نام چه افرادی به عنوان نویسنده همکار باید در مقاله ذکر شود؟

۵ معیار برای درج نام افراد به عنوان نویسنده همکار

«بودن یا نبودن نام افراد در مقاله، مساله این است!» یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در هنگام نگارش و ترجمه مقاله با آن مواجه می‌شوید، این است که نام چه افرادی را باید به عنوان نویسنده همکار در مقاله خود ذکر کنید؟

فهرست کردن برخی از نام‌ها به‌عنوان نویسنده همکار در مقاله‌تان منصفانه یا درست است؟ اگر احساس می‌کنید که سهم شما در یک تحقیق قابل توجه بوده است، درخواست برای اضافه شدن نام‌تان به عنوان نویسنده همکار، شایسته است؟ آیا اگر شما در تحقیقی مشارکت داشته باشید، می‌توانید درخواست اضافه شدن نام‌تان به عنوان نویسنده همکار را رد کنید؟ آیا باید همه افراد گروه را به عنوان نویسنده در مقاله اضافه کنید؟

این‌ها سوالاتی است که در هنگام پژوهش‌های گروهی بسیار مطرح می‌شود. در واقع یکی از تخلفات علمی، اضافه کردن نام افرادی به عنوان نویسنده همکار در مقاله است که در پژوهش و نگارش مقاله مشارکت نداشته‌اند. با این‌حال تعیین مرزهایی برای مشخص کردن این‌که چه فردی نویسنده همکار محسوب می‌شود یا خیر، هم کمی دشوار است.

برای آشنایی با معیارهایی که باعث درج نام افراد به عنوان نویسنده همکار در مقاله می‌شود، در ادامه این مقاله وبلاگ سایت ترجمه ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

بهترین کیفیت خدمات ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو و … را با مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه می‌دهیم. برای اطلاع از هزینه و قیمت ترجمه کلیک کنید!

قوانین انتخاب افراد به عنوان نویسنده همکار

نویسنده بودن یا نبودن در یک مقاله مساله‌ای اساسی است. این امر نقش شما را در یک پروژه تحقیقاتی تعیین می‌کند، به فرآیند تحقیق و انتشار شفافیت می‌بخشد و در مورد کسب اعتبار و قدردانی برای کاری است که انجام داده‌اید.

اگر جایگاه نویسنده همکاری، به دلیل وضعیت سلسله مراتبی یک شخص یا به دلایل سیاسی اعطا شود، غیر اخلاقی است. فردی که نام او به عنوان نویسنده همکار در مقاله ذکر می‌شود، باید شایستگی قابل توجهی از خود نشان دهد. هم‌چنین گاهی تنوع قوانین و قراردادها در کشورها و زمینه‌های مختلف درباره این موضوع گیج‌کننده است.

برای این‌که نام چه افرادی باید به عنوان نویسنده همکار در مقاله ذکر شود، معیارهای متفاوتی پیشنهاد می‌شود. ما در ادامه به معرفی ۵ معیار مهم و رایج در این زمینه می‌پردازیم. برای این‌که نام شما به عنوان نویسنده همکار در یک مقاله ذکر شود، باید این ۵ ویژگی را داشته باشید!

مشارکت قابل توجه در پژوهش

این مشارکت و کمک می‌تواند در مراحلی چون در مفهوم یا طراحی تحقیق، کسب داده‌ها، انجام مطالعه، تجزیه و تحلیل داده‌ها، تفسیر داده‌ها، ایجاد ابزار، روش‌ها و … تحقیق انجام شده باشد. البته لازم نیست که برای ذکر نام فرد به عنوان نویسنده همکار، وی در تمامی مراحل مشارکت داشته باشد.

یکی از معیارهای تعیین‌کننده برای ذکر نام نویسندگان در مقاله، مشارکت قابل توجه در پژوهش است.
یکی از معیارهای تعیین‌کننده برای ذکر نام نویسندگان در مقاله، مشارکت قابل توجه در پژوهش است.

اگر به تخصص خاص شما برای مقابله با چالشی در تحقیق نیاز باشد و بتوان این مشارکت را به وضوح به شما نسبت داد، مشارکت «معنی‌دار» محسوب می‌شود. فعالیت‌های معمولی که به‌عنوان بخشی از خدمات یا کمک‌های علمی اصلی انجام می‌شوند، نیز می‌توانند به عنوان نویسنده همکار در نظر گرفته شود. این امر بستگی به نوع و میزان فعالیت وی دارد. برای مثال، مترجم مقاله شما به عنوان نویسنده همکار در نظر گرفته نمی‌شود.

اگر سهم قابل توجهی در انجام تحقیق و پژوهش داشته‌اید، این فرصت را دارید که نام شما به عنوان نویسنده همکار به مقاله اضافه شود.

مشارکت در تهیه پیش‌نویس و نگارش مقاله

این معیار بر مبنای تألیف است. انتظار می‌رود که همه نویسندگان مقاله تا حدی در بازنگری و نگارش مقاله مشارکت داشته باشند. بنا به دلایل مختلف هر نویسنده‌ای نمی‌تواند در تهیه پیش‌نویس هر بخش از مقاله مشارکت داشته باشد. با این حال، مورد انتظار است که به اظهارنظر در مورد پیش‌نویس مقاله بپردازد. هم‌چنین با ارائه مطالب و اطلاعات موردنیاز به روند نگارش مقاله کمک کند.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

تأیید نسخه نهایی قبل از ارسال مقاله به مجله

هر نویسنده مقاله باید نسخه پیش‌نویس مقاله را قبل از ارسال به مجله خوانده و تایید کرده باشد. این مرحله شامل بررسی دقیق و انتقادی مقاله و اعلام رضایت، ترجیحاً به صورت کتبی به نویسنده اول یا مسئول مربوطه است. همه نویسندگان باید از مجله انتخاب‌شده، مطالب ذکرشده و ترتیب نویسندگان آگاه و موافقت خود را در این زمینه اعلام کنند.

مشارکت در بازنگری مقاله و تأیید ارسال مجدد

رد شدن مقاله به دلایل مختلف، یکی از اتفاقات رایجی است که در فرایند چاپ مقاله رخ می‌دهد. در این حالت، شما به عنوان نویسنده، باید به بازبینی و اصلاح مقاله بپردازید. رهبری این فعالیت مهمولا به یکی از نویسندگان داده شود. اما از همه نویسندگان انتظار می‌رود که ورودی مفید، اطلاعات مورد نیاز و همچنین یک بررسی انتقادی را قبل از ارسال مجدد ارائه کنند. همه نویسندگان باید با ارسال مجدد مقاله به مجله و انتشار نسخه با اصلاحات جدید (ترجیحا به صورت کتبی) موافقت کنند.

مطالب مرتبط:

۷ خطای رایج آماری در مقاله‌نویسی

توافق برای پاسخگویی در مورد تمام جنبه‌های کار منتشر شده

یک نویسنده مسئول است و باید در قبال تحقیقاتی که منتشر کرده است، پاسخگو باشد. این شامل داده‌ها و اطلاعات تحقیقاتی خود و همچنین داده‌های حاصل از مشارکت سایر اعضای تیم تحقیق است. نویسندگان تضمین می‌کنند که سؤالات مربوط به صحت یا یکپارچگی هر قسمت از اثر را به درستی بررسی کنند.

اگر با مورد مشکوکی مانند داده‌سازی یا جعل داده‌ها برخورد کردند، به اصلاح آن بپردازند. همه نویسندگان باید از میزان و چگونگی مشارکت دیگر نویسندگان مشترک آگاه باشند. هم‌چنین آن‌ها باید از مورد اعتماد بودن این مشارکت‌ها و اطلاعات مطمئن شوند.

سخن پایانی

برای اینکه در یک مقاله به عنوان نویسنده در نظر گرفته شوید، باید هر پنج معیار ذکر شده در بالا را داشته باشید. این همچنین به این معنی است که اگر این پنج معیار را دارید، نویسنده هستید و هیچ فردی نباید این جایگاه را از شما بگیرد. به‌ویژه، اگر مشارکت قابل توجهی در مطالعه‌ای داشته‌اید که قرار بوده، منتشر شود.

هم‌چنین اگر معیارهای بالا را ندارید (مخصوصا این‌که مشارکت قابل توجهی در انجام پژوهش نداشته‌اید) نام شما به عنوان نویسنده همکار نباید در مقاله ذکر شود. چنین کاری، نوعی تخلف علمی است. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ این‌که کل فرایند مقاله با خودتان باشد یا این‌که از کمک دیگران هم بهره‌مند شوید؟

اگر به زبان‌هایی مانند انگلیسی، آلمانی، روسی، عربی و … مسلطید و می‌توانید از این زبان‌ها ترجمه کنید، ترجمیک از شما برای همکاری دعوت می‌کند. برای همکاری با ترجمیک به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «۵ معیار برای درج نام افراد به عنوان نویسنده همکار»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.