راهنمای وبلاگ‌نویسی مهمان

راهنمای کامل وبلاگ‌نویسی مهمان برای گرفتن بک‌لینک

«تکنیک وبلاگ‌نویسی مهمان دیگر کار نمی‌کند!»

حتما بارها در وبلاگ‌ها و انجمن‌های سئو و بازاریابی محتوایی، به این جمله برخورد کرده‌اید و وبلاگ‌نویسی مهمان را روشی منسوخ می‌دانید. اما جالب است بدانید که ناکارآمد بودن این تکنیک، یکی از افسانه‌های دنیای سئو است و حتی ممکن است تله باشد! تله‌ای که اگر در دام آن بیافتید، از رقبای زیادی جا می‌مانید و فرصت گرفتن بک‌لینک‌های زیادی را از دست می‌دهید.

حال شاید بپرسید که ریشه این باور نادرست چیست؟ اصلا چگونه می‌توان اثبات کرد که وبلاگ‌نویسی مهمان هنوز هم کاربرد دارد؟ چطور از وبلاگ‌نویسی مهمان به عنوان روشی موثر برای گرفتن بک‌لینک استفاده کنیم؟

در این مطلب با سایت سفارش آنلاین تولید محتوا ترجمیک همراه باشید تا با هم به همه این سوالات پاسخ دهیم و با یک روش عالی و موثر برای گرفتن بک‌لینک آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

افسانه‌های دروغینِ پشت پرده وبلاگ‌نویسی مهمان!

گفتیم که منسوخ شدن تکنیک وبلاگ‌نویسی مهمان، افسانه‌ای بیش نیست. حال برای اثبات این ادعا، اجازه دهید به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ سفر کنیم؛ روزی که مت کاتز پستی جنجالی با عنوان «زوال و سقوط وبلاگ‌نویسی مهمان در دنیای سئو» منتشر کرد. در بخشی از این پست گفته شده که:

“guest blogging is done; it’s just gotten too spammy…I wouldn’t recommend relying on guest posting, guest blogging sites, or guest blogging SEO as a link building strategy.”

دوران وبلاگ‌نویسی مهمان به پایان رسیده است و پست‌هایی که به این روش منتشر می‌شوند، هرزنامه‌ای بیش نیستند. بنابراین لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک سراغ این روش نروید و به سایت‌هایی که پست مهمان منتشر می‌کنند، اعتماد نکنید.

حال این سوال پیش می‌آید که پس چرا هنوز هم سایت‌های معتبری مثل ProBlogger پست مهمان منتشر می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال، باید ادامه پست مت کاتز را نیز زیر ذره‌بین قرار دهیم و تنها با مطالعه یک پاراگراف از آن، وبلاگ‌نویسی مهمان را قضاوت نکنیم!

مابقی بخش‌های این پست جنجالی نشان می‌دهد که مت کاتز وبلاگ‌نویسی مهمان را به‌کلی رد نکرده است. بلکه تنها روش‌های قدیمی و منسوخی که توسط گوگل اسپم یا هرزنامه تشخیص داده می‌شوند را زیر سوال می‌برد. در این روش‌های قدیمی، وبلاگ‌نویسی مهمان تنها به هدف دریافت بک‌لینک انجام می‌شد و محتوای منتشرشده، هیچ دانش و اطلاعات جدیدی به مخاطب اضافه نمی‌کرد. علاوه بر این، پست‌های مهمان سرشار از کلمات کلیدی و انکرتکست‌ها بودند و به معنای واقعی کلمه خطای کیورد استافینگ داشتند.

مثل روز روشن است که چنین پست‌هایی نه تنها برای گرفتن بک‌لینک‌های معتبر، مناسب نیستند، بلکه اسپم تلقی می‌شوند و گوگل را نسبت به فعالیت‌های شما حساس می‌کنند.

نکات زیر، خلاصه‌وار به ویژگی‌هایی که اشاره دارند که پست‌های مهمان را بی‌اثر می‌کنند. پس باید جدا از آن‌ها خودداری کنید.

  • پر بودن محتوا از انکرتکست‌ها
  • کیورد استافینگ یا پر بودن محتوا از کلمات کلیدی
  • غنی نبودن محتوا

چرا وبلاگ‌نویسی مهمان؟

برای پاسخ به این سوال، باید با یک ویژگی جالب گوگل که احتمالا تا به حال از آن بی‌خبر بوده‌اید، آشنا شوید: گوگل نه تنها برای وب‌سایت‌ها، بلکه برای افراد نیز ارزش و اعتبار قائل می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید که ایلان ماسک، درباره ساخت خودروهای الکتریکی یک مقاله نوشته و آن را در دامنه‌ای کاملا جدید و بدون رتبه منتشر کرده است. شاید فکر کنید که مقاله ایلان ماسک در این دامنه جدید، شانسی برای رتبه‌بندی ندارد. اما کاملا در اشتباه هستید! چراکه گوگل به اعتبار ایلان ماسک، این مقاله را رتبه‌بندی می‌کند و حتی ممکن است آن را در صفحه اول نیز نمایش دهد.

راهنمای نوشتن پست وبلاگ مهمان

حال سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم به چنین ارزش و اعتباری برسیم و به‌سرعت مقالات‌مان را به صفحه اول ببریم؟ پاسخ ساده است: با وبلاگ‌نویسی مهمان!

در واقع اگر خود را کارشناس بازاریابی محتوایی می‌دانید، اما تنها در سایت خودتان مقاله منتشر می‌کنید، ادعای شما مشکوک تلقی می‌شود. این در حالی است که با انتشار مقاله در وبلاگ‌های معتبر، اعتبار بیشتری پیدا می‌کنید.

با این اوصاف، این هدف (به دست آوردن اعتبار نزد گوگل) حتی از گرفتن بک‌لینک هم والاتر است. هرچه محتوا و نام شما در سایت‌های بیشتری ظاهر شود، گوگل شما را معتبرتر ارزیابی می‌کند. با این حال، وبلاگ‌نویسی مزایای دیگری نیز دارد:

  • ترافیک هدفمند ایجاد می‌کند.
  • منجر به ایجاد سرنخ می‌شود.
  • از دامنه‌های معتبر برای شما بک‌لینک می‌آورد.

چگونه برای گرفتن بک‌لینک از روش وبلاگ‌نویسی مهمان استفاده کنیم؟

حال به صورت گام به گام، با چند و چون وبلاگ‌نویسی مهمان برای گرفتن بک‌لینک آشنا می‌شویم.

پیش از شروع این نکات را مدنظر قرار دهید

پیش از این که پروژه وبلاگ‌نویسی مهمان را کلید بزنید، باید سه نکته مهم را در نظر بگیرید.

دید صحیحی به وبلاگ‌نویسی مهمان داشته باشید

هرچه تا به حال درباره وبلاگ‌نویسی مهمان می‌دانستید، دور بریزید و حالا این را به خاطر بسپارید: «از وبلاگ‌نویسی مهمان برای گرفتن بک‌لینک استفاده نکنید.»

حتما گیج شده‌اید اما یادتان که نرفته! پروژه‌های وبلاگ‌نویسی مهمان به هیچ وجه نباید صرفا بر گرفتن بک‌لینک متمرکز باشند. بلکه باید به هدف کسب اعتبار برای نویسنده و جذب خوانندگان انجام شود. بنابراین، حال که در ابتدای راه هستید، این ایده را بپذیرید که وبلاگ‌نویسی مهمان راهی برای افزایش شهرت و اعتبار شماست و صرفا روی سئو تمرکز ندارد.

برای برند خود زمان بگذارید

خودتان را جای افرادی بگذارید که از طریق پست‌های مهمان وارد سایت شما شده‌اند. آیا ظاهر سایت را می‌پسندید و از آن احساس خوبی می‌گیرید؟ یا برعکس با سایتی شلوغ و درهم و برهم روبه‌رو می‌شوید و هرچه سریع‌تر آن را ترک می‌کنید؟

حتما پیش از شروع وبلاگ‌نویسی مهمان اطمینان حاصل کنید که سایتی عالی با ظاهر کاربری مناسب و تجربه کاربری فوق‌العاده دارید. به عنوان مثال به رنگ‌بندی صفحات دقت کنید، طراحی مدرن داشته باشید، محتوای مرتبط و باکیفیت تولید کنید و…

نمونه کار داشته باشید

برای انتشار پست مهمان در وبلاگ‌های معتبر، باید حداقل در یک سایت معتبر یک پست باکیفیت منتشر کرده باشید. در واقع این پست حکم نمونه کار شما را دارد. با این حال، اگر تا به حال چنین پستی منتشر نکرده‌اید، بهترین پستی که می‌توانید را بنویسید و در یک سایت شناخته‌شده منتشر کنید. حتما لازم نیست که این سایت معتبر باشد. کافیست در دسترس افراد قرار داشته باشد. همچنین می‌توانید یک پست خیلی عالی در وبلاگ خود منتشر کنید و آن را به عنوان نمونه کار خود اعلام کنید.

فرصت‌های وبلاگ‌نویسی مهمان را پیدا کنید

برای شروع پروژه وبلاگ‌نویسی مهمان، باید یک لیست از وبلاگ‌هایی که این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تهیه کنید. برای این کار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

از عملگرهای جست‌وجوی گوگل کمک بگیرید

بسیاری از وبلاگ‌ها، پذیرای پست مهمان هستند و این را اعلام می‌کنند. انتشار پست در این وبلاگ‌ها معمولا کار ساده‌ای است چراکه دستورالعمل‌های خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند. برای یافتن این وبلاگ‌ها، از عملگرهای جست‌وجوی گوگل کمک بگیرید. برای این کار یکی از گزینه‌های زیر را جست‌وجو کنید:

“[your keyword]” + “write for us”

“[your keyword]” + “guest post/blogging guidelines”

“[your keyword]” + “contribute”

راهنمای وبلاگ‌نویسی مهمان

این روش، تقریبا در همه زمینه‌ها جواب می‌دهند اما مشکل این‌جاست که این روش‌، معمولا گزینه‌های خوبی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. چراکه وبلاگ‌های معتبر به‌صراحت درخواست پست مهمان نمی‌کنند؛ این وبلاگ‌ها به صورت پیش‌فرض متقاضیان زیادی برای انتشار پست دارند! لذا برای پیدا کردن این وبلاگ‌ها از عملگرهای زیر استفاده کنید:

“[your keyword]” + “this is a guest post by”

“[your keyword]” + “this is a guest contribution”

“[your keyword]” + “guest column/post”

  “[your keyword]” + “contributing writer/author”

با این کار، به وبلاگ‌هایی که حداقل یک پست مهمان منتشر کرده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنید. اگر این وبلاگ‌ها قبلا پست مهمان داشته‌اند، بنابراین پست شما را نیز قبول می‌کنند.

سراغ اینفلوئنسرها بروید

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها، یکی از روش‌های محبوب برای یافتن بهترین فرصت‌های انتشار پست مهمان است. برای استفاده از این روش، باید یکی از اینفلوئنسرهای تاثیرگذار حوزه کسب و کار خود که مرتبا پست مهمان منتشر می‌کند را پیدا کنید. کافیست عبارت زیر را در گوگل جست‌وجو کنید:

“Guest post” + “[influencer name]” -site:[influencer’s website]

بک‌لینک‌های رقبا را بررسی کنید

بررسی بک‌لینک‌های رقبا، یکی از ساده‌ترین راهکارهای پیش روی شماست. کافیست بک‌لینک‌های آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و در میان آن‌ها لینک‌هایی که مربوط به پست‌های مهمان می‌شوند را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل SEMRush و HubSpot استفاده کنید.

فرصت‌های وبلاگ‌نویسی مهمان را فیلتر کنید

اگر مراحل بالا را به‌دقت دنبال کرده باشید، حالا با لیستی از ده‌ها وبلاگ مختلف روبه‌رو هستید. اما نکته مهم اینجاست که همه این وبلاگ‌ها به ‌اندازه کافی مهم و ارزشمند نیستند. بنابراین با توجه به معیارهای زیر، این لیست را تجزیه و تحلیل کنید و بهترین وبلاگ‌ها را انتخاب کنید.

  • اعتبار و رتبه دامنه
  • بک‌لینک‌ها
  • کیفیت محتوا
  • محل قرارگیری مشخصات نویسنده
  • میزان تعامل
  • میزان ارتباط سایت با حوزه کسب و کار شما
راهنمای نوشتن پست وبلاگی مهمان

محتوا را آماده کنید

حال نوبت به مهم‌ترین بخش کار، یعنی نوشتن محتوا می‌رسد. فراموش نکنید که ایده محتوای شما باید جذاب و مخاطب‌پسند باشد و برای وبلاگ موردنظر ترافیک بیاورد. پس پست‌های قبلی را بررسی کنید و ببینید که چه موضوعاتی بیشترین بازدید و تعامل را داشته است. سپس حول همین موضوعات ایده‌هایی آماده کنید و وبلاگ موردنظر اطلاع دهید.

البته ممکن است وبلاگ موردنظر شما پست‌های زیادی داشته باشد و بررسی همه آن‌ها برای شما ممکن نباشد. در این صورت می‌توانید دامنه آن را در سایت Buzzsumo وارد کنید تا بیشترین موضوعات وبلاگ برای شما به نمایش دربیایند. سپس در این پست‌ها موارد زیر را زیر ذره‌بین قرار دهید.

  • مقاله چه ساختاری دارد؟ به عنوان مثال راهنمای گام به گام است یا مقاله؟
  • مقاله کدام موضوعات مهم را پوشش می‌دهد؟
  • مقاله چه لحنی دارد؟
  • در مقاله از چه کلید واژگانی استفاده شده است؟

بعد از بررسی این موضوعات دست به کار شوید و بهترین پستی که می‌توانید را بنویسید. فراموش نکنید که پست شما باید کاملا خوانا، روان، منسجم و کاملا منطبق بر اصول سئو باشد. بعد از پایان نگارش محتوا نیز به آن تصاویر مرتبط و باکیفیت و لینک‌ها را اضافه کنید.

نکته‌ای که در ابتدای مقاله گفتیم را که فراموش نکرده‌اید؟ لینک‌های شما باید کاملا طبیعی باشند و در محل مناسب استفاده شوند.

مطالب مرتبط:

۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

جمع‌بندی

اجرای صحیح و دقیق تکنیک وبلاگ‌نویسی مهمان کار ساده‌ای نیست. از سوی دیگر تنها تعداد کمی از رقبای شما برای این کار زمان و انرژی کافی صرف می‌کنند و دقیقا به همین دلیل است که اگر خوب عمل کنید، نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

با این حال در نظر داشته باشید که نمی‌توان وبلاگ‌نویسی مهمان را به عنوان تنها روش گرفتن بک‌لینک در نظر گرفت. در واقع باید انتشار پست مهمان در وبلاگ‌های معتبر را با سایر روش‌ها ترکیب کرد تا در نهایت به خروجی مناسب رسید.

اگر برای استراتژی وبلاگ‌نویسی مهمان به کمک نیروهای مختصص نیاز دارید، در خدمت‌تان هستیم! برای اطلاع از هزینه تولید محتوای متنی در ترجمیک کلیک کنید.

برای همکاری با دپارتمان تولید محتوای ترجمیک، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم دورکار ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.