از کدام سبک استناددهی یا رفرنس‌نویسی استفاده کنیم؟

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

«کدام سبک رفرنس‌نویسی بهتر است؟ اگر سبک اشتباه را انتخاب کنم، چه می شود؟» تصور کنید که مدت‌ها برای تحقیق، پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات زمان گذاشته‌اید و اکنون نوبت به مراحل پایانی نگارش مقاله رسیده است. هنگامی که می‌خواهید رفرنس‌ها و منابع را ذکر کنید، از کدام سبک رفرنس‌نویسی استفاده می‌کنید؟

اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید، حتما با استناددهی (سبک ارجاع) یا رفرنس‌نویسی آشنا هستید. در واقع رفرنس‌نویسی برای بعضی، تقریبا آخرین مرحله قبل از بازخوانی نهایی و سپس ترجمه تخصصی و ویرایش نیتیو مقاله برای ارسال به مجله مورد نظر است. اشتباه در رفرنس‌نویسی می‌تواند باعث رد شدن مقاله شما یا احتمال متهم شدن به سرقت ادبی شود.

در گذشته که این کار به صورت دستی انجام می‌شد، بسیار زمان‌بر بود. اما امروزه رفرنس‌نویسی و با استفاده از نرم‌افزارها به آسانی و سرعت انجام می‌شود. برای کار با نرم‌افزارهای رفرنس‌نویسی، شما ابتدا باید سبک استنادات خود را مشخص کنید. اما از چه سبکی در رفرنس‌نویسی مقاله خود استفاده کنیم؟ آیا هر رشته سبک ارجاع مخصوص به خود را دارد؟

برای آشنایی با انواع سبک‌های ارجاع و روش‌های ارجاع در رشته‌های مختلف در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رفرنس‌نویسی

انواع دسته‌های استناددهی

به صورت کلی می‌توان انواع سبک‌های ارجاع را به سه دسته پرانتزی (Parenthetical)، یادداشتی (note) و عددی (numerical) تقسیم کرد. هر کدام از این دسته‌ها، خود زیرمجموعه‌هایی دارند. مشخص‌ترین تفاوت این سه سبک رفرنس‌نویسی، نحوه ارائه استنادات در متن است.

البته توجه داشته باشید که سبک‌های استناددهی از نظر نحوه قالب‌بندی فهرست مرجع یا مدخل‌های کتاب‌شناسی (به عنوان مثال، حروف بزرگ، ترتیب اطلاعات و استفاده از حروف مورب) متفاوت هستند. هم‌چنین بسیاری از راهنماهای سبک در مورد مسائل کلی‌تری مانند قالب‌بندی متن، علائم نگارشی و شیوه استفاده از اعداد نیز شما راهنمایی می‌کنند.

در ادامه بیشتر به تفاوت‌های سه دسته ارجاع پرانتزی، عددی و یادداشتی می‌پردازیم.

سبک‌های ارجاع پرانتزی (Parenthetical citations)

در این سبک، جزئیات منبع را در داخل پرانتز در متن قرار می‌دهید – معمولاً نام خانوادگی نویسنده و تاریخ انتشار، به‌علاوه یک شماره صفحه در صورت لزوم. گاهی اوقات تاریخ انتشار حذف می‌شود (نویسنده-صفحه).

مهم‌ترین سبک‌های ارجاع پرانتزی عبارتند از AAA، APA، APSA، ASA، Chicago (Turabian) author-date، CSE name-year، Harvard و MLA.

نمونه‌ای از سبک ارجاع پرانتزی: (Chapman, 2019, p. 126)

مهم‌ترین سبک‌های ارجاع پرانتزی
مهم‌ترین سبک‌های ارجاع پرانتزی

سبک‌های ارجاع عددی (Numerical citations)

در سبک‌های ارجاع عددی، شما یک عدد را در داخل پرانتز یا بالانویس قرار می‌دهید، که مربوط به یک ورودی در فهرست مرجع شماره‌دار شماست.

مهم‌ترین سبک‌های ارجاع عددی عبارتند از ACS، AMA، CSE citation-name or citation-sequence، IEEE، NLM و Vancouver.

نمونه‌ای از سبک ارجاع عددی:

[۱] E. Nuger and B. Benhabib, “Multi-Camera Active-Vision for Markerless Shape Recovery of Unknown Deforming Objects,” J. Intell. Rob. Syst., vol. 92, no. 2, pp. 223–۲۶۴, Oct. 2018.

سبک‌های ارجاع یادداشتی (Note citations)

در سبک‌های ارجاع یادداشتی، شما یک نقل قول کامل را در پاورقی یا پایان قرار می‌دهید که در متن با یک عدد یا علامت بالا نشان داده شده است.

رایج‌ترین سبک‌های ارجاع یادداشتی عبارتند از Bluebook، Chicago (Turabian) notes and bibliography و OSCOLA.

برای رفرنس‌نویسی پایان‌نامه یا مقاله‌ام از کدام سبک ارجاع باید استفاده کنم؟

در بیشتر موارد دانشگاه، استاد راهنما یا دستورالعمل‌های مجله موردنظر، به شما می‌گوید که باید از کدام سبک استنادی در نوشتن خود پیروی کنید. در هنگام نگارش و ترجمه مقاله خود، اگر در مورد سبک ارجاع مورد قبول مجله مطمئن نیستید، به وب‌سایت آن مراجعه کنید و بخش راهنمای نویسندگان (Author guidelines)‌ را بررسی کنید.

برای رفرنس‌نویسی پایان‌نامه یا مقاله‌ام از کدام سبک ارجاع باید استفاده کنم؟
اگر انتخاب سبک ارجاع به خودتان واگذار شد، بهتر است که سبک‌های ارجاع متداول در رشته‌تان را بررسی کنید.

البته گاهی اوقات هم، انتخاب سبک استناد به خود شما واگذار می‌شود. در این موارد، انتخاب سبک‌های استنادی که معمولا در رشته شما استفاده می‌شود، گزینه‌ای منطقی به شمار می‌آید. سعی کنید که تعدادی از مقالات در زمینه و رشته خود را بخوانید تا با سبک‌های رایج استناددهی آشنا شوید. هم‌چنین شما می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)

راهنمای رفرنس‌نویسی بر اساس رشته و زمینه مقاله

رشته

سبک ارجاع معمول

اقتصاد

Harvard

مهندسی و فناوری اطلاعات

IEEE

علوم انسانی

Chicago notes and bibliography، Harvard، MLA

حقوق

Bluebook، OSCOLA

پزشکی

AMA، NLM، Vancouver

علوم سیاسی

APSA

روانشناسی

APA

علوم

ACS، Chicago author-date، CSE citation-name or citation-sequence، CSE name-year، Harvard

علوم اجتماعی

AAA، APA، ASA، Chicago author-date

حسابداری

APA ، MLA

مردم‌شناسی

Chicago (Author-Date)

تاریخ هنر

Chicago (Notes-Bibliography)

ورزشی

AMA

بیوشیمی

ACS

زیست‌شناسی

CSE

مدیریت بازرگانی

APA

شیمی

ACS

ارتباطات

APA

دیپلماسی و روابط بین‌الملل

Chicago (Notes-Bibliography)

تاریخ

Chicago (Notes-Bibliography)

ریاضیات

AMS

پرستاری

APA

فیزیک

AIP

راهنمای رفرنس‌نویسی بر اساس رشته و زمینه مقاله

نکته: البته توجه داشته باشید که بین منابع مختلف در زمینه رایج‌ترین سبک ارجاع در هر رشته نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. در صورتی که مطمئن نبودید، بهتر است که حتما با استاد راهنمای خود مشورت کنید.

معرفی و بررسی سبک‌های ارجاع پرانتزی

در سطور پیشین به بررسی انواع دسته‌های ارجاع‌نویسی همانند پرانتزی پرداختیم. اکنون به این می‌پردازیم که زیرمجموعه‌های دسته ارجاع پرانتزی چگونه‌اند.

سبک ارجاع AAA

انجمن مردم‌شناسی آمریکا (AAA) توصیه می‌کند که منابع خود را با استفاده از سبک تاریخ نویسنده شیکاگو (Chicago author-date) ذکر کنید. سبک AAA قوانین جداگانه‌ای برای خود ندارد. این سبک در زمینه انسان‌شناسی کاربرد دارد.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک AAA

Clarke, Kamari M. 2013. “Notes on Cultural Citizenship in the Black Atlantic World.” Cultural Anthropology 28, no. 3 (August): 464–۴۷۴٫ https://www.jstor.org/stable/43898483.

ارجاع‌دهی به سبک AAA در داخل متن

(Clarke 2013)

سبک ارجاع AAA

سبک ارجاع APA

سبک APA توسط ویرایش هفتم کتابچه راهنمای انتشار انجمن روانشناسی آمریکا تعریف شده است. این سبک برای استفاده در روانشناسی طراحی شده است. با این وجود، امروزه به طور گسترده در رشته‌های مختلف، به ویژه در علوم اجتماعی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک APA

Wagemann, J. & Weger, U. (2021). Perceiving the other self: An experimental first-person account of nonverbal social interaction. The American Journal of Psychology۱۳۴(۴), ۴۴۱–۴۶۱٫ https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.134.4.0441

ارجاع‌دهی به سبک APA در داخل متن

(Wagemann & Weger, 2021)

سبک ارجاع APA

مطالب مرتبط:

معرفی ۶۵+ سایت کاربردی برای دانشجویان

سبک ارجاع APSA

سبک استنادی انجمن علوم سیاسی آمریکا (APSA) عمدتاً در زمینه علوم سیاسی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک APSA

Ward, Lee. 2020. “Equity and Political Economy in Thomas Hobbes.” American Journal of Political Science, ۶۴ (۴): ۸۲۳–۳۵٫ doi: 10.1111/ajps.12507.

ارجاع‌دهی به سبک APSA در داخل متن

(Ward 2020)

سبک ارجاع APSA

سبک ارجاع ASA

سبک استناد انجمن جامعه‌شناسی آمریکا (ASA) در درجه اول در رشته جامعه‌‌شناسی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک ASA

Kootstra, Anouk. 2016. “Deserving and Undeserving Welfare Claimants in Britain and the Netherlands: Examining the Role of Ethnicity and Migration Status Using a Vignette Experiment.” European Sociological Review ۳۲(۳): ۳۲۵–۳۳۸٫ doi:10.1093/esr/jcw010.

ارجاع‌دهی به سبک ASA در داخل متن

(Kootstra 2016)

سبک ارجاع ASA

سبک ارجاع Chicago author-date

سبک تاریخ نویسنده شیکاگو یکی از دو سبک استنادی است که در کتاب راهنمای سبک شیکاگو (ویرایش هفدهم) ارائه شده است. این سبک بیشتر در علوم و علوم اجتماعی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک Chicago author-date

Encarnação, João, and Gonçalo Calado. 2018. “Effects of Recreational Diving on Early Colonization Stages of an Artificial Reef in North-East Atlantic.” Journal of Coastal Conservation ۲۲, no. 6 (December): 1209–۱۲۱۶٫ https://www.jstor.org/stable/45380397.

ارجاع‌دهی به سبک Chicago author-date در داخل متن

(Encarnação and Calado 2018)

سبک ارجاع Chicago author-date

نکته: سبک ارجاع Chicago author-date را با با Chicago notes and bibliography اشتباه نگیرید. علاوه بر این، سبک Turabian نسخه‌ای از شیکاگو است که برای دانشجویان طراحی شده است و از قوانین بسیار مشابهی پیروی می کند.

سبک ارجاع Chicago author-date بیشتر در علوم و علوم اجتماعی استفاده می‌شود.
سبک ارجاع Chicago author-date بیشتر در علوم و علوم اجتماعی استفاده می‌شود.

سبک ارجاع CSE name-year

سبک استناد شورای ویراستاران علوم (CSE) در رشته‌های مختلف علمی استفاده می‌شود. این شامل چندین گزینه برای ذکر منابع شما، از جمله سیستم نام سال است.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک CSE name-year

Graham JR. 2019. The structure and stratigraphical relations of the Lough Nafooey Group, South Mayo. Irish Journal of Earth Sciences. 37: 1–۱۸٫

ارجاع‌دهی به سبک CSE name-year در داخل متن

(Graham 2019)

سبک ارجاع CSE name-year

نکته: سبک ارجاع CSE name-year را با CSE citation-name یا citation-sequence اشتباه نگیرید.

سبک ارجاع Harvard

سبک هاروارد اغلب در زمینه اقتصاد استفاده می‌شود. همچنین این سبک به طور گسترده در سراسر رشته‌ها در دانشگاه‌های انگلستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسخه‌های مختلفی از سبک هاروارد وجود دارد که توسط دانشگاه‌های مختلف تعریف شده است بنابراین هاروارد، سبکی با یک راهنمای سبک قطعی نیست.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک Harvard

Hoffmann, M. (2016) ‘How is information valued? Evidence from framed field experiments’, The Economic Journal, 126(595), pp. 1884–۱۹۱۱٫ doi:10.1111/ecoj.12401.

ارجاع‌دهی به سبک Harvard در داخل متن

(Hoffmann, 2016)

سبک ارجاع Harvard

سبک ارجاع MLA

سبک MLA سبک رسمی انجمن زبان مدرن است که در راهنمای MLA (ویرایش نهم) تعریف شده است. به طور گسترده در رشته‌های مختلف علوم انسانی استفاده می‌شود. برخلاف اکثر سبک‌های استناد پرانتزی، به جای تاریخ نویسنده، از صفحه نویسنده استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک MLA

Davidson, Clare. “Reading in Bed with Troilus and Criseyde.” The Chaucer Review, vol. 55, no. 2, Apr. 2020, pp. 147–۱۷۰٫ https://doi.org/10.5325/chaucerrev.55.2.0147.

ارجاع‌دهی به سبک MLA در داخل متن

(Davidson 155)

سبک ارجاع MLA

معرفی و بررسی سبک‌های ارجاع عددی

در ادامه به معرفی سبک‌های ارجاع عددی به همراه ذکر مثال‌هایی از آن‌ها می‌پردازیم.

سبک ارجاع ACS

انجمن شیمی آمریکا (ACS) رهنمودهایی را برای سبک استناد با استفاده از اعداد به صورت رونوشت یا ایتالیک در متن ارائه می‌کند که مربوط به ورودی‌های فهرست مرجع شماره‌دار در پایان است. این سبک بیشتر در شیمی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک  ACS۱. Hutchinson, G.; Alamillo-Ferrer, C.; Fernández-Pascual, M.; Burés, J. Organocatalytic Enantioselective α-Bromination of Aldehydes with N-Bromosuccinimide. J. Org. Chem. ۲۰۲۲, ۸۷,   7968–۷۹۷۴٫
سبک ارجاع ACS

نکته: ACS همچنین دستورالعمل‌هایی را برای استناد به سبک نویسنده-تاریخ جایگزین ارائه می‌کند اما این روش کمتر از نسخه عددی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

چرا یک مقاله ریترکت یا سلب اعتبار می‌شود؟

سبک ارجاع AMA

انجمن پزشکی آمریکا (AMA) دستورالعمل‌هایی را برای سبک استناد عددی با استفاده از اعداد فوق‌نویس در متن ارائه می‌کند که با ورودی‌های فهرست مرجع شماره‌دار مطابقت دارد. از این سبک بیشتر در زمینه پزشکی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک AMA

۱٫ Jabro JD. Predicting saturated hydraulic conductivity from percolation test results in layered silt loam soils. J Environ Health. ۲۰۰۹;۷۲(۵):۲۲–۲۷٫

سبک ارجاع AMA

سبک ارجاع CSE citation-name یا citation-sequence

سبک CSE شامل چندین گزینه برای استناد به منابع شما است، از جمله سیستم‌های استناد-نام و توالی استناد. منابع شما بر اساس حروف الفبا در سیستم استناد-نام فهرست شده است. در سیستم استناد-توالی به ترتیبی که شما آنها را ذکر کردید، ظاهر می‌شوند.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک CSE citation-name یا citation-sequence

۱٫ Nell CS, Mooney KA. Plant structural complexity mediates trade-off in direct and indirect plant defense by birds. Ecology. 2019;100(10):1–۷٫

سبک ارجاع CSE citation-name یا citation-sequence

سبک ارجاع IEEE

مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) دستورالعمل‌هایی را برای استناد به منابع شما با استنادهای درون متنی IEEE ارائه می‌دهد که شامل اعداد محصور شده در پرانتز، مربوط به ورودی‌های فهرست مرجع شماره‌گذاری شده است. این سبک در رشته‌های مختلف مهندسی و فناوری اطلاعات کاربرد دارد.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک IEEE

۱٫ J. Ive, A. Max, and F. Yvon, “Reassessing the proper place of man and machine in translation: A pre-translation scenario,” Mach. Transl., vol. 32, no. 4, pp. 279–۳۰۸, Dec. 2018, doi: 10.1007/s10590-018-9223-9. 22–۲۷٫

سبک ارجاع IEEE
سبک IEEE در رشته‌های مختلف مهندسی و فناوری اطلاعات کاربرد دارد.
سبک IEEE در رشته‌های مختلف مهندسی و فناوری اطلاعات کاربرد دارد.

سبک ارجاع NLM

شیوه استناد کتابخانه ملی پزشکی (NLM) برای استناد در مقالات پزشکی تعریف شده است: راهنمای سبک NLM برای نویسندگان، ویراستاران و ناشران (ویرایش دوم).

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک NLM

۱٫ Hage J, Valadez JJ. Institutionalizing and sustaining social change in health systems: the case of Uganda. Health Policy Plan. 2017 Nov;32(9):1248–۵۵٫ doi:10.1093/heapol/czx066.

سبک ارجاع NLM

سبک ارجاع Vancouver

از سبک ونکوور در رشته‌های مختلف پزشکی نیز استفاده می‌شود. مانند سبک هاروارد، بسیاری از مؤسسات و نشریات، نسخه‌های خاص خود را از ونکوور دارند بنابراین راهنمای سبک ثابتی برای سبک ونکوور وجود ندارد.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک Vancouver

۱٫ Bute M. A backstage sociologist: Autoethnography and a populist vision. Am Soc. 2016 Mar 23; 47(4):499–۵۱۵٫ Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s12108-016-9307-z doi:10.1007/s12108-016-9307-z

سبک ارجاع Vancouver

معرفی و بررسی سبک‌های ارجاع یادداشتی

در ادامه به بررسی زیرمجوعه‌های دسته ارجاع یادداشتی می‌پردازیم.

سبک ارجاع Bluebook

Bluebook راهنمای سبک اصلی برای استنادات قانونی در ایالات متحده است. این سبک به طور گسترده در قانون و همچنین زمانی که مواد قانونی نیاز به استناد در سایر رشته‌ها باشد، استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک Bluebook

۱ David E. Pozen, Freedom of Information Beyond the Freedom of Information Act, 165, U. P🇦​​​​​. L. R🇪🇻​​​​​​​​​​. ۱۰۹۷, ۱۱۱۵ (۲۰۱۷).

سبک ارجاع Bluebook

سبک ارجاع Chicago notes and bibliography

یادداشت‌ها و کتاب‌شناسی شیکاگو یکی از دو سبک استنادی است که در کتاب راهنمای سبک شیکاگو (ویرایش هفدهم) ارائه شده است. بیشتر در علوم انسانی استفاده می‌شود.

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک Chicago notes and bibliography

Best, Jeremy. “Godly, International, and Independent: German Protestant Missionary Loyalties before World War I.” Central European History 47, no. 3 (September 2014): 585–۶۱۱٫ https://doi.org/10.1017/S0008938914001654.

پاورقی شیکاگو

۱٫ Jeremy Best, “Godly, International, and Independent: German Protestant Missionary Loyalties before World War I,” Central European History ۴۷, no. 3 (September 2014): 599. https://doi.org/10.1017/S0008938914001654.

سبک ارجاع Chicago notes and bibliography

سبک ارجاع OSCOLA

استاندارد دانشگاه آکسفورد برای استناد مقامات قانونی (OSCOLA) سبک اصلی استناد قانونی در انگلستان است (شبیه به Bluebook برای ایالات متحده).

شیوه ارجاع‌دهی در پایان مقاله در سبک OSCOLA

۱٫ Chris Thornhill, ‘The Mutation of International Law in Contemporary Constitutions: Thinking Sociologically about Political Constitutionalism’ [۲۰۱۶] MLR 207.

سبک ارجاع OSCOLA

سخن پایانی

در این مقاله سایت ترجمه تخصصی ترجمیک به معرفی رایج‌ترین سبک‌های استناددهی اشاره کردیم. توجه داشته باشید که در هنگام مقاله‌نویسی، بهترین گزینه، استفاده از نرم‌افزارهای رفرنس‌نویسی است. کار با این نرم‌افزارها سریع‌تر است و بر کاهش اشتباهات و افزایش دقت، تاثیری مثبت می‌گذارد.

در صورتی که درباره تعرفه خدمات ترجمه، ویرایش و تولید محتوای موسسه ترجمیک کنجکاوید، به صفحه هزینه ترجمه مراجعه کنید. ماشین حساب ترجمیک در کمتر از چند ثانیه هزینه ترجمه مقاله شما را محاسبه و در پلن‌های مختلف به شما نشان می‌دهد.

4 دیدگاه در «معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.