نوشتن چک لیست محتوا

چرا باید از چک‌لیست تولید محتوا استفاده کنیم؟

هماهنگی هر کاری، به شرایط و ضوابط خود نیاز دارد. مثلاً کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی از طریق دستگاه‌های حضور غیاب و کیفیت‌سنجی با استفاده از سرپرست هر بخش، نحوه کارکرد کارگران و کارمندان مختلف را می‌سنجند.

تولید محتوا گسترده به نویسنده حضوری یا دورکار نیاز دارد و هماهنگی کارها بین نویسنده و کارفرما کار آسانی نیست و روش‌های خاصی دارد.

برای آشنایی با این روش‌ها مطلب پیش رو را بخوانید و برای یادگیری نکات مفید در مورد تولید محتوا، به بخش تولید محتوا وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

چک‌لیست تولید محتوا و اهمیت استفاده از آن چیست؟

چک‌لیست تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت کردن نویسندگان دورکار است. این چک‌لیست به آن‌ها نشان می‌دهد که با چه لحن و زبانی و برای چه مخاطبی متن را تولید کنند.

یک تیم تولید محتوا می‌تواند سه یا پنج یا حتی بیشتر از ده نفر نویسنده دورکار داشته باشد. هر کدام از این نویسنده‌ها، سبک و سیاق و روش خودشان را برای نوشتن دارند. اگر این چک‌لیست تولید محتوا وجود نداشته باشد، هماهنگ کردن این تعداد نویسنده آن هم به صورت دورکار، تبدیل به یک مسئله و در نهایت بحران می‌شود.

چک لیست تولید محتوا

 در نتیجه وقتی اولین ‌پیام‌ها را از چند نویسنده مختلف دریافت کردید، تازه متوجه می‌شوید که چه قدر برای هماهنگ کردن آن‌ها کار دارید. هیچ چیزی مهم‌تر از تجزیه و تحلیل تولید محتوا نیست و لیست تولید محتوا این امکان را به شما می‌دهد.

چک‌لیست به شما کمک می‌کند که نویسندگان با خیال راحت‌تر و مهارت بیشتری برای شما محتوا بنویسند. این رضایت شغلی در نهایت باعث خواهد شد که همه آن‌ها در طول زمان همراه شما بمانند. برای کارفرما هم مهم است که بتواند نویسنده‌های خوب و با مهارت را برای تیم خود استخدام کند.

این عواملی که در چک‌لیست تولید محتوا برای نویسنده‌ها ارسال می‌کنید، حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد و در نتیجه نویسنده‌های بهتری نیز به تیم شما اضافه می‌شوند. نوشتن موارد مناسب در چک‌لیست باعث می‌شود که بتوانیم تقویم محتوا را بهتر و سریع‌تر تنظیم کنیم. ارزیابی نتیجه نهایی کار با این لیست تنظیم شده ساده‌تر خواهد بود. در نهایت باعث بهبود عملکرد تیم محتوا و رضایت تیمی بالاتر خواهد شد.

دستورالعملی برای بازاریابی تولید محتوا

چک‌لیست می‌تواند برای پلتفرم‌های متفاوتی تعریف شود. به این ترتیب که برای بخش محصولات، بخش بلاگ، رپورتاژ آگهی‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دستورالعمل‌های متفاوتی طراحی شود.

 چک‌لیست تولید محتوا کمک می‌کند که محتوای مناسب برای بخش‌های مختلف تولید شود. هر کدام از این بخش‌ها نیاز به محتوای مناسب خودشان دارند.

محتوا نویسی در شبکه‌ها

این موضوع حتی قبل از تنظیم تولید محتوا انجام می‌شود. چک‌لیست در حقیقت به شما این امکان را می‌دهد که تعداد نویسنده‌های مورد نیاز، منابع مالی و توانایی خودتان را برای تولید محتوا در نظر بگیرید.

به این ترتیب اگر بدانید که تولید یک محتوای مناسب برای سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی چه قدر برای شما هزینه دارد، می‌توانید درباره میزان و مقدار مورد نیاز خودتان تصمیم‌گیری کنید.

تقویم محتوایی متناسب با چارت تولید محتوا

چک‌لیست تولید محتوا معمولاً با بررسی رقبا، سایت‌ها و شبکه اجتماعی‌های مختلف انجام می‌شود. این چک‌لیست می‌تواند با استفاده از کتاب‌ها، منابع چاپی، مصاحبه با مردم و گفتگوهای تخصصی به دست بیاید. فایل‌های ویدئویی، فیلم و پادکست و مطالب آموزشی دیگر، راهنمای خوبی برای تنظیم چارت تولید محتوا هستند.

وقتی که چک‌لیست آماده شد، می‌توانید با استفاده از هزینه و کارکرد هر کدام از آن‌ها، بهترین تصمیم را برای تقویم محتوا بگیرید.

 با توجه به هزینه تولید هر کدام از این انواع محتوا، می‌توان تخمین زد که با توجه به منابع و نیروهای موجود، چند محتوا در طول هفته نیاز است. بر اساس چک‌لیست محتوا، حالا می‌توانیم تقویم محتوا را تنظیم کنیم. می‌توانیم یک نمونه چک‌لیست محتوا را دانلود کنیم و بعد از پر کردن، آن را تجزیه و تحلیل کنیم.

مواردی که باید در لیست تولید محتوا باشد

بهتر است نکاتی در چارت تولید محتوا قرار بگیرند که رعایت کردن آن‌ها روند کار را سریع‌تر می‌کند. این نکته‌ها می‌توانند شامل لحن محتوا، مخاطب، سبک، نکات بهینه سازی محتوا، عنوان مناسب، میانه محتوا، دعوت به اقدام مورد نظر و زمان تحویل باشند.

نوشتن منابع و چکیده محتوا را نیز می‌توانید در نظر بگیرید. این دو قسمت اهمیت زیادی در اعتبارسنجی یک محتوا دارند. بهتر است ابتدا یک نمونه چک‌لیست تولید محتوا بنویسیم و در نهایت آن را تکمیل کنیم.

این چک‌لیست می‌تواند در حد یک صفحه کوتاه یا چند صفحه باشد. می‌توان آن را به شکل فایل متنی یا PDF برای نویسنده‌ها و بازاریاب‌های محتوایی ارسال کرد.

لحن محتوا می‌تواند رسمی، صمیمانه، ادبی، فنی و … باشد. هر محتوایی با توجه به حوزه‌ای که در آن کار می‌کنیم، تعیین می‌شود. توصیه کنید که هیچ وقت متن را با زبان محاوره ننویسند.

مخاطب محتوا را در نظر بگیرید. این که مخاطب چه قدر با محتوا آشنا است، چه قدر در مورد برند و حوزه کاری اطلاعات دارد و نکته‌های دیگر اهمیت دارند. این کار مهم‌تر از فرستادن نمونه محتوا است که خودش باعث سردرگمی بیشتر می‌شود.

سبک محتوا را تعیین کنید. خط قرمزهایی که هرگز نباید توی متن باشند و نکته‌هایی که بهتر است در متن رعایت شوند. به عنوان مثال خط قرمز می‌تواند استفاده از صفت‌های تفضیلی مانند بهترین و بدترین باشد. یا استفاده از کلمات سنگین و پیچیده ممنوع است. در مقابل کلمه‌هایی هستند که جزو اصطلاحات و زبان یک برند هستند که نیاز داریم در محتوا آورده شوند.

نکته‌های بهینه سازی محتوا

بهینه سازی تولید محتوا باعث سریع‌تر شدن روند تولید محتوا و به روزرسانی سایت می‌شود. قبل از این که مقاله‌ها به افراد مختلف سپرده شود، این موضوع باید تعیین شود. بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی، خوانایی متن را خدشه دار می‌کند. تیم سئو، توانایی یک نویسنده را ندارد. به عنوان مثال، تیتر باید شامل کلمه کلیدی باشد.

عنوان محتوا باید جذاب و کاربردی باشد. عنوان را معمولاً بعد از تمام شدن متن اصلی می‌نویسند. این باعث می‌شود که تیتری جذاب و بهینه شده نوشته شود. تیتر باید شامل این موارد باشد: راه حل مشکل، نتیجه نهایی مشتری و عملی که لازم است انجام دهند.

چکیده محتوا یا همان توضیحات متا بهتر است توسط نویسنده ارسال شود. نوشتن این چکیده برای نویسنده‌ای که در مورد یک محتوا تحقیق کرده کار ساده‌تری است. او می‌تواند متنی کاربردی‌تر با توجه به کلمه کلیدی و کلیت متن برای چکیده بنویسد.

بدنه محتوا باید به درستی نوشته شده باشد. علایم نگارشی، تیترهای میانی، پاراگراف بندی، جمله بندی و دیگر نکته‌های نگارشی باید به درستی رعایت شده باشند. رعایت کردن این نکته‌ها به خوانایی و روان بودن متن کمک می‌کند.

تقویم محتوا

دعوت به اقدام یا کال تو اکشن در انتهای هر متن باید وجود داشته باشد. هر متنی برای رسیدن به یک نتیجه‌ای نوشته می‌شود. وقتی از فراخوان به عمل درست استفاده می‌کنیم، متن‌های بهتری خواهیم داشت. به خصوص در مورد وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی که کاربر تعامل بیشتری از خودش نشان می‌دهد.

منابع محتوا در انتهای متن آورده شوند. درست است که در تعداد کلمات محاسبه نمی‌شوند، اما اعتبارسنجی متن را ساده‌تر می‌کند.

زمان تحویل و نکته‌های دیگر باید در چک‌لیست گذاشته شود. چند کلمه در روز، روش تحویل محتوا و نکته‌هایی که در زمان تحویل باید رعایت شوند در چک‌لیست تولید محتوا قرار می‌گیرند.

تولید محتوا با توجه به چک‌لیست تولید محتوا

بعد از این که لیست تولید محتوا تهیه شد، حالا وقت آن است که محتواهای مختلف را تولید کنیم. در این مرحله دیگر تحقیق و مطالعه لازم انجام شده و وقت عمل است.

مرحله اول: خلق محتوای اولیه

بعد از تنظیم چک‌لیست محتوا، زمان خلق و تولید محتوا می‌رسد. در این مرحله، تعدادی از محتواهای مورد نظر را با توجه به چارت تولید محتوا تولید می‌کنیم. وقتی اولین محتواها رسید، می‌توانیم در مورد میزان کارآمد بودن چک‌لیست تصمیم‌گیری کنیم. شاید به این نتیجیه برسیم که چک‌لیست کمی گمراه کننده یا مبهم شده است. در نتیجه باید بخش‌های مختلف را دوباره بررسی کنید.

بعد از تولید محتوا، نیاز داریم که کمی از آن‌ها فاصله بگیریم و بعد از مدت کوتاهی دوباره به سراغشان برویم. بعد از این زمان استراحت، مسلماً با دید تازه‌ای به آن‌ها نگاه می‌کنیم و نکته‌های مبهم آن را بهتر می‌بینیم. این منظرگاه تازه به شما کمک می‌کند که محتوای غنی‌تر و تعاملی‌تری برای پلتفرم‌های مختلف طراحی کنیم.

مرحله دوم: بهینه سازی با نگاه جدید

در این مرحله، به سراغ اولویت بندی و ارزش گذاری روی محتوای تولید شده می‌رویم. در مورد تعاملی بودن، جذابیت و ترغیب کنندگی و عوامل دیگر آن، بررسی‌های جدیدی انجام می‌دهیم. محتوایی که تولید می‌شود، برای موتورهای جستجو بهینه خواهد شد و به صورت متن روی سایت یا پلتفرم‌های دیگر به کار می‌رود.

اضافه کردن چند لینک داخلی، بررسی چگالی کلمات کلیدی، توضیحات متا و… به متن نوشته برای سایت و هشتگ‌های مناسب برای شبکه‌های اجتماعی، اضافه می‌شوند. این بخش اهمیت زیادی دارد، به این دلیل که رپورتاژ آگهی بدون لینک به سایت اصلی عملاً بی تأثیر و بی فایده خواهد بود.

تجزیه و تحلیل تولید محتوا

مرحله سوم از تولید محتوا، انتشار محتواهای تولید شده است. تا زمانی که محتوایی منتشر نشده باشد، عملاً انگار تولید نشده است. بنابراین این محتواها را باید در محل‌های مناسب منتشر کرد.

با استفاده از تقویم محتوا، زمان انتشار هر کدام را با بازاریاب‌های محتوایی هماهنگ می‌کنیم. بررسی هفتگی اثرگذاری محتوای منتشر شده اهمیت دارد. در این مرحله دیگر کیفیت مهم نیست. با توجه به ابزارهای موجود، می‌توانیم موارد زیر را در تجزیه و تحلیل تولید محتوا در نظر بگیریم: میزان ورودی هر کدام، نرخ تبدیل و موارد دیگر.  

 اگر تا قبل از این مرحله هدفی تعیین نکرده‌ایم، زمان مناسبی است که هدف از تولید محتوا را مشخص کنیم. اندازه و میزان ترافیک ورودی مورد نیاز را به دست بیاوریم. در مورد شیوه نگارش، لحن و مخاطب نهایی تجدید نظر کنیم یا نه. چند مورد  از عناصری که در رسیدن به هدف تعیین کرده‌ایم، کارآمد هستند.

با توجه به نتایج به دست آمده می‌توانیم تقویم محتوا را دوباره تنظیم کنیم. اگر لازم باشد می‌توانیم نویسنده‌های بیشتری استخدام کنیم، در پلتفرم‌های بیشتری فعالیت کنیم و هزینه‌ای که برای تبلیغات نیاز است را تخمین بزنیم. تمام این اتفاقات وقتی می‌افتند که در مورد عملکرد محتوای تولید شده به نتیجه رسیده باشیم.

یکی از بهترین روش‌های استخدام نویسنده دورکار، استفاده از خدمات تولید محتوای ترجمیک است. با استفاده از تیم محتوا نویسان ترجمیک، به راحتی می‌توانید کارهای خود را پیگیری کنید،‌ با نویسنده به صورت مستقیم در ارتباط باشید و از هر نویسنده نمونه کار دریافت کنید.

برای استفاده از این خدمات، باید به بخش ارسال سفارش تولید محتوا مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «چرا باید از چک‌لیست تولید محتوا استفاده کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.