از کجا بفهمیم که استراتژی سئو ما کار می‌کند؟

بر کسی پوشیده نیست که سئو فرایندی زمان‌بر است و به کار و تلاش دائمی نیاز دارد. به عبارت دیگر برای به نتیجه رسیدن اقداماتی که برای سئو کردن سایت انجام می‌دهیم، باید صبور و ثابت‌قدم باشیم. با این حال، ممکن است این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم که استراتژی سئو ما صحیح است و در مسیر درستی قدم برمی‌داریم؟ آیا بعد از مدت زمان پیش‌بینی‌شده ثمره تلاش‌هایمان را خواهیم دید؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مختصر به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که اگر با جست‌وجوی کلمات کلیدی، صفحات وب‌سایت خود را صفحه اول نتایج موتورهای جست‌وجو مشاهده کردید، یعنی در مسیر درستی هستید و تلاش‌هایتان نتیجه داده است. اما ارزیابی موفقیت پروژه‌های سئو به همین‌جا محدود نمی‌شود.

در این مطلب با ما همراه باشید تا همه شاخص‌های ارزیابی پروژه‌های سئو را بررسی کنیم. اگر بخشی از زمان و سرمایه کسب و کارتان را روی تولید محتوای متنی و سئو متمرکز کرده‌اید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

پاسخ به ۲۵ سوال رایج درباره سئو و تولید محتوا

معیارهای ارزیابی وضعیت پیشرفت پروژه‌های سئو

برای بررسی وضعیت سئو می‌توان به دو عامل اساسی و قابل کنترل استناد کرد. در ادامه این دو عامل مهم را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

رتبه‌بندی کلمات کلیدی

برای بررسی این عامل، کافیست یکی از کلمات کلیدی کسب و کارتان را در حالت ناشناس جست‌وجو و موقعیت آن را بررسی کنید.

نکته: زمانی که در حالت شناس جست‌وجو می‌کنیم، گوگل تاریخچه فعالیت‌های ما را بررسی می‌کنید و بر این اساس مرتبط‌ترین نتایج را نشان می‌دهد. به عنوان مثال تصور کنید که یک وب‌سایت آرایشی دارید و کلیدواژه «خرید ضد آفتاب» را جست‌وجو کرده‌اید. در این حالت به احتمال خیلی زیاد، سایت شما جزء اولین نتایج خواهد بود. چراکه بارها سایت خودتان را سرچ و محصولاتی مشابه ضدآفتاب بررسی کرده‌اید.

نکته: برای جست‌وجو در حالت ناشناس از کلید ترکیبی shift+ctrl+N استفاده کنید.

کلید میانبر جست‌وجو در حالت ناشناس

ترافیک سایت

بهبود رتبه‌بندی کلمات کلیدی، به طور مستقیم روی ترافیک سایت شما تاثیر می‌گذارد. علت نیز روشن است. هرچه کلمات کلیدی شما جایگاه بهتری داشته باشد، در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار می‌گیرد و طبیعتا ترافیک بیشتری دریافت می‌کند. شما می‌توانید از طریق سرچ کنسول، ترافیک جست‌وجوهای ارگانیک سایت خود را مشاهده و بررسی کنید.

نکته: زمانی که کاربران با جست‌وجو در گوگل (نه از طریق تبلیغات) وارد سایتی شوند، گفته می‌شود که به روش ارگانیک از آن بازدید کرده‌اند. ناگفته پیداست که ترافیک ارگانیک ارزش زیادی دارد و بهبود آن، گویای به نتیجه رسیدن پروژه سئو‌ی شماست.

عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت

حال نوبت به بررسی عوامل موثر بر سئو می‌رسد. لازم به ذکر است که برخی از این عوامل تا حدودی از کنترل ما خارج هستند. با این حال، می‌توان با برخی اقدامات، از این عوامل نیز در جهت بهبود وضعیت سئو استفاده کرد.

  • تغییرات وب‌سایت
  • به‌روزرسانی‌های گوگل
  • عملکرد رقبا
  • تغییر شیوه جست‌وجو توسط کاربران

تغییرات وب‌سایت

گوگل، برای رتبه‌بندی سایت‌ها موارد مختلفی را بررسی می‌کند. بنابراین منطقی‌ترین کار این است که این عوامل را بشناسیم و برای بهبود آن‌ها تلاش کنیم. در ادامه لیستی جامع از این عوامل را آورده‌ایم.

  • تگ عنوان
  • تگ توضیحات متا
  • تگ‌های هدینگ
  • چگالی کلمات کلیدی
  • متن جایگزین تصویر
  • URLها
  • لینک‌های داخلی
  • لینک‌های خارجی
  • نقشه سایت
  • سئو فنی
عوامل موثر بر رتبه‌بندی سایت

مطالب مرتبط:

سئوی سایت خود را بهبود دهید!

به‌روزرسانی‌های گوگل

یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل، خدمت به کاربران است و برای تحقق این هدف، دائما در حال به‌روزرسانی و اضافه کردن ویژگی‌های جدید است. طی این به‌روزرسانی‌ها، ممکن است الگوریتم‌های جدید اضافه شوند یا الگوریتم‌های قبلی تغییر کنند. بنابراین باید در جریان به‌‌روزرسانی‌های گوگل باشیم و خودمان را با آن‌ها تطبیق دهیم.

عملکرد رقبا

متخصصان سئو، قدرت مانور چندانی در خصوص رقبا ندارند. با این حال اگر به فکر داشتن عملکردی مناسب در برابر رقبیان خود هستید، بهترین کار این است که دائما عملکرد و جایگاه سئو آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهید.

به عنوان مثال رقبای شما در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند؟ درباره چه موضوعاتی تولید محتوا می‌کنند؟ چه اقداماتی برای گرفتن بک‌لینک انجام می‌دهند؟ از چه سایت‌های بک‌لینک دریافت می‌کنند؟ استراتژی کلمات کلیدی رقبای شما چگونه است؟ پاسخ به این سوالات، به تحلیل فعالیت رقبا و اتخاذ عملکرد مناسب در برابر آن‌ها کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

چگونه با بررسی رقبا، رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشیم؟

جمع‌بندی

در این مطلب چند نکته ساده اما مهم و پرکاربرد را آموختیم که به طور خلاصه شامل موارد زیر است.

  • دو معیار اصلی برای سنجش وضعیت سئوی سایت وجود دارد: رتبه‌بندی کلمات کلیدی و ترافیک سایت.
  • سئو وب‌سایت‌ها تحت تاثیر ۴ عامل خارجی قرار دارند. این عوامل شامل تغییرات وب‌سایت، تغییرات گوگل، عملکرد رقبا و تغییر شیوه جست‌وجو توسط کاربران می‌شود.
  • عوامل خارجی تا حدودی از کنترل ما خارج هستند ولی می‌توان با انجام برخی از اقدامات این عوامل را مهار کرد و آن‌ها را به سمت تاثیرگذاری مثبت روی سئو سوق داد.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک با سال‌ها تجربه و سابقه در زمینه تولید محتوای متنی، یار کمکی پروژه‌های سئوی شما خواهد بود.

در صورت تمایل به فعالیت در بخش تولید محتوای ترجمیک رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.