بهبود رتبه سایت با بررسی سایت‌های رقبا

چگونه با بررسی رقبا، رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشیم؟

تا به حال احساس کرده‌اید که برخی از کلمات کلیدی شما به خوبی قبل عمل نمی‌کنند؟ آیا نمی‌دانید که چرا وب‌سایت شرکت‌های دیگر در نتایج گوگل از شما بالاتر هستند؟ پس بهتر است که طبق یک چک‌لیست کاربردی، تحلیل رقابتی سریعی برای وب‌سایت خود انجام دهید.

زیرا در بیشتر موارد، لزوماً این سایت شما نیست که عملکرد بدتری دارد. گاهی این سایت‌های دیگر هستند که بهتر عمل می‌کنند. گاهی مواقع شما با تولید محتوای متنی، به دنبال بهبود رتبه وب‌سایت خود هستید ولی از سئو فنی غافل شده‌اید. گاهی هم سئو و محتوای سایت شما خوب است ولی رقبای شما از استراتژی‌هایی برای بازاریابی محتوایی خود استفاده می‌کنند که به آن‌ها برتری‌هایی کلیدی می‌دهد.

در هر صورت، بررسی سئو و محتوای وب‌سایت‌های رقبای به شما کمک می‌کند تا هم اشکالات وب‌سایت خود را رفع کنید و هم این‌که اطلاعات خوبی درباره رقبای خود به دست بیاورید. حتی شاید این امر باعث شود که در استراتژی‌ بازاریابی محتوایی خود تجدید نظری داشته باشید.

اگر به دنبال روش‌هایی برای تحلیل سئو و محتوای وب‌سایت خود و رقبا هستید، تا پایان این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

کلمات کلیدی خود را بررسی کنید!

استفاده از کلمات کلیدی مناسب در هر مرحله از بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. اگر از نام شرکت (احتمالاً برند) خود به عنوان یکی از کلیدواژه‌های اصلی استفاده کنید، در آن به سرعت رتبه خوبی کسب خواهید کرد ولی ترافیکی برای شما به همراه نخواهد داشت. بر روی کلمات و عباراتی سرمایه‌گذاری کنید که مشتریان بالقوه را به وب‌سایت شما می‌رساند.

فرض کنید که نام برند کفش‌فروشی شما، کفش باحال است. افرادی که با برند شما آشنا نیستند، برای رسیدن به سایت شما عباراتی مانند خرید کفش، خرید کفش ورزشی، کفش ورزشی در تهران و … را در گوگل جست و جو می‌کنند. اگر رتبه سایت شما در این عبارات خوب نباشد، بخش زیادی از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید، هر چند رتبه خوبی برای عبارت «کفش باحال» داشته باشید.

از Google Trends برای دریافت اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. هم‌چنین با استفاده از سرچ کنسول و گوگل آنالیتیک می‌توانید که وضعیت کلمات کلیدی خود و ترافیکی را که به همراه می‌آورند، بررسی کنید. فراموش نکنید که یکی از موثرترین شیوه‌ها برای بهبود رتبه وب‌سایتتان، سرمایه‌گذاری بر کلمات کلیدی مناسب است.

رتبه کلمات کلیدی خود را بسنجید!

گام بعدی این است که علاوه بر رتبه خود، رتبه رقبای خود را بسنجید. ببینید که در کلمات کلیدی موردنظرتان، چه برندهایی در نتایج جست و جو از شما بالاتر هستند. آیا این نتایج موقت است یا مدت زمان زیادی است که آن‌ها رتبه بهتری از شما دارند؟ این برتری، صرفا برای کلمات کلیدی فرعی است یا در کلمات کلیدی اصلی نیز از شما جلوتر هستید!

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

هشدار: واقع‌بین باشید!

اگر در صفحه دو گوگل هستید و می‌خواهید تحلیلی رقابتی وب‌سایت‌های موجود در صفحه اول را انجام دهید، احتمالا به نکات خیلی مهمی دست خواهید یافت. اما باید دو نکته را هم حتما در نظر داشته باشید. نکته اول این است که احتمالاً رتبه شما فورا به جایگاه اول ارتقا نمی‌یابد. به احتمال زیاد پله پله بالا می‌روید.

نکته دوم هم این است که صفحات وب با رتبه بالا ممکن است که بودجه بازاریابی بالاتری نسبت به شما برای حمایت از استراتژی‌های رتبه‌بندی خود (مخصوصا در سئو خارجی) داشته باشند. در واقع، شاید این موضوع دلیل این باشد که آنها در رتبه اول قرار دارند!

تسلیم‌ شدن ممنوع!

اما تسلیم هم نشوید! هدف گوگل نشان دادن وب‌سایت‌هایی به مخاطبان است که برای آن‌ها کاربردی‌تر است. پس اگر اصول تولید محتوا را رعایت کنید، از ترفندهای سئو کلاه سفید استفاده کنید و طبق یک استراتژی تولید محتوا پیش روید، قدم به قدم به رتبه‌های بالاتر صعود خواهید کرد.

گوگل ترند به شما می‌گوید چه کلمات کلیدی، ترافیک بیشتری در بازارهای هدف کسب و کار شما دارند.
گوگل ترند به شما می‌گوید چه کلمات کلیدی، ترافیک بیشتری در بازارهای هدف کسب و کار شما دارند.

کلمات کلیدی وب‌سایت خود را بررسی کنید، سپس آنها را طولانی‌تر کنید (Long-Tail Keywords) یا در صورت نیاز کلمات کلیدی محلی (نام شهر، نام منطقه) را به آن‌ها اضافه کنید. گوگل ترند به شما می‌گوید چه کلمات کلیدی، ترافیک بیشتری در بازارهای هدف کسب و کار شما دارند. ابزارهایی مانندAhrefs.com و Searchmetrics.com حتی اطلاعات بیشتری از کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهند.

صعود چند پله‌ای در مدت زمانی کوتاه

اگر وب‌سایت شما در رتبه ششم قرار دارد، قبل از اینکه سه رتبه برتر را هدف قرار دهید، راحت‌تر می‌توانید به رتبه پنج یا چهار صعود کنید. در واقع، معمولا آن سه رتبه برتر بودجه بازاریابی در اختیار دارند که همه چیز را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. در حالی‌که سایر رقبا، مانند شما در حال مبارزه هستند. پیشی گرفتن از این دسته از رقبا آسان‌تر است. پس از پیشرفت‌های چند پله‌ای، برای رسیدن به سه رتبه اول برنامه‌‌ریزی کنید.

وب‌سایت خود را از نظر فنی مقایسه کنید!

سئو فنی، عامل مهمی در تعیین رتبه سایت شما است. شما باید تعدادی از عوامل را بررسی کنید تا مشخص کنید که رقبا در کدام جنبه از شما جلوتر هستند.

مطالب مرتبط:

۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما

سرعت سایت

هرچه سرعت وب‌سایت شما بیشتر باشد، بازدید‌کننده راضی‌تر و موتور جست و جو خوشحال‌تر است. به همین دلیل مهم است که هنگام انجام یک تحلیل رقابتی به سرعت سایت نگاه کنید. سرعت هر صفحه، در حالت موبایل با دسکتاپ متفاوت است. بر طبق گفته گوگل، اگر سرعت بارگذاری وب‌سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه باشد، میزان نرخ ترک وب‌سایت شما، سه برابر می‌شود.

برای بررسی سرعت وب‌سایت خود از ابزارهایی مانند GTmetrix و Pingdom استفاده کنید.

SSL/HTTPS

HTTPS وSLL ، عواملی برای افزایش امنیت کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما هستند. بدیهی است که این بسیار مهم است. داشتن یک وب سایت امن نشان می‌دهد که شما می‌خواهید که بهترین تجربه کاربری را ارائه دهید. این به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتریان آینده خود را جلب کنید. هم‌چنین گوگل معمولا برای سایت‌هایی با امنیت بالا، ارزش بیشتری نسبت به وب‌سایت‌های غیرامن قائل است.

راه‌های متعددی برای بررسی SLL/HTTPS در یک تحلیل رقابتی وجود دارد. می‌توانید با Builtwith یک نمای کلی خوب دریافت کنید. این سایت اطلاعات فنی زیادی از جمله موارد امنیت وب‌سایت همانند گواهی‌های SSL را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بررسی نسخه موبایل وب‌سایت

این روزها نسخه موبایل وب‌سایت‌ها حرف اول را می‌زند. امروزه بیشتر ترافیک وب‌سایت به جز چند استثنا از دستگاه‌های تلفن همراه است. بنابراین اگر ورژن موبایل سایت شما به هم ریخته است، بهتر است که هر چه زودتر فکری به حال وب‌سایتتان کنید!

در یک نسخه موبایلی مناسب، کاربر می‌تواند به راحتی هر آن‌چه را می‌خواهد، بیابد و در اسرع وقت خرید خود را انجام دهد. در چنین نسخه‌ای، تصمیم‌گیری و کسب اطلاعات آسان است و کاربر سردرگم نمی‌شود. وب سایت‌های رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که آن‌ها در چه مواردی از شما بهتر عمل می‌کنند. حتما Core Web Vitals در سرچ کنسول سایت خود را نیز بررسی کنید، زیرا گوگل به این موارد توجه زیادی دارد.

اگر ورژن موبایل سایت شما به هم ریخته است، بهتر است که هر چه زودتر فکری به حال وب‌سایتتان کنید!
اگر ورژن موبایل سایت شما به هم ریخته است، بهتر است که هر چه زودتر فکری به حال وب‌سایتتان کنید!

فرصت‌های محتوایی را بیابید!

اگرچه بهینه‌سازی فنی بسیار مهم است اما پیروزی‌های سریع احتمالاً در زمینه محتوا خواهد بود. به آنچه در مورد شرکت و محصولات خود نوشته‌اید نگاه کنید، سپس ببینید رقبای شما چه چیزی را در سایت‌های خود منتشر کرده‌اند.

روی همه موارد منو کلیک کنید

صفحات اصلی رقبای شما کدامند؟ آنها در تلاش برای فروش چه چیزی هستند و چگونه توانسته‌اند بالاتر از شما قرار بگیرند؟ ببینید منوی آنها چقدر متمرکز است و از آنجا به چه صفحاتی پیوند می‌دهند. بررسی کنید که آیا رقیب داستان بهتری نسبت به شما تعریف می‌کند یا خیر. اگر خودتان مشتری بودید، تمایل داشتید که از کدام وب‌سایت خرید کنید؟ با خودتان صادق باشید، هر چه زودتر متوجه عیب‌ها و مشکلات شوید، زودتر هم آن‌ها را اصلاح خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟

منوی اصلی وب سایت شما باید برای مخاطب شما باشد. لازم نیست همه چیزهای شگفت انگیزی را که به ذهنتان خطور کرد، در آن توضیح دهد. در خلاصه‌ترین حالت ممکن، هر آن‌چه را که مخاطب نیاز دارد، نشانش دهید.

صفحات دسته‌بندی محصولات را ایجاد کنید

اگر فروشگاه دارید، احتمالا یک تحلیل رقابتی از ساختار فروشگاه رقبای خود، نکات خیلی مهمی را به شما نشان می‌دهد. آیا آنها سعی دارند که مشتریان را به صفحات محصول یا صفحات دسته‌بندی خاصی هدایت کنند؟

با ایجاد شاخه‌های اصلی و سپس تفکیک آن‌ها به زیرشاخه‌های جزئی، ایجاد قابلیت فیلتر بر روی محصولات و … کار را برای کاربران سایت خود آسان‌تر کنید. هر چه پیدا کردن محصول در وب‌سایت شما آسان‌تر باشد، میزان فروش شما نیز افزایش خواهد یافت.

برای صفحات دسته‌بندی محصولات خود، محتوای جذاب و باکیفیت بنویسید، آنها را به محتوای اصلی خود تبدیل کنید و سعی کنید که تعداد زیادی از آنها را رتبه‌بندی کنید. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما می‌گوید که کدام یک از این صفحات توسط رقبای اصلی شما بهینه شده است.

نقشه سایت را پیدا کنید

نقشه سایت، ساختار وب‌سایت رقیب شما را نشان می‌دهد. عنوان مثال، نشان می‌دهد که رقبای شما، روی چه کلمات کلیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و استراتژی تولید محتوای آن‌ها چگونه است. آیا آن‌ها برای هر کلمه کلیدی، صفحه‌ای جداگانه ساخته‌اند یا با استفاده از ابرمحتوا، در هر صفحه چندین کلمه کلیدی را هدف قرار داده‌اند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که هر آن‌چه که رقیبی با رتبه بهتر انجام داده است، لزوما باعث موفقیت شما نمی‌شود. برای مثال اگر سایتی با رتبه بهتر در یک کلمه کلیدی، صفحاتی با سرعت بارگذاری پایین‌تر دارد، این بدان معنا نیست که سرعت سایت در سئو مهم نیست. شاید این سایت، با خرید بک‌لینک‌های باکیفیت، این ضعف خود را پوشانده است.

بنابراین صرفا از سایت‌های رقبا درس بگیرید و سعی نکنید که استراتژی‌های آن‌ها را مو به مو پیاده‌سازی کنید. جدای از بحث‌های اخلاقی، ارزش خلاقیت را هم نمی‌توان دست‌کم گرفت. شما باید با توجه به هویت برند و اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت وب‌سایت خود، استراتژی سئو و تولید محتوا سایت خود را تهیه کنید.

وبلاگ خود را راه بیندازید

وب‌سایت شما وبلاگ دارد؟ اگر نه، احتمالا باید یکی بسازید. وبلاگ‌ها به شما کمک می‌کند تا محتواهایی پویا را با مخاطبان خود، به اشتراک‌ بگذارید و لینک‌سازی داخلی سایت شما را تقویت می‌کند. هم‌چنین وبلاگ به شما برای هدایت افراد جدید به وب‌سایتتان و افزایش ترافیک کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

برای تولید محتوای وبلاگی خود یک استراتژی و تقویم انتشار تهیه کنید و طبق آن عمل کنید. فقط این‌که فراموش نکنید که هدف از تولید محتوا، جلب رضایت کاربران است. بنابراین مطالب تخصصی را با زبانی ساده بیان کنید و به دغدغه‌ها و چالش‌های مخاطبان خود در محتواهای وبلاگی خود پاسخ دهید.

وبلاگ‌ها به شما کمک می‌کند تا محتواهایی پویا را با مخاطبان خود، به اشتراک‌ بگذارید و لینک‌سازی داخلی سایت شما را تقویت می‌کند
وبلاگ‌ها به شما کمک می‌کند تا محتواهایی پویا را با مخاطبان خود، به اشتراک‌ بگذارید و لینک‌سازی داخلی سایت شما را تقویت می‌کند

تجربه کاربری سایت خود را بررسی کنید

یک تجربه کاربری (UX) مناسب باعث می شود که کاربران زمان بهتری را در وب‌سایت شما سپری کنند. هم‌چنین این امر باعث کاهش نرخ پرش سایت شما می‌شود. برای بهبود رتبه کاربری شما باید به عوامل زیادی مانند طراحی گرافیکی، رنگ‌بندی، طول محتوا و … توجه کنید که خود، مبحثی کاملا جدا است.

با این حال ما در این مقاله، به دو نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت می‌پردازیم: دعوت به اقدام و صفحه تماس با ما.

طراحی دعوت به اقدام

هر صفحه چه برای افزایش فروش باشد و چه برای تعامل با کاربران، به یک دعوت به اقدام (Call to Action) مناسب نیاز دارد. برخی از صفحات رقبای خود را مرور کنید و ببینید که آنها چگونه این کار را انجام دادند. ببینید که با این کار، می‌توانید ایده‌هایی را به دست آورید و دعوت به اقدام خود را بهبود بخشید.

صفحه تماس و جزئیات آدرس

صفحه تماس و جزئیات آدرس شما گاهی هدف نهایی بازدید از صفحه شما است. اگر چنین است، بررسی کنید که رقبای شما چگونه آن صفحه را ایجاد کرده است. آیا آنها برای مثال داده‌های ساختاریافته (Schema) را اضافه کردند؟ آیا فرم تماس وجود دارد؟ آیا آن‌ها نقشه‌هایی مانند گوگل مپ را هم به این صفحه اضافه کرده‌اند؟

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

بک لینک‌ها را تجزیه و تحلیل کنید!

آخرین مرحله اما نه کم اهمیت‌ترین، بررسی بک‌لینک‌ها است. اگر در همه عوامل، رقبای شما برتری خاصی نسبت به شما نداشته باشند با این‌حال رتبه‌شان از شما بهتر است، شاید به دلیل بک‌لینک‌ها است. برای سنجش و کیفیت بک‌لینک‌ها از ابزارهایی مانند ahrefs، neilpatel، seoreviewtools، smallseotools و … استفاده کنید.

سخن پایانی

اکنون شما با ایرادات وب‌سایت خود آشنا هستید و می‌دانید که چگونه باید آن‌ها را رفع کنید. این لحظه‌ای است که شما شروع به اولویت‌بندی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود می‌کنید و دست به کار می‌شوید. ابتدا مواردی را که به راحتی رفع می‌شوند، اصلاح کنید. در مرحله بعد، تعیین کنید که رفع چه مسائلی بیشترین تأثیر را روی رتبه سایت شما خواهد داشت. با این روش پس از مدتی، شاهد بهبود رتبه وب‌سایت خود خواهید بود.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک انواع خدمات تولید محتوا همانند تولید محتوای متنی، شبکه‌های اجتماعی، ابرمحتوا و … را با همراهی نویسندگان متخصص به شما ارائه می‌دهد. تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.