۷ اشتباه رایج اسپیکینگ که روانی کلام شما را از بین می‌برد!

تقریبا همه داوطلبان آزمون آیلتس، حساب جلسه اسپیکینگ را از سایر بخش‌های آزمون جدا می‌کنند و برای حضور در این جلسه اضطراب زیادی دارند. این در حالی است که آشنایی با شاخصه‌های ارزیابی نمره اسپیکینگ، تا حدود زیادی این استرس و اضطراب را از بین می‌برد و در ارتقای نمره آزمون تاثیرگذار است.

روانی و انسجام کلام، یکی از مهم‌ترینِ این معیارها و در عین حال، بزرگ‌ترین چالش داوطلبان است. به عبارت دیگر، بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس، روان صحبت نمی‌کنند، دائما در حال اصلاح اشتباهات خود هستند یا مکث و تردید زیادی دارند.

در این مطلب، رایج‌ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس که روانی کلام شما را از بین می‌برد را بررسی می‌کنیم. همچنین راهکارهایی را برای بهبود این اشتباهات ارائه می‌کنیم. اگر به فکر ثبت نام در یک دوره آموزش آیلتس هستید و به نمره این آزمون نیاز دارید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

نمره آیلتس مورد نیاز دانشگاه‌های انگلستان

اشتباه شماره ۱: سریع صحبت می‌کنید!

زبان‌آموزانی که تسلط خوبی دارند، آرام و شمرده صحبت می‌کنند. بنابراین این یک تصور رایج غلط است که هرچقدر سریع‌تر صحبت کنیم، مسلط‌تر به نظر می‌رسیم. حتی اگر به برنامه‌های رادیو، تلویزیون و فیلم‌ها دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که افراد نیتیو هم سریع حرف نمی‌زنند.

ارتقای نمره اسپیکینگ

در واقع فرقی ندارد به چه زبانی صحبت می‌کنید. حتی سریع حرف زدن به زبان مادری نیز انسجام و روانی کلام شما را از بین می‌برد. چراکه در این شرایط، مغز نمی‌تواند با دهان هماهنگی ایجاد کند. حال تصور کنید که با سرعت بالا، به زبان دیگری صحبت می‌کنید؛ قطعا اشتباهات زیادی خواهید داشت.

راه حل

روی آرام و روان صحبت کردن تمرکز کنید، به سخنرانان بومی گوش دهید و سعی کنید سرعت گفتار آن‌ها را تقلید کنید. بدین ترتیب، نه تنها تسلط بیشتری خواهید داشت بلکه زمان بیشتری برای فکر کردن و یافتن گرامر و واژگان مختلف دارید.

اشتباه شماره ۲: روی صحت گفته‌هایتان تمرکز نکنید!

این اشتباه رایج، از یک باور غلط نشات می‌گیرد: «ممتحن آیلتس، به صحت و راستی حرف‌های شما توجه می‌کند و به ایده‌های بهتر، نمره بیشتری می‌دهد.» این در حالی است که چنین معیاری در نمره‌دهی اسپیکینگ وجود ندارد.

در واقع، در آزمون اسپیکینگ هیچ پاسخ درست و غلط یا بهتر و بدتری وجود ندارد. تنها نکته حائز اهمیت، مهارت صحبت کردن شماست. بنابراین تمرکز برای پیدا کردن جوابی خاص و ویژه، تنها به از بین رفتن انسجام و روانی شما منجر می‌شود.

راه حل

از نگرانی برای کیفیت ایده‌های خود دست بردارید و روی کیفیت صحبت کردن تمرکز کنید. این، تنها چیزی است که باید به ممتحن نشان دهید. حتی اگر هیچ ایده و اطلاعاتی درباره سوال ندارید، خونسرد باشید و با جمله‌بندی درست و صحیح، این موضوع را با ممتحن در میان بگذارید.

البته در بخش اول اسپیکینگ آیلتس، می‌توانید کمی به جواب‌هایتان فکر کنید. چراکه سوالات این بخش، درباره اطلاعات شخصی شما هستند و بدیهی است که به اندکی تمرکز نیاز داشته باشید.

اشتباه رایج شماره ۳: ساختار مناسبی ندارید!

این اشتباه، بیشتر به بخش دوم سوالات اسپیکینگ مربوط می‌شود. در این بخش، داوطلبان آزمون ۲ دقیقه زمان دارند تا به موضوع کیوکارت فکر کنند و سپس درباره آن‌ها صحبت کنند. حال مشکل اینجاست که بسیاری از داوطلبان، خیلی زود حرف‌هایشان را تمام می‌کنند و دیگر چیزی برای گفتن ندارند. در نتیجه دستپاچه می‌شوند و تسلط خود را از دست می‌دهند.

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره بالایی بگیریم؟

مطالب مرتبط:

کیو کارت‌های مورد انتظار در اسپیکینگ آیلتس

این موضوع، یک علت اصلی دارد: اغلب داوطلبان فکر می‌کنند که باید فقط درباره سوالات کیوکارت صحبت کنند. این در حالی است که صحبت درباره سه سوال کوتاه، آن هم به مدت ۲ دقیقه، کار آسانی نیست.

راه حل

شما باید درباره موضوع کلی که در کیوکارت نوشته شده است، صحبت کنید. بنابراین، مانعی برای اشاره به مطالب مرتبط با موضوع (حتی اگر در کارت اشاره نشده باشد) وجود ندارد. بنابراین ساختار زیر را در نظر داشته باشید و ضمن صحبت‌هایتان پیاده کنید.

  • موضوع را معرفی کنید.
  • نظرتان را درباره موضوع بگویید.
  • درباره گذشته، حال و آینده موضوع صحبت کنید.
  • درباره موضوع توضیح دهید.
  • یک داستان شخصی (حتی به دروغ) درباره موضوع بگویید.

با داشتن یک ساختار مناسب، می‌توانید مطمئن باشید که از زمان خود به بهترین شکل استفاده خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

شیوه پاسخگویی به بخش دوم اسپیکینگ آیلتس

اشتباه رایج ۴: بیش از حد روی گرامر و واژگان تمرکز نکنید!

تسلط بر ساختارهای دستوری مختلف و دایره لغات گسترده، ۵۰ درصد نمره شما را تشکیل می‌دهند و بسیار مهم هستند. با این وجود، تمرکز بیش از حد روی آن‌ها انسجام حرف‌های شما را از بین می‌برد. تصور کنید دائما نگران اشتباهات گرامری باشید و آن‌ها را تصحیح کنید. آیا ممتحن چیزی از صحبت‌های شما متوجه می‌شود؟ بنابراین از رویکرد معلم‌های سختگیر مدرسه فاصله بگیرید و بدون ترس از اشتباه کردن، صحبت کنید.

راه حل

بهترین راهکار حل این مشکل، تمرین است. برای تمرین، دو سوال متفاوت را در نظر بگیرید. سوال اول را با تمرکز بر دستور زبان و واژگان پاسخ دهید و برای پاسخ به سوال دوم، رها و آزاد عمل کنید. فراموش نکنید که حتما پاسخ هر دو سوال را ضبط و در پایان با هم مقایسه کنید.

کسب نمره ۷ اسپیکینگ آیلتس

خودتان قضاوت کنید و ببینید که کدام حالت خروجی بهتری دارد. احتمالا در حالت دوم، خطاهای زبانی بیشتر ولی عملکرد بهتری خواهید داشت. اگر این تمرین را به طور منظم انجام دهید، به‌زودی یاد می‌گیرید که باید به توانایی زبانی خود اعتماد کنید و بیشتر روی تسلط خود کار کنید.

اشتباه رایج ۵: به اندازه کافی تمرین ندارید!

بسیاری از زبان‌آموزان، دایره لغات گسترده‌‌ای دارند و به ساختارهای گرامری زیادی مسلط هستند اما هرگز از دانش خود در گفتار و نوشتار استفاده نمی‌کنند. همین موضوع، حداقل ۵۰ درصد از نمره شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

چراکه صحبت کردن نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد. در غیر این صورت، کسب نمره بالا، رویایی بیش نیست! البته یکی از اصلی‌ترین دلایلی که زبان‌آموزان را از تمرین بازمی‌دارد، نداشتن یار تمرینی است. حال راه حل این مشکل چیست؟

راه حل

شاید پیدا کردن افراد نیتیو و تمرین حضوری با آن‌ها کار آسانی نباشد. اما خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی کار را کمی راحت‌تر کرده‌اند. بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی، به ارتباط زبان‌آموزان با هم اختصاص یافته‌اند. شما می‌توانید با عضویت در این شبکه‌ها، با افراد انگلیسی‌زبان در ارتباط باشید و مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

مشکل شماره ۶: بیش از حد از Umm و Ahh استفاده می‌کنید!

بسیاری از زبان‌آموزان حین صحبت کردن مکث و تردید زیادی دارند و دائما از صداهایی مثل Ahh، Umm و emmm استفاده می‌کنند. استفاده بی‌رویه از این اصوات، نشان‌دهنده عدم تسلط است و حوصله مخاطب را سر می‌برد. البته استفاده معقول و به‌اندازه از این صداها، کاملا طبیعی و صحیح است.

راه حل

بهترین راه حل این مشکل این است که صدایتان را ضبط کنید و خودتان را قضاوت کنید..

مشکل شماره ۷: استرس دارید!

فراموش نکنید که هرچه استرس و اضطراب بیشتری داشته باشید، تسلط کمتری روی گفته‌هایتان خواهید داشت. البته استرس و نگرانی در جلسه آزمون، از عدم آمادگی داوطلبان نشات می‌گیرد. بنابراین از تمام راه‌حل‌های بالا استفاده کنید تا به حداکثر آمادگی برسانید.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی نمره اسپیکینگ آیلتس آشنا شدیم و دیدیم که موانع زیادی برای حفظ روانی و انسجام کلام وجود دارد. با این وجود، خوشبختانه به کمک راهکارهایی ساده و کاربردی، همه این موانع از سر راه برداشته می‌شوند.

فراموش نکنید که پیش از ثبت نام در کلاس آیلتس آنلاین در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. آزمون تعیین سطح آیلتس ترجمیک، به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری انجام می‌شود.

اگر مشغول برنامه‌ریزی برای اخذ پذیرش تحصیلی هستید، ترجمیک با ارائه بهترین خدمات ترجمه مدارک در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.