۸ نکتۀ مهم برای ویرایش مقالات

تصور کنید مقاله‌ای مرتبط با رشته‌ و گرایش تخصصی‌تان پیدا کرده‌اید و این مقاله مرتبط‌ترین پژوهش انجام‌شده پیرامون موضوع پژوهش‌تان است. مسلما ابتدا از پیدا کردن این مقاله خوشحال می‌شوید و مشتاقانه به سمت مطالعۀ مقاله می‌روید.

با این حال پس از مطالعۀ چند خط از مقاله، متوجۀ ایرادات تایپی، گرامری، املایی در مقاله می‌شوید. در این زمان اولین حسی که به سراغتان می‌آید احتمالا ناامیدی است و فکر می‌کنید مقاله، محتوای مفیدی را نیز برای شما ندارد.

مطلبی را که بیان کردیم نشان‌دهندۀ اهمیت ویرایش مقالات انگلیسی است. در این مطلب در نظر داریم شما را با نکات و ترفندهایی برای ویرایش مقالات آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب کنیم؟

مقالۀ خود را با صدای بلند بخوانید!

در طول نوشتن مقالۀ خود، جملات آن را با صدای بلند بخوانید. این موضوع باعث می‌شود تا تقریبا خطاها، عبارت‌های نامناسب و موارد آسان‌تری را که نیاز به اصلاح دارد، شناسایی کنید. علاوه بر این، این مورد باعث می‌شود تا در صورت نادرست بودن محتوا، آن را نیز اصلاح کنید.

کیفیت نگارش و محتوا را بررسی کنید!

پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی کیفیت محتوا و نگارش مقالات نزد افراد آگاه و خبره‌تر هم‌چون استاد راهنمای خود مراجعه کنید. نظرات و توصیه‌های آنان می‌تواند بخش‌هایی مقاله را که نیاز به ویرایش و تقویت دارد، شناسایی و اصلاح کند.

وضوح انتقال محتوا و ایده‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید!

پس از نوشتن بخش‌هایی از مقاله، آن را به خوبی مطالعه کنید و بررسی لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که ایده‌های شما به خوبی بیان شده است یا اینکه قابل درک هستند یا خیر؟ گاهی اوقات اصطلاحات و جملات اضافه می‌تواند خوانندۀ شما را دچار سردرگمی کنید. بنابراین تا حد امکان عبارت‌های خود را شفاف‌تر کنید.

ایرادات گرامری و علائم نگارشی را شناسایی کنید!

پس از مطالعۀ مقاله در صورت آشنایی با زبان انگلیسی، تلاش کنید به قواعد گرامری به کارگرفته‌شده توجه کنید و خطاهای گرامری خود را ویرایش کنید. ایرادات تایپی و املایی مقالات خود را چندین بار مورد ارزیابی قرار دهید تا تعداد آن‌ها به حداقل برسد.

از انسجام مقاله‌تان اطمینان حاصل پیدا کنید!

برای اطمینان از انسجام مقالۀ خود، از نظم میان افکار و جملات‌تان اطمینان حاصل کنید! می‌توانید از کلمات و عبارت‌های انتقال‌دهنده برای هدایت ذهن خواننده از یک موضوع به موضوعی دیگر استفاده کنید! آسان‌تر کردن جملات و تجزیۀ اطلاعات‌تان نیز برای حفظ انسجام مقاله و دنبال کردن روند مقاله، جذاب‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

اگر مقاله‌مان به دلیل مشکلات زبانی رد شد، چه کار کنیم؟

موارد اضافه را حذف کنید!

هنگام نوشتن مقالات، حذف جملات و موارد اضافه بسیار مهم است. بنابراین، کلمات یا عبارت‌های زائد می‌تواند نوشتار شما را طولانی‌تر و بی‌اثرتر کند. این مورد هیج ارزشی را نیز به آن اضافه نمی‌کند و تنها خواننده را خسته‌تر می‌کند.

برای رفع این موضوع، مقالۀ خود را مرور کنید و عبارت‌های غیرضروری را حذف کنید. علاوه بر این به دنبال کلمات یا عبارت‌هایی باشید که معنی یکسانی را نیز بیان می‌کند و از اطناب مقالات خود خودداری کنید. حذف جملات و موارد اضافه می‌تواند نوشتۀ شما را جذاب‌تر و موجزتر کند چرا که همیشه عناصر اضافه می‌تواند خطر رد و ریجکت یک مقالۀ قوی را به دنبال داشته باشد!

مراقب لحن مقاله‌تان باشید!

برای بهبود مقاله‌تان سعی کنید لحن ثابتی داشته باشید و آن را در طول مقاله حفظ کنید. در ویرایش مقالات‌تان نیز باید به این نکته توجه داشته باشید. لحن مقالۀ شما باید با ساختار، سبک، انتخاب واژگان و روانی آن متناسب باشد.

در ویراستاری، قالب‌بندی مقالۀ خود را رعایت کنید!

سعی کنید از ابتدا مقالۀ خود را متناسب با قالب و فرمت نشریۀ مدنظر خود بنویسید. علاوه بر این تلاش کنید مقاله‌تان چارچوب‌بندی و شماره‌گذاری داشته باشد تا نوشته و محتوای مقاله‌تان، حرفه‌ای‌تر و از لحاظ بصری، زیباتر به نطر بیاید.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم نکات و ترفندهایی برای ویرایش مقالات‌تان بیان کنیم. هم‌چنین در طول مطلب نیز، تکنیک‌هایی را برای نوشتن مقالات علمی بیان کردیم. ویرایش مقاله می‌تواند ایرادات گرامری، املایی و نگارشی شما را به صفر برساند.

ویرایش نیتیو مقالات انگلیسی خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه به ترجمیک بسپارید و پذیرش مقالات ISI خود را قطعی کنید!

2 دیدگاه در «۸ نکتۀ مهم برای ویرایش مقالات»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.