چگونه سناسنامه المثنی خود را دریافت کنیم؟

راهنمای دریافت شناسنامه المثنی برای ترجمه رسمی

اگر قصد دریافت ویزای دانشجویی یا کاری یکی از کشورهای انگلیسی‌زبان را دارید، احتمالا یکی از مدارکی که به آن نیاز خواهید داشت، ترجمه رسمی شناسنامه خود است. اما اگر شناسنامه شما مفقود شده باشد، چگونه باید برای ترجمه رسمی آن اقدام کنید؟ چگونه باید برای دریافت المثنی آن درخواست دهید؟

توجه داشته باشید که ترجمه رسمی مدارک تنها با ارائه اصل مدرک امکان‌پذیر است. بنابراین اگر شناسنامه شما مفقود شده است، ابتدا باید المثنی آن را دریافت کنید و سپس برای ترجمه رسمی اقدام کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که حتی اگر به اسکن یا فتوکپی رنگی شناسنامه خود دسترسی داشته باشید، باز هم امکان ترجمه رسمی آن وجود ندارد.

نهاد صادرکننده شناسنامه المثنی نیز، سازمان ثبت احوال کشور و دفاتر پیش‌خوان دولت است. برای آشنایی کامل با چگونگی دریافت شناسنامه المثنی جهت ترجمه رسمی و سایر موارد در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

صفر تا صد اپلای: مراحل اپلای به زبان ساده

چگونه از پیدا شدن شناسنامه خود مطلع شویم؟

قبل از این‌که برای صدور المثنی شناسنامه خود اقدام کنید، بهتر است که از پیدا شدن یا پیدا نشدن شناسنامه خود مطمئن شوید. برای این امر دو راه‌کار وجود دارد. هر دوی این راه‌کارها نیز به راحتی و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

  • راه‌حل اول مراجعه به سامانه پیداشده‌های پست است. ابتدا کد ملی خود را وارد کنید و سپس نوع مدارک را شناسنامه تعیین کنید.
  • راه‌حل دوم نیز بازدید از سایت ثبت احوال است. پس از مراجعه به سایت ثبت احوال، از منوی بالای صفحه، پنجره واحد خدمات هوشمند را انتخاب کنید. سپس بر گزینه مدارک پیداشده کلیک کنید. در این حالت می‌توانید از پیدا شدن یا پیدا نشدن شناسنامه خود اطمینان یابید.

در صورتی که پیدا شدن مدرک شما در هیچ یک از این سامانه‌ها ثبت نشده باشد، باید به دنبال دریافت المثنی شناسنامه خود باشید.

یکی از راه‌های پیدا کردن مدارک مفقودشده، مراجعه به سامانه پیداشده‌های شرکت ملی پست است.
یکی از راه‌های پیدا کردن مدارک مفقودشده، مراجعه به سامانه پیداشده‌های شرکت ملی پست است.

دریافت شناسنامه المثنی

هنگامی که شناسنامه شما مفقود شد، ابتدا باید مفقود شدن آن را به نیروی انتظامی اطلاع دهید. برای صدور شناسنامه المثنی باید به دفاتر پیش‌خوان دولت یا سازمان ثبت احوال مراجعه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای دریافت شناسنامه المثنی نیازی به سکونت در محل صدور شناسنامه نیست و می‌توانید در هر شهری برای این موضوع درخواست دهید.

افراد بالای هجده سال خودشان می‌توانند برای دریافت شناسنامه المثنی درخواست دهند. با این حال، اگر فردی زیر هجده سال داشت، ولی او (پدر، مادر یا پدربزرگ) باید برای این امر اقدام کند. در شناسنامه‌های المثنی، مهر المثنی بودن ثبت می‌شود ولی غیر از این مورد و از لحاظ ارزش قانونی، تفاوتی با شناسنامه اصلی ندارد.

یکی دیگر از راه‌حال‌های جست و جوی شناسنامه‌های پیداشده، بازدید از سایت ثبت احوال است.
یکی دیگر از راه‌حال‌های جست و جوی شناسنامه‌های پیداشده، بازدید از سایت ثبت احوال است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسنامه المثنی:

  • تصویر شناسنامه مفقودی
  • دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ برای اشخاص بالای ۱۵ سال
  • مدرک عکس دار معتبر نظیر کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهی نامه رانندگی، گذرنامه و …
  • اصل و تصویر سند ازدواج و طلاق (حسب مورد)
  • اصل و تصویر شناسنامه فرزندان (حسب مورد)
  • فیش بانکی پرداخت هزینه

صدور شناسنامه المثنی چه مدت طول می‌کشد؟

در صورتی که بار اول است که برای دریافت شناسنامه المثنی درخواست می‌دهید، صدور آن یک ماه طول می‌کشد. برای دومین بار، صدور آن سه ماه طول می‌کشد. در صورتی که برای بار سوم برای صدور این مدرک درخواست دهید، باید گواهی عدم سوپیشینه خویش را نیز علاوه بر سایر مدارک ارائه دهید.

مطالب مرتبط:

راهنمای دریافت کارت ملی المثنی برای ترجمه رسمی

آیا امکان ترجمه رسمی شناسنامه با کپی برابر اصل آن وجود دارد؟

خیر، در صورتی که این کپی برابر اصل توسط دفاتر اسناد رسمی صادر شده باشد، امکان‌پذیر نیست. به صورت کلی مدارکی که کپی برابر اصل آن توسط دفاتر اسناد رسمی صادر شده باشد، ترجمه رسمی نمی‌شوند. برای ترجمه رسمی شناسنامه و سایر مدارک باید حتما اصل آن را ارائه کنید.

سخن پایانی

همان‌گونه که در سطور پیشین هم ذکر کردیم، امکان ترجمه رسمی مدارک با فتوکپی یا اسکن مدارک وجود ندارد. بنابراین در صورتی که شناسنامه یا هر مدرک دیگر شما مفقود شد، ابتدا باید برای صدور المثنی آن به دفاتر پیش‌خوان دولت یا اداره ثبت احوال مراجعه کنید. هنگامی که شناسنامه المثنی خود را دریافت کردید، می‌توانید برای ترجمه رسمی آن اقدام کنید.

اگر به ترجمه رسمی انواع مدارک همانند مدارک تحصیلی، هویتی، اسناد احوال شخصیه، قراردادها و … نیاز دارید، با خیالی مطمئن از خدمات دارالترجمه آنلاین ترجمیک استفاده کنید. علاوه بر ترجمه رسمی، این دارالترجمه خدماتی هم‌چون اخذ آپوستیل و اخذ تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه را هم ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.