آموزش سئوی یوتیوب

آموزش سئوی یوتیوب در ۵ دقیقه

احتمالا با شنیدن نام سئو، یاد اقداماتی که برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو و ارتقای جایگاه سایت‌ها انجام می‌شود می‌افتید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که رتبه‌بندی محتوا در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، اینستاگرام یا آپارات چگونه انجام می‌شود؟

جالب است بدانید که این شبکه‌های اجتماعی نیز اصول سئوی مخصوص به خود را دارند. در واقع کاربران، با رعایت این اصول جایگاه کانال خود را بهبود می‌بخشند و محتواهای خود را در معرض دید طیف وسیعی از مخاطبان قرار می‌دهند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با سئوی یوتیوب آشنا شویم. اگر علاوه بر تولید محتوای متنی، تولید محتوای ویدیویی را نیز در برنامه‌های خود دارید و به دیده شدن فکر می‌کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

تأثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو

عوامل موثر بر رتبه‌بندی محتوا در یوتیوب

رتبه‌بندی محتوا در یوتیوب، تحت تاثیر دو عامل اصلی قرار دارد: ارتباط و قدرت.

آموزش سئوی یوتیوب

ارتباط (Relevancy)

این عامل توسط معیارهای مختلف ارزیابی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

زیرنویس و تصویر کاور

یوتیوب و گوگل، دو ابزار اصلی برای بررسی محتوای ویدیوها دارند: زیرنویس‌ها (چه به صورت خودکار باشند و چه به صورت دستی بارگذاری شده باشد) و تصاویر کاور.

البته تصویر کاور ویدیوها توسط هوش مصنوعی و ربات‌های مخصوص تفسیر می‌شوند. این ابزارها به طور پیوسته در حال به‌روزرسانی و ارتقا هستند و می‌توانید انتظار داشته باشید که ارتباط تصویر کاور و محتوای ویدیو شما را به‌خوبی تشخیص دهند. از این رو، سعی کنید مرتبط‌ترین و گویاترین تصویر کاور را انتخاب کنید و در نوشتن متن ویدیو و زیرنویس نیز دقیق عمل کنید.

عنوان ویدیو

اگر با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو آشنا باشید، به‌خوبی از اهمیت عنوان محتوا اطلاع دارید. این موضوع، در مورد شبکه اجتماعی یوتیوب نیز صدق می‌کند. چراکه عنوان، نخستین چیزی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. در واقع عنوان ویدیوهای یوتیوب، حکم H1 پست‌های وبلاگی یا صفحات فرود را دارد. بنابراین حتما هنگام نوشتن عنوان از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

توضیحات ویدیو (Descriptions)

حتی اگر یک بار گذرتان به یوتیوب افتاده باشد، با بخش توضیحات ویدیو آشنایی دارید. بخش توضیحات، جایی است که می‌توانید تمام اطلاعات تکمیلی مربوط به ویدیو نظیر منابع خارجی، هشتگ‌ها و مواردی از این قبیل را قید کنید.

یوتیوب و گوگل، این بخش را تجزیه و تحلیل می‌کند و ارتباط آن با محتوای ویدیو را ارزیابی می‌کند. روشن است که هرچه میزان این ارتباط بیشتر باشد، جایگاه ویدیو بهتر خواهد بود.

هشتگ‌ها

استفاده از هشتگ‌ها روشی کاربردی برای تسهیل دسترسی کاربران به ویدیوها است و همان‌طورکه گفته شد، می‌توان آن‌ها را در بخش توضیحات ویدیو درج کرد. تنها کافیست از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید و برای افزایش بازدید، سراغ هشتگ‌های معروف ولی غیرمرتبط نروید.

به‌روز بودن

یوتیوب نیز مانند گوگل در خدمت کاربران است و تمام تلاشش را می‌کند تا کاربران محتوای مفید و باکیفیت تماشا کنند. ترجیح ویدیوهای جدید به ویدیوهای قدیمی و نمایش آن‌ها نیز یکی از اقداماتی است که در راستای این هدف قرار دارد. از این رو سعی کنید به‌روز باشید و هر چند وقت یک بار ویدیوهای جدید تولید کنید. حتی می‌توانید سراغ موضوعات ترند بروید و از این طریق توجه مخاطبان را جلب کنید.

آموزش سئوی یوتیوب

قدرت (Authority)

در این بخش به معیارهای ارزیابی دومین عامل تاثیرگذار در سئوی یوتیوب، یعنی قدرت، می‌پردازیم.

بازدیدهای واقعی

بسیاری از افراد فعال در یوتیوب، تبلیغات را به عنوان راهی برای افزایش تعداد بازدیدها انتخاب می‌کنند. این در حالی است که صرفا بازدید از ویدیوها اهمیت ندارد. بلکه این کیفیت بازدیدهاست که حائز اهمیت است. برای درک این موضوع، آخرین باری که به یوتیوب سر زدید و یک ویدیو تماشا کردید را به خاطر بیاورید. این ویدیو را تا آخر تماشا کردید یا چند دقیقه هم تحملش نکردید؟!

اگر بخش قابل توجهی از ویدیو را نگاه کرده باشید، بازدید شما در لیست بازدیدهای واقعی ویدیو ثبت می‌شود. در غیر این صورت، تولیدکننده ویدیو سود چندانی از بازدید شما نبرده است!

اگر با تولید محتوای متنی آشنا باشید، حتما می‌دانید که در خصوص سئوی وب‌سایت‌ها نیز چنین قانونی وجود دارد: هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، نرخ پرش کمتر و جایگاه بهتری خواهید داشت.

نکته مهم اینجاست که افزایش بازدیدهای واقعی کار ساده‌ای نیست. تنها راهکار این است که سخت کار کنید و ایده‌های جذابی را برای درگیر کردن و حفظ مخاطب پیاده‌سازی کنید.

نرخ کلیک نمایش

اگر ویدیو شما در صفحه دیسکاور یوتیوب نمایش داده شود و افراد زیادی روی آن کلیک کنند، احتمالا نرخ کلیک خوبی خواهید داشت. بالا بودن نرخ کلیک یا CTR میزان علاقه و شور و اشتیاق کاربران برای مشاهده ویدیوی شما را نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان به CTR بالایی دست پیدا کرد؟

انتخاب عنوان و تصویر کاور جذاب، یکی از ساده‌ترین و البته تاثیرگذارترین راه‌ها برای افزایش نرخ کلیک است.

۵ گام اساسی برای سئو یوتیوب

حال که با عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی محتواهای یوتیوب آشنا شدیم، نوبت به اقدامات اساسی برای سئوی یوتیوب می‌رسد.

آموزش سئوی یوتیوب

مرحله اول: شلوغی‌ها را حذف کنید

برای درک بهتر این مرحله، کانال یوتیوب خود را به یک فروشگاه حضوری تشبیه کنید. قطعا نمی‌خواهید با دکوری شلوغ و به‌هم‌ریخته، ظاهر فروشگاه خود را زیر سوال ببرید. پس در مورد کانال یوتیوب نیز همین‌طور عمل کنید. نیازی نیست همه ویدیوهای خود را به داشبورد اضافه کنید و با این کار مخاطبتان را گیج کنید. در عوض جدیدترین و بهترین ویدیوهای خود را در این بخش به نمایش بگذارید و به همین اکتفا کنید. برای بهبود ظاهر داشبورد می‌توانید از پیشنهادات زیر نیز استفاده کنید.

  • برخی از ویدیوها را unlist کنید

Unlist کردن ویدیوهایی که کیفیت خوبی ندارند، راهی عالی برای افزایش شانس دیده شدن ویدیوهای بهتر است. با این حال اگر در انتخاب ویدیوها مردد هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید و در خصوص کیفیت ویدیوهای خود تصمیم‌گیری کنید.

  • برخی ویدیوها واقعا برای یوتیوب مناسب نیستند و ممکن است به دلیل تجربه کم شما، در داشبورد قرار گرفته باشند.
  • برخی ویدیوها بازدید زیادی نمی‌گیرند.
  • ویدیوهایی که نرخ پرش بالایی دارند.

مرحله دوم: برای همه ویدیوهای خود زیرنویس‌های مناسب آپلود کنید

در حال حاضر، زیرنویس‌های خودکار یوتیوب، نسبت به گذشته پیشرفت کرده و وضعیت بهتری دارد. با این حال، برای جلوگیری از اشتباهات احتمالیِ ابزارهای زیرنویس‌گذاری خودکار، همچنان توصیه می‌شود که خودتان برای زیرنویس‌گذاری اقدام کنید.

علاوه بر این، اگر بیش از یک زبان را هدف قرار دهید و زیرنویس ویدیو را به چه زبان مختلف تهیه کنید مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

مرحله سوم: عناوین جذاب و کاربردی بنویسید

حتما تا به حال در یوتیوب به ویدیوهایی با عناوین طولانی برخورد کرده‌اید. تولیدکنندگان این ویدیوها، از قوانین و سبک عنوان‌نویسی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها پیروی کرده‌ و سعی کرده‌اند تا حتی‌الامکان عنوانی جامع بنویسند. این در حالی است که عناوین ویدیوهای یوتیوب نباید از ۵۰ کاراکتر طولانی‌تر باشد. همچنین نباید شامل مواردی مثل خط تیره یا نام کانال باشند.

مرحله چهارم: در نوشتن بخش توضیحات دقت کنید

بخش توضیحات ویدیوی شما باید دارای ۴ عنصر اصلی باشد: متن مناسب، لینک‌های کاربردی، هشتگ‌ها، برچسب‌های زمانی (که محتوای دقایق مهم ویدیو را مشخص می‌کند).

متن مناسب، اطلاعات تکمیلی و درک بهتری از ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال، نباید در نوشتن متن زیاده‌روی کنید. کافیست به این که ویدیوی شما در مورد چیست، چه زمانی و کجا فیلمبرداری شده و چه نکات مهمی دارد، اشاره کنید. در خصوص هشتگ‌ها نیز سعی کنید نهایتا به ۵ مورد بسنده کنید.

مرحله پنجم: بهترین تصاویر کاور را بسازید

به طور کلی، بهتر است از تصاویر کوچک و روشن که حداقل شامل یک چهره هستند استفاده کنید. البته هیچ معیار مشخصی برای تشخیص کیفیت تصویر کاور یوتیوب وجود ندارد. با این حال، می‌توانید برای ارزیابی میزان موفقیت تصاویر کاور، نرخ کلیک یا CTR آن را بررسی کنید.

بعد از بررسی کاور چند پست، به یک دید کلی خواهید رسید و می‌توانید ویژگی‌های بهترین تصویر کاور را تخمین بزنید. سپس این ویژگی‌ها را روی سایر تصاویر پیاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با مهم‌ترین نکات سئوی یوتیوب آشنا شدیم. اگر شما هم راهکار دیگری سراغ دارید، کامنت بگذارید و این راهکار را به ما نیز آموزش دهید.

برای استفاده از خدمات تولید محتوای سئومحور سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک روی لینک رنگی کلیک و سفارش خود را ثبت کنید.

برای همکاری با تیم تولید محتوای ترجمیک، کافیست رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

2 دیدگاه در «آموزش سئوی یوتیوب در ۵ دقیقه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.