راهکارهای کاهش حواس‌پرتی

۶ راهکار طلایی برای کاهش حواس‌پرتی فریلنسرها

برای چند ثانیه چشمان‌تان را ببندید و این موقعیت را تصور کنید. پشت میز کار خود نشسته‌اید و با تمرکز بالا در حال کار روی یک پروژه نفس‌گیر هستید. اما ناگهان با سر و صدای یک جنگ خواهر و برادری که از اتاق نشیمن به گوش می‌رسد، از جا می‌پرید و سر رشته‌ی کار را از دست می‌دهید. در همین لحظه، همسرتان هم در آستانه در اتاق کار ظاهر می‌شود و برای شستن لباس‌ها درخواست کمک می‌کند. تا به حال موقعیت مشابهی را تجربه کرده‌اید؟

اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، حتما می‌دانید که حواس‌پرتی‌های غیرمنتظره بخشی جدایی‌ناپذیر از فریلنسری یا آزادکاری است. بنابراین باید با راهکارهایی هوشمندانه، عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانیم.

در این مطلب با سایت ترجمه تخصصی ترجمیک همراه باشید تا با ۶ راهکار طلایی برای کاهش حواس‌پرتی فریلنسرها آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

چگونه هنگام کار در خانه عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانیم؟

در ادامه به بررسی ۶ راهکار عملی برای به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی خواهیم پرداخت. اگر فریلنسر هستید و دائما از به هم خوردن تمرکزتان شکایت می‌کنید، کافیست از این راهکارهای ساده و کاربردی کمک بگیرید.

منابع حواس‌پرتی را شناسایی کنید

پیش از هر چیز باید به یک سوال مهم پاسخ دهید: منبع حواس‌پرتی شما از کجاست؟ عوامل حواس‌پرتی شما درونی است یا بیرونی؟

راهکارهای کاهش حواس‌پرتی

عوامل بیرونی حواس‌پرتی

تقریبا هیچ یک از ما با عوامل بیرونی حواس‌پرتی بیگانه نیستیم. صدای گوش‌خراش ماشین چمن‌زنی همسایه، اعلان‌های تلفن همراه، حیوان خانگی یا هر چیزی تمرکز شما را از بین ببرد، در دسته عوامل بیرونی حواس‌پرتی قرار می‌گیرد. از سایر این عوامل نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تماس‌های تلفنی غیرمنتظره
  • اعلان‌های مداوم ایمیل
  • آلودگی‌ صوتی اطراف
  • نیاز اعضای خانواده به شما

عوامل درونی حواس‌پرتی

هر چه‌قدر هم که عوامل بیرونی را مقصر بدانیم، باز هم بخشی از تقصیر بر گردن خودمان است! در واقع عوامل درونی، دست‌کمی از عوامل بیرونی ندارند و می‌توانند به همان اندازه آزاردهنده باشند. به عنوان مثال، موارد زیر همگی جزء در دسته عوامل درونی حواس‌پرتی قرار می‌گیرند.

  • افکار منفی: مثل نگرانی‌ها که شما را عمیقا درگیر می‌کنند و جایی برای تمرکز باقی نمی‌گذارند.
  • رویاپردازی: ذهن ما هیچ محدودیتی ندارد و می‌تواند در حین این که مشغول تایپ کردن هستیم، به تعطیلات آخر هفته فکر کند یا سراغ تهیه لیست موادغذایی برای یک شام خوشمزه برود.
  • تکانه‌ها: حتما برای شما هم پیش آمده که ناخودآگاه به سمت تلفن همراه‌تان بروید و یا مشغول بازی با گوشه لباس‌تان شوید.

کافیست این عوامل را شناسایی کنید و برای جلوگیری از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال می‌توانید پیش از شروع به کار همه افکار منفی‌تان را روی کاغذ بیاورید.

تا جایی که می‌توانید عوامل مزاحم بیرونی را حذف کنید

در گام بعدی باید به جنگ عوامل مزاحم بیرونی بروید. البته خبر خوب این است که این جنگ، بسیار ساده خواهد بود. کافیست خودتان را از عوامل مزاحم دور کنید. به عنوان مثال می‌توانید از پیشنهادات زیر الهام بگیرید.

  • تلفن همراه‌تان را در حالت بی‌صدا قرار دهید.
  • از هدفون‌های صداگیر استفاده کنید.
  • در ساعات کاری، درب اتاق کارتان را ببندید.
  • ساعت کاری مشخصی داشته باشید و حین کار کردن از تماس‌های برنامه‌ریزی‌نشده یا چک کردن ایمیل‌ها خودداری کنید.
  • ساعت کاری خود را به اطلاع اعضای خانواده برسانید و از آن‌ها بخواهید که در این ساعات به حفظ آرامش شما کمک کنند.
  • آرام‌ترین بخش خانه را برای کار کردن در نظر بگیرید.

با عوامل مزاحم درونی مقابله کنید

حال نوبت به حذف عوامل مزاحم درونی می‌رسد. اما پیش از هر چیز بهتر است بدانیم که مقابله با این عوامل، به‌سادگی مقابله با عوامل بیرونی نیست و ذهن ما مختار است در هر لحظه‌ای هرجا که دوست دارد برود.

کافیست جلسات امتحان مدرسه را به خاطر بیاورید. در این جلسات سکوت کامل برقرار بود و هیچ‌کس یا هیچ چیز به جز صدای درون سرمان مزاحم‌مان نبود! با این حال، برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌هایی که ریشه در خودمان دارند، از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

راهکارهای کاهش حواس پرتی

وظایف سنگین را در چند بخش مجزا انجام دهید

حتما برای شما هم پیش آمده که در اواسط انجام کاری خسته شوید و عامدانه خودتان را به کار دیگری مشغول کنید. برای جلوگیری از اتفاق، وظایف سنگین و جان‌فرسا را در چند مرحله انجام دهید. به این ترتیب، به جای یک کوه مرتفع، با چند تپه کوچک روبه‌رو می‌شوید و به‌آسانی آن‌ها را فتح می‌کنید.

قدردان کارهای کسل‌کننده باشید!

اگر خوب به برنامه روزانه‌تان دقت کنید، خواهید دید که برخی از کارها به تمرکز چندانی نیاز ندارند و حتی تا به حال هم آن‌ها را ماشین‌وار انجام می‌دادید. بنابراین سعی کنید این کارها را بین کارهای فکری و پیچیده بگنجانید و از این طریق، به ذهن‌تان استراحت دهید.

از تکنیک پومودورو کمک بگیرید

تکنیک پومودورو، سادگی و بهره‌وری را با هم ترکیب می‌کند. اسم این تکنیک از یک زمان‌سنج آشپزخانه‌ای که به شکل گوجه‌فرنگی طراحی شده، گرفته شده است. اما خیالتان آسوده باشد؛ این جا خبری از آشپزی نیست!

این تکنیک پیشنهاد می‌کند که کارها را در فواصل زمانی ۲۵ دقیقه‌ای انجام دهید و بعد از هر ۲۵ دقیقه، ۵ دقیقه استراحت کنید (در این تکنیک، به هر ۲۵ دقیقه یک پومودورو گفته می‌شود). سپس بعد از تکمیل هر چهار پومودورو، یک استراحت طولانی (حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه) داشته باشید. این چرخه در تمام ساعات کاری شما ادامه خواهد داشت.

حال شاید بپرسید که فلسفه این تکنیک چیست و چطور به کاهش حواس‌پرتی کمک می‌کند؟

  • استراحت‌های کوتاه‌، به مغز شما استراحت می‌دهد و کمک می‌کند تا توان خود را مجددا بازیابی کند. این وقفه‌های کوتاه‌مدت، ذهن را پاکسازی می‌کند و احتمال سرگردانی و گرفتار شدن در دام حواس‌پرتی‌های درونی را کاهش می‌دهد. دقیقا مثل تاثیر توقف‌های کوتاه حین رانندگی!
  • از نظر روانی تقسیم وظایف سنگین و پیچیده به چند وظیفه ساده و سبک، روی افراد تاثیر خیلی خوبی می‌گذارد. به این ترتیب به جای یک پروژه سنگین و طاقت‌فرسا، یک وظیفه کوچک ۲۵ دقیقه‌ای می‌بینید.

در اصل تکنیک پومودورو، روز کاری شما را از ماراتن به یک مسابقه دوی کوتاه و سهل‌الوصول تبدیل می‌کند.

مطالب مرتبط:

افزایش تمرکز در کار با روش پومودورو

آماده حواس‌پرتی باشید!

اجازه دهید با یک واقعیت روبه‌رو شویم: وقتی در خانه کار می‌کنید، مهم نیست که چه‌قدر خوب و دقیق برنامه‌ریزی کنید؛ به هر حال چیزی تمرکز شما را به هم می‌زند. اگر بچه یا حیوان خانگی داشته باشید، احتمالا این را به‌خوبی درک می‌کند. به همین دلیل، باید آماده هر چیزی باشید و برای مقابله با آن‌ها ترفندی در آستین داشته باشید.

برای تقویت تمرکز خود تلاش کنید

حتما می‌دانید که ماهیچه مغز نیز مانند سایر ماهیچه‌های بدن با تمرین منظم، تقویت می‌شود. تمرین تمرکز و مدیتیشن، یکی از تمرینات موثر برای تقویت مغز است و به شما کمک می‌کند تا روی کار خود متمرکز بمانید و پرش حواس نداشته باشید.

کافیست روزی ۵ دقیقه زمان بگذارید و روی تمرکز حواس‌تان کار کنید. کافیست چشمان‌تان را ببندید و روی دم و بازدم خود تمرکز کنید. به هیچ چیز فکر نکنید و تمام حواستان را متوجه نفس کشیدن کنید. هر بار هم که ذهن‌تان منحرف شد، مجددا سراغ تنفش بروید و به آن فکر کنید.

سخن پایانی

ممکن است بعضی روزها فریلنسری مثل یک نبرد سخت به نظر برسد؛ بچه‌ها دائما بهانه‌گیری کنند و کارهای خانه روی هم انباشته شود. اما با وجود همه‌ی این‌ها به خاطر داشته باشید که همه چیز تحت کنترل شماست. کافیست تکنیک‌هایی که در این مطلب یاد گرفتید را اجرایی کنید.

اگر به مشاغل فریلنسری علاقه دارید، ترجمیک یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که می‌توانید با آن کار کنید. کافیست رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

یک دیدگاه در «۶ راهکار طلایی برای کاهش حواس‌پرتی فریلنسرها»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.