استراتژی محتوا

اهمیت تحلیل رقبا در استراتژی محتوا

در واقع یکی از پایه­‌های استراتژی محتوا، تحلیل رقبا است. شما باید برای موفقیت بیشتر از رقیب‌­های خود، اقدامات، نقاط ضعف و قوت آن­ها همیشه اطلاعات داشته باشید تا بتوانید جایگاه خود را ارزیابی کرده و بهترین استراتژی را در پیش بگیرید؛ به مجموع این کارها تدوین استراتژی محتوا می­گویند.

  • در ابتدای راه خود باید اول مشخص کنید که رقیبان شما چه کسانی هستند. شما باید بتوانید رقیب‌­های خود را به­درستی تشخیص بدهید؛ زیرا اگر اشتباه کنید ممکن است به­‌کلی مسیر نادرستی را طی کنید.
  • پس از تشخیص رقیب‌­های خود نوبت به تحلیل آن­ها می­رسد؛ باید بدانید که چگونه تحلیل کنید، چه معیارهایی را درنظر بگیرید و به چه مواردی توجه‌ای نکنید. این مورد نیاز به بررسی­‌های زیادی دارد و نباید بی‌­گدار به آب بزنید.

برای تحلیل رقیبان خود، استراتژی داشته باشید. باید به­‌طور منظم و دوره­ای جلسه تشکیل دهید و نتایج و تحقیقات خود را درمورد رقیبانتان بررسی کنید. فراموش نکنید که تحلیل فقط برای ابتدای کار شما نیست بلکه باید با مشخص کردن هر دوره­ی زمانی معین، نتایج تحلیل­‌ها را بررسی کنید؛ زیرا همان­طور که شما پیشرفت می­‌کنید رقبا نیز پیشرفت می‌­کنند و یا حتی ممکن است در زمان خاصی استراتژی درپیش­‌گرفته‌­ی خود را تغییر دهند، پس باید همیشه آن‌­ها را زیر نظر بگیرید تا به‌­قول معروف، از قافله عقب نمانید.

همان­‌گونه که خودتان هم می­دانید در هیچ کاری نباید زیاده­‌روی کرد، پس زیرنظر گرفتن رقبا نباید شما را از اهداف اصلی و توجه به کار خود بازدارد.

Business man hand making a strategic chess move with white queen piece with support of her pawns. Modern flat style concept vector illustration isolated on white background.

 در این­جا این بحث مطرح می­شود که آیا ما با این تحقیقات و تحلیل‌­ها می­توانیم به شناخت درستی از آن­ها برسیم و یا این­که تلاش‌­های ما بی‌­نتیجه خواهند بود؟

آیا تحلیل رقبا برای ما مفید است؟

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ممکن است شما بتوانید به شناخت درستی برسید و یا نرسید، زیرا همیشه رقبا استراتژی­‌های خود را نشان نمی­دهند و پی بردن به منظور و هدف آن­ها از انجام بعضی کارها مشخص نیست؛ اما توجه به این نکات منفی نباید شما را دلسرد کرده و به­‌نظرتان برسد که کاری بی‌­فایده است، زیرا همیشه تلاش کردن و حرکت کردن در راه رسیدن به اهدافتان چیزی ضروری است.

شما دو دسته رقیب دارید:

  1. دسته­ اول رقیب‌­هایی هستند که از قبل شناخته‌­شده هستند و جایگاه خود را در میان مخاطبین خود ثابت کرده‌اند.
  2. دسته­ دوم همان رقبایی هستند که هنوز شروع  به کار رسمی نکرده‌­اند و در آینده به بازار کار شما می­‌پیوندند.

دسته­ دوم خود شامل بخش‌­هایی می­شود:

  • آن دسته از رقیب­ها که قرار است مستقیما وارد بازار کار شما شوند.
  • رقیب‌­هایی که ممکن است در آینده وارد بازار کار شما شوند اما حالا در زمینه­ دیگری فعالیت می­‌کنند.
  • رقیب­‌هایی که بازار کارشان بسیار شبیه به بازار هدف شما است و ممکن است تداخلی در بازار کار شما پیش بیاورند.

زمانی­‌ که رقیب‌های خود را تحلیل کردید، باید بتوانید نقاط ضعف و قوت آن­ها را شناسایی کنید. فراموش نکنید که محصول و یا خدمتی که شما برای مشتری خود ارائه می­کنید، باید جذابیت لازم را داشته باشد؛ مشتری باید دلیلی داشته باشد تا از میان بازار پررقیب موجود و باتوجه به برندهای شناخته­‌شده، شما را انتخاب کند. وجه تمایز شما باید بسیار برجسته باشد. در تمام محتواهای خود باید این خصوصیت ویژه­ی خود را مطرح کنید تا در ذهن مخاطبین خود باقی بماند.

نکته‌­ای که وجود دارد این است که نباید از رقیبان خود بترسید. زیرا هرچه رقیب شما قدر و قوی باشد موجب می‌شود شما بیشتر تلاش کرده و پیشرفت کنید.

چگونه مشتری­‌ها را تحت تاثیر قرار دهیم

از مراحل دیگر این است که مشتری هدف خود را شناسایی کنید. شما باید بدانید که رقبای شما در بازار چگونه مشتری­‌ها را جذب می­کنند و کدام نیاز آن­ها را برطرف می­‌کنند. تحلیل مشتری­‌های شما پس از تحلیل رقبا در مرحله­ دوم قرار می­گیرد. این مرحله هم به همان اندازه کلیدی است. باید خلاق باشید و بتوانید نیازهای مشتری را به‌­درستی شناسایی کنید و آن­هایی که رقیبان شما نتوانسته­‌اند برطرف کنند را برطرف کنید. یکی دیگر از موارد موفقیت و سود در ارائه­ خدمت و یا فروش محصول شما ایجاد احساس نیاز در مشتری برای محصول و خدمت شماست.

مراحل فروش را تعیین کنید

  • برای هر گام هدف تعیین کنید.
  • فعالیت هر گام را تعرف کنید.
  • ابزارهای مورد نیاز برای فروش را مشخص کنید.
  • ابزارهای بازاریابی مناسب را مشخص کنید.
  • همواره فرایند فروش خود را ارتقا دهید.
تحلیل مشتریان

باید با مشتری­‌های خود ارتباط عاطفی برقرار کنید. این مورد ممکن است در نگاه اول به نظرتان عجیب بیاید اما باید بدانید که در بازار پررقابت امروز با این راه می­توانید از رقیب‌­های خود پیشی بگیرید.

آیا از اهمیت پرسونای محاطب در کسب وکار خود آگاه هستید؟ در این لینک بخوانید پرسونای مخاطب چیست؟

کدام دسته از رقبا برای تحلیل مناسب­‌تر هستند

در تحلیل رقبای خود، فقط رقبای داخلی را درنظر نگیرید. باید بدانید که درنظر گرفتن رقبای حیطه­ کاری شما در سرتاسر جهان موجب می­شود شما به‌­روزتر باشید و از تغییرات جدیدی در بازار کار مربوط به خود آگاهی پیدا کنید؛ که این خود موردی کلیدی است که به پیشرفت شما کمک می­‌کند و حتی می­توانید محصول و یا خدمت خود را به سطح استاندارد جهانی نیز برسانید.

از دیگر مزیت­‌های تحلیل رقبای خارجی شما این است که ممکن است شما با رویکردی از آن­ها آشنا شوید که در بازارهای داخلی هنوز اجرا نشده باشد؛ پس این برگ برنده­ای می­تواند باشد که در بازر داخلی، اولین باشید این مورد خود، با مدیریت و استراتژی درست می­تواند به فروش و سود بیشتر برای منجر شود.

اما موضوع دیگری که هست باید بدانید که نیازهای مشتری­‌ها در مناطق مختلف دنیا فرق می­کند. شما باید برای تحلیل از رقبای خارجی استفاده کنید اما این به این معنا نیست که در هر زمینه‌­ای که آن­ها با توجه به مشتریان خود فعالیت می­کنند و موفق هم هستند، شما نیز موفق می­‌شوید؛ زیرا شرایط داخلی بازار را باید در نظر بگیرید و حتی باید رویکردهای جدید را با بازار داخلی و مشتریان خود، بومی کنید.

یکی از راه‌های موفقیت در این زمینه برجسته کردن تولید محتوا برای مزیت‌های رقابتی شما نسبت به رقبایتان است، حتی برعکس این مورد نیز صادق است، شما می‌توانید تولید محتوای خودتان را به مزیت رقابتیتان تبدیل کنید. محتوایی که ازجنس نیاز کاربر بوده و در برندینگ شما موثر عمل کند

آیا می‌دانستید یکی از خدماتی که ترجمیک در راستای بازاریابی محتوا ارائه می‌دهد، تدوین استراتژی محتوا است؟
در استراتژی محتوا رقبای شما مورد تحلیل قرار گرفته و از با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن‌ها نسبت به شما و یا بالعکس می‌توانید یک محتوایی کاربردی برای بازاریابی محتوا به مشتریان ارائه دهید.

یک دیدگاه در «اهمیت تحلیل رقبا در استراتژی محتوا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.