بررسی قوانین و عواقب ارسال چندگانه یک مقاله

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

شما تحقیقات خوبی انجام دادید و بالاخره نگارش و ترجمه مقاله خود را تمام کرده‌اید. اکنون زمان آن رسیده است که مجله‌ای برای انتشار سریع و آسان مقاله خود پیدا کنید. با توجه به طولانی بودن فرایند بررسی و اعلام نتیجه، شاید حتی به این فکر کنید که مقاله خود را همزمان برای دو سه مجله بفرستید. یک لحظه صبر کنید، هرگز این کار را انجام ندهید!

حتی به ارسال مقاله خودتان به بیش از یک مجله فکر هم نکنید. به این کار ارسال‌های چندگانه (multiple submissions) یا ارسال‌های همزمان (simultaneous submissions) می‌گویند و کاملا برخلاف قوانین است.

ارسال چندگانه به حالتی گفته می‌شود که با ارسال مقاله تحقیقاتی خود برای چند مجله و ناشر، سعی در افزایش شانس انتشار مقاله خود دارید. مجلات علمی این کار را تحمل نمی‌کنند. شاید انجام این کار با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای نگارش و ترجمه مقاله خود صرف کرده‌اید، منطقی به نظر برسد. اما فراموش نکنید که این عمل برای به اعتبار و حرفه شما، آسیب می‌رساند.

برای آشنایی با دلایل این‌که چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم و عواقب احتمالی آن، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی سایت‌های دانلود مقاله داخلی و خارجی

ارسال چندگانه (multiple submissions) چیست؟

نام‌های دیگر این اقدام، ارسال اضافی (redundant submission)، ارسال تکراری (duplicate submission) و ارسال همزمان (simultaneous submission) است.

ارسال چندگانه به معنای ارسال دست‌نوشته شما به بیش از یک مجله در یک زمان است، به این امید که شانس انتشار آن افزایش یابد. شما از نظر قانونی مجاز به واگذاری حق نسخه‌برداری اثر خود به بیش از یک ناشر نیستید. هم‌چنین، اگر این اتفاق بیفتد و دو یا چند نشریه، متوجه این موضوع شوند، احتمالا تمامی موافقت‌های انتشار مقاله خود را از دست خواهید داد.

خوب، این موضوع ترسناک به نظر می‌رسد و مشخص است که نباید این کار را انجام دهید. اما اگر در یک محیط پرفشار کار می‌کنید یا برای فارغ‌التحصیلی به انتشار چندین مقاله نیاز دارید، این امر وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. هم‌چنین ممکن است که به علت عدم اطلاع از قوانین این کار را انجام داده باشید.

یکی از دلایل ارسال چندگانه یک مقاله، تسریع فرایند فارغ‌التحصیلی است
یکی از دلایل ارسال چندگانه یک مقاله، تسریع فرایند فارغ‌التحصیلی است

راه‌های بهتری نیز برای افزایش شانس انتشار مقالات شما وجود دارد!

چه اشکالی دارد که به دنبال بهترین انتخاب برای انتشار مقالات خود باشید؟

اگر ماشین دست دومی را می‌فروختید، مطمئناً آن را صرفا برای یک نفر تبلیغ نمی‌کردید، درست است؟ بنابراین با این استدلال، ارائه ترجمه مقاله خود به مجلات مختلف برای یافتن بالاترین تأثیر یا سریع‌ترین پیشنهاد انتشار شاید منطقی به نظر برسد.

اما آیا این منطق برای پیشنهاد عروسی هم جواب می‌دهد؟ ابدا! اگر دو نفر پیشنهاد شما را بپذیرند، واقعا به دردسر می‌افتید. در مورد مجله هدف شما هم همینطور است. مطمئن شوید که بعد از بررسی و تحقیق، مجله‌ای مناسب را انتخاب کنید و مقاله خود را تنها برای آن مجله ارسال کنید.

مطالب مرتبط:

زمان‌بندی از پذیرش تا چاپ مقاله ISI

ارسال به یک مجله بدین معنی است که کار خود را به آن نشریه واگذار می کنید. اگر آن نشریه علاقه‌مند باشد، نوبت به مراحل بعدی می‌رسد. سپس، پس از بررسی سردبیر و ویراستاران، زمانی که مجله مقاله شما را برای انتشار می‌پذیرد، شما حق چاپ را امضا می‌کنید و دیگر این حق متعلق به شما نیست

قانون ساده این است: هرگز کار خود را در یک زمان برای بیش از یک مجله ارسال نکنید.

مجلات درباره ارسال چندگانه مقالات چه می‌گویند؟

شاید هنوز هم مطمئن نشده‌اید و به نظرتان ارسال یک مقاله برای چندین مجله، شانس شما را برای انتشار سریع‌تر افزایش می‌دهد. بنابراین بیایید که نظرات مجلات مختلف در ارتباط با ارسال چندگانه را بررسی کنیم.

کمیته بین‌المللی سردبیران نشریات پزشکی (ICMJE)

«نویسندگان نباید نسخه خطی یکسانی را، به زبان‌های مشابه یا متفاوت، به طور همزمان به بیش از یک مجله ارسال کنند. دلیل این استاندارد احتمال عدم توافق زمانی است. در این حالت دو (یا چند) مجله ادعای حق انتشار مقاله‌ای را دارند که به طور همزمان به بیش از یک مجله ارسال شده است، و این احتمال وجود دارد که دو یا چند مجله به طور ناآگاهانه و غیرضروری فرایند داوری و بررسی مقاله‌ای یکسان را انجام دهند و در نهایت آن را منتشر کنند.»

کمیته بین‌المللی سردبیران نشریات پزشکی (ICMJE) یکی از معتبرترین مراجع برای مقالات پزشکی است
کمیته بین‌المللی سردبیران نشریات پزشکی (ICMJE) یکی از معتبرترین مراجع برای مقالات پزشکی است

الزویر

«مقالاتی که برای انتشار ارسال می‌شوند، باید اصل باشند و به هیچ نشریه دیگری ارسال نشده باشند. به جز در شرایط بسیار غیرمعمول (و تنها با موافقت شما به عنوان ویراستار)، از نویسندگان انتظار می‌رود که مقالاتی را ارسال کنند که اصل هستند و به هیچ نشریه دیگری ارسال نشده اند.»

Springer Nature

«ارسال یک دست‌نوشته به بیش از یک مجله به طور همزمان غیراخلاقی است. انجام این کار باعث اتلاف وقت سردبیران و داوران می‌شود و اگر در بیش از یک مجله منتشر شوند، می‌توانند که به اعتبار نویسندگان و مجلات آسیب برسانند، زیرا در چاپ بعدی باید پس گرفته شود»

چرا ارسال یک مقاله برای چند مجله، اشتباه است؟

تا الان متوجه شدیم که ارسال همزمان یک مقاله برای چندین مجله غیراخلاقی تلقی می‌شود. اما چرا این امر اشتباه است؟ دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

اگر دو مجله همزمان، با انتشار مقاله شما موافقت کنند، کدام یک از آنها دارای حق چاپ هستند؟

واگذاری حق چاپ فقط یک بار اتفاق می‌افتد. سپس دست‌نوشته در مالکیت ناشر قرار می‌گیرد (به همین دلیل است که سرقت ادبی از خود رخ می‌دهد: شما نمی‌توانید از چیزی که برای شما نیست، استفاده کنید). بنابراین با ارسال همزمان یک مقاله برای چندین مجله، حق نشر را نادیده می‌گیرید.

ارسال چندگانه یک مقاله باعث اتلاف وقت و منابع می‌شود.

بدیهی است که بررسی اضافی یک مقاله از سوی سردبیران و ویراستاران، هدر دادن منابع ارزشمند و محدود است. اگر قرار هست که مقاله شما توسط مجله الف چاپ شود، چرا مجله ب باید برای بررسی آن زمان بگذارد؟ مجلات و داوران فرض را بر این می‌گذارند که شما با آن‌ها صادق هستید و مقاله موردنظر را تنها برای آن‌ها ارسال کرده‌اید.

هم‌چنین نرم‌افزارهای همانندیاب و ضد سرقت ادبی مانند مانند CrossCheck،Turnitin و iThenticate به سرعت در حال بهبود هستند. الگوریتم‌ها و یادگیری ماشین آنها به طور فزاینده‌ای قوی و شهودی است. آنها به راحتی میزان مشابهت یک مقاله با سایر مقالات را بررسی می‌کنند.

با استفاده از نرم‌افزارهای همانندیاب به راحتی میزان مشابهت یک مقاله با سایر مقالات مشخص می‌شود
با استفاده از نرم‌افزارهای همانندیاب به راحتی میزان مشابهت یک مقاله با سایر مقالات مشخص می‌شود

در صورت تخلف از قوانین باید با عواقبی مانند بازپس‌گیری حق انتشار مقاله و … مواجه شوید.

ارسال چندگانه یک مقاله باعث تحریف واقعیت‌های علمی می‌‌شود

اگر چندین مقاله درباره یک موضوع جدید در مجلات جدید چاپ شود، نشان‌‌دهنده پذیرفته شدن آن استدلال جدید نیست؟ وقتی یک مقاله را به چندین مقاله ارسال کنید و آن‌ها نیز ناآگاهانه آن را چاپ کنند، در واقع نوعی تقلب و هک علمی انجام می‌دهد. تقلب هم در هیچ حالتی پذیرفته نیست.

چنین اتفاقاتی تمام اعتبار اطلاعات و نتایج شما را از بین می‌برد

لئوپولد (۲۰۱۳) به اهمیت چنین تحلیل‌هایی در سیاست‌گذاری سلامت و تصمیم‌گیری در مورد پزشکی اشاره می‌کند. انتشار مکرر مطالعات انجام‌شده در یک زمینه ممکن است که نتایجی غیرواقعی در اندازه اثر درمان ایجاد کند.

اعتماد خوانندگان را از بین می‌برد

همین مطالعه توسط لئوپولد (۲۰۱۳) اشاره می‌کند که مشترکان مجلات برای اصالت، هزینه پرداخت می‌کنند. اگر همان مطالعه دوباره در همان مجله یا سایر مجلات چاپ شود، این فرض نقض می‌شود. حتی اگر تحقیق دسترسی آزاد داشته باشد و خواندن آن هزینه‌ای نداشته باشد. چاپ در چندین مجله، این انتظار را که مقالات چاپ‌شده در یک نشریه، منحصر به فرد است، نقض می‌کند.

چه زمانی مقاله خود را به بیش از یک مجله ارسال کنید؟

هرگز. شما نمی‌توانید که مقاله خود را همزمان به بیش از یک مجله ارسال کنید. این ارسال چندگانه است. با این حال، اگر دست‌نوشته خود را به یک مجله ارسال کنید و رد شد، ارسال آن به مجله دیگری اشکالی ندارد.

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

در این مواقع بهتر است که قبل از ارسال برای یک مجله دیگر، مقاله خود را بازبینی و بررسی کنید و ایرادات احتمالی آن را رفع کنید. برای مثال شاید مقاله شما به پارافریز تخصصی و ویرایش نیتیو نیاز داشته باشد. شاید هم باید تصاویر و جداول آن بازبینی شود. با انجام این اصلاحات، شانس شما برای چاپ مقاله افزایش می‌یابد.

هرگز یک مقاله را در یک زمان برای چندین مقاله  ارسال نکنید
هرگز یک مقاله را در یک زمان برای چندین مقاله ارسال نکنید

اگر مقاله خود را برای یک مجله ارسال کردید اما بعد تصمیم بگیرید که به مجله دیگری ارسال کنید، چه؟

اگر می‌خواهید که دست‌نوشته ارسالی خود را از یک مجله خارج کنید و آن را به مجله دیگری ارسال کنید، باید با سردبیر مجله اول مکاتبه کنید. قبل از اینکه ادامه دهید و کار خود را به مجله دیگری ارسال کنید، به تأیید کتبی نیاز دارید که مقاله شما پس گرفته شده است.

تصور نکنید که اگر پاسخی به شما ندادند، دوباره حق انتشار مقاله به خودتان تعلق گرفته است. قبل از اینکه دست‌نوشته خود را در جای دیگری ارسال کنید، باید یک بیانیه رسمی از مجله اول دریافت کنید.

قبل از درخواست تجدید نظر و برگشت مقاله، مطمئن شوید که همه نویسندگان، موافق این کار هستند. این از هرگونه درگیری جلوگیری می‌کند و از نظر اخلاقی لازم است. اگر تصمیم دارید که ارسال خود را پس بگیرید، به تأیید همه نویسندگان مشترک نیاز دارید. جمع کردن این تأییدیه معمولاً بر عهده نویسنده اصلی است.

سخن پایانی

کیفیت را فدای کمیت نکنید. البته اگر اگر انتشار سریع برای شما مهم‌تر از ضریب تاثیر مجله است، مجلات متعددی وجود دارند که ضریب تاثیر پایین‌تری دارند ولی پاسخ اولیه سریعی به شما می‌دهند. بنابراین به دنبال راه‌های جایگزینی برای ارسال چندگانه یک مقاله باشید.

علاوه بر اتلاف وقت و منابع، ارسال اضافی همان اثر یک عمل غیراخلاقی و بالقوه غیرقانونی است. همپوشانی انتشار یک مقاله در مجلات مختلف، شما را به دردسر می‌اندازد. بنابراین خود را در معرض عواقب ارسال چندگانه قرار ندهید و یک مقاله را در یک زمان برای چندین مجله ارسال نکنید.

سایت ترجمه ترجمیک انواع خدمات تخصصی مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و … را برای پژوهشگران و دانشجویان ارائه می‌دهد. این خدمات در سریع‌‌ترین زمان و با مناسب‌ترین هزینه انجام می‌‌شود. بنابراین با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

10 دیدگاه در «چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟»

  1. خسته نباشید
    من یک نوشته از داستانم برای چند آژانس ادبی هم زمان ارسال کردم خواستم بدونم این مطلب در باریه آژانس های ادبی هم صدق میکنه؟ چون چند تا سایت خارجی مطالعه کردم نوشته بود qurry و خلاصه داستان رو برای چند آژانس ادبی ارسال کنید و منتظر جواب بمونید خواستم بدونم پیشنهاد شما در این باره چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.