رفرنس‌دهی در مقالات آکادمیک

چگونه در مقالات آکادمیک به شبکه‌های اجتماعی ارجاع دهیم؟

حتما می‌دانید که ارجاع‌دهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگارش مقاله است. تا جایی که اگر به‌درستی انجام نشود، می‌تواند حاصل تلاش‌های چندماهه شما را از بین ببرد و باعث ریجکت شدن مقاله شود. از سوی دیگر، این روزها شبکه‌های اجتماعی به کانال جدیدی برای اشتراک‌گذاری تحقیقات و مقالات تبدیل شده‌اند و محققان امکان رفرنس‌دهی به این مقالات را نیز دارند.

با این اوصاف، پژوهشگران و نویسندگان مقالات آکادمیک باید با اصول ارجاع‌دهی به شبکه‌های اجتماعی نیز آشنایی داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است به طور ناخواسته به سرقت ادبی متهم شوند.

در این مطلب از سایت ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی ترجمیک با این اصول رفرنس‌دهی آشنا می‌شویم و یک گام به انتشار موفقیت‌آمیز مقاله نزدیک‌تر می‌شویم.

مطالب مرتبط:

چگونه در مقالات علمی از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

ارجاع به رسانه‌های اجتماعی در مقالات آکادمیک

تکامل فناوری و ظهور رسانه‌های اجتماعی، نحوه استفاده از منابع مختلف و استناد به آن‌ها را متحول کرده است. دلیل آن هم روشن است: طی سال‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین به عنوان راهی مطمئن برای پیدا کردن اطلاعات معتبر شناخته شده‌اند و پژوهشگران می‌توانند با روش‌های استناد‌دهی مختلف، به این منابع ارجاع دهند.

جالب است بدانید که استناددهی به چنین منابعی، در مقایسه با استناددهی به مقالات ناشناخته یا غیرمعتبر با ریسک کمتری همراه است. چراکه خوانندگان همیشه می‌توانند به‌راحتی به رسانه‌های اجتماعی رجوع کنند و منبع موردنظرشان را بررسی کنند.

استناد به رسانه‌های اجتماعی در مقالات آکادمیک، معمولا مشابه استناددهی به سایر منابع است. با این حال، با توجه به شکل و ماهیت در حال تکامل پلتفرم‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی و محتوای موجود در آن‌ها باید اصول و قواعد خاصی برای رفرنس‌دهی در نظر گرفته شود.

چه راه‌هایی برای استناد به رسانه‌های اجتماعی وجود دارد؟

برای ارجاع به اطلاعات موجود در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

  • استفاده از URL: هر یک از صفحات یا کانال‌های فضای مجازی، یک URL مشخص دارند. بنابراین می‌توانید هنگام رفرنس‌دهی از این URLها استفاده کنید و بهتر است که URL را داخل پرانتز قرار دهید.

مثال: ژورنال PLOS Medicine یک حساب کاربری فعال در توییتر (https://twitter.com/PLOSMedicine) دارد که در آن آخرین اطلاعات در مورد مجله پست می شود.

  • ارتباط شخصی: ممکن است صفحه‌ی فردی که به عنوان مرجع انتخاب کرده‌اید، شخصی باشد. همچنین ممکن است با ارتباطات شخصی خودتان با یک فرد متخصص صحبت کرده باشید و از این طریق اطلاعاتی را به دست آورده باشید. احتمالا تا به حال نمی‌دانستید ولی این دسته از اطلاعات نیز قابلیت رفرنس‌دهی دارند. به مثال زیر توجه کنید:

Andrew Song (personal communication, January 2023) indicated that the government needs to focus on specific policies to target the rising inflation.

اندرو سانگ (ارتباطات شخصی، ژانویه ۲۰۲۳) نشان داد که دولت باید برای هدف قرار دادن تورم فزاینده بر روی سیاست‌های خاصی تمرکز کند.

رفرنس‌دهی به شبکه‌های اجتماعی

برای ارجاع‌دهی به رسانه‌های اجتماعی با سبک MLA و APA

برای رفرنس‌دهی به منابع موجود در رسانه‌های اجتماعی می‌توانید مطابق مثال‌های زیر، از سبک MLA (انجمن زبان مدرن) و APA (انجمن روانشناسی آمریکا) استفاده کنید.

سبک MLA

  • برای رفرنس‌دهی به پست‌های توییتر به سبک MLA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، نام (نام کاربری توییتر). «کل پست را اینجا قرار دهید.» تاریخ و زمان ارسال را به دنبال پست بیاورید.

  • برای رفرنس‌دهی به پست‌های فیسبوک به سبک MLA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، نام. «عنوان پست.» تاریخ ارسال. [تاریخ دسترسی. <پیوند به پست اینجا>]

  • برای ارجاع‌دهی به ویدیوهای یوتیوب به سبک MLA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، نام (یا نام کاربری یوتیوب). «عنوان ویدئو.» ویدئوی آنلاین. یوتیوب، پیوند تاریخ ارسال. تاریخ دسترسی.

  • برای استناددهی به پست‌های گوگل پلاس به سبک MLA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، نام. «عنوان پست.» گوگل پلاس. تاریخ ارسال. [تاریخ دسترسی <پیوند در اینجا پیوست کنید>]

سبک APA

  • برای استناددهی به پست‌های توییتر به سبک APA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، حرف اول. [نام کاربری توییتر]. (روز، ماه، سال). کل پست را اینجا بنویسید [پست]. بازیابی شده از <پیوند را پیوست اینجا پیوست کنید>

  • برای ارجاع‌دهی به پست‌های فیسبوک به سبک APA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، حرف اول. [نام کاربری فیسبوک]. (روز، ماه، سال). ۴۰ کلمه اول پست را اینجا بنویسید [به‌روز‌رسانی وضعیت فیسبوک]. بازیابی‌شده از <پیوند را اینجا پیوست کنید>

  • برای رفرنس‌دهی به ویدیوهای یوتیوب به سبک APA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، حرف اول. [نام کاربری یوتیوب]. (روز، ماه، سال). عنوان ویدیو را اینجا بنویسید [فایل ویدیویی]. بازیابی شده از <پیوند را اینجا پیوست کنید>

  • برای رفرنس‌دهی به پست‌های گوگل پلاس به سبک APA طبق روش زیر عمل کنید:

نام خانوادگی، حرف اول. [نام کاربری یوتیوب]. (روز، ماه، سال). ۴۰ کلمه اول پست را اینجا بنویسید [پست گوگل پلاس]. بازیابی شده از <پیوند را اینجا پیوست کنید>

سخن پایانی

در این مطلب با راه و روش استناددهی به شبکه‌های اجتماعی در مقالات آکادمیک آشنا شدیم و دیدیم که بر خلاف تصور بسیاری از افراد، این رسانه‌ها نیز می‌توانند معتبر و قابل استناددهی باشند. اگر در این خصوص تجربه‌ای دارید در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سایت ترجمه مقاله ترجمیک آماده ترجمه مقالات علمی شما در همه زمینه‌ها و به همه زبان‌هاست. برای اطلاع از قیمت ترجمه فارسی به انگلیسی کلیک کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه استخدام مترجم دورکار و ارسال رزومه با ما همکاری کنید. برای اطلاع از شرایط استخدام کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.