چگونه در مقطع دکترا بهترین استاد راهنما را انتخاب کنیم؟

اگر به‌تازگی در مقطع دکتری پذیرفته شده‌‌اید یا در حال آماده شدن برای آزمون دکتری هستید، احتمالا انتخاب استاد راهنما به یکی از دغدغه‌هایتان تبدیل شده است. شاید همیشه به این فکر می‌کنید که قرار است چهار سال یا حتی بیشتر با موجودی عجیب سر و کله بزنید و برای انتخاب فرد مناسب نگران هستید!

اما اگر دقیقا بدانید که چه هدفی دارید، می‌توانید به‌راحتی بهترین استاد راهنما را انتخاب کنید. در این مطلب، ۵ تیپ شخصیتی اساتید راهنما را بررسی خواهیم کرد و بر این اساس به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

فراموش نکنید که علاوه بر آشنایی با فنون ترجمه تخصصی و ترجمه مقاله، انتخاب استاد راهنما نیز بسیار مهم است. پس در این مطلب همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

انتخاب استاد راهنما و ملاک‌های آن

سخت‌گیر و سفت و سخت!

حتما شما هم در دوران تحصیل، با اساتید سخت‌گیر و جدی برخورد کرده‌اید. این دسته از اساتید، مثل یک کتاب درسی قطور هستند و از همان ابتدا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمالا می‌ترسانند. اساتید سخت‌گیر، دقیقا می‌گویند که چه انتظاراتی دارند، پروژه و اهداف آن را شفاف‌سازی می‌کنند و در رزومه دانشجو به دنبال مهارت‌های موردنیازشان می‌گردند.

چگونه بهترین استاد راهنما را انتخاب کنیم؟

اگر قصد انتخاب چنین استادی را دارید، می‌توانید امیدوار باشید که یک راهنمای سازنده، خلاق، متمرکز و البته گاه بی‌رحم! را در کنار خود خواهید داشت.

ویژگی‌های مثبت انتخاب این اساتید

در بسیاری از موارد اساتید سخت‌گیر، بهترین انتخاب هستند. آن‌ها دقیقا می‌دانند که شما در کدام مرحله از انجام پروژه هستید، مرتبا با شما ملاقات می‌کنند و جویای پیشرفت پروژه هستند. با این حال، فراموش نکنید که اساتید سخت‌گیر معمولا بهانه‌جویی و تنبلی را قبول نمی‌کنند.

این ویژگی، مثل یک نیروی پیش‌برنده عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا پشتکار بیشتری داشته باشید اما اگر شخصیت شما با چنین چیزی سازگار نیست، بهتر است در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

ویژگی‌های منفی انتخاب این اساتید

سخت‌گیری و پیگیری مداوم ممکن است در دوره کارشناسی ارشد، که دوره‌ای نسبتا کوتاه است، کارساز باشد. با این وجود، همکاری با فردی که دائما شما را کنترل می‌کند، تحت فشار قرار می‌دهد و دستور می‌دهد، برای ۴ سال یا حتی بیشتر کار آسانی نیست.

بنابراین، هشدارهای اولیه‌ای که نشان‌دهنده سخت‌گیری بیش از حد استاد هستند را جدی بگیرید. چراکه دکتر شدن، نباید به قیمت از دست رفتن سلامتی روانی شما تمام شود!

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

نابغه‌ای که ارتباط گرفتن با او سخت است!

احتمالا در اولین دیدار، از وسعت دانش و بانک اطلاعاتی استاد راهنما شگفت‌زده خواهید شد. چنین اساتیدی، چنان به رشته و موضوع پژوهش خود علاقمند هستند که این علاقه را به شما نیز منتقل می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانید آسوده خاطر باشید که استاد راهنمای شما بر همه مهارت‌های موردنیاز انجام پژوهش مسلط است.

ویژگی‌های مثبت انتخاب این اساتید

بی‌شک این دسته از اساتید، به طور کاملا دقیق و عمقی با موضوع پژوهش شما آشنا هستند. به‌تازگی در زمینه تحقیقاتی شما مقاله جدیدی چاپ شده است؟ پیش از این که شما از انتشار مقاله باخبر شوید، استاد راهنمایتان آن را زیر و رو کرده است!

به فکر انجام پژوهشی جدید هستید؟ پیش‌بینی نتیجه نهایی و چالش‌های احتمالی برای این استاد مثل آب خوردن است! با این تفاصیل، شاگردی کردن در محضر چنین استاد در رزومه شما مثل یک نقطه درخشان به نظر می‌رسد.

ویژگی‌های منفی انتخاب این اساتید

اساتیدی که سطح علمی خیلی بالایی دارند، معمولا آنقدر درگیر مطالعه و پژوهش هستند که آداب برقراری ارتباط با محققان جوان را نمی‌دانند یا حداقل ارتباط گرفتن برای آن‌ها سخت است. احتمالا در جلسات اول ملاقات با چنین اساتیدی، متوجه این موضوع خواهید شد.

این اساتید، خیلی سریع و چکشی حرف‌هایشان را می‌زنند، درس‌شان را می‌دهند و به عکس‌العمل‌های شما توجه چندانی نمی‌کنند. بنابراین باید به‌قدری چابک و هوشیار باشید که نیازی به تکرار چیزی نداشته باشید.

مطالب مرتبط:

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

پرمشغله و مهم!

راهنمای انتخاب استاد راهنما در مقطع دکتری

در هر دانشگاهی معمولا چند استاد به این معروف هستند که یک سر دارند و هزار سودا! این اساتید، پرمشغله و جاه‌طلب هستند، پروژه‌های مختلفی را مدیریت می‌کنند و دائما جلسه دارند! حتما می‌دانید که چنین اساتیدی، به شما آزادی عمل می‌دهند اما اگر خطایی کنید، قطعا مورد توبیخ قرار خواهید گرفت.

ویژگی‌های مثبت انتخاب این اساتید

داشتن ارتباطات گسترده و قوی، بهترین ویژگی این اساتید است. فرقی ندارد که قصد ادامه تحصیل داشته باشید یا به فکر ورود به بازار کار باشید. استاد راهنمای پرمشغله شما، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد و بهترین معرف شما به بازار کار خواهد بود.

ویژگی‌های منفی انتخاب این اساتید

اگر احساس می‌کنید که حین انجام پروژه به راهنمایی زیادی نیاز دارید و شخصیت مستقلی ندارید، احتمالا در همان روزهای اول ورود به دوره دکترا متوجه اشتباه‌تان خواهید شد. چراکه استاد راهنمای شما تقریبا هیچ وقت زمان کافی برای سرکشی به کارها نخواهد داشت.

با این وجود اگر آینده کاری برای شما در اولویت قرار دارد، باید قبول کنید که روزها در انتظار ایمیل استاد راهنما بمانید و بخش اعظم کارها را به‌تنهایی انجام دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه به انگلیسی درخواست پذیرش بنویسیم؟

صمیمی و آرام!

رسیدیم به دوست‌داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین اساتید دانشگاه! این دسته از اساتید از تمام ایده‌های شما حمایت می‌کنند و به طرز باورنکردنی مثبت‌اندیش هستند. با انتخاب چنین اساتیدی، استرس و فشار زیادی را تحمل نخواهید کرد و برای انجام همه کارها زمان کافی خواهید داشت.

البته اگر شخصیتی عجول و مضطرب داشته باشید، احتمالا احساس خواهید کرد که روند پیشرفت کار کند است و همین باعث استرس شما خواهد شد.

ویژگی‌های مثبت انتخاب این اساتید

اگر شخصیتی مستقل دارید، به‌خوبی می‌دانید که قرار است چه کار کنید و به طور کلی به راهنمایی کمی نیاز دارید، این مدل استاد راهنما مناسب شماست. در واقع چنین اساتیدی، صحت کار شما را بررسی می‌کنند و نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند.

ویژگی‌های منفی انتخاب این اساتید

اگر شخصیت مدیریتی ندارید، همکاری با چنین اساتیدی برای شما نه تنها مفید نیست، بلکه مخرب نیز است. چراکه شما بدون وجود ضرب‌الاجل‌ها کاری از پیش نخواهید برد!

مطالب مرتبط:

راهنمای گام به گام ثبت پایان‌نامه در ایرانداک

مشتاق اما بی‌تجربه!

استاد راهنما کیست؟

این دسته از اساتید، که احتمالا با تیپ شخصیتی آن‌ها آشنایی دارید، تازه‌کار هستند و با دانشجویان زیادی ارتباط نداشته‌اند. با این حال اساتید تازه‌وارد، دوران دکتری خود را به خوبی به یاد دارند. به همین دلیل از شما انتظارات عجیب و غریب نخواهند داشت و شما را درک خواهند کرد. با این تفاصیل، برقراری ارتباط با این دسته از اساتید کار سختی نیست و گره جدیدی به مشکلات شما اضافه نخواهد کرد.

ویژگی‌های مثبت انتخاب این اساتید

یکی از ویژگی‌های خوب اساتید جوان این است که احتمالا زبان شما را به‌خوبی می‌دانند و طوری درس می‌دهند که به‌راحتی متوجه می‌شوید. علاوه بر این، این دسته از اساتید زمان آزاد بیشتری دارند و به‌خوبی مشکلات و روند کار شما را پیگیری می‌کنند.

ویژگی‌های منفی انتخاب این اساتید

اگر قصد انتخاب اساتید جوان را دارید، این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است بی‌تجربگی و تازه‌کاری، کار دست‌تان بدهد! البته این موضوع در همه موارد، صادق نیست. با این حال، احتمالا استاد راهنمای شما نیاز به مشورت با شخص دیگری خواهد داشت و همین، روند پیشرفت کار را کند خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

۴ نکته برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمدی

جمع‌بندی

دنیای آکادمیک، دنیای گسترده و وسیعی است و تیپ‌ها و مدل‌های شخصیتی متنوعی را در خود جا داده است. از سوی دیگر، شما باید از بین افراد مختلفی که در این دنیای جذاب و حرفه‌ای وجود دارند، مناسب‌ترین شخص را انتخاب کنید و از راهنمایی‌های وی بهره ببرید.

اما آیا واقعا سرنوشت تحصیلی و کاری شما در گرو انتخاب استاد راهنما است؟ قطعا خیر! اگرچه حضور یک استاد راهنمای کاردان و دانشمند در کنارتان بی‌تاثیر نخواهد بود، اما موفقیت شما بیش از هر چیز، به تلاش و پشتکارتان بستگی دارد.

اگر به فکر اپلای کردن هستید، حتما باید برای آزمون آیلتس نیز برنامه‌ریزی کنید. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره‌های آموزش آیلتس دبستان ترجمیک کلیک کنید.

ترجمه رسمی مدارک از دیگر اقداماتی است که باید پیش از مهاجرت تحصیلی انجام دهید. ترجمیک این خدمات را نیز ارائه می‌کند. کافیست روی لینک رنگی کلیک کنید.

یک دیدگاه در «چگونه در مقطع دکترا بهترین استاد راهنما را انتخاب کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.