کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش دوم

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی؟ شاید هم زبان‌های دیگری که ما کمتر با آن‌ها آشنایی داریم؟

در پست قبلی به دلایل موثر در رشد زبان‌ها پرداختیم. برای آشنایی با سریع‌ترین رشد زبان‌ها در جهان با ما همراه شوید.

مطالب مرتبط:

۱۵ مورد از بهترین زبان‌ها برای یادگیری در سال ۲۰۲۱

ده زبان با سریع‌ترین میزان رشد در جهان

با توجه به داده‌‌‌ها سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد جهان کدامند؟ این تحلیل‌ها بستگی به این دارند که چگونه به اعداد و آمار نگاه کنیم. به عنوان مثال، در بررسی رشد میزان استفاده از زبان‌های مختلف در یک کشور، چگونه اعداد را بررسی می‌کنیم؟

آیا آن‌هایی که از نظر تعداد متکلمان بیشترین افزایش را داشته‌اند یا آن‌هایی که از نظر درصدی سریع‌ترین رشد را دارند؟ بیایید نگاهی به هر دو مدل محاسبات بیندازیم.

انگلیسی

اگر به افزایش تعداد زبان‌های مورد استفاده نگاه کنیم، انگلیسی سریع‌ترین زبان در حال رشد است. این گزاره چه برای دهه گذشته، چه برای ۵۰ سال گذشته و چه حتی برای ۱۰۰ سال گذشته صدق می‌کند.

بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، تعداد انگلیسی‌زبان‌ها (اینجا منظور تعداد کل متکلمان به زبان انگلیسی است، نه فقط افراد بومی انگلیسی‌زبان) از ۱,۰۵۴,۶۹۶,۴۰۸ به ۱,۳۰۰,۵۶۹,۳۵۰ افزایش یافته است. این افزایش ۲۴۵,۸۷۲,۹۴۲ نفری فقط در یک دهه روی داده است.

برای قیاس، نزدیک‌ترین رقیب بعدی زبان چینی (ماندارین) است که در مدت مشابه، ۶۹,۸۷۷,۸۷۴ به گویشوران این زبان افزوده شد. در همین بازه زمانی، به گویشوران زبان هندی نیز ۶۴,۶۴۸,۷۳۶ نفر اضافه شد.

با بررسی ۵۰ سال گذشته نیز نتایج مشابهی به دست آمد. متکلمان زبان انگلیسی بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۱ هم ۵۲۳,۰۱۹,۹۷۶ نفر اضافه شدند، در حالی که به زبان چینی ۲۷۶,۹۵۶,۴۳۶ نفر و به زبان هندی هم ۱۸۷,۲۶۳,۹۵۰ نفر.

و همین امر در مورد کل قرن گذشته صادق است. بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۲۰۲۱، انگلیسی‌زبانان در سراسر جهان ۸۹۴,۸۲۷,۸۵۵ نفر افزایش یافت که بسیار بیشتر از چینی‌زبان‌ها (با افزایش ۵۵۱,۱۶۲,۲۴۰ نفری) و هندی‌زبان‌ها (که با افزایش ۳۴۹,۶۶۰,۸۱۵ نفری، سوم شد).

بنابراین، از نظر تعداد سخنرانان، واضح است که انگلیسی، سریع‌ترین زبان در حال رشد در طول ۱۰۰ سال گذشته است. از ۴۰۵,۷۴۱,۴۹۵ متکلم زبان انگلیسی در سال ۱۹۲۱ به ۱,۳۰۰,۵۶۹,۳۵۰ نفر در طی یک قرن افزایش یافته است.

پرتغالی

انتظار این را داشتید که پرتغالی را هم در صدر فهرست سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد جهان ببینید؟ پرتغالی که عمدتا در برزیل و همچنین در پرتغال، موزامبیک، آنگولا و جاهای دیگر صحبت می‌شود، از ۶۵,۰۶۴,۰۲۷ (۶۵ میلیون نفر) گویشور در سال ۱۹۲۱ به ۲۵۸,۰۰۳,۳۲۷ نفر (۲۵۸ میلیون نفر) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

این رشد ۲۹۷ درصدی در طول قرن گذشته شگفت‌انگیز است. با توجه به این درصد، پرتغالی سریع‌تر از انگلیسی، چینی، هندی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی مدرن، بنگالی و روسی رشد کرده است.

عربی

اشاره به زبان عربی در این مطلب شایسته است. گرچه عربی مدرن از نظر نرخ رشد کاملا همگام با پرتغالی نبوده است، اما به آن نزدیک شده است. این زبان از ۷۴,۱۵۷,۶۲۶ متکلم در سال ۱۹۲۱ به ۲۷۹,۲۰۰,۹۸۰ در طول یک قرن افزایش یافته است. این افزایش ۲۷۶ درصدی است.

مطالب مرتبط:

ادبیات معاصر عربی (بخش دوم: ناشنیده‌ها)

برای مقایسه، انگلیسی‌زبانان ۲۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه، هندی‌زبانان ۱۱۸ درصد، آلمانی‌زبانان ۱۱۵ درصد، فرانسوی‌زبانان ۱۱۳ درصد، بنگالی‌زبانان ۱۱۰ درصد و چینی زبانان ۹۶ درصد افزایش یافته اند.

اردو

هنگامی که سریع ترین زبان در حال رشد در ۵۰ سال گذشته از نظر میزان درصد افزایش رشد بررسی شود، نتیجه متفاوتی به دست می‌آید: اردو.

تعداد گویشوران اردو از ۱۱۲,۷۱۷,۲۷۸ نفر در سال ۱۹۷۱ به ۲۱۹,۷۳۷,۸۰۷ نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این افزایش ۹۵ درصدی است – نرخ رشدی که انگلیسی، چینی، هندی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی مدرن، بنگالی، روسی، پرتغالی و اندونزیایی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

با نگاهی به دهه گذشته، اردو همچنین به عنوان یکی از سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد در جهان محسوب می‌شود. تعداد کل متکلمان آن بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، ۳۹درصد افزایش یافته است.

زبان اردو، عضوی از گروه زبان‌های هندوآریایی در خانواده زبان‌های هند و اروپایی است. اردو به عنوان زبان اول توسط نزدیک به ۷۰ میلیون نفر و به عنوان زبان دوم توسط بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، عمدتا در پاکستان و هند صحبت می‌شود. اردو زبان رسمی دولت پاکستان است و همچنین در قانون اساسی هند نیز به رسمیت شناخته شده است.

زبان اردو شباهت خاصی به زبان هندی دارد، زبانی که از شبه‌قاره هند سرچشمه گرفته و توسعه یافته است. پایه هر دو زبان، زبان‌های هندوآریایی است و از نظر واج‌شناسی و دستور زبان به قدری شبیه هم هستند که گویی یک زبان باشند. با این حال، از نظر واژگان، آن‌ها اردو از عربی و فارسی و هندی از سانسکریت وام گرفته‌اند، بنابراین معمولا به عنوان زبان‌های مستقلی تلقی می‌شوند.

اندونزیایی

زبان اندونزیایی که به صورت محلی باهاسا نامیده می‌شود، یکی از سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد جهان طی ۵۰ سال گذشته بوده است. از ۱۲۷,۶۳۵,۶۱۵ گویشور در سال ۱۹۷۱ به ۲۲۸,۲۴۱,۹۷۳ نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این نرخ رشد ۷۹ درصدی، زبان اندونزیایی را از نظر سرعت رشد درصدی در نیم قرن گذشته پس از اردو، در رتبه دوم قرار می‌دهد.

در ده سال گذشته هم همینطور است. در حالی که اردو در دهه منتهی به سال ۲۰۲۱، ۳۹ درصد رشد داشت، اندونزیایی با رشد ۲۵ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت.

چینی

به غیر از زبان انگلیسی، کدام زبان از نظر تعداد سخنرانان در ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ سال گذشته سریع‌ترین رشد را داشته است؟ پاسخ برای هر سه دوره، چینی ماندارین است. این دومین افزایش بزرگ در تعداد متکلمان (بعد از انگلیسی) بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ با رشد ۶۹,۸۷۷,۸۷۴ نفری در یک دهه است.

طی ۵۰ سال گذشته، تعداد گویشوران زبان چینی، ۲۷۶,۹۵۶,۴۳۶ نفر افزایش یافته است، در حالی که در قرن گذشته شاهد افزایش پانصد میلیون نفری گویشوران چینی بوده‌ایم که از ۵۷۷,۰۰۲,۴۲۴ در سال ۱۹۲۱ به ۱,۱۲۸,۱۶۴,۶۶۴ در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

هندی

از نظر رشد در دهه گذشته، اشاره به زبان هندی نیز خالی از لطف نیست. از نظر تعداد متکلمان، افزایش استفاده از زبان هندی بسیار نزدیک به افزایش زبان چینی در سال‌های گذشته است. در حالی که تعداد چینی‌زبانان بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، ۶۹,۸۷۷,۸۷۴ نفر افزایش یافت، تعداد هندی‌زبانان به ۶۴,۶۸۴,۷۳۶ نفر افزایش یافته است.

از نظر درصدی، این بدان معناست که زبان هندی در دهه منتهی به سال ۲۰۲۱ سریعتر از چینی رشد کرده، به ترتیب ۱۱ درصد و ۷ درصد اگرچه هیچ یک از زبان‌ها به رشد چشمگیر ۳۹ درصدی زبان اردو نزدیک نشده‌اند.

کره‌ای

یکی دیگر از رقبای جالب برای عنوان سریع‌ترین زبان در حال رشد، زبان کره‌ای است. به دو دلیل می‌توان به این نتیجه رسید. اولا، اولین گزارش جهانی دولینگو، که بازه زمانی از اکتبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد، گزارش داد که سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد در سراسر جهان، بر اساس داده‌های کاربران این نرم‌افزار، زبان‌های آسیایی بوده‌اند. هندی، کره ای و ژاپنی در صدر این لیست قرار دارند.

مطالب مرتبط:

دولینگو، بهترین نرم‌افزار یادگیری زبان خارجی

دومین دلیل برای گنجاندن زبان کره‌ای در این مطلب، رشد بسیار زیاد آن در فرهنگ عامه است. کی پاپ و کی‌دراما در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و با سرعتی خیره‌کننده نیز این امر ادامه پیدا می‌کند. همانطور که توسط اخبار دولینگو نیز مشخص شده است، این عامل، محرک رشد سریع یادگیری زبان کره‌ای است.

اسپانیایی

همچنین تعداد زیادی زبان با رشد سریع در سطح منطقه‌ای در کشورهای مختلف وجود دارد. برای مثال، با نگاهی به زبان‌های در حال رشد در ایالات متحده، بلافاصله با زبان برخورد می‌کنیم.

زبان اسپانیایی در ایالات متحده اهمیت فزاینده‌ای دارد، زیرا اسپانیایی‌ها دارای سریع‌ترین رشد جمعیتی در این کشورند. بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵، تعداد اسپانیایی‌زبانان در ایالات متحده تقریبا چهار برابر و از ۱۱ میلیون نفر به بیش از ۴۱ میلیون نفر افزایش یافت و تعداد گویشوران اسپانیایی همچنان در حال افزایش است.

مطالب مرتبط:

بهترین دیکشنری‌ها برای یادگیری زبان اسپانیایی

بر حسب درصد، نسبت جمعیت ایالات متحده که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند، از ۵ درصد به ۱۳ درصد در مدت مشابه افزایش یافته است و از این رو این زبان به عنوان سریع‌ترین زبان در حال رشد در ایالات متحده شناخته می‌شود.

فرانسوی

در بررسی رشد زبان‌ها در سطح منطقه‌ای، نمی‌توان از زبان فرانسوی غافل شد. چشم انداز زبان‌های مورد استفاده در آفریقا در حال تغییر است. در حال حاضر حدود ۴۴ درصد از کل جمعیت فرانسوی زبان جهان در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. با این حال، احتمالا تعداد متکلمان به زبان فرانسوی در جنوب آفریقا در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. برخی تخمین‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ گویشوران زبان فرانسوی در جنوب آفریقا به ۸۵ درصد نیز می‌رسند.

مطالب مرتبط:

در کدام کشورها به فرانسه صحبت می‌کنند؟

گزارش دولینگو به رشد زبان فرانسه و افزایش قابل توجه تعداد زبان‌آموزان فرانسوی مستقر در کانادا در سال گذشته نیز اشاره کرده است.

چرا تغییرات چشم‌انداز زبانی مهم است؟

تغییرات چشم‌انداز زبان جهانی از اهمیت بالایی برخوردارند. کسب و کارها باید بدانند که استراتژی‌های خود را بر اساس کدام زبان‌ها و به چه علت ایجاد کنند. آن‌ها باید از بومی‌سازی خدمات خود برای ورود به بازارهای جدید استفاده کنند تا از جهانی‌شدن بهره کافی را ببرند. البته قبل از انجام این کارها، کسب‌و‌کارها باید بدانند که به کدام زبان نیاز دارند.

مطالب مرتبط:

نکاتی در مورد مهارت زبان آموزی

در حالی که کسب و کارها در حال بازاریابی برای به دست آوردن مخاطبان و مشتریان جدید هستند، زبان‌آموزان نیز تحت تأثیر تغییرات چشم‌انداز زبانی قرار می‌گیرند. رشد زبان انگلیسی، همراه با رشد دیگر زبان‌ها در سرتاسر جهان، به این معنی است که بسیاری از زبان‌های دیگر، شاهد کاهش خطرناک و ناراحت‌کننده تعداد متکلمان خود هستند. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که نیمی از حدود ۷۰۰۰ زبان رایج در جهان تا سال ۲۱۰۰ منقرض می‌شوند.

سخن پایانی

امیدوارم از این مرور درباره سریع‌ترین رشد زبان‌های دنیا لذت برده باشید. در حالی که احتمالا می‌دانستید، زبان انگلیسی سریع‌ترین زبان در حال رشد است، شاید از دیدن نام سایر زبان‌ها در این لیست شگفت‌زده شده‌اید.

آیا در حال یادگیری یکی از این زبان‌های در حال رشد هستید؟ یا شاید هم مایل باشید که یکی از این زبان‌ها را بیاموزید؟ هیچ وقت برای یادگیری یک زبان جدید دیر نیست.

ترجمیک بزرگ‌ترین موسسه خدمات زبانی کشور، خدمات ترجمه تخصصی، ویرایش و تولید محتوا را با بالاترین کیفیت به شما تحویل می‌دهد. برای ثبت سفارش به ترجمیک مراجعه کنید.

اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، میتوانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

یک دیدگاه در «کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش دوم»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.