تکنیک‌های ویرایش

معرفی مهم‌ترین شیوه‌های ویرایش مقالات

تصور کنید نوشتن مقاله یا پایان‌نامه‌ای را به تازگی به پایان رسانده‌اید. اما پس از مطالعۀ مقاله متوجه نامفهوم یا مبهم بودن بعضی از جملات آن می‌شوید. در این صورت احتمالا از اولین گزینه‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد، تلاش برای ویرایش و اصلاح این جملات است.

ویرایش مقاله انگلیسی باعث می‌شود تا نسخۀ بهتری از مقاله‌تان را داشته باشید و ارزش علمی مقالۀ شما حفظ شود. علاوه بر این، شکل ظاهری مقاله به لحاظ لحن، سبک مقاله، دستور زبان، املا، درستی جملات و… در ویرایش مقاله مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گیرند.

اگر به دنبال آشنایی با نحوه و چگونگی ویرایش مقالات و متون انگلیسی هستید، این مطلب برای شماست؛ با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه مقالات‌مان را ویرایش کنیم؟

از متن فاصله بگیرید!

سعی کنید بالافاصله پس از اتمام نوشتن مقاله‌تان به سراغ ویرایش آن نروید. این موضوع می‌تواند ناشی از این باشد که متن مقاله‌تان هنوز برایتان آشنا است و امکان عبور از خطاهای آن برای شما وجود دارد. بنابراین به خودتان فاصله دهید و بعد از گذشت چند روز به سراغ مقاله بروید تا با دیدی انتقادی و واقعی آن را اصلاح و ویرایش کنید!

مکانی آرام را برای ویرایش مقالۀ خود انتخاب کنید!

از ویراستاری مقالۀ خود را در مکانی شلوغ مانند جلوی تلویزیون خودداری کنید. سعی کنید مکانی آرام را برای این امر انتخاب کنید که تمرکز حواس کافی را داشته باشید و بتوانید به خوبی تمرکز کنید!

اولویت‌بندی کنید!

نکتۀ مهم در ویرایش مقاله‌تان این است که تلاش نکنید تا تمامی مقاله را به یک‌باره ویرایش کنید. بهتر است اولویت‌بندی کنید و چند بخش مقاله را در مدت‌زمانی کوتاه ویراستاری کنید. در این صورت، تمرکزتان نیز در طول انجام ویراستاری حفظ خواهد شد و با دقت بیشتری، متن را اصلاح خواهید کرد.

اولویت‌بندی در ویرایش مقاله

به وضوح جملات دقت کنید!

از به کار بردن هر عبارتی در مقالۀ خود خودداری کنید و تلاش کنید در حین ویرایش مقاله، کلمات مناسبی برای انتقال مفهوم مدنظر خود استفاده کنید. بررسی ضمایر، مترادف‌ها، اصطلاحات تخصصی از مواردی است که در ویراستاری می‌تواند وضوح جملات شما را بالاتر ببرد! سعی کنید مانند یک داور و ناقد مقالۀ خود را بررسی کنید تا به ایرادات اساسی آن پی ببرید و آن‌ها را تصحیح کنید.

لحن جملات مقاله را بررسی کنید!

شیوۀ بیان جملات و لحن مقاله‌تان را مجددا بررسی کنید. آیا از لحن رسمی، متقاعدکننده و قاطع استفاده کرده‌اید؟ آیا ساختار و طول جملات مقالۀ خود را تغییر داده‌اید؟ آیا جملات و کلمات تکراری استفاده کرده‌اید یا تنوع را لحاظ کرده‌اید؟ آیا افعال و صفات مناسبی را برای انتقال ایده‌های خود به‌ کار گرفته‌اید؟

مطالب مرتبط:

۸ نکتۀ مهم برای ویرایش مقالات

درستی ارجاعات خود را مورد بررسی قرار دهید!

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ویرایش مقالات باید مورد بررسی قرار بگیرد، بررسی درستی ارجاعات منابع درون‌متنی و پایانی است. بررسی اینکه آیا ارجاعات در قالب صحیحی صورت گرفته است یا خیر، یکی از مهم‌ترین موارد مورد بررسی در ویرایش متون است.

بررسی مجدد درستی دستور زبان و گرامر را از یاد نبرید!

توصیه می‌کنیم مجددا املا، دستور زبان انگلیسی را بررسی کنید. تلاش کنید جملات و کلمات مقالۀ خود را بدون توجه به محتوای آن ارزیابی کنید تا به طور دقیقی متوجۀ ایرادات صوری، تایپی، املایی و دستوری مقالۀ خود شوید.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا مهم‌ترین و اصولی‌ترین شیوه‌‎های ویرایش مقالات و متون گوناگون را بیان کنیم. هم‌چنین نکات و راهکارهایی را در خصوص نوشتن یک مقالۀ اصولی بیان کردیم. مهم‌ترین راهکار برای انجام یک ویراستاری مطلوب، اشراف به متن مقاله و آشنایی با اصول و مبانی مقاله‌نویسی و ویراستاری است.

اگر به دنبال کاهش درصد تشابه مقالات‌تان با سایر منابع علمی هستید، خدمات پارافریز مقاله ترجمیک این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پژوهشی اصیل را به چاپ برسانید!

2 دیدگاه در «معرفی مهم‌ترین شیوه‌های ویرایش مقالات»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.