برای استخدام در سال ۱۴۰۳ چه مهارت‌های نرمی را باید فرا بگیریم؟

۹ مهارت نرم ضروری برای استخدام در سال ۱۴۰۳

«همه‌ی ما، کسانی را می‌شناسیم که مشتاقانه با ناشناخته‌ها رو‌به رو می‌شوند: آن‌ها با مشکلات به ظاهر غیر قابل حل علمی، مهندسی و اجتماعی درگیر می‌شوند؛ آن‌ها پیچیدگی‌های بیان بصری یا نوشتاری را می‌پذیرند؛ آن‌ها از عدم قطعیت انرژی می‌گیرند. این اشتیاق به این خاطر است که آن‌ها باور دارند که از طریق پرسش‌گری می‌توانند کار بیشتری انجام دهند تا این‌که صرفا به در خیره شوند. آن‌ها می‌توانند از آستانه‌ی در به آن‌سو قدم بگذارند. (بخشی از کتاب شرکت خلاقیت نوشته اد کتمول)»

در پاراگراف بالا تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم از جمله خلاقیت، ریسک‌پذیری، انعطاف‌پذیری و … به چشم می‌خورد. افرادی که به مهارت‌های نرم مسلط باشند، مسیر شغلی خود را با موفقیت بیشتری طی می‌کنند. تفاوتی ندارد که مهندس معدن یا کارشناس آزمایشگاه هستید یا این‌که در زمینه ترجمه مقاله و تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنید، یادگیری مهارت‌های نرم برای هر فردی اهمیت بسیاری دارد.

بعضی از مهارت‌های نرم ژنتیکی و ذاتی هستند. برای مثال بعضی افراد از همان دوران کودکی توانایی برقراری ارتباطات موثر با افراد مختلف را دارند، در صورتی که برای بعضی دیگر این‌گونه نیست. با این حال، مهارت‌های نرم نیز مانند هر مهارت دیگری قابل آموختن و یادگیری هستند. برای آموختن این مهارت‌ها باید بدانید که کدام مهارت‌های نرم از سایر مهارت‌ها اهمیت بیشتری دارند.

برای آشنایی با ۹ مهارت نرم مهم که برای استخدام در سال ۱۴۰۳ باید به آن‌ها مسلط باشید، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه رزومه‌ای خوب بنویسیم؟

مهارت‌های نرم چیستند؟

مهارت‌های نرم (Soft Skills) به‌عنوان مهارت‌های بین فردی نیز شناخته می‌شوند. این مهارت‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی هستند که به افراد اجازه می‌دهند تا به طور مؤثر با دیگران در یک محیط حرفه‌ای، تعامل داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم، می‌توان به توانایی‌هایی هم چون کار گروهی، مدیریت زمان و برقراری ارتباط با دیگران و … اشاره کرد.

اندازه‌گیری یا کمی کردن مهارت‌های نرم دشوار است. با این حال، آنها برای موفقیت در طیف گسترده‌ای از صنایع و حرفه‌ها ضروری هستند. چه با همکارانی با زمینه‌های فرهنگی مختلف کار می‌کنید یا با مشتریان و کارفرمایان در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کنید، این مهارت‌ها از اهمیت بالایی برای شما برخوردارند. این مهارت‌ها کلید موفقیت در زمینه‌های کاری و حتی زندگی شخصی به شمار می‌‌آیند.

آیا مترجمان هم باید مهارت‌های نرم را کسب کنند؟

بله، تفاوتی ندارد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، شما باید به مهارت‌های نرم مسلط باشید. اگر یک مترجم فریلنسر هستید یا این‌که در استخدام یک موسسه هستند، مهارت‌های نرم نقش مهمی در موفقیت شما ایفا می‌کنند.

برای مثال زندگی کاری یک مترجم کتاب فریلنسر را در نظر بگیرید. با این‌که چنین فردی مستقیما با همکاران زیادی در ارتباط نیست، با این حال مهارت‌های نرم او نقش مهمی در پیشرفت و اعتبار او دارند. یک مترجم کتاب باید مستقیما با کارفرما در ارتباط باشد و تا جای ممکن به نظرات او توجه کند.

هم‌چنین مترجم باید با ویراستار، نمونه‌خوان و انتشارات تعاملی پویا داشته باشد. البته نمی‌توان از نقش مهارت‌هایی چون مدیریت زمان، حل مسئله، مدیریت استرس، خلاقیت و … در پیشرفت پروژه‌های بزرگی چون ترجمه کتاب غافل شد.

از همین روی در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، از ترجمه کتاب و مقاله گرفته تا ویرایش تخصصی و تولید محتوای متنی، نباید از نقش مهارت‌های نرم غافل شوید.

کدام مهارت‌های نرم از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

بعضی مهارت‌های نرم از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مهارت‌ها برخوردارند. در ادامه به مهارت‌های نرم ضروری که شرکت‌ها بیش از همه برایشان ارزش قائل هستند، نگاهی می‌اندازیم.

مطالب مرتبط:

خانم‌های خانه‌‌دار از چه راه‌هایی می‌توانند کسب درآمد کنند؟

توانایی‌های ارتباطی

توانایی برقراری ارتباط موثر برای ایجاد روابط قوی با همکاران، مشتریان و ذینفعان ضروری است. این مهارت نه تنها شامل توانایی انتقال پیام‌ها به روشی واضح و قانع‌کننده است، بلکه توانایی درک نیازهای دیگران و پاسخ به بازخوردها را نیز شامل می‌شود. کارفرمایان افرادی را استخدام می‌کنند که بتوانند روابط حرفه‌ای با همکاران ایجاد کنند (این موضوع در کار گروهی اهمیت بیشتری می‌یابد).

ارتباطات اغلب در محل کار از طریق بازخورد غیررسمی، مانند نظرات شفاهی یا کتبی همکاران و سرپرستان ارزیابی می‌شود. توانایی برقراری ارتباط موثر اغلب بخشی حیاتی در موفقیت حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود. پس از اهمیت مهارت‌های ارتباطی برای پیشرفت شغلی و برندسازی فردی غافل نشوید.

 مهارت‌های ارتباطی نه تنها شامل توانایی انتقال پیام‌ها به روشی واضح و قانع‌کننده است، بلکه توانایی درک نیازهای دیگران و پاسخ به بازخوردها را نیز شامل می‌شود.
مهارت‌های ارتباطی نه تنها شامل توانایی انتقال پیام‌ها به روشی واضح و قانع‌کننده است، بلکه توانایی درک نیازهای دیگران و پاسخ به بازخوردها را نیز شامل می‌شود.

نمونه‌هایی از مهارت‌های ارتباطی قوی

  • گوش دادن فعالانه
  • ارتباط کلامی
  • ارتباط غیرکلامی
  • ارتباط نوشتاری
  • مهارت‌های ارائه
  • و …

رهبری و مدیریت

یک رهبر خوب توانایی الهام بخشیدن به تیم خود را برای رسیدن به اهداف بزرگ دارد. آنها می‌توانند چشم‌انداز روشنی را ترسیم کنند، برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند و فرهنگ مسئولیت‌پذیری و رشد را ایجاد کنند. مهمتر از آن، این افراد، اعضای تیم را برای دستیابی به اهداف مشترک ترغیب می‌کنند.

از آنجایی که بیشتر کارمندان به صورت گروهی کار می‌کنند، رهبری و مدیریت به طور گسترده‌ای به عنوان یک ویژگی حیاتی برای موفقیت در محیط کار مدرن شناخته می‌شود.

مهارت‌های موردنیاز برای مدیریت و رهبری

  • حل مسئله
  • مربیگری و راهنمایی
  • مدیریت
  • تفکر استراتژیک

روحیه‌ی کار گروهی

شاید به نظر برسد که کار گروهی که مهارت خاصی نیست و همه ما ذاتا به آن مسلط هستیم اما می‌دانستید که بخش مهمی از مشکلات کاری به دلیل ضعف در توانایی کار گروهی است؟ روحیه کار گروهی، توانایی کار با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک را شامل می‌شود.

این امر نیازمند ارتباط، همکاری و تعهد مشترک برای کار در یک گروه است. افرادی که قادر به همکاری با دیگران هستند، به احتمال زیاد به اهداف حرفه‌ای خود دست می‌یابند و به موفقیت سازمان خود کمک می‌کنند.

در یک محیط حرفه‌‌ای، کار گروهی خوب حتی بر پرورش خلاقیت و نوآوری نیز کمک می‌کند. زیرا اعضا را تشویق می‌کند تا ایده‌های خود را با هم مطرح و راه‌حل‌های جدید را امتحان کنند. کار به عنوان بخشی از یک تیم مشترک همچنین رضایت شغلی را افزایش خواهد داد و به ایجاد محیط کاری حرفه‌ای کمک خواهد کرد.

مهارت‌های موردنیاز برای تقویت روحیه‌ی کار گروهی

  • حل تعارض
  • پادرمیانی
  • مسئولیت
  • همکاری

مطالب مرتبط:

چگونه بخش مهارت‌های رزومه را تکمیل کنیم؟

خلاقیت و خلاق بودن

خلاقیت مواردی هم‌چون تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده‌هایی که مفروضات را به چالش می‌کشد، در برمی‌گیرد. نیازی به گفتن نیست که این امر مستلزم داشتن ذهنی کنجکاو، ریسک‌پذیری و تمایل به پذیرش ابهامات و عدم اطمینان است.

از سوی دیگر، خلاقیت برای حل مؤثر مشکلات ضروری است. این امر به افراد اجازه می‌دهد تا از زوایای جدید و متفاوت با مسائل برخورد کنند. افراد خلاق همچنین با توانمند ساختن سازمان‌ها باعث ایجاد و توسعه محصولات و خدماتی می‌شوند که آن‌ها را از رقبای خود متمایز می‌سازد.

خلاقیت مواردی هم‌چون تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده‌هایی که مفروضات را به چالش می‌کشد، در برمی‌گیرد.
خلاقیت مواردی هم‌چون تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده‌هایی که مفروضات را به چالش می‌کشد، در برمی‌گیرد.

نمونه‌هایی از نمودهای خلاقیت

طوفان فکری

خیال‌پردازی

کنجکاوی

آزمایش ایده‌های جدید

مدیریت زمان

همه می‌دانیم که تمامی کارها از اهمیت برابری برخوردار نیستند بنابراین زمان یکسانی را نباید به آن‌ها اختصاص داد. اگر فردی برای کارهای کم‌اهمیت زمان زیادی صرف کند، در پایان به چالش می‌خورد. هم‌چنین احتمالا بارها پیش آمده که با وجود داشتن زمان کافی برای انجام پروژه‌ای، در پایان، زمان کم آورده‌ایم. همه این موارد به مهارت‌های مدیریت زمان بر می‌گردد.

مدیریت زمان شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، سازماندهی وظایف و تخصیص زمان برای فعالیت‌های مختلف است. این امر مستلزم داشتن نظم، انضباط، تمایل به اجتناب از حواس‌پرتی و اهمیت دادن به کارهای کم اولویت است.

به طور طبیعی، مهارت‌های خوب مدیریت زمان به افراد کمک می‌کند تا از استرس و اضطرابی که به علت نزدیک شدن به زمان تحویل پروژه‌ها ایجاد می‌شود، دوری کنند. اما مهم‌تر از آن افرادی با توانایی مدیریت زمان موثر، افرادی قابل اعتماد و کارآمد شناخته می‌شوند. این موضوع به پیشرفت شغلی آنان نیز کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از مهارت‌های مدیریت زمان

  • برنامه‌ریزی
  • تعیین اهداف
  • تخصیص زمان به کارها با توجه به اهمیت آن‌ها
  • پیشبرد مستمر پروژه‌ها
  • تمرکز و دوری از عوامل حواس‌پرتی

سازگاری و انعطاف‌پذیری

در چند دهه اخیر، فناوری پیشرفت‌های بزرگی را به خود دیده است. از ساخت اولین رایانه تا پیشرفت‌های امروزه در هوش مصنوعی تنها حدود ۸۰ سال طول کشیده است. همه ما در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که فناوری با چه سرعتی پیشرفت می‌کند.

در چشم‌انداز به سرعت در حال تغییر امروزی کسب و کارها، سازگاری و انعطاف‌پذیری یک مهارت نرم کلیدی است که افراد را قادر می‌سازد تا همگام با تغییرات پیش بروند. کارمندی با این مهارت با شرایط در حال تغییر سازگار خواهد شد و همواره به دنبال یادگیری مهارت‌ها و فناوری‌های جدید است.

از آنجایی که اجتناب از چالش‌های غیرمنتظره غیرممکن است، داشتن کارکنان منعطف به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از شکست‌ها حرکت کنند. در این حالت افراد شکست را تجربه خواهند کرد ولی این شکست‌ها آن‌ها را زمین‌گیر نمی‌کند. به علاوه، آنها همچنین موقعیت‌ها را به سرعت بررسی می‌کنند و رویکرد خود را برای اتخاذ بهترین راه‌کار انتخاب می‌کنند.

نمونه‌هایی از مهارت سازگاری و انعطاف‌پذیری

  • انعطاف‌پذیری
  • تاب آوری
  • تحلیل و بررسی

حل مسئله

حل مسئله شامل توانایی ارائه راه‌حل‌های جایگزین برای مقابله با مشکلات و چالش‌های ناشناخته است. این مهارت برای شناسایی و پرداختن به چالش‌ها و فرصت‌های پیچیده در زمینه‌های مختلف بسیار مهم است.

مطالب مرتبط:

۲۰+ مهارت فنی مهم برای دیجیتال مارکتینگ

حل مسئله همچنین تصمیم‌گیری آگاهانه را آسان‌تر می‌کند زیرا کارمندان قادر به تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها و شناسایی بهترین مسیر هستند. در نتیجه تیم‌ها می‌توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند.

حل مسئله شامل توانایی ارائه راه‌حل‌های جایگزین برای مقابله با مشکلات و چالش‌های ناشناخته است.
حل مسئله شامل توانایی ارائه راه‌حل‌های جایگزین برای مقابله با مشکلات و چالش‌های ناشناخته است.

نمونه‌هایی از مهارت‌ حل مسئله

  • تفکر انتقادی
  • تحلیل و بررسی
  • تفکر استراتژیک
  • ابتکار عمل

اخلاق حرفه‌ای

در محل کار احتمالا با افرادی مواجه شده‌اید که خود را پرمشغله نشان می‌دهند ولی در واقع کار خاصی انجام نمی‌دهند. افرادی که به کار خود تعهدی ندارند و صرفا دنبال پر کردن ساعت کاری هستند. این افراد از پذیرفتن کارهای جدید سر باز می‌زنند و کارهایی را که به آن‌ها سپرده شده است، به خوبی انجام نمی‌دهند. آیا شما مایل هستید که با چنین افرادی کار کنید؟

اخلاق حرفه‌ای نشان‌دهنده تعهد یک فرد به شغل خود است. داشتن اخلاق حرفه‌ای باعث می شود که شما را به عنوان فردی متعهد و قابل اعتماد بشناسند. راه‌های زیادی برای نشان دادن اخلاق حرفه‌ای خود وجود دارد.

برخی از مثال‌ها عبارتند از رسیدن به موقع برای جلسات، رعایت زمان تحویل پروژه‌ها و پاسخگو بودن در قبال اقدامات خود. اگر در محل کار با چالش‌هایی مواجه می‌شوید، باید رفتار مثبت خود را نیز حفظ کنید و با شرایط در حال تغییر سازگار شوید.

نمونه‌هایی از اخلاق حرفه‌ای

  • وقت‌شناسی
  • قابلیت اطمینان
  • حرفه‌ای بودن
  • انضباط

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی افراد را قادر می‌سازد تا با ذهنیت استراتژیکی و تحلیلی با مشکلات و چالش‌ها برخورد کنند. هنگام تصمیم‌گیری آگاهانه، این مهارت به شما این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های موجود را بسنجید و نتایج بالقوه را در نظر بگیرید.

یک متفکر منتقد اهمیت و درستی استدلال ها را ارزیابی می‌کند و نقص‌های استدلال‌ها را شناسایی می‌کند. آن‌ها دیدگاه‌های متعددی را در نظر می‌گیرند تا پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌هایشان را مشخص کنند. علاوه بر این، آنها همچنین می‌توانند علت اصلی یک مشکل را شناسایی کرده و راه حل‌های متعددی را برای رفع و مقابله با آن‌ها ارائه دهند.

مطالب مرتبط:

۲۰+ وب‌سایت کاربردی برای مترجمان

مهارت‌های مورد نیاز برای تفکر انتقادی

  • تحلیل و بررسی
  • ارزیابی
  • استدلال استقرایی یا قیاسی
  • ارائه راه‌کارهای کاربردی و مناسب

سخن پایانی

امروزه کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که علاوه بر داشتن تخصص، به مهارت‌های نرم نیز مسلطند. چنین افرادی با حضور در محیط‌های کاری حرفه‌ای و پویا، شکوفا می‌شوند و به خوبی پروژه‌ها را انجام می‌دهند. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم می‌توان به برقراری ارتباط با دیگران، کار گروهی، انعطاف‌پذیری، حل مسئله، اخلاق حرفه‌ای و … اشاره کرد.

اگر به زبان‌هایی هم‌چون انگلیسی، عربی، آلمانی، روسی، چینی و … مسلطید و توانایی ترجمه به این زبان‌ها را دارید، به جمع همکاران ترجمیک بپیوندید. برای همکاری با سایت ترجمه ترجمیک، اطلاعات صفحه استخدام مترجم را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.