چگونه با اهمال‌کاری مقابله کنیم؟

۱۰ راه‌کار کاربردی برای مقابله با اهمال‌کاری

همه ما بارها با اهمال‌کاری مزمن مواجه شده‌ایم. وسوسه‌ای بی‌پایان برای به تعویق انداختن کارها. گفتن این‌که «فردا انجامش می‌دهم» گاه به گاه نیست، بلکه در صورت عدم مقابله با آن، الگویی تکرارشونده است که روزها، هفته‌ها و حتی سال‌های شما را در بر می‌گیرد.

مثلا تصور کنید که سفارش ترجمه تخصصی یک کتاب ۲۰هزار کلمه‌ای را قبول کرده‌اید و ۲ ماه برای انجام آن فرصت دارید. هر روز با خودتان قرار می‌گذارید که در آن روز بخش زیادی از ترجمه آن کتاب را انجام دهید. ولی هر روز، کار را به روز بعد موکول می‌کنید. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که تنها ۳ روز تا پایان زمان تحویل پروژه مانده است ولی هنوز ۱۰ درصد کار هم انجام نشده است.

به تعویق انداختن کارها صرفاً یک معامله است، مبادله شادی موقت در لحظه با استرس، عذاب وجدان و کارهای انجام‌نشده فردا. هر بار که کار را به تعویق می‌اندازید، سطح انگیزه و اعتماد به نفس شما بیش از پیش کاهش می‌یابد.

هر شغلی که دارید، از ویراستار و مترجم کتاب تا نویسنده مقالات آنلاین و …، این مقاله احتمالا برای شما کاربردی است. در این مقاله وبلاگ ترجمیک به معرفی اهمال‌کاری و ترفندهای مقابله با آن می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

بررسی فن ترجمه از دیدگاه مترجمان صاحب‌نام

اهمال‌کاری چیست و به چه وضعیتی گفته می‌شود؟

به تعویق انداختن کارها، در واقع انجام کارهای لذت بخش‌تر به جای کارهای کمتر لذت بخش است. نتیجه نهایی این است که کارهای مهم به زمان دیگری موکول می‌شوند. به تعویق انداختن اقدام یا انتخاب، نوعی تعلل است. به عنوان مثال، فرض کنید که فردی یک هفته فرصت دارد که کاری را تحویل دهد. با این‌که قصد دارد که آن کار را هر چه زودتر انجام دهد ولی تکمیل پروژه را تا آخرین لحظه به تعویق می‌اندازد.

فقدان خودکنترلی منجر به اهمال‌کاری می شود. به تعویق انداختن کارها از دیدگاه روانشناختی سرچشمه می گیرد، جایی که ترمیم خلق و خوی کوتاه مدت و تنظیم عاطفی (رضایت فوری) بر عملکرد و رفاه بلند مدت اولویت دارد. وقتی افراد تمایلی به انجام کاری ندارند زیرا مضطرب هستند یا آن را خسته‌کننده می‌دانند، آن را به تعویق می‌اندازند تا از تجربه احساسات منفی در اینجا و اکنون جلوگیری کنند.

حقایقی جالب درباره اهمال‌کاری

همه ما گاهی در انجام دادن کارهایمان تعلل می‌کنیم. ولی واقعا اهمال‌کاری تا چه میزان شایع است؟ تحقیقات دکتر جوزف فراری نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از مردم خود با اهمال‌کاری مزمن مواجه هستند. این یعنی از هر ۵ نفر، ۱ نفر به طور منظم کارهایی را که باید امروز انجام شود، تا زمانی دیگر به تعویق می‌اندازند.

هنگامی که به تاثیرات و عواقب به تعویق انداختن کارها نگاه می‌کنیم، چندان هم دیگر وضعیتی خنده‌دار به نظر نمی‌رسد. مقاله دیگری از دکتر فراری، نشان داد که اگر به طور منظم وظایف خود را به عقب برانید، در درازمدت به سلامت جسمی و روانی شما آسیب وارد می‌شود. چرا؟ چون استرس ناشی از عقب انداختن کارها و از دست دادن مهارت‌های کلیدی زندگی اجتماعی بر سلامت روح و جسم تاثیر می‌گذارد.

جدای از عواقب جسمی و روحی، نمی‌توان از تاثیرات منفی آن بر اعتبار حرفه‌ای افراد غافل شد. همه ما دوست داریم که درحرفه خود به عنوان آدمی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر شناخته شویم و درآمد بیشتری داشته باشیم. اما آیا خود شما تمایل دارید که با فردی که دائما کارها را به امروز و فردا موکول می‌کند و در نهایت نیز پروژه‌ای شتابزده و با کیفیت پایین تحویل می‌دهد، کار کنید؟

هم‌چنین مطالعات دیگری نیز نشان داده است که با افزایش تعلل، بهره‌وری و میزان عملکرد کاهش می‌یابد. بنابراین هربار که در هنگام کار، سری به موبایل خود می‌زنید، پست‌های اینستاگرام را چک می‌کنید و …، نه تنها زمان خود را از دست می‌دهید، بلکه کیفیت و کمیت کار خود را نیز به خطر می‌اندازید.

در نهایت، واقعیتی جالب وجود دارد که ارزش تامل دارد. بسیاری از مردم با جمله «هرچقدر تلاش می‌کنم، باز هم کارها را به تعویق می‌اندازم»، موافقت کردند. این یک همبستگی ۰٫۶۴ را نشان می‌دهد و اشاره می‌کند که برای بسیاری، به تعویق انداختن کارها تقریباً غیرارادی است.

ترفندهای کاربردی برای مقابله با اهمال‌کاری

تا این‌جا دانستیم که اهمال‌کاری مشکلی همه‌گیر است و افراد زیادی با آن مواجه می‌شوند. ولی چگونه با اهمال‌کاری مقابله کنیم. در ادامه به ۱۰ ترفند کاربردی برای مقابله با اهمال‌کاری می‌پردازیم.

ترفندهای مقابله با اهمال‌کاری
ترفندهای مقابله با اهمال‌کاری

کار خود را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید!

این راه‌حل ساده و پیش‌پا افتاده به نظر می‌رسد ولی واقعا کاربردی است. بخشی از دلیل تعلل ما این است که به طور ناخودآگاه، کار موردنظر را طاقت‌فرسا می‌دانیم. پس برای جلوگیری از به تعویق انداختن، آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید، سپس هر بار روی یک قسمت تمرکز کنید. اگر پس از شکستن کار، باز هم آن را به تعویق می‌اندازید، آن را حتی بیشتر از این هم تجزیه کنید.

با استفاده از این ترفند، به زودی، کار شما به قدری ساده خواهد شد که به این فکر خواهید کرد: «این که خیلی ساده است، پس بهتر است که همین الان انجامش دهم».

مثلا فرض کنید که یک سفارش ترجمه مقاله ۲۰۰۰ کلمه‌ای را قبول کرده‌اید. برای این‌که آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، اقدامات زیر کاربردی است:

  • مطالعه اجمالی کل متن
  • تقسیم متن به ۴ بخش ۵۰۰ کلمه‌ای
  • ترجمه ۵۰۰ کلمه اول و سپس بخش‌های بعدی
  • بازخوانی و ویرایش کلی متن
  • یکسان‌سازی متن و فرمت آن
  • ادغام نهایی متن‌ها
  • ویرایش نهایی متن

هر کدام از این مراحل هم می‌توانند به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. برای تقسیم کار به بخش‌های کوچک‌تر، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. همه چیز زمانی قابل کنترل‌تر می‌شود که مسیر پیش‌روی شما مشخص‌تر شود. هنگامی که موارد را از لیست خود بررسی کردید، می‌توانید به راحتی کار خود را مرور کرده و به سراغ اقدامات بعدی بروید.

محیط خود را تغییر دهید

محیط‌های مختلف تأثیرات متفاوتی بر بهره وری ما دارند. به میز کار و اتاق خود نگاه کنید. آیا آنها شما را به کار وادار می‌کنند یا باعث می‌شوند که احساس خستگی را تجربه کنید و بخوابید؟ اگر دومی است، باید به دنبال تغییر فضای کاری خود باشید.

البته تاثیرات محیط‌ها در طول زمان تغییر می‌کند. برای مثال، شاید محیطی قبلا برای شما الهام‌بخش بوده اما اکنون باعث کسل‌ شدن شما می‌‌شود. پس یا باید تغییراتی در آن ایجاد کنید یا این‌که کلا آن را عوض کنید.

مطالب مرتبط:

۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

برای جلوگیری از به تعویق انداختن و تمرکز بر کار فعلی، سعی کنید که هر گونه حواس پرتی احتمالی را از محیط کار خود حذف کنید، چه فیزیکی و چه دیجیتال. به عنوان مثال، اپلیکیشن‌هایی که باعث قفل شدن تلفن همراه در مدت زمان مشخصی می‌شوند، گزینه خوبی به شمار می‌آید. یا این‌که از همکاران خود بخواهید که در بازه ۱۰ تا ۱۲ صبح با شما صحبت نکنند و مشورت‌ها و صحبت‌ها را به بازه ۱۲ تا ۱۳ موکول کنند.

شاید محیطی قبلا برای شما الهام‌بخش بوده اما اکنون باعث کسل‌ شدن شما می‌‌شود. پس یا باید تغییراتی در آن ایجاد کنید یا این‌که کلا آن را عوض کنید.
شاید محیطی قبلا برای شما الهام‌بخش بوده اما اکنون باعث کسل‌ شدن شما می‌‌شود. پس یا باید تغییراتی در آن ایجاد کنید یا این‌که کلا آن را عوض کنید.

یک جدول زمانی دقیق با مهلت‌های مشخص ایجاد کنید

یکی از اشتباهات رایجی که باعث اهمال‌کاری می‌شود، نامحدود در نظر گرفتن زمان است. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که بین زمان واقعی انجام کار و زمانی که ما تصور می‌کنیم، تفاوت وجود دارد. بنابراین بهتر است که واقع‌بینانه پروژه خود را ارزیابی کنید و طبق همان پیش روید.

پروژه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تجزیه کنید، سپس یک جدول زمانی کلی با ضرب‌الاجل‌های خاص برای هر کار کوچک ایجاد کنید. به این ترتیب، می‌دانید که هر بخش را در چه زمانی باید به پایان برسانید. نکته دیگری هم که باید در نظر داشته باشید، این است که زمان تحویل کار را کمی زودتر از زمان نهایی در نظر بگیرید. زیرا همواره امکان وقوع حوادث غیرمنتظره وجود دارد و این امر شاید به برنامه شما آسیب برسانید.

تعداد تصمیماتی را که باید بگیرید، کاهش دهید

هر تصمیمی که می‌گیریم، بخشی از انرژی ما را مصرف می‌کند. اگر صبح بعد از بیدار شدن از خواب، تازه از خود می‌پرسید که امروز باید چه کاری انجام دهم، احتمالا آن روز اهمال‌کاری می‌کنید. بخش زیادی از انرژی روزانه شما نباید صرف این موضوع شود که چه کاری را باید انجام دهم یا نه!

ما در طول روز از خودمان سوالات زیادی می‌پرسیم: سوالاتی از این دست که کدام کار را زودتر انجام دهم؟ به دوستم پیام دهم یا نه؟ با چه وسیله‌ای امروز به سرکار بیایم؟ برای ناهار چه بخورم و …

سوالات ما را وادار می‌کنند که مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن جواب آن‌ها کنیم، سوال و جواب‌هایی که لزوما ارزش زمانی را که برایشان صرف شده است، ندارند. این سوال‌ها و پاسخ‌ها بخشی از انرژی شما را به خود اختصاص می‌دهند، شما را خسته‌تر می‌کنند و در نهایت موجب اهمال‌کاری می‌شوند.

تعداد تصمیم‌های هر روز را با گرفتن تصمیمات زودتر از موعد یا ایجاد عادت‌هایی در زمینه‌های خاصی از زندگی خود کاهش دهید. این‌گونه هم بازده شما افزایش می‌یابد و هم این‌که از از دست رفتن انرژی خود با فکر کردن در مورد این‌که آیا آن‌ها را انجام دهید یا خیر، جلوگیری می‌کنید.

هم‌چنین به جای تصمیم‌گیری‌های روزانه، عادت ایجاد کنید. رفتن به باشگاه در ساعت و روز مشخصی را به یک عادت تبدیل کنید. این‌گونه دیگر هر روز لازم نیست که برای ساعت و زمان رفتن به باشگاه تصمیم بگیرید. لباس‌هایتان را شب قبل انتخاب کنید؛ شما حتی می‌توانید این کار را برای کل هفته انجام دهید.

این‌ها فقط چند مثال ساده هستند، اما معمولاً چیزهای ساده هستند که بیشترین انرژی را از شما می‌برند.

روز خود را قبل از شروع به پایان برسانید

این نکته از جایی شروع می‌شود که نکته شماره ۱ متوقف می‌شود. بهترین تصمیم برای جلوگیری از اهمال‌کاری این است که روز خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. بهتر است که در پایان هر روز زمانی را برای ترسیم برنامه فردایتان اختصاص دهید. به عنوان مثال، هر شب، قبل از خواب، برنامه‌های روز بعد را یادداشت کنید.

در پایان هر روز زمانی را برای ترسیم برنامه فردایتان اختصاص دهید.

قانون ۸۰/۲۰ را امتحان کنید. این قانون می‌گوید که ۸۰درصد نتایج از ۲۰درصد کارها به دست می‌آید. کارهایی را که بیشترین تأثیر را دارند، اولویت‌بندی کنید.

مطالب مرتبط:

۵ نکته کاربردی برای مقابله با استرس و فشار کاری

مروری دوباره بر اهداف خود داشته باشید

اهمال‌کاری طولانی‌مدت گاهی نشان‌دهنده وجود تناقض بین آن‌چه انجام می‌دهید و آن‌چه می‌خواهید انجام دهید، است. کمی از کار خود دور شوید (یک تعطیلات کوتاه خوب خواهد بود، در غیر این صورت فقط یک استراحت آخر هفته کفایت می‌کند) و کمی زمان بگذارید تا خود را دوباره جمع کنید. دقیقا می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ برای رسیدن به آنجا چه باید کرد؟ چه مراحلی باید انجام داد؟ آیا کار فعلی شما با آن همخوانی دارد؟ اگر نه، چه کاری باید در مورد آن انجام دهید؟

اهداف خود را مرور کنید و ببینید آیا آنها همچنان با رویاهای شما همسو هستند یا خیر. می‌توانید این کار را با فکر کردن به این که چرا کاری را شروع کردید، انجام دهید و بپرسید: «آیا کارهایی که انجام می‌دهم به من کمک می‌کنند تا به آنچه می‌خواهم برسم؟»

از پیچیده کردن بیش از حد مسائل دست بردارید

آیا منتظر زمان مناسبی برای انجام پروژه یا کار خود هستید؟ که شاید الان به دلیل الف، ب، پ و … بهترین زمان نباشد؟ این فکر را کنار بگذارید زیرا هرگز زمان مناسبی وجود ندارد. اگر منتظر بهترین حالت و مناسب‌ترین فرصت بمانید، هرگز به هیچ کاری نخواهید رسید. کمال‌گرایی یکی از بزرگترین دلایل اهمال کاری است.

به خود پاداش دهید

برخی افراد می‌گویند که پاداش انگیزه خوبی نیست. البته در واقعیت معمولا پاداش تاثیر بسیار خوبی بر روحیه افراد خواهد داشت. البته بعضی منابع می‌گویند که شرطی کردن افراد با اعطای پاداش دائمی به آنان کار مناسبی نیست. اما پاداش دادن فرد به خودش ماجرایش متفاوت است.

مثلا با خودتان قرار بگذارید که هنگامی که بخشی از پروژه را تمام کردید، برای خودتان کمی خوراکی‌های خوش‌مزه بخرید. لزوما هم پاداش‌های مادی نیاز نیست. گوش دادن آهنگ مورد علاقه‌تان، کمی قدم زدن در مناظر طبیعی، یک دورهمی دوستانه با آشنایانتان و … همگی پاداش‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

استراحت کنید

انسان‌ها با ربات‌ها متفاوند. البته هر از چند گاهی باتری ربات‌ها نیز تمام می‌شود و باید شارژ شوند. استراحت کافی، به افزایش بهره‌وری شما کمک می‌کند. البته استراحت کردن به معنای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی نیست. گاهی مواقع باید چند دقیقه فقط در سکوت از آرامش و بی‌تحرکی لذت ببرید.

وقتی خسته هستید یا انگیزه کمی دارید، استراحت کنید. در مورد زمان‌بندی یک کار آنقدر به خود سخت نگیرید. اگر طبق برنامه‌ای منطقی و مناسب پیش روید، هم از استراحت خود و از کارکردن لذت خواهید برد.

با افرادی معاشرت کنید که به شما انگیزه می‌دهند

«شرایط زندگی خیلی سخت شده. هر چه‌قدر هم تلاش می‌کنم به جایی نمی‌رسم. اصلا این زندگی پوچ و بی‌معنی است، چرا باید خودمان را این‌همه سختی دهیم. همه از ما جلوترند، فکر کردی که با این کارها پیشرفت می‌کنی و …» حتی خواندن این حرف‌ها تاثیر بدی بر روحیه می‌گذارد چه برسد به شنیدن هرروزه آن‌ها.

همه ما این امکانات را نداریم که هر روزه با افراد مشهور و باانگیزه معاشرت کنیم و در واقع از آن‌ها الهام بگیریم. اما دوری کردن از افرادی که دائما غر می‌زنند یا انرژی منفی به شما تزریق می‌کنند، موثر است. هم‌چنین سعی کنید که با افرادی هم‌نشینی کنید که تا حدودی به شما روحیه می‌دهند یا حداقل خودشان انگیزه و روحیه خوبی دارند. این‌گونه روحیه خودتان هم بهتر می‌شود.

سخن پایانی

اهمال‌کاری واژه‌ای نام‌آشنا برای همه ما به شمار می‌آید. بیشتر ما حداقل چند بار با اهمال‌کاری مواجه شده‌ایم. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که اهمال‌کاری چیست و چگونه با آن مقابله کنیم. شما تا به حال با وسوسه عقب انداختن کارها مواجه شده‌اید؟ چگونه با این وسوسه مقابله کرده‌اید؟

اگر مترجم، نویسنده و ویراستار هستید، ترجمیک از شما برای همکاری دعوت می‌کند. برای همکاری با ترجمیک به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

3 دیدگاه در «۱۰ راه‌کار کاربردی برای مقابله با اهمال‌کاری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.