معرفی و بررسی شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه چگونه است؟

در سال‌های اخیر ایرانیان زیادی به کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اند. ایرانی‌ها برای ورود به کشور ترکیه نیازی به ویزا ندارند. هزینه رفت و آمد به کشور ترکیه هم نسبت به کشور‌های اروپایی، کم‌تر است.

نزدیکی راه و هزینه‌های پایین‌ زندگی در مقایسه با کشور‌های مهاجرپذیر دیگر مانند آلمان و کانادا، امکان تحصیل در سطح استانداردی در حد اروپا و شرایط مناسب دیگر، این کشور را به مقصدی مناسب برای تحصیل، تبدیل کرده‌ است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، اما درباره شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه اطلاعاتی ندارید، در ادامه این مقاله همراه ترجمیک باشید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

آیا مدارک تحصیلی ترکیه جهانی و معتبر است؟

مدارک دانشگاه‌های ترکیه در تمام کشور‌های جهان، معتبر و قابل ارائه در مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌هاست. برای بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، داشتن سن مناسب و عدم داشتن گپ تحصیلی بسیار مهم است اما دانشگاه‌های ترکیه این موانع را برای ورود ندارند. این دلایل باعث شده است تا مهاجرت تحصیلی در هر سنی به ترکیه امکان‌پذیر باشد.

برای تحصیل در ترکیه باید ترجمه رسمی مدارک خود به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید تا مراحل قانونی پذیرش شما انجام شود.

وجود ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه
در ترکیه نزدیک به ۲۰۰ دانشگاه وجود دارد

سیستم آموزشی پایه در ترکیه

بر اساس قوانین ترکیه تحصیل در دوره دبستان برای کلیه شهروندان مقیم ترکیه رایگان است. در سیستم آموزشی مدارس، دروس به زبان ترکی تدیس می‌شود. در سال ۲۰۱۲، تحصیل برای کلیه پسران و دختران به مدت ۱۲ سال اجباری شد. این دوره ۱۲ ساله به سه دوره ۴ ساله تقسیم می‌شود.

افراد پس از گذراندن دوره ۱۲ ساله و اخد مدرک دیپلم با توجه به شرایطشان، برای آزمون‌های ورودی به دانشگاه مورد نظر آماده هستند. تمامی دروس به زبان ترکی تدریس می‌شود. دانشجویان خارجی باید تا حدودی به زبان ترکی مسلط باشند تا در آزمون تعیین سطح سربلند و موفق شوند.

آزمون تعیین سطح برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه

آزمون YÖS مخفف «Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi» آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی و برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای داوطلبین خارجی است. این آزمون در کشور ترکیه برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این آزمون توسط دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، اعلام می‌شود. معمولا این آزمون در اواخر ماه فروردین تا اواخر ماه اردیبهشت برگزار می‌شود. به علت همه‌گیری کرونا تاریخ برگزاری آزمون ۲۰۲۰ به شهریور و مرداد منتقل شد.

اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه را دارید، باید شهریه پرداخت کنید. سیستم آموزشی در ترکیه بر پایه‌ استانداردهای انگلیس و آمریکا است و دانشجویان سطح بالایی از کیفیت آموزشی را تجربه می‌کنند.

زمان شروع ترم در ترکیه در چه تاریخی است؟

شروع سال تحصیلی در ترکیه مانند ایران در مهر ماه است. ترم پاییز از اکتبر شروع می‌شود و در ماه ژانویه به پایان می‌رسد و دانشجویان برای استراحت بین ترم می‌روند. شروع ترم بهار نیز از فوریه و پایان آن در ماه ژوئن است.

ترم تابستان هم از از جولای آغاز می‌شود و در آخر تابستان یعنی ماه آگوست به پایان می‌رسد.

پیروی دانشگاه‌های ترکیه از استانداردهای اروپایی
سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه های ترکیه، طبق استاندارد اروپا یعنی استاندارد بولونیا است.

مطالب مرتبط:

بهترین دیکشنری‌های ترکی استانبولی

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه مانند هر کشوری دارای دو نوع دانشگاه یعنی دانشگاه دولتی و خصوصی است. هزینه‌های دانشگاه خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. حداقل معدل لازم برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه، ۱۶ است.

در ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی می‌توانید تحصیل کنید. هر دو نوع دانشگاه در ترکیه در مقاطع مختلف، دانشجو می‌پذیرند.

برای تحصیل در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، باید حداقل یکی از مدارک تافل یا آیلتس با نمرات بالا را داشته باشید.

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه در هر مقطعی متفاوت است و برای هر کدام مدارک متفاوتی را باید ارائه دهید.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

اگر دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی خود را پیدا کرده‌اید، در مرحله بعد باید شرایط لازم برای ورود به دانشگاه‌ها را بررسی کنید. تمام دانشگاه‌های ترکیه زیر نظر وزارت علوم ترکیه می‌باشند.

برخی دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و برخی به زبان ترکی تدریس می‌کنند. شما قبل از درخواست باید اطلاعات لازم، در مورد دانشگاه‌های مورد نظر کسب کنید.

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس

اگر قصد دارید در مقطع لیسانس مدرک خود را از دانشگاه‌های ترکیه بگیرید باید از دبیرستان فارغال‌تحصیل شده باشید. این دوره‌ها معمولا بین ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد. اسناد و مدارکی که در زیر آمده باید در لیست درخواست شما باشد.

  • فرم درخواست
  • فتوکپی مدرک دیپلم دبیرستان
  • ریزنمرات و ارائه سوابق تحصیلی
  • ۲ قطعه عکس
  • کپی گذرنامه اسکن شده
  • اثبات توانایی پرداخت هزینه درخواست
  • ارائه‌نامه‌ای مبنی بر داشتن تمکن مالی
  • گواهی‌نامه نمره زبان انگلیسی
دانشگاه بیلکنت در آنکارا
دانشگاه خصوصی بیلکنت که در آنکارا واقع شده است.

مطالب مرتبط:

منابع آزمون آیلتس از نظر اساتید

اسناد و مدارک لازم برای مقطع فوق لیسانس

برای تحصیل در این مقطع لازم است که مدارک بیشتری به دانشگاه ارائه دهید. تحصیل در مقطع ارشد بیشتر از دو سال طول نمی‌کشد ولی برای پروژه‌ی پایان‌نامه زمان بیشتری نیاز دارید.

امکان گرفتن بورسیه در دوره ارشد آسان‌تر از دوره لیسانس است. دوره‌های فوق‌ لیسانس در دانشگاه‌ها به دو صورت دوره‌های فوق‌ لیسانس با پایان‌نامه و بدون پایان‌نامه برگزار می‌شود.

دوره فوق لیسانس با پایان نامه شامل ۷ درس، یک سمینار و کار بر روی پایان نامه می‌باشد و دوره فوق لیسانس بدون پایان‌نامه شامل حداقل ۱۰ درس و پروژه ترم می‌باشد. مدت زمان تحصیلی در مقطع فوق لیسانس دو سال می‌باشد.

مدارکی که برای پذیرش برای مقطع فوق‌لیسانس باید آن را ترجمه کنید، به شکل زیر است:

  • مدرک لیسانس
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی
  • مدرک تومر
  • کپی پاسپورت
  • گواهی معادل‌سازی
  • به عنوان یک دانشجوی خارجی، میانگین نمرات لیسانس شما در سیستم نمره دهی از ۴ باید حداقل ۳ (۷۵ از ۱۰۰) باشد.

مطالب مرتبط:

بهترین دیکشنری برای ترجمه همزمان در سفر

اسناد و مدارک لازم برای مقطع دکترا

سخت‌ترین مقطع تحصیلی در ترکیه، دکترا است. علاوه بر این، باید حتما مدارکی چون آزمون GRE، GMAT، مقالات ISI و … را نیز داشته باشید. مقطع دکترا حداکثر ۴ سال طول می‌کشد. این مقطع در ۸ ترم ارائه می‌شود.

هنگام تحصیل در مقطع دکترا باید پروپوزال خود را ارائه ‌دهید و سپس کار بر روی رساله خود را شروع کنید.

اگر می‌خواهید در مقطع دکترا در ترکیه ادامه تحصیل دهید، باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر را داشته‌ باشید.

مدارکی که برای پذیرش دکترا باید آن را ترجمه کنید، به شکل زیر است:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • CV
  • کپی پاسپورت
  • انگیزه نامه و توصیه نامه
  • نمره آزمون ALES
  • نمره آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی(تافل و یا آیلتس) و یا آزمون هایی که توسط مرکز ÖSYM ارائه می‌شود.

سخن پایانی

زمانی که تمام اسناد و مدارک خود آماده شد، برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست پذیرش ارسال کنید. اگر کنکور یا مصاحبه‌ای مهم در ترکیه دارید، حتما باید سر وقت حاضر شوید.

ترکیه از آسان‌ترین کشور‌ها برای مهاجرت تحصیلی است. فقط لازم است سروقت مدارک خود را ارسال کنید و پذیرش بگیرید.

اگر قصد ترجمه مدارک، ترجمه متون، ترجمه تخصصی و … را به زبان ترکی دارید، ترجمیک همراه شماست. کافی است که در صفحه ترجمه ترکی استانبولی، سفارش خود را ثبت کنید.

اگر هم مترجم زبان ترکی هستید، با ارسال رزومه خود در صفحه استخدام مترجم، به جمع مترجمان ترجمیک بپیوندید.

یک دیدگاه در «شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه چگونه است؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.