چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

تصور کنید که با هزار زحمت سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، اصول و قواعد سئو را آموزش دیده‌اید و تمام این قوانین را روی محتوای سایت خود اجرا کرده‌اید. حال مهم‌ترین سوالی‌ که ممکن است ذهن‌تان را درگیر کند، این است که چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت به نتیجه برسد؟

در واقع این، یکی از سوالات رایج مدیرانی است که تولید محتوای متنی را به عنوان راهی برای بازاریابی و افزایش فروش و سوددهی انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که بر خلاف تبلیغات پولی، به ثمر رسیدن نتایج سئو، زمان‌بر است. اما تا کِی؟

در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم و عواملی که بر مدت زمانِ به نتیجه رسیدن نتایج سئو تاثیرگذار هستند را بررسی می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

با بیش از ۹۰ اصطلاح پرکاربرد سئو آشنا شوید!

موفقیت در سئو چگونه تعریف می‌شود؟

پیش از هر چیز بهتر است تعریفی روشن و واضح از «موفقیت در سئو» داشته باشیم. بدین ترتیب، می‌توانیم میزان پیشرفت‌مان را با معیارهای مشخصی ارزیابی کنیم. حال، تعیین اهداف و KPIها مهم‌ترین شاخصه‌هایی هستند که می‌توانند برای سنجش میزان موفقیت در سئو، مورد استفاده قرار بگیرند.

چقدر طول می‌کشد تا سئو سایت به نتیجه برسد؟

اهداف و KPIها را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • اهداف: نتیجه نهایی که قصد دستیابی به آن را داریم.
  • KPIها: معیارهایی که میزان پیشرفت در جهت اهداف را نشان می‌دهد.

در واقع اهداف و KPIها هم معیارهای مهم موفقیت و هم در نهایت نتیجه تلاش شما هستند. حال در زمینه سئو، این شاخصه‌ها به صورت زیر تعریف می‌شوند:

  • هدف سئو: افزایش میزان درآمد به میزان تعیین‌شده.
  • KPIهای سئو: افزایش ترافیک ارگانیک، افزایش بازدید وب‌سایت، ارتقای رتبه‌بندی سئو، افزایش نرخ تبدیل و… .

حالا به نظر شما، آیا بدون اطلاع از مدت زمانی که برای به نتیجه رسیدن سئو لازم است، می‌توان برای دسترسی به این هدف برنامه‌ریزی کرد؟ یا چگونه می‌توان معیارها را بررسی و میزان پیشرفت را تخمین زد؟

نتایج سئو در عرض ۶ الی ۱۲ ماه مشخص می‌شود

این واقعیت که ارتقای رتبه سئو سایت به زمان نیاز دارد، اجتناب‌ناپذیر است. چراکه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، دوست دارند بهترین نتایج را به مخاطبان خود نشان بدهند. بنابراین برای جست‌وجو در میان مطالب مختلف و ارزیابی آن‌‎ها به زمان نیاز دارند.

با این حال، اگر استراتژی مناسبی داشته باشید، معمولا در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماه به نتیجه می‌رسید. در واقع، منظور از «به نتیجه رسیدن»، افزایش قابل اندازه‌گیری میزان ترافیک، سرنخ‌ها یا تبدیل‌های مرتبط است. البته افزایش این موارد، لزوما به این معنی نیست که به هدف نهایی رسیده‌اید. اما به طور کلی هر کسب و کاری که روی سئو سرمایه‌گذاری می‌کند، باید انتظار داشته باشد که در این بازه زمانی پیشرفت را مشاهده کند.

نکته: تعیین یک زمان دقیق برای همه وب‌سایت‌ها، غیرممکن است. با این وجود، می‌توان بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد فعلی وب‌سایت‌ها، محتمل‌ترین زمان را برآورد کرد.

عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان به نتیجه رسیدن سئو

برای درک بهتر این موضوع که به ثمر رسیدن سئو، چه‌قدر طول می‌کشد، بهتر است نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر آن بیندازیم.

پیشینه وب‌سایت

ممکن است روی سایتی که به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید کار کنید یا برای سئو کردن سایت قدیمی خود تلاش کنید. در هر کدام از این شرایط، دستیابی به نتایج، در مدت زمان متفاوتی اتفاق می‌افتد.

در واقع سایت‌های جدید، هنوز هیچ اعتباری کسب نکرده‌اند و هیچ بک‌لینکی نگرفته‌اند. بنابراین سئو کردن این سایت‌ها در مقایسه با سایت‌های قدیمی، دیرتر به نتیجه می‌رسد. در نقطه مقابل، سایت‌هایی که مدت زیادی از راه‌اندازی آن‌ها می‌گذرد و سطحی از اعتبار را به دست آورده‌اند، زودتر رتبه سئو می‌گیرند.

سئو کردن سایت‌های حدید چقدر طول می‌کشد؟

اگر در حال سئو کردن یک سایت جدید هستید، احتمالا ظرف ۹ الی ۱۲ ماه به نتیجه خواهید رسید. البته سئو کردن سایت‌های قدیمی نیز لزوما به معنی دستیابی سریع به نتایج نیست. چراکه ممکن است سایت‌های قدیمی نیز قبلا توسط گوگل جریمه شده باشند یا تحت تاثیر الگوریتم‌های جدید گوگل قرار گرفته باشند.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده، پیش از هر کاری، پیشینه وب‌سایت خود را بررسی کنید. سرچ کنسول گوگل، اطلاعات لازم را در این باره در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، استفاده از ابزار تحقیق ارگانیک SEMrush نیز راهگشا خواهد بود.

کافیست دامنه سایت خود را در این ابزار وارد کنید و گزینه Estimated Traffic را روی to all time تنظیم کنید. بدین ترتیب، تخمینی از ترافیک سایت شما در طول زمان به نمایش درمی‌آید.

میزان رقابت

میدانی که در آن رقابت می‌کنید نیز بر مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج تاثیرگذار است. به عنوان مثال، ممکن است رقبای شما قبلا روی کلمات کلیدی مورد نظر شما تمرکز کرده و به نتایج خوبی رسیده باشند. در این حالت، احتمالا کار سختی پیش رو خواهید داشت.

اما اگر کلمات کلیدی شما خاص‌تر هستند و تاکنون توسط کسب و کارهای زیادی مورد توجه قرار نگرفته‌اند، سریع‌تر به نتیجه دلخواه‌تان خواهید رسید. حتی ممکن است ۳ تا ۶ ماه هم کافی باشد.

حال اگر در دام رقابتی تنگاتنگ گرفتار شده‌اید، باید به دو سوال مهم پاسخ بدهید:

  • رقبای شما چگونه به موقعیت فعلی خود رسیده‌اند؟
  • برای حفظ جایگاه خود چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

در واقع، پاسخ این سوال‌ها به شما نشان می‌دهد که با چه چیزی رقابت می‌کنید و چگونه می‌توانید در این رقابت پیروز شوید. بدین ترتیب، می‌توانید تولید محتوای متنی خود را طبق بهترین و مناسب‌ترین استراتژی ممکن پیش ببرید.

Keyword Gap Tool ابزاری مناسب، برای تشخیص میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی است. این ابزار، به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر عملکرد شما در مقابل سایر رقبا چگونه است.

منابع

احتمالا تا این‌جا متوجه شدید که کنترل تاریخچه وب‌سایت یا میزان رقابت کلمات کلیدی، از اختیار شما خارج است. با این وجود، خبر خوب این است که شما می‌توانید منابعی را که به پروژه سئو اختصاص می‌دهید، کنترل کنید.

توجه به این نکته، روی مدت زمانی که برای دیدن نتایج سئو طول می‌کشد تاثیر زیادی دارد. طبیعتا هرچه منابع بیشتری به سئو اختصاص دهید، سریع‌تر به نتایج می‌رسید. جالب‌تر از همه این که، مهم‌ترین منبعی که به آن نیاز دارید، زمان است. اجازه است موضوع را با ذکر یک مثال، روشن‌تر کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر سئو

تصور کنید دو وب‌سایت، که هر دو متعلق به کسب و کارهای کوجک هستند، برای کسب رتبه در نتایج جست‌وجوی کلمات کلیدی یکسان با هم رقابت می‌کنند. هر دو این وب‌سایت‌ها، می‌دانند که برای موفقیت، به تولید محتوا، سئو فنی و گرفتن بک‌لینک نیاز دارند. هر دو نیز از خدمات یک فریلنسر سئو استفاده می‌کنند.

حال متخصص سئوی یکی از این وب‌سایت‌ها ۵ روز در ماه و متخصص سئوی سایت دیگر، تنها ۲ روز در ماه کار می‌کند. ناگفته پیداست که سایت اول، زودتر به نتایج موردنظر می‌رسد.

۳ عامل تاثیرگذار بر سئو و چگونگی تاثیر آن‌ها بر مدت زمان دیدن نتایج

از میان تمامی عوامل موثر بر سئو، ۳ مورد از همه مهم‌تر هستند. کافیست این سه عامل را مورد توجه قرار دهید تا هرچه سریع‌تر به نتایج مورد نظرتان برسید.

سئو تکنیکال

بدون رسیدگی به سئو فنی، سایت شما رشد چندانی نخواهد کرد. بنابراین پیش از هر چیز مشکلات فنی سایت‌تان را برطرف کنید. به عنوان نمونه، موارد زیر به سئوی فنی سایت مربوط می‌شود:

  • خزیدن و ایندکس کردن
  • سرعت سایت
  • محتواهای تکراری
  • نقشه‌های سایت XML
  • داده‌های ساختاریافته (Structured data)
  • و…

رسیدگی به برخی موارد این لیست، در مقایسه با سایرین تاثیر بیشتری دارد اما در نهایت، تمام مشکلات فنی سایت باید حل شوند.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

محتوا

پادشاهِ محتوا، این جا هم فرمانروایی می‌کند. ما نیز باید در خدمت این پادشاه باشیم و تمام تلاشمان را در جهت تولید محتوای متنی باکیفیت و سئوشده داشته باشیم. چراکه محتواهای اصولی‌تر و مفیدتر، در اولویت بررسی و قرار گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو قرار دارند.

چگونه محتوای سئوشده تولید کنیم؟

مطالب مرتبط:

چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟

بک‌لینک‌ها

علاوه بر محتوا و سئوی تکنیکال، بک‌لینک‌ نیز در لیست موثرترین عوامل سئو قرار دارد. در واقع بک‌لینک‌ها، معیاری از میزان محبوبیت و قابل‌اعتماد بودن سایت‌‌ها ارائه می‌کند. البته فراموش نکنید که استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه، راه خوبی برای به دست آوردن بک‌لینک نیست. در عوض، کافیست محتواهای باکیفیت و کاربردی منتشر کنید. آن‌گاه خواهید دید که از بی‌ هیچ تلاشی، از سایت‌های دیگر لینک خواهید گرفت. علاوه بر این، همه بک‌لینک‌ها از اعتبار یکسان برخوردار نیستند. در نتیجه لینک‌های معتبرتر، زودتر رتبه‌بندی می‌شوند.

جمع‌بندی

احتمالا پس از مطالعه این مطلب، کلیتی از استراتژی موردنظرتان به دست آورده‌اید. با این حال، فراموش نکنید که پس از قطعی کردن استراتژی و اجرای آن، دست از کار نکشید و دائما بر عملکرد سایت‌تان نظارت داشته باشید. چراکه سئو، یک تکنیک یک‌بارمصرف نیست و تا زمانی که به نتیجه برسد، به مداومت و استمرار نیاز دارد.

نویسندگان ترجمیک، در زمینه تولید محتوای متنی متخصص هستند و با فعالیت در این سایت سفارش تولید محتوا بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند.

ترجمیک از افراد آشنا به حوزه سئو و تولید محتوای متنی، دعوت به همکاری می‌کند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

5 دیدگاه در «چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.