برای نگارش چکیده و مقدمه مقالات تخصصی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تفاوت چکیده و مقدمه در نگارش و ترجمه مقاله

تحقیق و پژوهش کاری زمان‌بر است و به دانش، صبر و دقت زیادی نیاز دارد. فرض کنید که شما مراحل متفاوت آن را با موفقیت از سر گذرانده‌اید و اکنون نوبت نگارش و ترجمه مقاله‌ خود برای انتشار در مجلات معتبر فرا رسیده است. با انگیزه فراوان، نگارش مقاله خود را آغاز می‌کنید. پس از تکمیل چکیده، نوبت به نوشتن مقاله می‌رسد. در این زمان است که سردرگمی شما شروع می‌شود.

آیا چکیده و مقدمه، یکسان هستند؟ در غیر این صورت، محتوای این دو باید چه تفاوتی با هم داشته باشد؟ تفاوت محتوای مقدمه و چکیده، یکی از سوالات رایجی است که معمولا برای دانشجویان و پژوهشگران جوان مطرح می‌شود.

چکیده، در واقع خلاصه‌ای از نتایج پژوهش‌ها و مقاله شما است که مختصر و مستقیم به اصل موضوع می‌پردازد. مقدمه معمولا مفصل‌تر از چکیده است و به این سوالات پاسخ می‌دهد: چرا مطالعه خود را انجام داده‌اید؟ هدف شما از این تحقیق چه بوده است؟ و فرضیه شما در مورد موضوع موردنظر چیست؟

برای آشنایی کامل‌تر با تفاوت چکیده و مقدمه در نگارش و ترجمه مقالات تخصصی، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه مقاله و پژوهش خود را جهانی کنیم؟

چکیده (Abstract) در مقاله پژوهشی چیست؟

یک چکیده مناسب بدون اینکه خواننده را وادار به خواندن کل مقاله کند، شرح روشنی از مطالعه تحقیقاتی شما و نتایج آن را در اختیار او قرار می‌دهد. جزئیات یک مطالعه، مانند روش‌های مورد استفاده هنگام تحقیق و اندازه‌گیری‌های دقیق، لزوماً در چکیده ذکر نشده‌اند. چکیده ابزار مهمی برای پژوهشگرانی است که باید صدها مقاله از رشته تحصیلی خود را بررسی کنند.

چکیده در مقالات بدون دسترسی آزاد (مقالاتی که با پرداخت هزینه به آن‌ها دسترسی خواهید یافت) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطالعه چکیده، به مخاطب این سرنرخ را می‌دهد که آیا مقاله موردنظر برایش مفید است و باید آن را بخرد یا خیر.

اهمیت نگارش چکیده برای نگارش و ترجمه مقالات تخصصی
چکیده به مخاطب می‌گوید که مقاله شما درباره چیست و آیا برایش کاربردی است یا خیر؟

در بیشتر موارد، داوران مجلات و نشریات معتبر ابتدا چکیده مقاله را می‌خوانند تا تصمیم بگیرند که آیا به بررسی مقاله ادامه دهند یا خیر. بنابراین اگر هدف شما انتشار ترجمه مقاله‌تان در مجلات معتبر بین‌المللی است، حتما چکیده‌ای مناسب و جامع از مقاله خود بنویسید.

مطالب مرتبط:

برای چاپ مقاله، مجله الکترونیکی بهتر است یا مجله کاغذی؟

چکیده شما باید با یک پیش زمینه یا هدف شروع شود تا به وضوح دلیل انجام تحقیق، اهمیت آن برای رشته مورد مطالعه و موانع قبلی را که با آن مواجه شده‌اید، بیان کند. هم‌چنین چکیده شامل نسخه‌ای بسیار مختصر از روش‌ها، یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های شما خواهد بود.

چکیده باید مختصر باشد و در عین حال اطلاعات کافی را ارائه دهد تا خواننده نیازی به مطالعه مقاله کامل را نداشته باشد. بیشتر مجلات از شما می‌خواهند که چکیده‌ای با حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه بنویسید.

قالب چکیده در مقالات تخصصی چگونه است؟

دو قالب کلی برای نوشتن چکیده وجود دارد: ساختار یافته و بدون ساختار.

چکیده بدون ساختار اغلب در زمینه‌های مطالعاتی استفاده می‌شود که در دسته‌بندی مشخصی قرار نمی‌گیرند. این نوع چکیده‌ها بخش‌های متفاوتی ندارند. اهداف، روش‌ها و … مقاله را در یک پاراگراف خلاصه می‌کنند.

یک چکیده ساختاریافته به خواننده کمک می‌کند تا اطلاعات مربوطه را خیلی سریع پیدا کند. این نوع چکیده به بخش‌هایی تقسیم می‌شود که به وضوح توسط عناوینی به شرح زیر تعریف می‌شود.

بخش‌های مختلف چکیده ساختاریافته
بخش‌های مختلف چکیده ساختاریافته

زمینه

در بخش زمینه، به ارائه آخرین اطلاعات در مورد موضوع با استفاده از عبارات کلیدی که علاقه را برمی‌انگیزد، می‌پردازید. برای مثال: «نقش آنزیم الف بر فرایندهای داخلی بدن موش‌ها تا سال ۲۰۲۳، به صورت دقیق مشخص نشده است.»

هدف

در این بهش به اهداف تحقیق می‌پردازید. برای مثال این مطالعه چه چیزی را مورد بررسی قرار داده است و چرا.

روش‌ها

در بخش روش‌ها، شرح مختصری از مطالعه بیان می‌شود.

نتایج

بخش نتایج نیز شامل یافته‌ها و مشاهدات شما است.

نتیجه‌گیری

در بخش نتیجه‌گیری به این موضوع می‌پردازید که آیا این نتایج مورد انتظار بود؟ آیا تحقیقات بیشتری لازم است یا خیر؟

مطالب مرتبط:

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

گاهی نویسندگان وسوسه می‌شوند که چکیده‌ای طولانی بنویسند اما یادآوری این نکته نیز مفید است که معمولا حداکثر تعداد کلمات مجازی برای ساختار چکیده وجود دارد. نکته اصلی در نگارش چکیده این است که جنبه‌های مهم مطالعه را بدون به اشتراک گذاشتن جزئیات بیش از حد بیان کنید تا خوانندگان مجبور نباشند که کل متن مقاله تخصصی شما را برای یافتن اطلاعات بیشتر مرور کنند.

در نهایت، شما باید دستورالعمل‌های مجله موردنظرتان را بررسی کنید. در این دستورالعمل‌ها، فرمت مورد نیاز و حداکثر تعداد کلمات چکیده را شرح می‌دهند.

مقدمه چیست؟

مقدمه شما اولین بخش از مقاله تحقیقاتی شما است. در مقدمه اطلاعاتی در مورد روش‌ها، نتایج یا نتیجه‌گیری ارائه نمی‌دهید. با این حال، در این بخش اطلاعات عمیق‌تر و توضیحات بیشتری را در زمینه موضوع انتخابی برای خواننده بیان می‌کنید.

همچنین در مقدمه، درباره آنچه را که تلاش کردید، کشف کنید یا مسائلی را که می‌خواستید حل کنید، توضیح می‌دهید. مقدمه همچنین توضیح خواهد داد که آیا و چرا مطالعه شما در رشته و زمینه انتخابی، موضوعی جدید است و چرا مهم است.

طول مقدمه در نگارش و ترجمه مقالات تخصصی معمولا ۴ پاراگراف است.
طول مقدمه معمولا ۴ پاراگراف است.

معمولا ایده خوبی است که قبل از تهیه مقدمه منتظر بمانید تا بقیه مقاله تکمیل شود. این به شما کمک می‌کند تا بر روی نکات مهم مقاله در مقدمه تمرکز کنید. درمقدمه، برخلاف چکیده، باید از منابع و رفرنس‌دهی استفاده کنید.

در مقدمه شما به اهمیت پژوهش خود می‌پردازید. لحن مقدمه باید رسمی و غیرشخصی باشد. هم‌چنین معمولا طول مقدمه تا ۴ پاراگراف است اما ممکن است که دستورالعمل‌های مجله موردنظر شما کمی متفاوت باشد.

سخن پایانی

چکیده و مقدمه هر دو بخش‌هایی مهم از یک مقاله تخصصی به شمار می‌آیند. بعضی فکر می‌کنند که این دو بخش مشابه هم هستند ولی در واقعیت این‌گونه نیست. در این مقاله به بیان تفاوت‌ها و ویژگی‌های چکیده و مقدمه پرداختیم. آیا شما تا به حال هنگام نوشتن مقدمه یا چکیده به مشکل بر خورده‌اید؟ تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

اگر به خدمات ترجمه تخصصی مقاله و کتاب نیاز داشتید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

2 دیدگاه در «تفاوت چکیده و مقدمه در نگارش و ترجمه مقاله»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.