مناسب او نبوده یا این‌که محتوای کاربردی و غنی محسوب نمی‌شود. این امر باعث کاهش اعتماد مردم به شرکت شما نیز می‌شود.

اهمیت تطابق متا دیسکریپشن با محتوای مطلب
توضیحات متا باید مطابق با محتوای مطلب شما باشد

مثلا فرض کنید که در متا دیسکریپشن، عبارت دانلود رایگان کتاب مورتیمر را آورده‌اید. مخاطب که وارد صفحه سایت شما شد، هر چیزی را پیدا می‌کند جزء فایل کتاب را. به نظر شما دفعه بعدی که مخاطب با سایت شما مواجه شود، بر آن کلیک می‌کند؟

پس برای افزایش کلیک‌های سایت خود از توضیحات متا نامرتبط استفاده نکنید و با صداقت، خلاصه‌ای از محتوای خود را در متا دیسکریپشن به مخاطب عرضه کنید.

مطالب مرتبط:

تاثیر کد HTML برای موفقیت در سئو

توضیحات متایی منحصر به فرد بنویسید

اگر توضیحات متای شما مانند متا دیکریپشن سایر صفحات سایتتان باشد، با مشکل مواجه خواهید شد. عناوین صفحه شما ممکن است متفاوت باشد اما درصورت استفاده از توضیحات متای تکراری، همه صفحات یکسان به نظر می‌رسند.

گوگل برای نمایش متا دیسکریپشن از توضیحات متای نوشته‌شده توسط خودتان یا بخشی از مطالب صفحه شما را که دارای کلمه کلیدی باشد، استفاده می‌کند. همان‌طور که گفته شد، نوشتن متای منحصر به فرد برای صفحات مختلف سایت شما، همیشه بهترین روش است.

چگونه برای تعداد زیادی از صفحات سایت، متا دیسکریپشن بنویسیم؟

اکنون که با اهمیت توضیحات متا آشنا شده‌اید، به فکر تغییر متا دیسکریپشن مطالب سایت خود افتاده‌اید؟ اما نمی‌دانید که چگونه آن را در برنامه خود قرار دهید؟

اگر وقت ندارید که برای هر صفحه یک متا منحصر به فرد ایجاد کنید، محتوای خود را اولویت‌بندی کنید. ابتدا با صفحه اصلی و صفحات محبوب خود شروع کنید. سپس سراغ صفحات فرعی و کمتر دیده‌شده روید. با استفاده از کنسول جست و جوی گوگل بررسی کنید که کدام یک از صفحات شما بالاترین رتبه را دارد.

سخن پایانی

سئو در تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر محتوای شما سئو نشده باشد، مخاطب، سایت شما را پیدا نمی‌کند. پس از توجه به اصول سئو در تولید محتوا غافل نشوید. برای آشنایی با سایر مطالب آموزشی حوزه سئو، سایر مطالب وبلاگ ترجمیک را مطالعه کنید.

ترجمیک به خوبی از اهمیت تولید محتوای متنی برای افزایش فروش برندها آگاه است. بنابراین با همکاری نویسندگان محتوا متخصص، به ارائه انواع خدمات تولید محتوا مانند نگارش محتوای سئوشده، تدوین استراتژی محتوا و … می‌پردازد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و ثبت سفارش، به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک مراجعه کنید.

3 دیدگاه در «چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.