مهم‌ترین نکات برای سئو درون صفحه در سال ۱۴۰۲ چیست؟

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

برای بررسی سئو وب‌سایت خود به یک چک‌لیست نیاز دارید؟ نمی‌دانید که تحلیل و بررسی سئو سایت خود را از کجا شروع کنید؟ این مقاله برای شما است.

سئو تخصص و مهارتی ویژه است که به بهینه‌سازی سایت شما برای مخاطبان و موتورهای جست و جو می‌پردازد. با استفاده از اصول سئو به موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل می‌گویید که هر صفحه سایت شما درباره چیست و چرا باید به مخاطبان نشان داده شود؟

به صورت کلی، سئو به سه زیرشاخه سئوی داخل صفحه، خارج صفحه و فنی تقسیم می‌شود. سئوی داخل صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع مواردی مانند کیفیت تولید محتوای متنی، استفاده از هدینگ‌ها، تگ‌های عنوان و سایر تگ‌ها و …، همگی بخشی از سئوی داخل صفحه محسوب می‌شوند.

اگر به چک‌لیست برای بررسی سئو داخل صفحه سایت خود در سال ۱۴۰۲، نیاز دارید، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما

سئو داخل صفحه چیست؟

سئوی درون صفحه (on-page SEO) به بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جست و جوی وب سایت و افزایش ترافیک ارگانیک اشاره دارد. علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، سئوی درون صفحه مواردی مانند بهینه‌سازی تیترها، تگ‌های HTML (عنوان، متا و هدر) و تصاویر شما را نیز شامل می‌شود.

درضمن در سئوی داخل صفحه، شما باید مطمئن شوید که وب سایت شما دارای سطح بالایی از تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T) است.

مطالب مرتبط:

E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟

مهم‌ترین اقدامات برای سئو درون صفحه

در ادامه به مهم‌ترین مواردی پرداخته‌ایم که به بهبود سئو داخل صفحه سایت شما کمک می‌کند.

کلمات کلیدی هدف را شناسایی کنید!

کلیدواژه‌های هدف، یعنی عبارت‌های جست و جوی مهم برای سئو درون صفحه بسیار مهم هستند. از همه مهم‌تر، مگر هدف شما این نیست که برای کلمات کلیدی مرتبط، رتبه خوبی در نتایج جست و جو داشته باشید؟ بنابراین ابتدا باید این کلمات کلیدی را شناسایی کنید.

به یافتن کلمات و عباراتی که افراد برای یافتن صفحاتی مانند صفحه شما استفاده می‌کنند، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) گفته می‌شود.
به یافتن کلمات و عباراتی که افراد برای یافتن صفحاتی مانند صفحه شما استفاده می‌کنند، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) گفته می‌شود.

به یافتن کلمات و عباراتی که افراد برای یافتن صفحاتی مانند صفحه شما استفاده می‌کنند، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research) گفته می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی مهم‌ترین کاری است که در ابتدا باید انجام دهید. اگر در این مرحله اشتباه کنید، مراحل بعدی مانند تهیه استراتژی تولید محتوا، تبلیغات، تولید محتوا و … هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

در هنگام تحقیق کلمات کلیدی باید به معیارهای زیر توجه کنید.

  • هدف: هدف از جست و جوی کلمه کلیدی موردنظر چیست؟ چه افرادی این کلمه را جست و جو می‌کنند و می‌خواهند به چه صفحه‌ای برسند؟
  • حجم: حجم جست و جوی کلمه کلیدی، میانگین تعداد جست و جوهای ماهانه
  • دشواری کلمه کلیدی: چه مدت طول می‌کشد که با عمل کردن به استراتژی تولید محتوا، در کلمه کلیدی موردنظر به صفحه اول گوگل برسید؟ (با توجه به کمیت رقبا و تلاش‌های آنان)

مطالب مرتبط:

استراتژی کلمات کلیدی چیست؟

تگ عنوان صفحه خود را بهینه کنید!

تگ عنوان (Title Tag) عنوان صفحه‌ شما است که در نتایج جست و جو ظاهر می‌شود. با استفاده از این تگ به گوگل می‌گویید که صفحه شما در مورد چیست و کاربران را به کلیک کردن ترغیب کنید. توجه داشته باشید که تگ عنوان با هدینگ ۱ متفاوت است. به طور کلی، بهتر است که تگ‌های عنوان بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد. زیرا گوگل تگ‌های طولانی را کوتاه می‌کند و تنها بخشی از آن را نشان می‌دهد.

اگر کلمه کلیدی خدمات تولید محتوا در گوگل را جست و جو کنید، عنوان سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک برای این عبارت به این صورت است:

نمایش تگ  عنوان در صفحه نتایج جست و جو
نمایش تگ عنوان در صفحه نتایج جست و جو

تگ عنوان تصویر بالا در HTML:

<title> خدمات تولید محتوا متنی | سئومحور </title>

تگ عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر برای بهینه سازی و سئو داخل صفحه است. حتما از کلمه کلیدی اصلی صفحه (کلمه جست و جوی اصلی که می‌خواهید برای آن رتبه خوبی کسب کنید) در عنوان صفحه خود استفاده کنید. می‌توانید کلمه کلیدی ثانویه را هم به آن اضافه کنید.

البته از قرار دادن تعداد زیادی کلمه کلیدی در عنوان مخصوصا در مطالب آموزشی و پست‌های وبلاگی خودداری کنید. این امر باعث می‌شود که صفحه شما در نظر گوگل و مخاطبان، شبیه صفحات ضعیف و کم‌ارزش که تنها برای افزایش چگالی کلمه کلیدی ساخته‌ شده‌اند، به نظر برسد.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

عنوان اصلی صفحه خود را با تگ H1 مشخص کنید!

هر صفحه در وب‌سایت شما (چه لندینگ پیج و چه پست‌های وبلاگی) باید دارای یک تگ H1 باشد که عنوان اصلی را شامل شود. این یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کارها برای بررسی سئو داخل صفحه سایت شما است.

همان‌طور که قبلا گفتیم، تگ H1 با تگ عنوان (Title Tag) متفاوت است. تگ H1، عنوانی است که در داخل خود صفحه به مخاطبان نشان داده می‌شود و تگ عنوان، عنوانی است که در نتایج جست و جو (SERP)، به نمایش در می‌آید.

نمونه‌ای از عنوان اصلی در لندینگ پیج
نمونه‌ای از عنوان اصلی در لندینگ پیج

تگ H1 به گوگل و کاربران می‌گوید که صفحه درباره چه چیزی است. تگ H1 یا عنوان اصلی صفحه شما باید منطقی و مرتبط با صفحه شما باشد و بازدیدکنندگان را به مطالعه سایر بخش‌های صفحه تشویق کند. توجه داشته باشید که بهتر است که از کلمه کلیدی اصلی خود در عنوان اصلی صفحه خود استفاده کنید.

توضیحات متایی بنویسید که باعث افزایش نرخ کلیک صفحه شما شود!

توضیحات متا (Meta Description) توضیحات پایین تگ عنوان صفحه شما است که در نتایج نشان داده می‌شود. در ادامه مثالی از متادیسکریپشن را برای کلیدواژه تولید محتوای متنی آورده‌ایم:

نمونه‌ای از متادیسکریپشن
نمونه‌ای از متادیسکریپشن

کد HTML برای متادیسکریپشن:

<meta name=”description” content=”Meta description here.”>

توضیحات متا یک عامل رتبه‌بندی مستقیم نیست. متا دیسکریپشن بخشی از این چک‌لیست بررسی سئو داخل صفحه است که به شما برای جذب کلیک‌های بیشتر کمک می‌کند. توضیحات متا به کابر می‌گوید که صفحه شما درباره چیست و چرا باید از آن بازدید کنید. حتما از کلمه کلیدی اصلی خود در متا دیسکریپشن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

بعضی مواقع گوگل به توضیحات متایی که شما نوشته‌اید، توجه نمی‌کند و یک بخش از متن داخل صفحه شما را به عنوان توضیحات متا قرار می‌دهد. این امر، غیرقابل پیش‌بینی است. با این حال هر چه توضیح متا شما حرفه‌ای‌تر باشد، شانس بیشتری دارید که دقیقا همین توضیح در نتایج جست و جو نشان داده شود. بهتر است که حداکثر توضیحات متا سایت شما دارای ۱۲۰ کاراکتر باشد.

URL صفحه خود را بررسی کنید!

یکی از عواملی که در سئو تاثیر دارد، URL است. URL صفحات وب‌سایت شما باید مختصر، واضح و توصیفی باشد. در ادامه به چند نکته مهم برای ساختURL اشاره می‌کنیم:

  • از کلمه کلیدی اصلی صفحه موردنظر در URL استفاده کنید.
  • کلمات را با استفاده از خط فاصله (-) از هم جدا کنید.
  • از ذکر سال‌ها و اعدادی که احتمالا تغییر خواهد کرد (به جز موارد خاص)، خودداری کنید (برای مثال: بهترین هدفون سال ۲۰۲۳).
  • اگر URL یک صفحه را تغییر دادید یا یک صفحه را حذف کنید، مطمئن شوید که برای آدرس قدیمی، تغییر مسیر به صفحه جدید را اعمال کنید!

کلمات کلیدی هدف را به بدنه محتوای خود اضافه کنید!

گوگل از کلمات کلیدی به کار رفته در تیترها و محتواهای بدنه استفاده می‌کند تا تعیین کند که آیا یک صفحه با یک کلمه کلیدی خاص، مرتبط است یا خیر. اگر در محتوای بدنه صفحه از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده نشده باشد، شاید گوگل فکر کند که صفحه شما ارتباطی با کلمات کلیدی هدف ندارد.

در گذشته، چگالی کلمه کلیدی مهم‌ترین معیار برای تعیین رتبه یک صفحه بود. با این‌که امروزه از اهمیت این معیار کاسته شده است، با این حال هنوز هم نقش مهمی در سئو دارد. برای بهبود سئو درون صفحه، از کلمه کلیدی اصلی خود در پاراگراف اول استفاده کنید. کلمه کلیدی اصلی و کلمات ثانویه را در سراسر متن هم جای دهید.

از کلمات کلیدی در قسمت‌‌هایی که طبیعی به نظر نمی‌رسند، استفاده نکنید
از کلمات کلیدی در قسمت‌‌هایی که طبیعی به نظر نمی‌رسند، استفاده نکنید

توجه داشته باشید که مهم‌ترین هدف از سئو، مخاطبان هستند. بنابراین از استفاده اضافه و زائد کلمات کلیدی بپرهیزید. برای مثال از کلمات کلیدی در قسمت‌‌هایی که طبیعی به نظر نمی‌رسند، استفاده نکنید. به مثال زیر توجه کنید:

«برای خرید کفش ورزشی باید به موارد زیادی توجه کرد. اگر به این موارد توجه نکنید، از خرید کفش ورزشی خود پشیمان خواهید شد. خرید کفش ورزشی برای همه و مخصوصا ورزشکاران حائز اهمیت است. به چه نکاتی در خرید کفش ورزشی باید توجه کنیم؟ با مطالعه سایر قسمت های متن با نکات مهم در خرید کفش ورزشی آشنا خواهید شد.»

متن بالا نمونه‌ای از استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی است. این متن برای مخاطبان جالب نیست و استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی، باعث کسل شدن مخاطب خواهد شد. گوگل نیز احتمالا متوجه خواهد شد که این متن تنها برای سئو نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

کیفیت محتوای خود را بررسی کنید!

ماهیت محتوای شما تا حد زیادی به هدف جست و جو بستگی دارد. محتوای یک لندینگ پیچ برای فروش یک محصول یا خدمت با محتوای یک پست وبلاگی متفاوت است. برای مثال، یک توضیح کوتاه شاید برای شخصی که به دنبال خرید یک محصول است، کفایت کند. اما فردی که به دنبال اطلاعات است، احتمالا به محتوای عمیق‌تری نیاز دارد.

مطالب مرتبط:

چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟

امروزه بیشتر شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها به تولید محتوا و مخصوصا تولید محتوای متنی آنلاین می‌پردازند. از همین روی محتوای شما برای کسب رتبه بهتر و جلب رضایت مخاطبان باید حرفی تازه برای گفتن داشته باشد. بازنویسی محتوای موجود در وب مخصوصا وب فارسی برای مخاطبان شما جالب نیست.

شاخصه‌های مهم کیفیت تولید محتوا
شاخصه‌های مهم کیفیت تولید محتوا

به برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های کیفیت تولید محتوا در ادامه اشاره شده است:

  • کیفیت
  • کاربردی بودن برای مخاطب
  • اصالت و کپی نبودن متن
  • به‌روز بودن محتوا
  • صحیح بودن از نظر املا و گرامر
  • جذابیت
  • خوانایی
  • جامع بودن
  • قالب‌بندی صحیح
  • و …

اگر به خدمات تولید محتوا همانند محتوای متنی سئوشده، استراتژی تولید محتوا، تهیه کتابچه و … نیاز دارید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید.

عناوین فرعی را با تگ‌های هدینگ مشخص کنید!

عنوان‌های فرعی خود را با تگ‌های H2، H3، H4 و … مشخص کنید. با استفاده از عنوان‌های فرعی، متن به بخش‌های کوچکتر تجزیه می‌شود و اسکن محتوای شما را برای کاربران آسان‌تر می‌شوند. هنگامی که برای این عنوان‌‌ها از تگ‌های هدینگ استفاده شود، گوگل راحت‌تر و سریع‌تر ساختار محتوای صفحه شما را درک می‌کند.

در یک صفحه، شما باید فقط یک H1داشته باشید. اما بسته به عمق محتوای خود، می‌توانید هر تعداد تگ H2 تا H6 را در صورت لزوم اضافه کنید. در صورتی که امکان دارد از کلمات و عبارات کلیدی ثانویه در این عنوان‌های فرعی استفاده کنید.

لینک‌های داخلی صفحات سایت خود را بررسی کنید!

پیوندهای داخلی پیوندهایی بین صفحات سایت شما هستند. آنها به گوگل و کاربران کمک می‌کنند تا راه خود را پیدا کنند. برای مثال اگر یک صفحه درباره خرید میز اداری دارید، لینک دادن به صفحه‌‌ای که درباره خرید صندلی اداری است، برای مخاطبان شما جالب است.

پیوندهای داخلی (لینک‌سازی داخلی) به گوگل و کاربران کمک می‌کنند تا راه خود را پیدا کنند.
پیوندهای داخلی (لینک‌سازی داخلی) به گوگل و کاربران کمک می‌کنند تا راه خود را پیدا کنند.

به کلماتی که لینک بر روی آن‌ها قرار گرفته است، انکر تکست (Anchor text) می‌گویند. برای مثال به جمله رو به رو توجه کنید: «ترجمه مقاله انگلیسی یکی از خدمات ترجمیک است.» در این جمله، ترجمه مقاله انکر تکستی است که به صفحهhttps://tarjomic.com /ترجمه-مقاله می‌رود.

برای لینک‌سازی داخلی از انکرتکست‌هایی که به محتوای لینک مربوط باشد، استفاده کنید. برای مثال، از جملاتی مانند بر این لینک کلیک کنید، استفاده نکنید. استفاده از انکرتکست‌‌های هدفمند و مرتبط هم به کاربران و هم به گوگل نشان می‌‌دهد که محتوای صفحه پیوندداده‌شده، درباره چیست.

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

هم‌چنین در صورتی که از اطلاعات سایر صفحات در این صفحه استفاده کرده‌اید، به آن‌ها نیز لینک دهید. لینک‌های خارجی عاملی تاثیرگذار در رتبه سایت شما هستند. لینک دادن به منابع با کیفیت بالا نشان می‌دهد که شما برای کسب اطلاعات و تهیه محتوا، تحقیق کرده‌اید تا محتوای خوبی را به مخاطبان نشان دهید.

از تصاویر، ویدئوها و سایر محتوای بصری جالب در صفحه خود استفاده کنید!

از تصاویر و ویدئوها در هر جایی که نیاز است، استفاده کنید. تحقیقات Semrush نشان می‌دهد که مقالاتی که تصاویر بیشتری دارند، بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها و بک‌لینک‌های منحصربه‌فرد بیشتری دریافت می‌کنند. هم‌چنین خودتان را جای مخاطب بگذارید، صفحه‌ای را ترجیح می‌‌دهید که در متن‌های آن تصاویر مرتبط وجود دارد یا صفحه‌ای که تنها با تعداد زیادی پاراگراف احاطه شده است؟

هنگام اضافه کردن تصاویر، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • برای تصاویر از متن جایگزین (alt text) استفاده کنید. متن جایگزین به موتورهای جست و جو می‌گوید که تصویر شما درباره چیست و چرا از آن استفاده کرده‌اید.
  • با استفاده از فرمت‌هایی مانند webp حجم تصاویر خود را کاهش دهید.
  • از تصاویر مرتبط استفاده کنید و ترجیحا از به کار بردن تصاویر تزئینی خودداری کنید.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

از کدهای اسکیما استفاده کنید!

کدهای اسکیما یا داده‌های ساختاریافته نوعی کد است که اطلاعات بیشتری در مورد انواع مختلف داده‌ها در سایت شما را به گوگل می‌گوید. هرچه گوگل صفحه شما را بهتر درک کند، محتوای شما را با دقت بیشتری رتبه بندی می‌کند. گوگل از انواع مختلفی از کدهای اسکیما همانند رویداد، پرسش‌های متداول، نحوه انجام، کسب‌وکار محلی و طرح محصول پشتیبانی می‌کند.

برای استفاده از کدهای اسکیما به سایت schema مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین عوامل موثر بر سئو داخل صفحه پرداختیم. با این حال مسیر سئو سایت شما به همین قسمت، ختم نمی‌شود. عوامل دیگری نیز بر سئو داخل صفحه تاثیر می‌گذارند. هم‌چنین شما باید همواره سئو فنی سایت خود را نیز بررسی کنید. پس از این نیز نوبت سئو خارج صفحه است.

فراموش نکنید که سئو امری زمان‌بر است و برای نتیجه گرفتن، به تلاش، صرف زمان و مهارت نیاز دارید. هم‌چنین همواره باید سئو سایت خود را بررسی کنید.

یکی از خدماتی که در ترجمیک به صورت تخصصی ارائه می‌شود، تولید محتوای انگلیسی است. اگر به خدمات تولید محتوای فارسی و انگلیسی نیاز دارید، تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید.

6 دیدگاه در «چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.