آشنایی با مفهوم E-A-T و تاثیر آن بر رتبه سایت‌ها

E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟

آیا تا به حال به یک محتوای آنلاین یا یک صفحه سایت نگاه کرده‌اید و با خودتان فکر کرده‌اید: «مطمئن نیستم که بتوانم به آن اعتماد کنم. چرا باید یک کلمه از صحبت‌های آنها را باور کنم؟» این ماجرا بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد. به خصوص اگر به دنبال محتوایی مانند اطلاعات مالی و پزشکی هستید که بر تصمیم‌گیری و انتخاب‌های شما تاثیر می‌گذارد.

گوگل دائما برای رتبه‌بندی و تفکیک محتواهای خوب و بد از هم تلاش می‌کند؛ امروزه، بیشتر از همیشه. اطلاعات نادرست فراوان در فضای وب افزایش یافته است و در نتیجه پیدا کردن مطالب قابل اعتماد سخت‌تر از گذشته شده است.

کارکنان گوگل همواره در حال تغییر و به روزرسانی الگوریتم‌ها هستند تا محتوای باکیفیت، ماهرانه و واقعی را شناسایی کرده و با دادن یک رتبه خوب به این سایت‌ها به آن‌ها پاداش دهند. این‌جاست که E-A-T (تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) ظاهر می‌شود. E-A-T یک سیگنال اصلی برای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل است.

بنابراین اگر به دنبال بهبود رتبه سایت خود و در نتیجه افزایش فروش خود از طریق تولید خدمات تولید محتوا و سئو هستید، از E-A-T غافل نشوید. برای آشنایی با مفهوم E-A-T و تاثیر آن بر رتبه سایت‌ها، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

سایت‌های YMYL چیست؟

E-A-T بیشتر برای رتبه‌بندی سایت‌هایی استفاده می‌شود که محتوای آن‌ها بر زندگی و انتخاب‌های کاربران تاثیر می‌گذارد. به این دسته از سایت‌هایی که اطلاعات آن‌ها نقشی مهم در زندگی کاربران دارد، به اصطلاح سایت‌های YMYL گفته می‌شود.

YMYL مخفف Your Money or Your Life (پول تو یا زندگی تو) است. این صفحات دارای محتوایی هستند که در صورت اشتباه در اطلاعات آن‌ها، به معنای واقعی کلمه به قیمت جان یا مال شما تمام شود. صفحاتی مانند این بر رفاه، سلامت، وضعیت مالی یا ایمنی بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارند.

سایت‌های YMYL دارای محتوایی هستند که در صورت اشتباه در اطلاعات آن‌ها، به معنای واقعی کلمه به قیمت جان یا مال شما تمام شود.
سایت‌های YMYL دارای محتوایی هستند که در صورت اشتباه در اطلاعات آن‌ها، به معنای واقعی کلمه به قیمت جان یا مال شما تمام شود.

حتی سایت‌هایی که اطلاعات کارت بانکی خود را برای خرید آنلاین وارد می‌کنید، نوعی سایت YMYL است. در ادامه از سایت‌‌هایی نام می‌بریم که از نمونه‌های سایت‌های YMYL محسوب می‌شوند:

  • اخبار و رویدادهای جاری
  • مدنی، دولت و قانون
  • دارایی، مالیه و سرمایه‌گذاری
  • خرید کردن
  • سلامت و امنیت
  • گروه‌های مردمی
  • و سایت‌های دیگری که شامل مواردی می‌شوند که بر زندگی یک فرد تاثیر می‌گذارد.

گوگل سایت‌های YMYL را شناسایی می‌کند، زیرا صحت اطلاعات و محتوای آن‌ها نیاز به بررسی دقیق دارند. از آنجایی که محتوای این نوع سایت‌ها بر زندگی افراد تأثیر می‌گذارند، باید با دقت بیشتری ارزیابی شوند.

مطالب مرتبط:

۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما

در عصر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، یافتن و اعتماد به محتوای آنلاین بسیار دشوار شده است. به خصوص در طول همه‌گیری بیماری کرونا، گوگل سخت تلاش کرد تا اطلاعات نادرست در مورد این ویروس و بیماری را در نتایج جست و جو حذف کند.

نمونه‌هایی از سایت‌های YMYL
نمونه‌هایی از سایت‌های YMYL

برای انجام این کار، گوگل از سیگنال‌های مختلفی برای تعیین قابل اعتماد بودن سایت‌ها استفاده می‌کند. همچنین دارای الگوریتم‌هایی برای قضاوت در مورد تخصص و اقتدار به اصطلاح سایت‌های تخصصی است. این سیگنال‌ها با هم به گوگل کمک می‌کنند تا بهتر بفهمد که به کدام سایت رتبه بهتری دهد و کدام سایت را به صفحه دهم تبعید کند.

E-A-T به چه معناست؟

همانطور که قبلا گفته شد،E-A-T مخفف Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (قابل اعتماد بودن) است. این معیارها همگی به هم مرتبط هستند و برای ارزیابی عملکرد یک سایت استفاده می‌شوند. سایت‌هایی با E-A-T خوب می‌توانند که در هر بخش و صنعتی ظاهر شوند و این تنها به سایت‌های YMYL محدود نمی‌شود.

تجربه و تخصص (Expertise)

مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید، چه‌قدر تخصصی است؟ آیا اطلاعاتی درباره صاحبان و نویسندگان سایت موردنظر دارید؟ آیا آنها متخصصان مشهوری در زمینه فعالیت خود هستند؟ و سوالاتی از این دسته. برای بسیاری از موضوعات، پاسخ به این مهم است.

تجربه و تخصص یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها است
تجربه و تخصص یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها است

برای مثال سایت ترجمیک خدمات زبانی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله و کتاب، ویرایش تخصصی، خدمات تولید محتوا و … را ارائه می‌دهد و در زمینه این خدمات شناخته‌شده نیز است. اگر این سایت درباره سئو یا اشتاهات رایج در ترجمه تخصصی بنویسد، نوعی فعالیت تخصصی محسوب می‌شود. اما اگر همین سایت درباره دستور تهیه کیک شکلاتی یا روش‌های درمان آب‌مروارید بنویسد، به هیچ عنوان محتوایی تخصصی محسوب نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

چگونه لندینگ پیج را برای کاربران خود بهبود ببخشیم؟

در محتواهای YMYL، تخصص مهم است. افرادی که آن را می‌خوانند، باید به تخصص شخصی که آن را نوشته است، اعتماد کنند. برای محتواهای غیر YMYL، گوگل همچنین از اصطلاح تخصص روزمره (everyday expertise) استفاده می‌کند تا نشان دهد که نویسندگان در صورت داشتن تجربه کافی، در زمینه خود متخصص در نظر گرفته می‌شوند.

در این حالت تخصص نویسنده بر اساس سطح خود محتوا قضاوت می‌شود.

اعتبار (Authoritativeness)

گوگل در حالی که به دنبال تعیین اعتبار است، نویسنده، محتوا و خود وب سایت را در نظر می‌گیرد. شما و سایتتان چقدر معتبر هستید؟ همه چیز به این بستگی دارد که شما چه فردی هستید، چه خدماتی را ارائه می‌دهید و چه شهرتی دارید.

آیا سایت شما در این موضوع معتبر است؟ آیا کارشناسان معروف به محتوای شما لینک می‌دهند یا به آن اشاره می‌کنند؟ آیا از محتوای سایت شما در تحقیقات استفاده شده است؟ آیا ویکی پدیا به محتوای شما پیوند داده یا به آن اشاره کرده است؟ آیا سایت شما، دارای صفحه ویکی‌پدیا است؟

قابل اعتماد بودن (Trustworthiness)

برای ارزیابی مورد اعتماد بودن یک سایت، گوگل نویسنده، محتوا و وب سایت را نیز در نظر می‌گیرد. گوگل از سیگنال‌های زیادی برای تعیین قابل اعتماد بودن سایت شما استفاده می‌کند. این ارزیابی می‌تواند به سادگی قابلیت اعتماد فنی باشد: آیا سایت شما گواهی‌های SSL دارد؟ یا این‌که از سیگنال‌های انتزاعی‌تر مانند بحث‌های آنلاین درباره کسب‌وکارتان یا نحوه پاسخگویی شما به نظرات آنلاین استفاده کند.

یکی از روش‌های نشان دادن اعتماد یک سایت، استفاده از گواهی‌های SSL است.
یکی از روش‌های نشان دادن اعتماد یک سایت، استفاده از گواهی‌های SSL است.

چرا مردم باید به محتواهای سایت شما اعتماد کنند؟ آیا کسب و کار شما قابل اعتماد است؟

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت

آیا E-A-T یک عامل رتبه‌بندی است؟

بحث های زیادی در مورد اینکه آیا E-A-T یک فاکتور رتبه بندی است یا خیر، وجود دارد. این معیارها در رتبه‌بندی سایت شما تاثیر دارند. کار بر روی E-A-T به هر حال خوب است زیرا شما در حال تلاش برای بهبود تخصص، اعتبار و اعتماد خود در نگاه مشتریان هستید. این کاری است که هر کسب و کاری باید انجام دهد. اما در همین حال، نباید از سئو و تولید محتوای متنی نیز غافل شوید.

به صورت خلاصه، بهترین سایت ممکن را ایجاد کنید. مطمئن شوید که محتوای شما درجه یک است و در صورت نیاز توسط کارشناسان، پشتیبانی می‌شود.

چگونه E-A-T سایت خود را بهبود بخشیم؟

E-A-T یک موضوع انتزاعی است و هیچ کتاب راهنمایی در مورد اینکه برای افزایش اعداد چه کاری باید انجام دهید، وجود ندارد. این معیارها موضوعاتی صفر و یکی نیستند که راه‌کارهای مشخص و دقیقی برای تقویت آن‌ها وجود داشته باشد. این معیارها طیف وسیعی از سیگنال‌ها را در بر می‌گیرند که به گوگل در ارزیابی شما، محتوای سایتتان و کسب و کارتان کمک می‌کند.

لازم نیست که هر سایتی نگران E-A-T باشد اما اگر یک سایت YMYL دارید، کارهای زیادی وجود دارد که برای بهبود آن باید انجام دهید. اما، نتایج این پیشرفت‌ها به هیچ وجه مشخص نیست. همچنین بهبود سایت، کارهایی بسیار بیشتر از صفحه درباره ما و صفحات نویسنده را در بر می‌گیرد. اگر واقعاً می‌خواهید که به عنوان یک متخصص دیده شوید، باید ساعت‌ها کار کنید. آهسته اما پیوسته به آنجا خواهید رسید.

چگونه E-A-T سایت خود را بهبود بخشیم؟
چگونه E-A-T سایت خود را بهبود بخشیم؟

برخی از کارهایی که می‌توانید، برای بهبود E-A-T انجام دهید (البته این موضوعات به نوع محتوا و خدمات شما نیز بستگی دارد):

  • در ویکی پدیا نام برده شوید
  • از سایت‌های با ارزش لینک دریافت کنید
  • نام و لینک شما در روزنامه‌های با ارزش یا در سایت‌های معروف دیگر ظاهر شود
  • اجازه دهید که کارشناسان موضوع محتوای شما را بررسی کنند
  • کیفیت محتوای خود را افزایش دهید
  • محتوای خود را بیش از حد، فروش محور نکنید
  • محتوای منحصر به فرد مانند مقالات تحقیقاتی در سایت خود داشته باشید
  • جزئیات کسب و کار خود را بهبود بخشید (صفحات درباره ما)
  • بیوگرافی سایت خود را بهبود بخشید
  • CTA وUX سایت خود را اصلاح کنید
  • تبلیغات خود را کنترل کنید
  • و …

به طور خلاصه، بر سئو و تولید محتوای سایت خود کار کنید و یک کسب و کار بهتر، قابل اعتمادتر و قابل احترام بسازید!

سخن پایانی

در این مقاله وبلاگ ترجمیک،به E-A-Tپرداختیم؛ معیاری که در رتبه‌بندی سایت شما نقش مهمی دارد ولی جزئیات آن دقیقا مشخص نیست. برای افزایش فروش خود حتما برای بهبود E-A-Tسایت خود برنامه‌ریزی کنید. فراموش نکنید که در درجه اول این کار را برای گوگل انجام نمی‌دهید و هدف از بهبود E-A-T جلب اعتماد مشتریان است.

اگر به خدمات تولید محتوا با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه نیاز دارید، سفارش خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید.

5 دیدگاه در «E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.