عادت‌های اشتباه نویسندگان

با ۷ عادت اشتباه نویسندگان آشنا شوید

نویسندگی از شغل‌های مهم و اثرگذار در هر جامعه‌ای است. نویسنده عقاید، تفکرات و ایده‌های مختلفی را بیان می‌کند و با نوشته‌هایش در ذهن خواننده نفوذ می‌کند. به هر اندازه نوشته‌های نویسنده‌ای بهتر باشند، مخاطبین او بیشتر خواهند بود.

یک نویسنده در مسیر پیشرفت و یادگیری، به عادت‌های مختلفی می‌رسد. برخی از این عادت‌ها مفید و سودمند هستند و بعضی دیگر غلط و آسیب‌زا! برای بیشرفت بیش از پیش باید این عادت‌های غلط را شناخت و در مسیر بهبود آن‌‌ها تلاش کرد.

به عنوان نویسنده، ممکن است که عادت‌هایی داشته باشید که به پیشرفت شما ضربه بزند. عادت‌های اشتباه در نویسندگی، متن شما را خراب می‌کند. پیام و هدف مطلب شما را از مسیر اصلی دور و مخاطب شما را سردرگم می‌کند.

برای این‌که مهارت نوشتاری خود را به سطح بعدی ببرید، فهرستی از ۷ عادت غلط نویسندگی تهیه کردیم. برای آگاهی از آن‌ها و آشنا شدن با راهکارهای برطرف کردنشان، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ (بخش اول)

به تعویق انداختن

به تعویق انداختن عادتی است که باعث ایجاد احساس خستگی و استرس می‌شود. در نهایت این احساسات کیفیت متن شما را کاهش می‌دهند! به تعویق انداختن در محیطی حرفه‌ای، شما را از رقیب‌هایتان عقب می‌اندازد.

برای مثال فرض کنید از نوشتن متنی می‌ترسید. این ترس باعث می‌شود از نوشتن آن اجتناب کنید. تأخیر در نوشتن متن تنها به این معنی است که شما فرصت کمی برای جبران اشتباهات متن خود دارید. در نهایت این ترسِ اولیه، فرصتی برای جبران نقاط ضعف متنتان باقی نمی‌گذارد.

راهکار چیست؟ در تقویم خود زمان تحویل پروژه را مشخص کنید. در روزهای قبل زمان‌هایی را برای نوشتن مشخص کنید و آن ساعت‌ها را فقط به نوشتن آن اختصاص دهید! برای این که ترس خود را از بین ببرید، اولین بازه زمانی را کوتاه در نظر بگیرید –در حد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه.

تاثیر ترک عادت‌های اشتباه در موفقیت در نویسندگی
با ترک عادت‌های اشتباه در نویسندگی، متن‌های اصولی‌تری بنویسید

همین که شروع به نوشتن کنید، بخش زیادی ار ترستان از بین می‌رود. با مدیریت زمان، فرصت کافی برای نوشتن متن و اصلاح آن دارید. در نهایت متن را با کیفیت بالاتری تحویل می‌دهید.

استفاده بیش از حد از قیدهای مبهم و غیرمعلوم

استفاده از قیدهایی مانند «واقعا» یا «بسیار» رایج هستند. این قیدها نوشته‌ها و مکالمات روزمره‌تان را رسمی‌تر می‌کنند و تأکید شما را نشان می‌دهند. با این وجود استفاده زیاد از آن‌ها نتیجه معکوس دارد و احتمال کاهش تأثیرگذاری متن شما را به دنبال دارد.

هدف شما از نوشتن این است که ارتباط بیشتری با خواننده برقرار کنید. کلماتی مثل «بسیار مهم» یا «واقعا عالی» موضوع جدیدی را بیان نمی‌کنند؛ حتی باعث سردرگمی هم می‌شوند. اگر در متنی ۵ نکته «واقعا مهم» باشند، همه آن‌ها ارزش یکسانی دارند. در نتیجه مخاطب در انتخاب مهم‌ترین دچار گمراهی می‌شود!

برای برطرف کردن این عادت، در انتخاب کلمه دقت بیشتری به خرج دهید و با کلمات بازی کنید. اهمیت واقعی اسم را پیدا کنید و کلمه‌ای که دقیقا آن را توصیف می‌کند، انتخاب کنید. در انتخاب این کلمات، استفاده از قیدها را به حداقل برسانید. به این شکل قدرت متن خود را بالا می‌برید.

عبارت‌های ساده و بدون توصیف

ساده‌نویسی راهی آسان برای توضیح و توصیف افکار شماست. به این دو جمله توجه کنید:«مسافت را طی کن» یا «لیوان را بشکن!» این‌ها عبارات ساده‌ای هستند که مفهوم و مقصود را به سرعت به خواننده منتقل می‌کنند. با این وجود آیا مخاطب را جذب نوشته هم می‌کنند؟

احتمالا جواب شما هم منفی است! تکیه بر اصلاحات کلیشه‌ای و جملات ساده، متن منحصر به فردی را از شما به جای نمی‌گذارد. بلکه مخاطبان را از شما دور می‌کند و آن‌ها را نسبت به نوشته‌هایتان بی‌علاقه می‌کند.

برای جذاب شدن متن‌هایتان، بیشتر توصیف کنید. عمیق‌تر به موضوع بپردازید و مخاطب را مشتاق مطالعه نوشته‌تان بکنید.

نوشتن جملات تکراری

نوشتن جملات تکراری از رایج‌ترین عادت‌هاست. شاید به نظر برسد که تکرار جمله‌ها، متن را طبیعی می‌کند. واقعیت این است که مخاطب جذب چنین متنی نخواهد شد چرا که اطلاعات تازه‌ای به او اضافه نمی‌شود.

جمله‌ای تکرار شده، نه تنها طاقت‌فرسا است؛ بلکه مخاطب را سردرگم می‌کند. همچنین نوشتن جملات پیچیده، در انتقال مفهوم مورد نظر شما، سوء تفاهم بیشتری ایجاد می‎کند.

برای جلوگیری از تکرار، بعد از نوشتن، متن دوباره آن را بخوانید. لازم نیست برای تأکید بیشتر موضوعی را بارها به بیان‌های مختلف بنویسید. از علائم نگارشی استفاده کنید. فراموش نکنید که ساختارهای محکم‌تر، مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.

استفاده زیاد از علامت تعجب

این که بخواهید از علامت تعجب در متن خود استفاده کنید، طبیعی است. علامت تعجب تقریبا در همه جا حضور دارد. استفاده از آن، اشتیاق متن شما یا اهمیت و مفید بودن جمله را نشان می‌دهد. ولی استفاده بیش از حد از علامت تعجب -!!!!- هدف اصلی آن را از بین می‌برد.

در نوشته‌های رسمی‌تر، استفاده از علامت تعجب نادرتر است. زیاد استفاده کردن از علامت تعجب، پیام اصلی متن را از بین می‌برد. در نهایت مخاطب هدف شما را جدی نمی‌گیرد. پس چه راهِ جایگزینی برای استفاده از علامت تعجب وجود دارد؟

لزوم عدم استفاده زیاد از علامت تعجب
استفاده زیاد از علامت تعجب، تأثیر منفی دارد

به لحن یا نگرشی که می‌خواهید بیان کنید، فکر کنید. به جای استفاده از علامت تعجب، اهمیت پیام خود را با کلمات نشان دهید. متن ترکیبی از علائم نگارشی و کلمات مناسب، نتیجه‌ای عالی به دنبال دارد که به اندازه ده‌ها علامت تعجب، اهمیت متن شما را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

۱۰ مورد از کاربردی‌ترین قواعد نگارشی برای تولید محتوا

استفاده از اصطلاحات پیچیده

بعضی از نویسندگان برای این که تخصص خود را به مخاطب نشان دهند، از اصطلاحات پیچیده استفاده می‌کنند. از نوشتن اصطلاحات خاص در متنتان خودداری کنید. این را بدانید که استفاده از آن‌ها به جای جذب مخاطب، او را از شما دور می‌کند.

اگر اصطلاحات به وضوح توضیح داده شوند، اطلاعاتی را به مخاطب می‌دهند. با این حال استفاده زیاد از آن‌ها مخاطب را کلافه می‌کند. خواننده مجبور می‌شود برای فهمیدن معنای آن‌ها متن را چندین بار بازخوانی کند. در نهایت زمان بیشتری از مخاطب گرفته می‌شود و او احساس سردرگمی می‌کند.

برای فرار از اصطلاحات، ساده بنویسید. ایده‌ها و افکار خود را به شکلی بیان کنید که خواننده با هر سطحی متوجه پیام و منظور شما شود. فراموش نکنید که ساده‌نویسی هر مخاطبی را جذب خود می‌کند.

اطمینان نداشتن

بدون اطمینان و با شک و تردید ننویسید! استفاده از عباراتی مثل «تا حدودی»، «به نظر می‌رسد» یا «من فکر می‌کنم» متن شما را ضعیف می‌کند. مخاطب در اعتبار متن شک خواهد کرد و به آن اطمینان نخواهد داشت.

بی‌اطمینانی در متن‌هایتان، مخاطب را نسبت به شما دلسرد می‌کند. او متنتان را به عنوان منبعی معتبر نمی‌بیند. در نتیجه به سراغ مطلب‌های شما نمی‌رود.

با حذف عباراتی که به متن شما شک و تردید می‌دهند، نوشته‌هایتان را قوی کنید. قاطعانه بنویسید. در عین حال لحن مؤدبانه و حرفه‌ای خود را حفظ کنید. از با اطمینان نوشتن نترسید. بدانید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

سخن پایانی

گاهی عادت‌های ساده و کوچک، اشتباهات بزرگی به وجود می‌آورند. به عنوان نویسنده باید تلاش کنید تا از کوچکترین اشتباهات جلوگیری کنید. ترک عادت‌های اشتباه در نویسندگی –هر چه قدر هم کوچک باشند- متن‌های حرفه‌ای‌تری را از شما به جای می‌گذارند.

در این مقاله شما را با ۷ اشتباه رایج نویسندگان آشنا و راهکارهایی را برای رفع آن‌ها بیان کردیم. با تلاش و تمرین در مسیر پیشرفت قرار خواهید گرفت و متن‌های جذاب‌تر و اصولی‌تری را خواهید نوشت.

ترجمیک پلتفرمی است که به طور پیوسته تولیدکننده محتوا و نویسنده استخدام می‌کند. به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید. فرم ثبت‌نام را پر و فعالیت خود را در ترجمیک آغاز کنید.

ترجمیک خدمات تولید محتوا ارائه می‌دهد. نویسندگان و متخصصان ترجمیک محتوای اصولی و جذابی را برای صفحه شما تولید خواهند کرد. کافی است به صفحه تولید محتوای متنی بروید و سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.