بزرگترین انتشارات جهان کدام است؟

هرچند شرکت انتشارات پیرسون (Pearson) در سال ۲۰۱۵ جایگاه خود را به عنوان بزرگترین ناشر کتاب در جهان حفظ کرد، اما قطعا با چالش‌های خاص خود هم مواجه بوده است. این شرکت پروژه بازسازی عمده‌ای را در پیش گرفت که از جمله مهمترین آن‌ها فروش روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) و فروش سهام خود در اکونومیست (Economist) بود. ژانویه سال ۲۰۱۶ پیرسون خبر تعدیل ۴۰۰۰ نفر شاغل در عملیات  نشر آموزشی این شرکت در سرتاسر جهان را منتشر کرد. دلیل پیرسون برای دگرگون سازی خود، منطبق شدن با تغییرات رخ داده در بازار آموزشی است. این دست از تغییرات سبب شد که درآمد کلی شرکت از بیش از ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۶٫۶ میلیارد دلار در سال گذشته افول کند.

۵ ناشر بزرگ در سال ۲۰۱۴  همچنان رده‌­بندی خود را در  Livres Hebdo/Publishers Weekly حفظ کرده‌اند، اما این ثبات موجب شد تا برخی از تغییرات قابل توجه در میان غول­‌های صنعت چاپ و نشر، پنهان شود. قطعا پیرسون تنها ناشری نبوده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با کاهش درآمد روبرو بوده است. به واقع، سال گذشته بیش از نیمی از شرکت‌هایی که در رده­‌بندی جهانی جای دارند شاهد کاهش فروش بوده‌اند. در میان فاکتورهایی که برای کاهش درآمد نام برده می‌شوند می­‌توان به ضعف اقتصاد در برخی از کشورها، اختلالات ناشی از استفاده روز افزون از E-BOOK و سایر محتواهای دیجیتالی، و نوسانات ارزی اشاره کرد.

همانند پیرسون، بسیاری از دیگر ناشران نیز در واکنش به شرایط درحال تغییر بازار، اقداماتی تهاجمی در پیش گرفته‌اند. از جمله بزرگترین معاملاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ادغام شرکت‌های مک میلان ساینس اند اجوکیشن (Macmillan Science and Education) متعلق به هولتزبرینک با اسپرینگر ساینس پلاس بیزنس (Springer Science + Business) بود.  این ادغام به تاریخ می ۲۰۱۵ تکمیل شد، به نحوی که هولتزبرینک ۵۳% از سهام مربوط به شرکت ترکیبی را در اختیار داشته و نام اسپرینگر نیچر (Springer Nature) بر روی آن گذاشته شد. معامله مزبور تاثیر مستقیمی را بر روی رده‌­بندی جهانی داشت. با توجه به تغییر جهت درآمد هولتزبرینک از کسب و کار حرفه‌ای و آموزشی به نهاد تازه تاسیس، فروش هولتزبرینک (Holtzbrinck) در سال ۲۰۱۵ به ۱٫۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، مسایلی که باعث شد شرکت از جایگاه ۱۰ در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ۱۹ در سال آخر سقوط پیدا کند. در سال ۲۰۱۵ شرکت تازه تاسیس اسپرینگر نیچر جایگاه ۱۵ را بدست آورد (اسپرینگر ساینس+بیزنس مدیا در سال ۲۰۱۴ جایگاه بیستم را در اختیار داشتند). این انتشارات در زمینه قصه کودکانه نیز آثار برجسته‌ای را منتشر کرده‌اند.

دو مورد تملیکی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد سبب گردید شرکت تحت تملیک قرار گرفته از فهرست جهانی سال ۲۰۱۵ به بیرون پرتاب شود. شرکت پرسئوس بوکس گروپ (Perseus Books Group)، که سال ۲۰۱۴ رده ۳۹ را در دست داشت و درآمد آن حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود، تجزیه شده و طی دو معامله اوایل امسال فروخته شد. هچت بوک گروپِ یو اس ای (Hachette Book Group USA)، شرکتی که تحت تملک کنگلومرای ِلگاردر (French conglomerate Lagadere) قرار داشت، بازوی نشر پرسئوس (Perseus) را خریداری کرد، درعین حال، اینگرام کانتنت گروپ (Ingram Content Group)، واحدهای توزیعی پرسئوس را خریداری نمود. HBG مالکیت گروه نشر را به عهده گرفت که در بهار سال ۲۰۱۵ فروش تقریبا ۱۰۰ میلیون دلاری داشت، اما سال گذشته درآمد آن به عنوان بخشی از شرکت فرعی نشر  Hachette Livre که تحت مالکیت لگاردر قرار دارد در نظر گرفته نشد. Hachette Livre در سال ۲۰۱۵ رده‌ی نهمین ناشر بزرگ جهان را بدست آورد، همان جایگاهی که سال ۲۰۱۴ نیز در اختیار داشت (درصورتی که پرسئوس اندکی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به فروش رسانده بود سال ۲۰۱۵ جایگاه ۳۷ را بدست می آورد).

در ایتالیا، مناقصه‌­ی موندادوری برای خرید RCS Libri، که گروه کتاب متعلق به RCS Media می‌باشد، سال ۲۰۱۵ آغاز شد و امسال توسط مقامات دولت تایید گردید. هرچند دولت، موندادوری (Mondadori) را وادار ساخت تا در خصوص برخی از دارایی‌های کوچکتر دست به تنوع در سرمایه‌گذاری بزند، اما خرید RCS ، فروش کتاب‌های این شرکت را در سال ۲۰۱۶ تقویت خواهد کرد. این درحالی‌ست که درآمد شرکت مزبور در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته و به ۳۵۰ میلیون دلار نزول پیدا کرد، درحالیکه همین رقم طی سال ۲۰۱۴ برابر با ۴۱۰ میلیون دلار بود. موندادوری در رده بندی سال ۲۰۱۵ در جایگاه ۳۹ جای داشت که نسبت به رده بندی سال ۲۰۱۴ خود دو پله نزول داشته است. از آن‌جایی که فهرست سال ۲۰۱۵، نسبت به رده بندی‌های سابق جهانی، اواخر سال تالیف شده بود، شامل درآمدهای تعدادی از ناشران که برمبنای سال مالی فعالیت می‌کنند هم می‌شود. یکی از این شرکت‌ها هارپرکالینز (HarperCollins) است که سال مالی‌اش به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶ خاتمه یافت. بعد از جهشی بزرگ در درآمد هارپرکالینز به سال مالی ۲۰۱۵ که خود منعکس­ کننده خرید هارلی کوئین (Harlequin) در آگوست سال ۲۰۱۴ است، درآمد آن اندکی در سال مالی ۲۰۱۶ کاهش یافته و به ۱٫۶۵ میلیارد دلار رسید. با این حال، تقویتی که از ناحیه خرید هارلیکوئین نصیبش شد، به اندازه ای بود که سبب شود HC (هارپر کالینز) به جایگاه ۱۳ در رده بندی ۲۰۱۵ دست پیدا کند، درحالیکه در سال ۲۰۱۴ همین شرکت رتبه ۱۸ را در اختیار داشت.

دو شرکت آمریکایی دیگری که درآمدهای سال مالی ۲۰۱۶ آنها در رده‌بندی لحاظ شده عبارتند از اسکولاستیک (Scholastic) و جان‌وایلی (John Wiley). هرچند درآمد وایلی در سال مالی ۲۰۱۶ در قیاس با سال مالی ۲۰۱۵ کاهش داشت، اما اسکولاستیک را شکست داد و به رتبه ۱۱ در رده‌­بندی سال ۲۰۱۵ رسید.

بزرگترین ناشر مستقر در ایالات متحده در فهرست سال ۲۰۱۵، مک گروهیل اجوکیشن (McGraw-Hill Education) است که درحال پشت سر گذراندن تغییرات مالی خود است. آن زمان که شرکت مزبور به سال ۲۰۱۳ توسط آپولو گلوبال منیجمنت (Apollo Global Management) خصوصی شد، صاحبان جدید این شرکت به اهداف گزارش‌دهی، کسب و کار K-12 را  از کسب و کارهای مربوط به حوزه‌های آموزش عالی/ حرفه‌ای/ بین‌المللی جداسازی کردند و امورمالی K-12 همواره هم در دسترس عموم قرار  نداشته‌اند. اما حالا در سال ۲۰۱۶ که شرکت خود را آماده عرضه عمومی سهامش در بورس می‌کند، آپولو در اعلام کتبی وضع مالی منتشره خود، هر دو شرکت را نام برده است. فایل‌بندی‌­های جدید نشان می‌­دهد MHE (مک گرو هیل اجوکیشن) در سال ۲۰۱۵ کاهش درآمد اندکی داشته، اما همچنان نهمین ناشر بزرگ جهان باقی مانده است.

امسال یک شرکت جدید هم به رده­‌بندی اضافه شد. این شرکت ژجیانگ پابلیشینگ یونایتد گروپ (Zhejiang Publishing United Group) چین است که رده ۱۸ فهرست را به خود اختصاص داده است، و درآمد آن به سال ۲۰۱۵، ۱٫۳۶ میلیارد دلار بوده است. ژجیانگ شرکتی است که به جمع شرکت‌های ۵گانه ناشر چینی موجود در رده‌بندی اضافه شده است. ناشران چینی از سال ۲۰۱۴  که شروع به در اختیار نهادن آمارهای مالی معتبر کردند وارد این فهرست شده‌اند.

نوسانات ارزی بزرگترین تاثیر منفی را بر روی ناشران برزیلی داشته است. هرچند آبریل ادوکادو (Abril Educacao) با درآمد ۱۹۶ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۴، رتبه ۵۶ را بدست آورد، و ساراایوا (Saraiva) رده۵۴ را (با فروش سالانه ۱۹۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴) به خود اختصاص داد، نوسان شدید در مشکلات اقتصادی واقعی و جدی برزیل موجب شد تا هیچ ناشری از این کشور نتواند به لحاظ سطح لازم فروش، شایسته‌ی ورود به رده‌بندی شناخته شود.

پنگویین رندوم هاوس (Penguin Random House)، با درآمد جهانی بیش از ۴ میلیارد دلار مجددا تنها ناشر تجاری خالص بود که در میان ۱۰ ناشر بسیار بزرگ جهان جای گرفت (باید توجه داشت هولدینگز Hachette Livre ترکیبی است از ناشران تجاری و آموزشی). در میان ۱۰ ناشر بزرگ جهان شاهد ترکیبی از ناشران آموزشی و حرفه ای هستیم.

Rank 2016 Rank 2015 Publishing Group or Division Parent Company Parent Country ۲۰۱۵ Revenue in $M ۲۰۱۴ Revenue in $M
۱ ۱ Pearson Pearson PLC UK $۶,۶۲۵ $۷,۰۷۲
۲ ۲ ThomsonReuters The Woodbridge Company Ltd. Canada $۵,۷۷۶ $۵,۷۶۰
۳ ۳ RELX Group Reed Elsevier PLC & Reed Elsevier NV UK/NL/US $۵,۲۰۹ $۵,۳۶۲
۴ ۴ Wolters Kluwer Wolters Kluwer NL $۴,۵۹۲ $۴,۴۵۵
۵ ۵ Penguin Random House Bertelsmann AG Germany $۴,۰۵۶ $۴,۰۴۶
۶ ۷ China South Publishing & Media Group Co., Ltd China South Publishing & Media Group Co., Ltd $۲,۸۱۱ $۲,۵۷۹
۷ ۶ Phoenix Publishing and Media Company Phoenix Publishing and Media Company China $۲,۷۵۵ $۲,۸۴۰
۸ ۸ Hachette Livre Lagardère France $۲,۴۰۷ $۲,۴۳۹
۹ ۹ McGraw-Hill Education Apollo Global Management LLC US $۱,۸۳۵ $۱,۸۵۵
۱۰ ۱۱ Grupo Planeta Grupo Planeta Spain $۱,۸۰۹ $۱,۹۴۳
۱۱ ۱۲ Wiley Wiley US $۱,۷۲۷ $۱,۸۲۲
۱۲ ۱۲ Scholastic Scholastic US $۱,۶۷۳ $۱,۶۳۶
۱۳ ۱۸ HarperCollins News Corp. US $۱,۶۴۶ $۱,۶۶۷
۱۴ ۱۴ Cengage Learning Holdings II LP Apax and Omers Capital Partners US/Canada $۱,۶۳۳ $۱,۷۰۸
۱۵ ۲۰ Springer Nature Holtzbrinck & EQT and GIC Investors Germany, Sweden, Singapore $۱,۶۰۵ $۱,۱۶۷
۱۶ ۱۶ Houghton Mifflin Harcourt Houghton Mifflin Harcourt Company US/Cayman Islands $۱,۴۱۶ $۱,۳۷۲
۱۷ ۱۵ China Publishing Group Corporation China Publishing Group Corporation China $۱,۴۰۲ $۱,۴۹۵
۱۸ NEW Zhejiang Publishing United Group Zhejiang Publishing United Group China $۱,۳۶۴
۱۹ ۱۰ Holtzbrinck Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck Germany $۱,۲۳۱ $۲,۰۰۰
۲۰ ۲۱ China Education Publishing & Media China Education Publishing & Media Holdings Co. Ltd. China $۱,۱۵۴ $۱,۱۰۸
۲۱ ۱۹ Oxford University Press Oxford University UK $۱,۱۳۷ $۱,۱۸۱
۲۲ ۲۲ Informa Informa plc UK $۱,۰۷۳ $۱,۰۷۵
۲۳ ۲۳ Shueisha Hitotsubashi Group Japan $۱,۰۱۳ $۱,۰۳۳
۲۴ ۲۹ Kadokawa Publishing Kadokawa Holdings Inc. Japan $۱,۰۰۹ $۷۹۳
۲۵ ۲۴ Kodansha Ltd. Kodansha Ltd. Japan $۹۶۹ $۹۹۷
۲۶ ۲۶ Shogakukan Hitotsubashi Group Japan $۸۵۰ $۸۵۹
۲۷ ۲۷ Bonnier The Bonnier Group Sweden $۸۲۷ $۸۳۶
۲۸ ۲۵ Egmont Group Egmont International Holding A/S Denmark $۷۸۶ $۸۹۶
۲۹ ۳۰ Simon & Schuster CBS US $۷۸۰ $۷۷۸
۳۰ ۲۸ Grupo Santillana PRISA SA Spain $۷۰۲ $۷۹۳
۳۱ ۳۱ Woongjin ThinkBig Woongjin Holding Korea $۵۵۲ $۵۷۷
۳۲ ۳۲ Klett Klett Gruppe Germany $۵۴۰ $۵۶۰
۳۳ ۳۵ Messagerie / GeMS Messagerie Italiane Italy $۵۰۲ $۴۶۰
۳۴ ۱۸ De Agostini Editore* Gruppo De Agostini Italy $۴۸۳ $۱,۳۶۷
۳۵ ۳۳ Groupe Madrigall Madrigall France $۴۷۸ $۵۳۱
۳۶ ۳۴ Les Editions Lefebvre-Sarrut Frojal France $۴۳۲ $۴۸۲
۳۷ ۳۸ Cambridge University Press Cambridge University Press UK $۳۹۹ $۴۰۹
۳۸ ۳۶ Media Participations Media Participations Belgium $۳۷۱ $۴۲۶
۳۹ ۳۷ Mondadori Libri The Mondadori Group Italy $۳۵۰ $۴۱۰
۴۰ ۴۰ Westermann Verlagsgruppe Medien Union Germany $۳۲۷ $۳۶۴
۴۱ ۴۲ Sanoma Sanoma WSOY Finland $۳۰۷ $۳۵۵
۴۲ ۴۳ Cornelsen Cornelsen Germany $۲۸۴ $۳۴۶
۴۳ ۴۶ Haufe Gruppe Privately owned Germany $۲۷۹ $۲۸۵
۴۴ ۴۴ Kyowon Co. Ltd. Kyowon Co. Ltd. Korea $۲۷۷ $۳۱۲
۴۵ ۴۶ WEKA WEKA Firmengruppe Germany $۲۵۳ $۲۸۶
۴۶ ۴۵ La Martinière Groupe La Martinière Groupe France $۲۴۶ $۲۹۲
۴۷ ۴۹ Gakken Co. Ltd. Gakken Co. Ltd. Japan $۲۳۹ $۲۵۷
۴۸ ۵۲ EKSMO-AST Privately owned Russia $۲۳۳ $۲۱۱
۴۹ ۵۱ OLMA Media Group Privately owned Cyprus $۲۱۳
۵۰ ۵۰ Bungeishunju Ltd. Bungeishunju Ltd. Japan $۲۰۱ $۲۱۶
۵۱ ۵۳ Groupe Albin Michel Groupe Albin Michel France $۱۹۴ $۲۰۴
۵۲ ۵۷ Shinchosha Publishing Co, Ltd. Shinchosa Publishing Co, Ltd.

SOURCE: publishersweekly

سایت ترجمه تخصصی ترجمیک در انتشار کتاب‌های انتشارات معتبر بین‌المللی با انتشارات معتبر داخلی همکاری می‌کند. از جمله مهمترین خدماتی که سایت ترجمه تخصصی ترجمیک به کمک فارغ‌التحصیلان دکتری رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد ترجمه کتاب برای انتشارات است. هم‌چنین در حوزه‌ی ترجمه تخصصی برای دانشگاهیان عزیز، ترجمه مقاله از معمول‌ترین خدمات ترجمیک است. برای مشاهده‌ی قیمت ترجمه به صفحات مربوط آن مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.