چگونه داستان برند خود را بنویسیم؟

محتوای متنی از جمله محتواهای پرطرفدار در جوامع مختلف است. این نوع محتوا، شکل‌های مختلفی دارد. بعضی از آن‌ها تبلیغات مستقیم‌‎اند، برخی محتواهای علمی و گروهی دیگر داستان‌ها هستند.

در سال ۲۰۱۹ اثبات شد که داستان سرایی بر ذهن مخاطب تاثیر فراوانی می‌گذارد. داستان سرایی خواننده را مشتاق می‌کند که مطلب شما را دنبال کند. از این رو شما با داستان سرایی فرصت بیشتری برای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب را دارید.

به دنبال پرطرفدار بودنِ داستان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف شروع به داستان سرایی درباره برند خود کردند. در ادامه این مقاله شما را با داستان برند، دلیل اهمیت آن و چگونگی نوشتن داستان برندی خوب آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

داستان برند چیست؟

داستان برند یا Brand Story مجموعه‌ای از رویدادها را بازگو می‌کند. این رویدادها از جرقه شروعِ کار شرکت شما شروع می‌شود و وضعیت کنونی برندتان و دلایل موفقیتتان را بیان می‌کند.

شما در داستان برند خود، مانند فیلم و سریال، سناریو می‌نویسید. با این سناریو خواننده شما را در یاد خود ثبت خواهد کرد. او با شما همدلی می‌کند و در نهایت به شما اهمیت می‌دهد.

در واقع منظور ما از داستان سرایی برند، داستانی کامل شامل شخصیت‌ها، صحنه‌ها، درگیری‌ها و نقطه اوج و پایان است. ایجاد این نکات به مخاطب این اجازه را می‌دهد که به راحتی داستان را دنبال کند.

مطالب مرتبط:

معرفی ۷ کتاب در زمینه بازاریابی

نکته مهمی که باید بدانید این است که شخصیت اصلی داستان برندتان، شما نیستید! شخصیت اصلی، مخاطبان شما هستند. مشتری باید قهرمان باشد تا داستان را دنبال کند. باید به مخاطب خود نشان دهید که برند شما فقط و فقط او را راهنمایی کرده است.

در داستان برند، به مخاطب نشان دهید که شخصیت اصلی داستان شماست

چرا داستان برند اهمیت دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، داستان سرایی بر ذهن مخاطب تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. هدف اصلی در داستان‌سرایی برند این است که به مخاطب بگویید چرا برند شما وجود دارد. وقتی افراد با ارزش‌های برند شما آشنا می‌شوند، احتمال وفاداری‌شان به شما بیشتر می‌شود.

بن هوروویتز، سرمایه‌گذار و نویسنده آمریکایی، درباره داستان برند می‌گوید: «شما می توانید یک محصول عالی داشته باشید، اما یک داستان قانع کننده، شرکت را به حرکت در می آورد. اگر داستان عالی نداشته باشید، ایجاد انگیزه در افراد برای پیوستن به شما، کار بر روی محصول و ترغیب مردم به سرمایه گذاری روی محصول دشوار است.»

ارتباط با مخاطبان از دیگر اهداف اصلی داستان سرایی برند است. در واقع داستان سرایی به طور مستقیم، برندتان را منتقل می‌کند. با داستان سرایی برند، افراد بیشتری شما را می‌شناسند و با ارزش‌ها و اهدافتان آشنا می‌شوند.

برند Chipotle درباره داستان سرایی برند می‌گوید: «امروزه مصرف‌کنندگان به صورت منفعلانه از برندها خرید نمی‌کنند. آن‌ها خریدهای خود را نشات گرفته از هویت و ارزش‌های خود می‌دانند. در واقع تبلیغ محصولات، دیگر تنها راه فروش و افزایش مخاطب نیست. یک بازاریابی موفق باید هدف، جامعه و فرهنگی را ایجاد کند که مخاطبان بخشی از آن باشند.»

چگونه درباره برند خود داستان سرایی کنیم؟

نوشتن داستان برند جذاب و موثر، کار آسانی نیست. شما باید دانش و مهارت عمیقی درباره کسب‌وکار خود داشته باشید و به آن کاملا مسلط باشید. راهکارهای زیر شما را در نوشتن داستان برندی تاثیرگذار و مناسب کمک می‌کند.

ماموریت و شخصیت برند خود را تعریف کنید

برای تاثیرگذاری داستان برندتان، باید ماموریت تجاری خود را به وضوح مشخص کنید. کل ارتباط شما و مشتریان‌تان باید بر اساس ماموریت شرکت شما باشد. به بیانی دیگر، مخاطب باید پاسخ این دو سوال را بگیرد: چرا شما وجود دارید؟ چه نیازی را قرار است از او برطرف کنید؟

مطالب مرتبط:

کسب‌و‌کار خود را از گوگل ترنسلیت دور کنید

با بیان ماموریت اصلی و فرعی شرکت خود، به برندتان شخصیت می‌دهید! شخصیت‌دهی به برند منجر به این می‌شود که در ذهن مخاطب جای بگیرید و او شما را فراموش نکند.

داستان برند را انسانی و واقعی کنید

بهترین راه برای جذاب کردن داستان‌تان این است که آن را انسانی کنید. به این معنی که از شخصیت‌های واقعی استفاده کنید و درباره شرایط غیر قابل باور ننویسید!

در داستان برند خود از احساسات، انگیزه‌ها، خواسته‌ها و هدافتان بنویسید. نوشتن در مورد این‌ها باعث می‌شود که مخاطب چهره واقعی برند شما را ببیند، نه این که صرفا تصویری انتزاعی برندتان را در ذهنش بسازد.

چگونگی تاثیر مخاطبان و تجربیات آن‌ها بر برندتان را بیان کنید. در این صورت مخاطب متوجه می‌شود که بر وضع فعلی برند شما موثر بوده و جذب داستان شما می‌شود.

از تصاویر استفاده کنید

برای تاثیرگذاری بیشتر بر ذهن مخاطب‌تان، باید تصویر برندتان را زنده کنید. با افزودن چند تصویر به داستان خود، آن را واقعی‌تر می‌کنید و تاثیر بیشتری بر ذهن مخاطب می‌گذارید. عکس‌ها به مخاطب این اجازه را می‌دهند که اطلاعات را بهتر در ذهن خود حفظ کنند.

در نظر داشته باشید که هرگاه فکر کردید نقطه نظری از شما ضعیف است یا فاقد تاکید لازم است، از تصاویر استفاده کنید. تصاویر تاکید و توجه بیشتری را از مخاطب می‌گیرند.

نوشتن داستان برند یکی از راه‌های جذب مخاطبان است.
با استفاده از تصاویر، در ذهن مخاطب بیشتر تاثیر بگذارید

در مسیر خود ثابت‌قدم باشید

هر ارزش و عقیده‌ای که در ابتدای داستان‌تان از آن حرف می‌زنید را تا آخر آن ثابت نگه دارید. تغییر عقاید و ارزش‌هایتان در طول داستان، مخاطب را سردرگم می‌کند و اعتمادش به شما را از بین می‌برد.

با این وجود اگر ارزشی از شما دچار تغییر شده، دلیل اصلی آن را بیان کنید. باید مخاطب را قانع کنید. اگر دلیل مشخصی برای تغییر ارزش خود ندارید، پیش از هر چیز خودتان را بشناسید. اگر از ارزش‌های خود و دلیل تغییر آن‎ها آگاهی نداشته باشید، داستان تاثیرگذاری نخواهید نوشت.

تفاوت خود با سایر برندها را مشخص کنید

شما رقیبان زیادی در صنعت خود دارید، اما چرا مخاطب باید از بین گزینه‌های موجود شما را انتخاب کند؟ در داستان برند خود از این موضوع صحبت کنید.

تفاوت خود با سایر برندهای صنعت‌تان را مشخص و آن را در ذهن مخاطب پررنگ کنید. تفاوت‌ها و برتری‌های موجود باعث می‌شود مخاطبان شما را بیشتر ببینند و اعتمادشان به شما افزایش پیدا کند. در نتیجه حتی اگر برتری بسیار کوچکی دارید، آن را به شکلی بیان کنید که در ذهن مخاطب پراهمیت دیده شود.

از ناملایمتی‌های مسیر خود بگویید

در دنیای تجارت و کسب‌وکار، برندها از افشا و بازگو کردن هرگونه ناملایمتی، درگیری و شکستی که با آن مواجه شده‌اند، وحشت دارند. تصور آن‌ها این است که با بیان ناملایمتی‌ها و شکست‌ها مشتریان باالقوه خود را از دست می‌دهند. چرا که مخاطب احتمالا فکر می‌کند آن‌ها بهترین انتخاب در صنعت مد نظرشان نیستند!

مطالب مرتبط:

اهمیت تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال

با این وجود باید به شما بگویم که در واقعیت این یک تصور کاملا اشتباه است! هیچ چیز کامل نیست و هر کسب‌وکاری ایراداتی را داشته‌ است. بیان ایرادات و این که برند شما چگونه آن‌ها را رفع کرده، به مخاطب این اطمینان را می‎‌دهد که شما داستان واقعی خود را نوشته‌اید. پس آن را باور می‌کند و در ذهن خود ثبت می‌کند.

بنابراین در مورد ناملایتمی‌های خود شفاف بنویسید و مالک‌شان باشید! هرچه درباره کاستی‌های خود صادق‌تر باشید، افراد بیشتری به شما احترام می‌گذارند و با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند.

سخن پایانی

داستان سرایی درباره برند، کار ساده‌ای نیست اما پیشرفت بسیاری را برای کسب‌وکارتان به دنبال خواهد داشت. در این مقاله شما را با راهکارهایی آشنا کردیم که در نوشتن داستان برند جذاب کمک‌تان می‌کند.

توجه داشته باشید که داستان برند می‌تواند داستانی کوتاه یا بلند باشد. پس همین الان کاغذ خود را بردارید و نوشتن درباره برند خود را آغاز کنید. قطعا کار ساده‌ای را در پیش ندارید اما ناامید نشوید! چندین بار تلاش کنید و تمام عناصر لازم را در متن خود جای دهید.

در نهایت، با انتشار داستان برندتان، مخاطبان وفادار زیادی را جذب خود خواهید کرد.

ترجمیک پلتفرمی آنلاین است که خدمات متفاوتی را در زمینه ترجمه و تولید محتوا ارائه می‌دهد. ترجمه کتاب از جمله این خدمات است. ترجمه کتاب در ترجمیک به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا انجام می‌شود.

ترجمه مقاله از دیگر خدمات ترجمیک است. ترجمه مقاله‌ها توسط افراد متخصص در هر زمینه‌ای انجام می‌شوند تا متن‌هایی اصولی به شما داده شوند.

یک دیدگاه در «چگونه داستان برند خود را بنویسیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.